miskramen en immunologische oorzaken

Freken
Berichten: 48
Lid geworden op: 26 september 2008, 10:23

miskramen en immunologische oorzaken

Bericht door Freken » 21 juli 2010, 20:59

Hallo

Na 7 IUI, 4 ICSI en 7 miskramen ben ik zelf op zoek gegaan naar mogelijke oorzaken van ons niet zwanger worden en vooral blijven.
Bij deze zoektocht ben ik terecht gekomen bij het boek en de behandelingen van Dr Alan Beer, een Amerikaanse arts die immunologische afwijkingen aangeeft als verklaringen van herhaald falen van IVF/ICSI en herhaalde miskramen.
Simpel gezegd komt erop neer dat het lichaam 'vreemd' materiaal (zoals sperma, de foetus) of hormonen afstoot.

Dr Beer stelt verschillende behandelingen voor in zijn boek. Eén ervan is IVIg of intraveneus immunoglobuline. Hier in België past prof Noens dergelijke therapie toe.

Heeft iemand hier ervaring mee of met andere onderzoeken/behadelingen ivm immuniteit en miskramen?

klavertje4
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 januari 2010, 15:15

Bericht door klavertje4 » 22 juli 2010, 14:33

dag freken...

eerst en vooral een knuf...telkens een mk is zwaar om dragen...

zelf had ik ook telkens mk...alles bleek in orde...kreeg enkele behandelingen ...maar bleef mk hebben...

na veel vallen en opstaan bleek dat ik een bepaald gen heb die voor deze ellende zorgde...

nu doe ik icsi/pgd (kan ook ivf/pgd komt wat op zelfde neer)...
dit is een behandeling waarbij mijn embykes worden gescreend op dat slechte gen dmv 2 cellen te biopteren...de goeie worden teruggeplaatst (als die er zijn)...

ik weet dat er ook pgs bestaat...is soortgelijke behandeling met enig verschil dat het een algemene screening is (dus niet op specifiek gen)....dit wirdt ook gebruikt bij herhaaldelijke mk waar men geen reden voor vindt...

hier op het forum is er een pgd/pgs onderdeel...mss krijg je daar nog enkele antwoorden...

veel succes

x
elske

sandy
Berichten: 143
Lid geworden op: 9 februari 2009, 15:20

Bericht door sandy » 22 juli 2010, 16:16

Dag Freken,

Ik heb ook immunologische problemen waardoor 2 vroege miskramen en een doodgeboorte op 21 weken. Ik ken het boek van Alan Beer maar wist niet dat dit soort behandeling ook in België mogelijk was. Ik dacht dat dit enkel in het buitenland kon, bvb in Londen. Waar bevindt zich deze Prof Noens?

Ik weet zelf niet goed wat ik ervan moet denken maar het is zeker de moeite om dit verder te onderzoeken. Er zijn veel mensen die zo zijn geholpen. Op het forum fertilityfriends.co.uk kan je veel lezen over dit specifieke onderwerp: http://www.fertilityfriends.co.uk/forum ... board=52.0

groetjes,

Sandy

Anneleen
Berichten: 203
Lid geworden op: 14 juni 2007, 22:52

Bericht door Anneleen » 22 juli 2010, 19:13

Hallo Freken,

Jij hebt al veel meegemaakt zeg ! Waarom worden sommige mensen toch zo op de proef gesteld.

Vorig jaar ben ik bij Prof Noens geweest, na 2 miskramen en doodgeboorte van tweeling.
Hij stelde toen inderdaad baxters met gamma-globulines voor indien ik terug met IVF zou starten. Aanvankelijk was er een vermoeden van AFS maar dat bleek naar verder onderzoek niet het geval.
Ik heb 1x een baxter gehad. ik was echter niet zwanger dus heb ook geen baxters meer nodig gehad.
Ik ken enkele vrouwen die na herhaalde miskramen uiteindelijk hun zwangerschap hebben kunnen uitdragen (dankzij de baxters van Noens ?).
Je kan het in ieder geval overwegen. Die man weet waarover hij praat. Ben je al eens op consultatie geweest bij hem ?

Alvast veel succes ! Ik hoop dat je zoektocht beloond mag worden.

Liefs,

Anneleen
(mama van Tibbe* en Sietse* en 2 engeltjes*)

mies
Berichten: 3814
Lid geworden op: 22 maart 2009, 14:44

Bericht door mies » 25 juli 2010, 10:09

Hey, ik heb het boek van Dr Beer ook gelezen.

Als ik het mij goed herinner, beschreef hij 5 categorieen van immuniteitsproblemen. En ja, vaak kwamen problemen uit 1 categorie samen voor met problemen uit bijvoorbeeld categorie 5.
En alleen voor categorie 5 heb je die baxters nodig (voor categorie 1 was het LIT ofzo, maar geen idee waar je dat zou kunnen doen).

Wat ik wilde zeggen, is dat je evengoed een "gemakkelijker behandelbaar" immuniteitsprobleem zou kunnen hebben. Eentje dat bijvoorbeeld te behandelen is met aspirine, of Clexane-spuitjes, of cortisone-pilletjes enzovoort...
Je kan altijd vragen om eerst de aangeraden bloedtesten te laten doen, en dan te kijken wat er nodig zou kunnen zijn. Wie weet zijn die baxters niet eens nodig dus.

Probleem lijkt mij wel om een arts te vinden die daarin wil meewerken, want het blijft nogal controversieel allemaal...
(maar het zou wel fantastisch zijn mocht je huisarts die testen willen aanvragen, en eventueel ook willen behandelen als baxters niet nodig zijn)

Anneleen
Berichten: 203
Lid geworden op: 14 juni 2007, 22:52

Bericht door Anneleen » 25 juli 2010, 22:13

Mies,

Ik denk dat je ook daarvoor terecht kan bij Dr Noens. Bij mij heeft hij in ieder geval enkele bloedonderzoeken laten doen.
Ik heb ook onze fertiliteitsarts ingelicht. Die had er absoluut geen probleem mee en was bereid om samen te werken.

Freken
Berichten: 48
Lid geworden op: 26 september 2008, 10:23

Bericht door Freken » 4 augustus 2010, 11:26

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik ben ondertussen bij mn gyn geweest, met het boek :D
Hij zou het lezen (vind ik op zich al fantastisch) en dan een paar collegas bellen ivm de mogelijke onderzoeken/behandelingen. Volgende week heb ik meer nieuws over wat de volgende stappen zijn. Ben benieuwd.

@ Sandy
Bedankt voor de link, ik zal er zeker eens een kijkje nemen.
Prof Noens is verbonden ah UZ Gent.
Welke immunologische problemen heb jij en hoe werd dit geconstateerd?

@klavertje4
Wanneer werd er bij jou beslist om pgd te doen? Waar ben je in behandeling?

@ Anneleen
Welke testen heeft Prof Noens bij jou uitgevoerd?
Ik ben bij hem al geweest voor een verkennend gesprek omdat ik wilde weten wat hij precies deed met die baxters.
Hetgeen me bij hem een beetje stoorde was dat hij geen voorafgaand onderzoek deed om na te gaan of die baxters nodig zijn. Terwijl in het boek van Dr Beer duidelijk word omschreven in welke gevallen deze therapie kan helpen en welke bloedonderzoeken hiervoor dienen te gebeuren. Ik had een beetje het gevoel dat hij deze therapie voorstelde zonder goed te weten waarom het werkte.

@ Mies
Je hebt goed onthouden wat ih boek staat. Ik heb denk ik categorie 2 en 5 problemen. Aspirine heb ik bij mijn vorige behandeling ook al gekregen maar ik had ook het gevoel dat ze dit gaven zonder onderbouwde reden, gewoon omdat het bij andere patienten al eens kan helpen.

Ik wil nu absoluut eerst uitzoeken wat er aan de hand is en ben niet geneigd om "op goed geluk" eerst nog eens andere medicatie/behandeling te proberen. We hebben nog 2 terugbetaald pogingen en mijn man wil daarna stoppen :( .

sandy
Berichten: 143
Lid geworden op: 9 februari 2009, 15:20

Bericht door sandy » 4 augustus 2010, 13:41

Dag Freken,

Heel hartelijk dank voor de info, maar ik had hem ondertussen gegoogled en heb morgen al een afspraak :D
Ik heb Factor V Leiden (categorie 2). Ik weet niet of ik ook problemen heb in de andere categoriën want ik begrijp de bloedresultaten niet goed en bij de gyn moest het zoals gewoonlijk snel gaan. Dit is constateerd na uitgebreide bloedonderzoeken volgende op de doodgeboorte. Ze hadden een trombose opgemerkt in de placenta etc en op basis daarvan hebben ze die onderzoeken gedaan. Momenteel neem ik clexane en ik zou ook graag baby aspirine nemen maar niet zonder eerst gesproken te hebben met een arts. Ik heb vrijdag al weer een terugplaatsing (fret) dus voor deze keer is het toch te laat, want men zou hiermee moeten beginnen op dag 1 van de cyclus... Ik ben benieuwd wat hij morgen zal zeggen.
Ik heb met een andere prof hierover gesproken en zij wist van de techniek maar zegt dat er geen bewijs is of het wel werkt of niet, simpelweg omdat men nooit genoeg mensen vind om een studie te doen.

Hou jij ons op de hoogte wat jouw gyn voorstelt?? Ben wel benieuwd!

Groetjes,
Sandy

Anneleen
Berichten: 203
Lid geworden op: 14 juni 2007, 22:52

Bericht door Anneleen » 7 augustus 2010, 17:16

Freken,

Ik weet dat ze 2 x bloedafname hebben gedaan en onder andere getest hebben op AFS. Aanvankelijk (na 1ste bloedname) bleken daarvoor indicaties, nadien toch niet.
Prof Noens heeft wél heel duidelijk gezegd dat er voor de baxters geen wetenschappelijke bewijzen zijn omwille van het ontbreken van studies hieromtrent (zoals Sandy al schreef). Sorry dat ik je niet verder kan helpen. IS ook weeral meer dan een jaar geleden en mijn geheugen laat een beetje te wensen over.
Eerlijk gezegd: na 2 miskramen en doodgeboorte van onze tweeling had ik het wel wat gehad met onderzoeken en wilde ik écht wel (wanhopig) alles proberen.

Sandy en Freken, alvast veel succes !

Freken
Berichten: 48
Lid geworden op: 26 september 2008, 10:23

Bericht door Freken » 2 september 2010, 13:31

Dag dames

Ik ben ondertussen terug geweest bij mn gyn.
Hij had het boek gelezen en vond het fantastsisch. Hij gelooft er echt in (het is dan ook goed medisch onderbouwd met vele referenties) en is bereid de behandelingen toe te passen :)
Hij had niet verwacht dat immunologische problemen zo een invloed konden hebben. Zo heb ik bvb PCO. Hij gaf me hier medicatie voor tot de cystes weg waren, alvorens de ICSI toe te passen. Maar in het boek boek staat dat je medicatie moet blijven doornemen, zelfs tijdens de zwangerschap...

Hij heeft nu een hele reeks bloedanalyses voorgeschreven en op basis daarvan zal hij bepalen welke behandeling moet toegepast worden.
Ik wacht op de resultaten.
Ben benieuwd en alvast heel blij dat hij hiervoor open staat. Misschien is dit wel de sleutel voor ons. Ik heb alleszins toch weer een sprankeltje hoop.

Sandy, hoe gaat het bij jou?

groetjes
Freken

sandy
Berichten: 143
Lid geworden op: 9 februari 2009, 15:20

Bericht door sandy » 2 september 2010, 14:13

Amai Freken dat is fijn dat je gyn er achter staat hé!

Zoals verwacht was mijn laatste poging (cryo) negatief. Over enkele weken begin ik met een verse poging en zal dan, samen met de clexane, ook baxters krijgen in Gent. Prof Noens zag het goed zitten en denkt dat ik wel een kans heb op succes. Ik ben benieuwd!

Sandy

grootgevaarke
Berichten: 4815
Lid geworden op: 15 juli 2008, 14:20

Bericht door grootgevaarke » 7 september 2010, 16:47

Freken, Sandy, vééééééél succes! Het mag voor jullie ook eens gaan MEE zitten :wink:

sandy
Berichten: 143
Lid geworden op: 9 februari 2009, 15:20

Bericht door sandy » 9 september 2010, 13:01

Merci grootgevaarke :)
Tja, ik lees dat velen onder jullie die samen met mij zwanger waren nu aan een brusje beginnen of d'er al eentje in de buik hebben. Is wel best confronterend... Hopelijk is het binnenkort ook onze beurt :wink:

Sandy

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 9 september 2010, 13:27

sandy,

blij dat er mensen zijn die echt goed zijn, hé! (merci grootgevaarke, je moest eens weten hoe veel deugd het doet)
het mag inderdaad eens MEE zitten, hé!

duim voor je mee,

liesje

sandy
Berichten: 143
Lid geworden op: 9 februari 2009, 15:20

Bericht door sandy » 9 september 2010, 15:32

Dikke merci Liezeke! :)
En ik natuurlijk ook voor jou!!!!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten