Ervaring met te vroeg gebroken vliezen/ doodgeboren

Puck2010
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 juni 2013, 15:47

Ervaring met te vroeg gebroken vliezen/ doodgeboren

Bericht door Puck2010 » 11 juni 2013, 15:57

hoi,

Ik ben heb net 2 weken terug mijn dochter je Aimée begraven, waar van ik 26 weken zwanger was.
voorafgaan heb ik in de periode van 9 tot 13 week hematomen gehad. Daarna in mijn 15e week waren mijn vliezen in eens gebroken. na dat zou je normaal binnen 48 uur bevallen is niet gebeurt, mocht toch nog 11 weken van der genieten. helaas met 26 weken precies kreeg ik een infectie en kwamen de weeën op gang. en is mijn dochtertje geboren. en waarschijnlijk gelijk overleden. ze was verder helemaal gezond alleen vanwege te vroeg gebroken vliezen heeft ze een klap op gelopen bij de longen en waren die niet ontwikkelt.

zijn er hier ook mensen met ongeveer de zelfde ervaring en ging hun volgend zwangerschap erna wel goed?

groetjes. k

Vlientje
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 augustus 2012, 17:17

Bericht door Vlientje » 14 juni 2013, 13:54

Hey mama van Aimée,


In de eerste plaats wil ik proficiat wensen met je dochtertje maar je ook heel veel sterkte toewensen.

Zelf heb ik het 2 keer meegemaakt dat mijn vliezen te vroeg braken.
De eerste keer was op 17w5d (3dec2010), ik verloor toen onmiddellijk ook al het vruchtwater. De bevalling is dan na 3 dagen op gang gekomen door een infectie. Ik beviel toen van een zoontje. We wisten toen al dat ook al dat ons kindje het niet zou overleven omdat de longen niet konden ontwikkelen doordat er niks van vruchtwater was.

De tweede keer braken mijn vliezen op 18w3d (5jan2013). Deze keer verloor ik al mijn vruchtwater, maar ook een stuk van de placenta. Terwijl ik de eerste keer wel nog vruchtwater aanmaakte (maar dit ook steevast weer wegliep), maakte ik deze keer niks van vruchtwater meer aan. Ons kindje leefde nog, maar had ook geen overlevingskansen. Ons dochtertje is dan 2 dagen erna (op 7jan2013) geboren.

Zowel ons zoontje als ons dochtertje waren perfect in orde.
Bij de eerste keer dachten ze dat het tussenschot in mijn baarmoeder de boosdoener was. Bij de tweede keer ontdekten ze dat mijn baarmoederhals wat openstaat waardoor er makkelijker infecties binnen kunnen en de vliezen verzwakken. In UZ Gent zeggen ze dat een onschuldige bacterie die tot aan de vliezen geraakt deze al kan verzwakken en doen breken. Maar ze kunnen me niet met 100 % zekerheid vertellen of dat nu de oorzaak was. Zelf denk ik dat de eerste keer mijn tussenschot er wel iets mee te maken had, misschien samen met die problematiek van mijn baarmoederhals. En de tweede keer denk ik wel dat die bacterie die ik had (ik had ook een blaasontsteking) de boosdoener was.
Bij een nieuwe zwangerschap plaatsen ze een cerclage rond 10-11 weken. Bij een cerclage plaatsen ze een bandje rond de baarmoederhals of naaien ze die dicht. Zo is de kans op het breken van de vliezen door verzwakte baarmoederhals of infectie een stuk kleiner dan zonder.

Ik ben momenteel (met veel schrik) voor een derde keer zwanger. Mijn cerclage kreeg ik 1,5 week geleden. De eerste dagen voel je dat wat trekken, maar dat verdwijnt. Ik hou me rustig, rust voldoende en hef niks, ...

Ik raad je aan om alle onderzoeken die je maar kan doen te doen.
Zelf heb ik volgende onderzoeken gehad:
- autopsie, pathologisch en DNA onderzoek op ons zoontje en dochtertje
- stollingsonderzoek
- DNA onderzoek bij mij en mijn man
- HLA typering => dit is een eiwitonderzoek. Ons DNA bevat ook eiwitten. Als die eiwitten van mijn man en mij te veel op mekaar lijken, zorgt dit voor afstoting, maar meestal gebeurt dit tussen 8 en 12 weken zwangerschap. Dit is iets wat zeker de moeite waard is om na te kijken als je meerdere miskramen gehad hebt tussen 8 en 12 weken zwangerschap
- onderzoek op auto-immuniteit: onder andere lupus en reuma...
- hysteroscopie en meting opening van de baarmoederhals: bij de hysteroscopie kijken ze met een camera'tje naar de binnenkant van de baarmoeder om eventuele afwijkingen te zien. De meting van de opening van de baarmoederhals gebeurt aan de hand van steriele cilinders. Bij 5 mm moet dat al spannen rond de baarmoedermond. Als het meer is, betekent dit dat de baarmoederhals openstaat.
- meting van de lengte van de baarmoederhals dit gebeurt via echo en best als je lichaam al wat hersteld is van de bevalling en wat op haar plooi is gekomen.

Op het forum van metlegehanden.be kun je ook terecht met je verhaal, je gevoelens, ... Je bent daar dus meer dan welkom!


Veel lieve groetjes en dikke knuffel,


Eveline, sterrenmama van Joris en Sara

Puck2010
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 juni 2013, 15:47

Bericht door Puck2010 » 18 juni 2013, 11:12

hey Eveline,

bedankt voor je reactie.
ik zal zeker nog wat onderzoeken laten plegen. moet nu eerst mijn uitslag afwachten die is er over 3 weken van de placenta.
waarschijnlijk zullen ze niets vinden.
het is ook mijn eerste zwangerschap.

ik vind het zo erg dat het jouw al 2 keer is overkomen. je weet gewoon niet waar je aan toe bent.
ik hoop dat deze keer alles goed mag verlopen en je toch een kindje mag ontvangen.

groetjes kelly

Vlientje
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 augustus 2012, 17:17

Bericht door Vlientje » 5 juli 2013, 21:21

Hey Kelly,


Heb je al nieuws?
Welke onderzoeken ga je nog allemaal ondergaan?

Bedankt dat je duimt voor mij. Bij de controle vorige week donderdag zagen ze dat mijn baarmoederhals boven mijn cerclage al een kleine 2 cm openstaat. Dat was verschieten. De dokter verschoot niet, en zei dat ik het rustiger aan moet doen. De volgende stap is platliggen zei hij. Dus hebben we beslist om nu al veel plat te liggen en het rechtstaan enzo te beperken. Om zo onze kansen zo groot mogelijk te maken.

Veel liefs,


Eveline

Puck2010
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 juni 2013, 15:47

Bericht door Puck2010 » 10 juli 2013, 16:39

hey Eveline,

heb vorige week uitslag van de placenta gehad en was erg ontstoken veel soorten bacterien. verder was mijn baarmoedermond wel goed gesloten tijdens de zwangerschap dus krijg geen cerclage. alleen als er verder in de zwangerschap de baarmoedermond te kort wordt.

ik heb ook allemaal bloedonderzoeken gedaan kwam niks uit.

verder gaan ze iedere keer bij me volgende zwangerschap kweken afnemen om te kijken welke bacterien er zitten en die dan met antbiotica te verhelpen. en hopen zo dat het goed blijft gaan.

blijft dus nog afwachten of dat ook helpt dan. durf nu ook niet echt al zwanger te worden, bang dat het mis gaat weer.

ik begrijp inderdaad dat je van jouw laatste keer onderzoekn geschrokken was. je denkt toch iedere keer dat het mis kan gaan. goed van jullie om al te beslissen veel bedrust te houden. moest ik ook bijna een half jaar vorige keer.

hoop dat het allemaal goed mag verlopen voor je. probeer even goed bezig met iets te zijn anders wordt je gek in huis :wink:

liefs kelly

Vlientje
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 augustus 2012, 17:17

Bericht door Vlientje » 10 juli 2013, 22:56

Hey Kelly,


Weten ze waarom die placenta zo geïnfecteerd was? Hoe is die infectie binnen geraakt?
Bij mij spraken ze ook dat de bacteriën van mijn blaasontsteking binnen geraakt is via mijn baarmoederhals en zo mijn vliezen en mijn placenta heeft geïnfecteerd. Daardoor waren mijn vliezen verzwakt en zijn mijn vliezen gebroken.
Bij mij staat mijn baarmoederhals standaard wel wat open, waardoor de infectie binnen geraakte.

Hebben ze je baarmoederhals gemeten tijdens je zwangerschap?

Vandaag heb ik controle gehad en mijn baarmoedermond staat 0,8 cm open. Ik moet het de vorige keer verkeerd begrepen hebben. Dus eigenlijk goed nieuws. Ons kindje groeit goed en de cerclage doet haar werk goed.
De cerclage houdt mijn baarmoederhals dicht en zit op 2cm. Dit houdt ook eventuele infecties tegen.
Ze nemen ook bij elke controle een kweekje en deze keer namen ze ook een kweekje van mijn urine.
Dat platliggen vind ik niet zo erg. 'k Hoop dat het zo lang mogelijk mag duren, voor ons klein wondertje doen we al wat we kunnen hé.

Ja, ik begrijp dat je schrik hebt dat het nog eens fout loopt. Ik denk niet dat je ooit echt gerust zal zijn tot je je kindje gezond en wel kunt vasthouden. Neem vooral je tijd, laat je door niemand opjagen, maar praat er wel over met mensen die je kan vertrouwen en die niet direct zullen (ver)oordelen.
En als je na uitslag van vorige week nog vragen hebt, aarzel dan niet om je gynaecoloog te bellen. En als je je onzeker voelt, durf ook een second opinion te vragen. Ik heb ook een second opinion gevraagd en in het begin had ik het er wat moeilijk mee, want ik voelde dat precies als verraad naar mijn gynae toe, maar ik ben blij dat ik het gedaan heb. Je kan je resultaten van de onderzoeken opvragen bij je gynae en meenemen naar de dokter waarbij je voor een second opinion gaat. Als die dan hetzelfde zegt, heb je meer zekerheid en als die iets anders zegt, dan zie je dat dan weer...
Je ziet maar wat je ermee doet.


Veel liefs,


Eveline

nogeenkeer
Berichten: 1443
Lid geworden op: 6 juli 2011, 11:49

Bericht door nogeenkeer » 16 juli 2013, 8:17

Lang geleden dat ik nog op DVO ben geweest, maar ik kom altijd even op dit topic kijken aangezien ik zes keer zwanger was voor mijn twee lieve jongens. De andere zwangerschappen liepen wel vroeger mis dan bij jullie, één keer op 12 weken, eenmaal op 8 weken, eenmaal op 6 weken en dan een bbz waarbij ik met spoed ben geopereerd en ze een eileider hebben verwijderd.

Wat raken jullie verhalen mij toch zo erg. Het moet vreselijk zijn om toch al zover gevorderd in de zwangerschap plots te moeten horen dat je kindje geen overlevingskansen meer heeft en je moet bevallen. Ik denk dat geen woorden kunnen beschrijven hoeveel pijn dit heeft gedaan en wil jullie dan ook beiden héél veel sterkte toewensen.

Kelly, ik hoop dat ze snel vinden wat de oorzaak van die infectie was en jij met een enigszins gerust gemoed (wat is gerust :? ....) aan een volgende zwngerschap kan beginnen.

Vlientje, meid, wat een lijdensweg al voor jou! Ik duim duim duim dat je kleine ukje deze keer mooi blijft zitten tot minstens 34 weken of liefst nog wat langer!

Dikke, dikke knuf meiden!!

Vlientje
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 augustus 2012, 17:17

Bericht door Vlientje » 16 juli 2013, 9:49

Hey nogeenkeer,


Bedankt voor je lieve woorden.

Je bent toch ook een ganse weg afgegaan vooraleer je je 2 jongens had hé. Dat moet toch ook moeilijk geweest zijn.


Dikke knuffel en veel liefs,

Eveline

Puck2010
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 juni 2013, 15:47

Bericht door Puck2010 » 23 juli 2013, 9:05

heey,

bij mijn kwamen die infectie omdat ik vroeg in de zwangerschap heel veel last had van hematomen (bloedingen) daar kan je niks tegen doen en moeten van zelf weg gaan. als de bloedstolsel te groot wordt kan het gaan ontsteken en en dan allemaal infectie komen en dat zal de reden zijn dat mijn vliezen vroeg braken. dus kort gezegd hele dikke pech.

mijn baarmoeder mond hadden ze ook steeds gemeten die was goed dicht. dus de infectie was van binnen uit gegroeid.

ondertussen zou ik vandaag weer ongesteld moeten worden voor de 2e keer na de bevalling. alleen heb nergens last van nog en wel hoofdpijn en moe zijn...
weet niet of ik al een test kan doen zo vroeg na de bevalling?

liefs kelly

Vlientje
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 augustus 2012, 17:17

Bericht door Vlientje » 23 juli 2013, 15:29

Hey Kelly,


Ja, je cyclus is op gang gekomen, dus in principe kan het hé.
Toen ik de derde cyclus na mijn bevalling zwanger raakte, durfde ik niet testen, uit schrik voor een ontgoocheling. Ik heb een week gewacht (ook omdat ik vroeger wel een onregelmatige cyclus had), maar ik kon me niet houden op den duur en heb getest.

Ben je opnieuw zwanger of speelt de warmte je parten? Jij kent je lichaam het best, dus wat denk je zelf?
'k Duim alvast met je mee!


Veel liefs,


Eveline

Puck2010
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 juni 2013, 15:47

Bericht door Puck2010 » 25 juli 2013, 9:27

hey eveline,

nee helaas ben ik weer ongesteld geworden. misschien voor nu maar beter ook. had heftige ruzie met me man dat het bijna op de klippen liep.

gelukkig nu wel uit gepraat en bleek dat hij en nu echt niet aan toen is. en nog te vers is voor mijn ook wel maar toch mis je het echt moeder kunnen zijn wel. vooral dat binnenkort heel veel bekende gaan bevallen.(waren rond de zelfde tijd uitgerekend).

hoe gaat bij jouw verloopt de zwangerschap nog goed?
ik hoop het wel. dat verdienen jullie.

liefs kelly

Vlientje
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 augustus 2012, 17:17

Bericht door Vlientje » 25 juli 2013, 10:36

Hey Kelly,


Ik ken het gevoel maar al te goed. En 't is alsof het zich erom doet hé. De eerste keer was ik de eerste van een hele hoop die zwanger werd, en 't liep mis en ik kreeg dan de ene na de ander aankondiging van zwangerschap binnen. De tweede keer waren we met een stuk op 4 voor dezelfde periode... Dus ja, er zullen nog veel traantjes vloeien, maar zit daar niet mee in hé, da's normaal!
Veel sterkte meid!

Ja, blijven praten met je man is belangrijk en dat het eens klettert, goh waar gebeurt dat eens niet. Hier is dat ook al gebeurd hoor, en da's dan vooral omdat mijn man mijn emoties wegsteekt en dan ontploft dat en komt het er wel uit.

Neem vooral jullie tijd. Niemand kan daar een juiste termijn op plakken. Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken: na onze Joris (1ste kindje) wou ik zo snel mogelijk zwanger worden, maar eigenlijk besefte ik maar al te goed dat ik toch een jaar nodig had. Het moest precies verjaren. (maar 2 jaar was eigenlijk wel te lang uiteindelijk, maar soit)
Nu na ons Sara (2de keer) was het anders, ik heb dat ook anders verwerkt, en nu is het goed dat ik bij de 3de cyclus zwanger werd. Dus ja, er valt geen lijn in te trekken.

't Is spannend, maar bij mijn weten is alles nog in orde, ik tel af naar de volgende controle. Ik durf niet zo zeggen dat alles ok is, want ja, ik zie niet hoe het er binnenin uitziet hé.
'k Ben nu al verder dan ik ooit geraakt ben, dus da's al positief hé.

Ik duim alvast voor jullie dat jullie samen jullie tijd nemen en dat jullie als de tijd voor jullie rijp is een gezond kindje mogen verwachten.


Veel liefs en dikke knuffel,

Eveline

Puck2010
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 juni 2013, 15:47

Bericht door Puck2010 » 22 augustus 2013, 14:02

hey Eveline,

hoe gaat het met je al bevallen? en is gaat alles goed met je kindje?

hoop het wel.
ben inmiddels achter gekomen dat ook zwanger ben op nieuw nu 4 weken. dus heel pril.
wel ook heel fijn maar zeker ook heel spannend. vind het best wel eng dat je weet wat er allemaal niet mis kan gaan.
wordt wel onder controlen bij wkz geplaats dat is wel fijn. zal mijn benieuwe hoe het allemaal verloopt.

liefs kelly

Vlientje
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 augustus 2012, 17:17

Bericht door Vlientje » 22 augustus 2013, 15:47

Hey Kelly!


Dikke proficiat hé. Ik duim dat alles goed verloopt!
Wat is wkz?
Moet je nu medicatie nemen? Meer rusten? Of iets anders?

Neen, gelukkig nog niet bevallen. 't Is nog veel te vroeg hé. Ik ben nu 22,5 weken ver, 'k moet er dus nog zeker 3,5 weken bij doen, en hopelijk nog veel meer hé.
De vorige controle (2 weken geleden) was wel minder goed, mijn baarmoederhals is al verkort en is maar 2 cm meer (da's de afstand tot de draadjes van de cerclage) en staat al 1 cm open. Ik mag nu enkel mijn bed uit om me te wassen, naar toilet te gaan en te eten. 'k Ben wel nog thuis, dus 't is nog niet zo dramatisch dat de prof mij heeft laten opnemen.


Veel groetjes,


Eveline

Puck2010
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 juni 2013, 15:47

Bericht door Puck2010 » 24 augustus 2013, 13:49

hey eveline,

helaas net bloed en stolsels verloren waarschijnlijk nu een miskraam geworden...
ben er echt kapot van me man trouwens ook die ziet het nu helemaal niet zitten meer.
we snappen niet waarom ons dit over komt.

gelukkig gaat het nog goed bij jouw duimen dat er een gezond kindje mag geboren worden.

liefs kelly

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten