Slechte morfologie sperma - ervaringen van mannen?



Plaats reactie
JS36
Berichten: 1
Lid geworden op: 1 november 2015, 8:14

Slechte morfologie sperma - ervaringen van mannen?

Bericht door JS36 » 1 november 2015, 8:45

Hallo,

Na anderhalf jaar van vruchteloze pogingen op de natuurlijke manier zwanger te worden, zijn mijn vrouw (31) en ik (35) naar de gynaecoloog gegaan voor enkele onderzoeken. Daaruit bleek dat ze bij haar niets kon vinden dat verkeerd zat (ze heeft wel anderhalf jaar geleden een curretage moeten laten doen maar is normaal geen probleem). Ik heb ook twee spermastalen binnengebracht voor analyse + bloed laten trekken. Hormonaal alles ok, ook geen genetische problemen. Hoeveelheid sperma, aantal cellen en beweeglijkheid zat ook goed. Morfologie (vorm) was echter slecht (< 1%). Hoe zich dit precies vertaalt naar de kans voor 'ons' (zoals vrouwen zeggen) om op een natuurlijke manier zwanger te worden, is voor niemand helemaal duidelijk, maar de kans dat het probleem daar zit is wel groot.

Dit nieuws hebben we eind augustus gekregen maar wegens andere problemen zoals o.a. een vroegtijdig overlijden een familielid (twee dagen nadat we bovenstaand nieuws kregen) en andere zaken, heb ik eigenlijk pas nu echt de tijd om hier fatsoenlijk over na te denken. Ik zit de laatste week veel op fora en andere sites om verhalen te lezen van mensen die in de zelfde situatie zitten omdat het me het gevoel geeft dat we niet alleen zijn en omdat ik hoop er dingen van te leren.

Ik probeer het slechte nieuws te aanvaarden en een plaats te geven, maar heb het er soms moeilijk mee. Ik heb met momenten het gevoel dat ik mislukt ben in mijn plicht van wat het betekent om man te zijn in de relatie & de maatschappij - if you know what I mean. Voel me gefaald in mijn mannelijkheid en daardoor ook in mij als persoon. Ik denk echter ook dat het uiteindelijk wel goed komt want mijn vriendin staat volledig achter mij en onze relatie. Ook zijn er voor ons nog veel mogelijkheden open.

Ik lees op dit soort fora héél veel verhalen van vrouwen -en die perspectieven zijn ook heel welkom !-, maar ik hoor graag ook de persoonlijke verhalen van mannen die in dezelfde situatie zitten. Dit is soms als het zoeken van een naald in een hooiberg van verhalen van vrouwen. Dames, voel je vrij ook op dit topic te reageren, maar in het bijzonder hoor ik graag de verhalen van mannen. Vrouwen zien fertiliteitsproblemen vaak als een "wij-probleem", of het nu bij de man of bij de vrouw ligt. Als man zie je het probleem toch als een eigen falen als het bij jou ligt. Mee eens of niet? Hoe ga je hier psychologisch mee om? Heb je hetzelfde probleem (gehad)? Hoe is het verder verlopen?

Hoe ga je ermee om in je relatie? Hoe geef je die verminderde vruchtbaarheid (+ hele gedoe rond behandelingen etc) plaats in je sexualiteit? Heb je het gevoel dat het feit dat de kans klein is om op een natuurlijke manier kinderen te krijgen, impact heeft gehad op de sexuele beleving als koppel? Heb je er ooit over gepraat met vrienden/familie/collega's/therapeuten? Heeft dit geholpen of krijg je voor of laat het deksel van stigma op je neus?

Nou ja, genoeg vragen :) Ik hoop graag verhalen te horen/ervaringen te delen!

Groetjes,

Jonathan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten