DNA-fragmentatie



Plaats reactie
GitteVhn
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 oktober 2019, 14:34

DNA-fragmentatie

Bericht door GitteVhn » 24 oktober 2019, 14:55

Hoi allemaal,

heeft er hier iemand al ervaring met DNA-fragmentatie?
Wij proberen nu al meer dan 2 jaar voor een tweede kindje. We hebben al een dochter door een spontane zwangerschap, wel na heeeeel veel geduld te hebben.
Maar door een complicatie bij een operatie is de kwaliteit van het sperma van mijn man zodanig achteruit gegaan, dat we nu zijn toegewezen op ICSI.
We hebben ondertussen 2 pogingen achter de rug in het UZA (telkens 11 goede eicellen en maar 1 goed/matig embryo'tje dat teruggeplaatst is) en zijn nu overgestapt naar Jette.
Daar vertelden ze ons dat we in aanmerking komen om DNA-fragmentatie te proberen.
We vinden hier maar weinig informatie over terug op het internet, dus hopen we dat er mensen zijn die hun ervaringen hiermee willen delen met ons...
mei 19: ICSI 1 ==> negatief
september 19: ICSI 2 ==> negatief
januari 20 ==> hopelijk starten met ICSI 3

Lindje2019
Berichten: 179
Lid geworden op: 2 juli 2019, 19:55

Re: DNA-fragmentatie

Bericht door Lindje2019 » 1 december 2019, 13:39

Wij hebben dit ook afgelopen week laten doen. Krijgen hier 18 december de uitslag van. Lees er goede dingen over op internet.
Moet jouw man anders ook eerst 3 maanden aan vitamines?
2x iui mei/juni '19: X
ICSI 1 nov '19: 1 tp, geen cryo's X
Start ICSI 2:
Tp 31 jan, zw test 11 feb Geen cryo's
ZWANGER => 3 maart echo => ❤tje klopt 🥰
1 april termijnecho: alles is goed 🥰
18-10-2020 🍀

GitteVhn
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 oktober 2019, 14:34

Re: DNA-fragmentatie

Bericht door GitteVhn » 2 januari 2020, 11:15

Mijn man moet enkel 9 januari nog op onderzoek komen. Maar geen extra vitamines moeten innemen.
Nu ben ik sinds gisteren al begonnen met de nieuwe medicatie. Dus ik vind het raar dat we al mogen starten met een nieuwe poging.
Maar ik heb het een aantal keer gevraagd of ze zeker zijn dat dit in orde is, dus we zullen er van uit gaan dat ze het in het ziekenhuis wel het beste zullen weten :)
mei 19: ICSI 1 ==> negatief
september 19: ICSI 2 ==> negatief
januari 20 ==> hopelijk starten met ICSI 3

Cunctator
Berichten: 13
Lid geworden op: 1 januari 2020, 21:18

Re: DNA-fragmentatie

Bericht door Cunctator » 2 januari 2020, 14:51

DNA-fragmentatie testen proberen te achterhalen hoeveel schade het genetisch materiaal (DNA) heeft opgelopen. De tests zijn op zich dus zeker geen fertiliteitsbehandeling, maar helpen om het verdere verloop van de vruchtbaarheidsbehandelingen te bepalen.
Afhankelijk van de mate van DNA-schade kan er gekozen worden voor een aantal "interventies". Dit kan gaan van levensstijl-factoren als dieetaanpassing (vitaminesupplementen, anti-oxidanten etc.), meer sporten, frequentere ejaculaties ... tot beschermende antibioticatoediening, chirurgische wegname van scrotale spataders of keuze voor meer ingrijpende technieken als zaadcel-aspiratie + selectie vanuit de teelbal.
ICSI is een goede keuze voor koppels met milde/matige DNA-fragmentatie bij de man.
Mocht uit jullie testresultaat dus blijken dat er geen, lichte of matige DNA-fragmentatie in de zaadcellen aanwezig is, dan blijft ICSI een belangrijk deel van de behandeling, eventueel ondersteund door bv. vitaminesupplementen, antibiotica, spatader-heelkunde etc.
Enkel bij "hooggradige" DNA-fragmentatie zal men de behandeling drastischer moeten aanpakken.

Ik vermoed dat je het over de testen had tenminste? Excuses als ik de bal hier even heb misgeslagen.
mvg
Jeroen

Pindanootje
Berichten: 1262
Lid geworden op: 24 september 2019, 21:07

Re: DNA-fragmentatie

Bericht door Pindanootje » 15 september 2020, 22:48

Ook wij hebben een dna fragmentatie test laten uitvoeren en het DFI meette 23,2. Ik lees erbij dat de cutoff 25 is.. Toch moesten we (ombelet in ZOL Genk) nog een Iui proberen en geen icsi. Zijn er andere mensen hier die daar meer ervaring mee hebben? Eind deze maand stappen we over naar Jette. Ik ben me nu zoveel mog aan het inlezen om er voorbereid in te stappen en kan alle adviezen goed gebruiken..
7/2018 pilstop
2020: 4x IUI
2021 : IVF, TP2 op 10/2 : zoontje gekregen 4/11/2021❤️

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten