2 kinderen maar een 3de wil niet lukken ...

Plaats reactie
Sandra T
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 november 2012, 13:47

2 kinderen maar een 3de wil niet lukken ...

Bericht door Sandra T » 15 november 2012, 14:37

Ik ben nieuw hier. Ik ken de website en heb al verschillende verhalen gelezen. Dit is de eerste keer dat ik hier een berichtje achterlaat.
Ik zou graag in contact komen met vrouwen die min of meer hetzelfde hebben meegemaakt.

Ik heb twee kinderen, een zoon van 9 jaar en een dochter van 6 jaar.
Begin 2011 beslisten mijn man en ik om voor een derde kindje te gaan. Ik was heel snel zwanger maar kreeg een miskraam op 9 weken. De maand daarna was ik (onverwacht)opnieuw zwanger. Alles ging goed, we haalden de 12 weken zonder problemen. Maar op 16 weken bleek er (na bloedverlies)geen hartje meer te kloppen. Na de 'bevalling' zagen we dat de navelstreng om het beentje van ons kindje zat gedraaid en dat bleek later de oorzaak te zijn van de late miskraam.
Eind 2011 bleek ik opnieuw zwanger te zijn maar ik kreeg opnieuw een miskraam (op 8 weken). In april 2012 had ik opnieuw een positieve zwangerschapstest vast maar na twee weken bleek dit op niets uit te draaien. 2 weken geleden heb ik dan OPNIEUW een miskraam (op 10 weken)gehad ...
Ik denk niet dat ik moet uitleggen hoe ongelooflijk moeilijk de voorbije (bijna) 2 jaar zijn geweest. Veel verdriet, ongeloof, kwaadheid, wanhoop, vertwijfeling, angst, ... Voor we hieraan begonnen wisten we wel dat er, gezien mijn leeftijd, een verhoogde kans op miskramen was, maar dit hadden we ook niet verwacht! Ondertussen is alles onderzocht maar daar is niets bijzonders uit gekomen.
Na deze nieuwe teleurstelling voel ik me 'verloren'. Ik heb heel veel angst gehad dat het zou mis lopen, ik heb er serieus rekening mee gehouden maar nu het weer zo ver is, komt het toch nog heel 'hard' aan. Familie en vrienden weten niet goed meer wat te zeggen en weinigen vinden ook de juiste woorden.

Ik lees hier ook veel verhalen van mama's die één of meerdere miskramen hebben gehad maar (helaas) nog geen kinderen hebben. Ik hoop niet dat mijn verhaal bij iemand in het verkeerde keelgat schiet. Ook die zijde van het verhaal ken ik 'een beetje'. Na 3 jaar wachten, onderzoeken en behandelingen en één vroege miskraam, werd ik pas zwanger van mijn zoon ...

nogeenkeer
Berichten: 1443
Lid geworden op: 6 juli 2011, 11:49

Bericht door nogeenkeer » 16 november 2012, 12:31

Hey Sandra,

ik heb zelfs drie miskramen en één bbz gehad maar ook twee flinke jongens. Een miskraam op 12 weken voor ons oudste zoontje. Daarna dus een flinke kerel. En vervolgens een bbz met verwijdering linkereileider, een miskraam op 8,5week en een miskraam op 6 weken. Toen hebben we alles laten onderzoeken en bleek dat ik een lichte stollingsafwijking heb. Mijn cyclus was ff compleet in de war maar zes maand later werd ik opnieuw zwanger. In het begin leek hcg wéér te laag te staan en ik had hier op het forum toen gezet dat enkel een kerstmirakeltje me nog kon redden. Maar dat mirakel ligt rustig te slapen in zijn box. Heeft je gynae al DNA- en stollingsonderzoek voorgesteld? En hysteroscopie? Ze vinden zeker en vast niet altijd iets (meestal zelfs niets), maar het kan uitsluitsel geven over wat er misgaat. Oh ja, en sowieso raadde mijn gynae aan om utrogestan en junio- of cardio-aspirine te nemen bij een nieuwe prille zwangerschap. Dat bevordert de innesteling en de doorbloeding van de baarmoeder.

Groetjes,
Nogeenkeer.

Sandra T
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 november 2012, 13:47

Bericht door Sandra T » 18 november 2012, 10:20

Hallo Nogeenkeer,

Alle onderzoeken zijn ondertussen gebeurd: blijkbaar heb ik ook een lichte stollingsafwijking maar daar moet ik enkel een verhoogde dosis foliumzuur voor innemen. Voor de rest kunnen ze niets vinden.
Voor de curettage nu, hebben ze het vruchtje volledig weggenomen. Dit wordt nu onderzocht (genetisch) in Leuven. Bij deze laatste zwangerschap heb ik ook utrogestancapsules moeten opsteken.
Mag ik eens vragen welke stollingsafwijking jij hebt (omdat jij ook aspirine moet innemen)?
Alvast bedankt voor je reactie!

Groetjes,

Sandra

Veeraa
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 september 2011, 12:30

Bericht door Veeraa » 18 november 2012, 11:04

Hallo Sandra T,
Het spijt me heel erg te lezen dat je weer een miskraam moet verwerken :-(
Ik zie dat je alleen extra foliumzuur moet innemen en dat je in Leuven gaat, dus ik denk dat je dezelfde 'lichte' stollingsziekte hebt als mij.
In ieder geval, foliumzuur wordt alleen goed opgenomen als je ook voldoende B-vit neemt, dus ik moet ook befact forte erbij nemen.
In Gent nemen ze deze stollingsziekte wel veel serieuzer en ik moest erbij ook nog clexane spuiten heel mijn zwschap en tot 36w ook aspirine en ik ben nu bijna 37w en dit na 2 doodgeboortes, ik ben zeker dat ik dit meisje ook had moeten begraven zonder de medicatie.
Ik heb 35w utrogestan genomen omdat mensen met MTHFR meestal ook progesterontekort hebben, en het ook zorgt voor een goede placentakwaliteit.
Heel veel succes verder ermee!!

Sandra T
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 november 2012, 13:47

Bericht door Sandra T » 18 november 2012, 16:09

Hallo Veeraa, Nogeenkeer,

Omdat ik mij nu toch afvraag of ik voldoende extra medicatie krijg voor mijn stollingsafwijking, zou ik graag willen weten welke stollingsafwijking jullie juist hebben?
Mijn stollingsonderzoek is gebeurd in Leuven met het resultaat 'heterozygoot voor het c.665C>T polymorfisme in het MTHFR gen'. Conclusie: één polymorfisme in het MTHFR gen.
Na de recente miskraam zijn we bij Dr. Pexters geweest in Gasthuisberg. Ook zij bevestigde dat ik voor mijn stollingsafwijking enkel een verhoogde dosis foliumzuur diende in te nemen. Er is bij mij nooit gesproken over befact forte of aspirine ...

Groetjes

Sandra

Veeraa
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 september 2011, 12:30

Bericht door Veeraa » 18 november 2012, 18:21

Hey Sandra, ik ben ook eerst bij pexters geweest en ik ben homozygoot voor MTHFR c667t, dus ik heb 2 slechte kopies van dit gen, en ik kreeg zelfs nog geen aspirine van haar, ik vind haar vreselijk en hoop dat ik haar nooit meer zal zien, na 2 dode babies wenste ze me gewoon veel succes bij het verder proberen, ik kreeg na aandringen enkel een voorschrift voor utrogestan.
Gelukkig dat ik verder zocht en dat ze me in Gent serieus namen. Ik ben ook lid van een MTHFR groep uit Amerika en als je daar leest dan zal je merken dat deze aandoening niet zo onschuldig is. Zelfs ook vele mensen met heterozygotie die dus veel miskramen doen, en met de juiste medicatie toch een gezond kind op de wereld zetten.
Mijn babies zijn ook gen. Onderzocht en alles ok, dus het lag wel degelijk aan mij.
Mijn behandelplan: l-methylfolate 1000ùg 1/dag, 1 befact forte, 1 asaflow 80 mg, 1clexane 40 mg per dag (spuit), en in begin zwschap 3 keer per dag 2 ovulles utrogestan 200 mg, en stilaan vermindert tot einde zwschap nog 1 ovulle s avonds 200 mg.
Bij deze aandoening heb je meestal progesterontekort, en ook makkelijk problemen met de schildklier, vermoeidheid en heel snel ziek worden. Grootste probleem bij vrouwen tijdens zwschap en 1/5 meer kans later op hart en vaatziekten en tromboses.Hieronder link van de groep, echt de moeite om lid te worden en er rustig eens te lezen. Ook op Facebook vind je een groep, en het was alsof ik er steeds mijn eigen verhaal las.
http://health.dir.groups.yahoo.com/grou ... =dir&slk=1
Heel veel succes verder!

Sandra T
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 november 2012, 13:47

Bericht door Sandra T » 19 november 2012, 10:03

Halo Veeraa,

Bij welke dokter ben jij geweest in Gent?
Gezien ik van Limburg ben, is dat voor mij wel een eindje rijden. Weet jij of ik misschien iemand kan bellen of mailen daarover?
Als het genetisch onderzoek van dit vruchtje niets oplevert, dan wil ik wel verder uitzoeken of ik nog andere medicatie nodig heb.
Uit bloedonderzoek blijkt dat ik geen progesterontekort heb maar omdat het de baarmoeder rustig houdt, heb ik toch utrogestan moeten opsteken. Uit het onderzoek van de schildklier blijkt dat er nog geen echt probleem is maar dat mijn schildklier wel de neiging heeft om te snel te werken. Dat moet dus wel worden opgevolgd.
Ik ben momenteel naar Johan Roose aan het gaan. Het contact valt me wat tegen (hij had het duidelijk te druk) maar ik geloof wel in zijn adviezen.
Kan je me even zeggen hoe ik die groep op facebook vind?

Groetjes

Sandra

Veeraa
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 september 2011, 12:30

Bericht door Veeraa » 19 november 2012, 10:13

Hey Sandra, voor ons is Gent ook een uur rijden maar uiteindelijk hoef je er mss max. 3 keer naartoe.
Ik heb eerst zelf gemaild met Petra De Sutter, zij is daar de prof. En ze heeft me dan teruggemaild om zeker eens langs te komen en ze gaf me dan een afspraak. Het was wel 3 maand wachten.
Petra.desutter@ugent.be
Als je in je zoekbalk MTHFR ingeeft kom je 2 pagina's tegen, een support groep en een info groep.
Ik ging ook bij Johan roose, het was heel ontspannend vond ik, maar uiteindelijk is hij weinig van zeggen.eens ik weer zwanger was ben ik er wel gestopt.

nogeenkeer
Berichten: 1443
Lid geworden op: 6 juli 2011, 11:49

Bericht door nogeenkeer » 19 november 2012, 12:37

Ik heb een andere stollingsafwijking, een te lage waarde van proteïne S in mijn bloed. Veeraa zal je dus beter advies kunnen geven denk ik, Sandra!

Sandra T
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 november 2012, 13:47

Bericht door Sandra T » 26 november 2012, 10:29

Hallo Veeraa,

Nog bedankt voor de tips en info!
Ik heb ondertussen ook contact gezocht met professor De Sutter. Ik heb er normaal gezien een afspraak eind december.

Groetjes,

Sandra

ps zou het kunnen dat we elkaar al 'kennen' van een andere site?

Veeraa
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 september 2011, 12:30

Bericht door Veeraa » 26 november 2012, 12:39

Idd, we hebben al geschreven op MLH hè, maar ik wist niet of je daar nog langskomt.
Hopelijk word je geholpen, en waaw, je mag al snel gaan zeg!
Ik duim!!

sunshine
Berichten: 828
Lid geworden op: 12 december 2007, 19:52

Bericht door sunshine » 10 februari 2013, 14:12

Ik ben na 3 vroeger miskramen ook naar Johan Roose gegaan. Ik heb vooral zijn voedingsadvies gevolgd en gezorgd dat ik het lekker warm had, geen koude voeten enzo. En het heeft geholpen! Ik heb nu een zoon (wel na ISCI en cryo TP) maar hij is mooi bij me blijven zitten. En 3 maanden na de bevalling werd ik spontaan zwanger!! Mijn kindjes schelen precies 12 maanden. na 5 jaar proberen, miskramen, angst dat we nooit kindjes zouden hebben ben ik nu héél erg gelukkig met onze 2 wondertjes! Ik zou echt Johan zijn voedingsadvies volgen! Bij mn spontane zwangerschap had ik maar een hcg van 25 en ik was ervan overtuigd dat het WEER mis zat!! Maar ons meisje is ook bij me gebleven en is nu al 6 maanden oud.

NJS
Berichten: 657
Lid geworden op: 7 december 2012, 21:42

Bericht door NJS » 10 februari 2013, 14:40

Hallo sunshine

Kun je mij eens uitleggen hoe dat voedingsadvies in elkaar zit. Deze maand had ik al rekening gehouden met de warme voeten en uiteindelijk was het heel kort gelukt. Helaas, ben ik dus nu aan het wachten op de bloeding, want do was mijn hcg gedaald. Misschien kan het voedingsadvies mij helpen, heb al zoveel geprobeerd. Maar een mens zou er alles voor over hebben.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten