te vroeg bevallen

Plaats reactie
wonder
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 april 2012, 15:22

te vroeg bevallen

Bericht door wonder » 23 april 2012, 15:27

Hallo


Wie is nog veel te vroeg bevallen op ongeveer 25weken?

linda76
Berichten: 347
Lid geworden op: 28 juni 2010, 15:16

Bericht door linda76 » 23 april 2012, 19:18

Hier twee jaar geleden bevallen op 26 weken en 5 dagen. Dat is natuurlijk al weer iets verder dan 25 weken, maar nog steeds erg vroeg.

wonder
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 april 2012, 15:22

Bericht door wonder » 24 april 2012, 8:21

Ik was 25weken en 5dagen. Alles goed gekomen met de baby?

linda76
Berichten: 347
Lid geworden op: 28 juni 2010, 15:16

Bericht door linda76 » 24 april 2012, 8:32

het is ondertussen al een ferme kleuter die het goed doet. Wel nog wat achterstand, maar we hebben vertrouwen dat dat in orde komt. Als je wil babbelen met ouders (vooral moeders) van (ex-)premature kindjes moet je eens gaan kijken op de vvoc pagina van facebook (http://www.facebook.com/groups/110361689005813/). Die is heel actief en daar worden redelijk wat ervaringen uitgewisseld. Hoe gaat het met jullie kindje?

wonder
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 april 2012, 15:22

Bericht door wonder » 24 april 2012, 8:52

goed, tot hier toe geen problemen is wel nog maar 3 maand gecorrigeerde leeftijd.
Moet binnenkort naar het C.o.s voor de eerste keer ben wel benieuwd.
Mijn zoontje is wel al zeer levendig houd zijn hoofdje al goed recht als ik hem optil, wel doet hij het nog niet vanuit ligstand.
Je vraagt je zo vaak af of hij op die leeftijd niet meer moet kunnen...
Je bent daar zo mee bezig doordat ze dat vertellen van die achterstand he.

linda76
Berichten: 347
Lid geworden op: 28 juni 2010, 15:16

Bericht door linda76 » 24 april 2012, 9:43

Het is heel normaal dat je je bij alles vragen stelt want je hebt natuurlijk alle verhalen voorgeschoteld gekregen van wat er allemaal mis kon gaan in het begin en welke achterstand prematuurtjes kunnen hebben in hun ontwikkeling. Maar je gaat zien, gaandeweg krijg je meer en meer vertrouwen in je kindje en ga je daardoor ook nog meer kunnen genieten. Ik heb me in het begin ook heel vaak zorgen gemaakt over mijn dochtertje haar ontwikkeling. Enkele weken geleden zijn we op tweejarige leeftijd naar het cos moeten gaan en bleek ze toch nog wel wat achterstand te hebben. Maar vreemd genoeg maak ik me daar nu geen zorgen meer in en vertrouw ik erop dat alles in orde gaat komen. Ik hoop dat jij dat vertrouwen later ook nog gaat krijgen. Maar dat vraagt wat tijd hoor.

Ik vind het trouwens heel knap dat je zoontje zijn hoofdje al mooi recht kan houden op die leeftijd.

E+P
Berichten: 667
Lid geworden op: 26 november 2010, 14:52

Bericht door E+P » 28 april 2012, 15:45

Wij hebben ook een premature baby gehad, zij het wel niet op 25 weken. Onze kerel kwam op 28 weken en woog 1,200 kg.

Tijdens de baby-periode heb ik steeds naar de gecorrigeerde leeftijd gekeken voor zijn motorische vooruitgang. Hij zat altijd rond het gemiddelde dan. Voor sommige dingen was hij wat voor (kijken, aandacht hebben, het eerder sociale) en voor de typisch motorische (hoofdje optillen, draaien, zitten, kruipen,...) zat hij op het gemiddelde van de gecorrigeerde leeftijd.
Als je het zo doet, voel je je eerlijk gezegd beter bij de ontwikkeling van je wondertje (want dat blijven ze toch, he?). Bij het COS kijken ze trouwens ook steeds naar die gecorrigeerde leeftijd. Dus als professionelen dat doen, mogen wij dat zeker! :D

Om het verhaal af te maken: nu is hij een flinke peuter/kleuter van 2,5 jaar. Hij is 2 weken geleden begonnen met z'n schoolcarrière en doet het verbazend goed. Hij heeft wel nog in de middag z'n rust nodig maar dat is bij de "op tijd geboren" kindjes ook zo. Iemand die hem niet kent, ziet trouwens niet meer dat hij van zo ver komt.

Groetjes van Eva

E+P
Berichten: 667
Lid geworden op: 26 november 2010, 14:52

Bericht door E+P » 28 april 2012, 15:47

PS. Ik ben ook trouwens actief op die facebook-pagina die Linda daar aangeeft. Daar kan je echt terecht met vragen waar de buitenwereld absoluut niet bij stilstaat.

vlinderkindje
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 september 2012, 13:55

Re: te vroeg bevallen

Bericht door vlinderkindje » 25 september 2012, 13:59

wonder schreef:Hallo


Wie is nog veel te vroeg bevallen op ongeveer 25weken?
21 weken en 2dagen...

linda76
Berichten: 347
Lid geworden op: 28 juni 2010, 15:16

Bericht door linda76 » 25 september 2012, 20:52

@vlinderkindje: jammer te horen dat jouw kindje de grens van de levensvatbaarheid niet gehaald heeft. Moet erg moeilijk zijn als je net die paar belangrijke weken niet haalt. Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat je voldoende steun vindt om dit grote verlies te boven te komen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten