oligozoospermie



Plaats reactie
Jonathan85
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 december 2015, 14:52

oligozoospermie

Bericht door Jonathan85 » 18 december 2015, 15:10

Hoi forumgangers,

Ik ben bijna 31 jaar en heb reeds 5 jaar een relatie met mijn vriendin. We willen stilletjes aan kinderen beginnen.
Omdat ik vroeger me eens kandidaat heb gesteld als spermadonor en toen ben afgewezen, heb ik een spermastaal laten analyseren in het UZA na doorverwijzing huisarts. Gewoon proactief. Als er zich een probleem zou stellen bij mij, kunnen we dit immers eerst al proberen op te lossen vooraleer we proberen op natuurlijke wijze een kind te verwekken.
Mijn vriendin weet hiervan, maar vertelde me dat ze (momenteel) vruchtbaarheidsbehandelingen (IVF en consoorten) niet ziet zitten.

Ik kreeg begin deze maand mijn uitslag. Beweeglijkheid en vorm zaten nog rond normale waarden, maar ik heb veel te weinig zaadcellen (ong. 8000 per ml).
Nu heb ik eind januari een consult bij de androloog in het UZA, maar ik weet totaal niet wat te verwachten.
Ik probeer ondertussen wat te lezen op internet en al wat tips op te volgen. Ik weet uiteraard niet of dit mijn aantal zaadcellen gaat verveelvuldigen , wat wel nodig zal zijn denk ik. Het blijft natuurlijk ook een momentopname, maar ik maak me toch zorgen. Nog mannen in zulke situatie? Eerst lage aantallen, maar later toch nog 'normale' waarden?

Groetjes en alvast bedankt voor de reacties ,
Jonathan

marie1981
Berichten: 412
Lid geworden op: 6 oktober 2011, 9:40

Re: oligozoospermie

Bericht door marie1981 » 30 december 2015, 15:34

Dag Jonathan,

Alvast welkom op de verdwaalde ooievaar.

Mijn man heeft het zelfde probleem: veel te weinig zaadcellen (ik denk "maar" rond de 2000); maar vele hiervan hebben dan ook nog een afwijkende vorm.

Bij een eerste staal zeiden de artsen nog; "we wachten een tweede staal altijd af, want dit kan enorm verschillen". Hangt af van "hoe goed je klaargekomen bent", je zaadkwaliteit van "dat moment",....

Enfin, wat ik je wil zeggen; het KAN zijn dat je kwaliteit het tweede staal een pak beter is.

Maar hou er zeker rekening mee; dat het net zoals bij mijn man; opnieuw zou kunnen tegenvallen.

De uroloog/androloog zeiden na de resultaten van het tweede staal onmiddellijk; jullie zijn aangewezen op ICSI. Daarbij heb je maar 1 goede zaadcel nodig die rechtstreeks in de eicel geïnjecteerd wordt.

Wij hebben ons daar nooit vragen bij gesteld en zijn onmiddellijk dat traject ingeslaan.

Het heeft lang geduurd eer de eerste zwangerschap tot stand kwam, maar van dan af is het vlot gegaan. Ik ben nu zwanger van ons 3de icsi kindje.

Er zijn veel mannen en vrouwen met afwijkende waardes die hulp nodig hebben om zwanger te raken. Voel je hierdoor vooral niet schuldig; je kan het echt niet helpen!!!! Dit ligt volledig buiten je macht.

De ene persoon heeft natuurlijk meer tijd nodige dan de andere om het hele IVF/ICSI traject onder ogen te zien en aan het idee te wennen dat een baby niet op de meest sexy manier gemaakt wordt...
Maar vaak, eens de kinderwens echt de kop op steekt en het op naturelle manier niet lukt, stapt men toch dat moeilijke traject in....

Ik wens je alvast veel succes bij de 2de staalname. Hopelijk krijg je daar goed nieuws. En anders zullen jij en je partner goed moeten overwegen of je 1)kinderen wenst 2)de medische mallemolen in wilt....

veel moed!
Onze grote droom werd meer dan werkelijkheid; 3 keer werd ons een liefde voor het leven gegeven...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten