Ervaringen met TESE



Nejo
Berichten: 27
Lid geworden op: 8 juni 2008, 21:05

Ervaringen met TESE

Bericht door Nejo » 30 oktober 2010, 22:31

Hallo,

wij zijn op zoek naar mensen die ervaring hebben met een TESE behandeling bij de man.
Afgelopen donderdag hebben we te horen gekregen dat het 2de sperma-onderzoek van mijn vriend , net zoals het eerste, helemaal niet goed was. Er zaten geen of nauwelijks beweeglijke cellen in.
De enige optie die ze ons gaven was een TESE. Dit houdt in dat er zaadcellen rechtstreeks uit de teelbal wordt gehaald.
Wij vinden het nogal vreemd omdat 2 jaar geleden het sperma matig was. Toen kon ik nog spontaan zwanger worden, als we veel geduld hadden .... Uiteindelijk hebben we toen 1 keer een IUI gedaan en die was meteen raak! Nu zou zelfs IUI dus niet meer mogelijk zijn, het sperma is zelfs onbruikbaar

Zijn er mensen van wie de partner dit ook heeft ondergaan? Wat zijn de gevolgen/risico's van TESE? Zijn er mensen die ook effectief zwanger zijn geworden na TESE bij de man, gecombineerd met ICSI?
En hoeveel pogingen hebben jullie dan moeten doen?

Kunnen jullie ons geruststellen, want voorlopig hebben we nog geen info gekregen over wat ons te wachten staat of wat het juist inhoudt. En we krijgen daar pas op het einde van de maand uitleg over .....

een teleurgestelde en radeloze Nejo

Ito
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 oktober 2010, 12:25

Bericht door Ito » 31 oktober 2010, 11:13

Beste Nejo,

Allereerst spijtig dat jullie nu dit nieuws te horen hebben gekregen. Ik wist ook niet dat sperma op zo'n relatief korte tijd zo achteruit kon gaan. En ze hebben niet echt een oorzaak gevonden?

Wij hebben enkele maanden geleden ook het nieuws gekregen dat we enkel via ICSI met TESE zwanger zouden kunnen worden. Wij hebben ondertussen een eerste poging achter de rug en... ik was meteen zwanger! Dus het kan wel hé!

Bij ons hebben ze de pick-up en de TESE van mijn man op dezelfde dag gedaan zodat ze de bevruchting met verse zaadcellen konden doen. Dus mijn man is eerst mee geweest naar de pick-up en een beetje later hebben ze zijn TESE gedaan. We hadden dus allebei een bed in het dagziekenhuis :-). Ze hebben tijdens de TESE verschillende 'strootjes' (zo noemen ze de buisjes die ze invriezen om eventueel volgende pogingen te doen) afgenomen. Het is wel zo, zoals iemand in het andere topic zegt, dat men niet oneindig veel weefsel kan afnemen omdat de hormoonhuishouding van de man dan in gevaar komt. Dat vond mijn man wel een raar idee, dat ze weefsel afnemen dat nie teruggroeit. Nu, je ziet dat niet ofzo hoor.

Dat is zo in het kort ons verhaal. Als je nog meer info wil, vraag gerust hoor. Ik besef wel dat wij enorm veel geluk hebben gehad dat we de eerste poging direct gelukt is. (ik word er nog emotioneel van als ik er aan denk).

Ik hoop dat ik al een klein deel van je vragen heb kunnen beantwoorden. Ah ja, mijn man heeft voordien Flixar (vitamienen)moeten nemen maar bij hem had dat geen enkel effect...).

Groetjes,

Nejo
Berichten: 27
Lid geworden op: 8 juni 2008, 21:05

Bericht door Nejo » 31 oktober 2010, 21:33

Ito, dank je voor je antwoord.

Proficiat met je zwangerschap! Je geeft me hoop dat het bij ons ook goedkomt!

Je vertelt dat ze met verse zaadcellen de ICSI hebben gedaan. Blijkbaar waren ze dus zeker dat ze goede zaadcellen zouden vinden bij de TESE of vergis ik me? Hadden ze mss eerst al eens een stukje weggenomen om te kijken of er iets bruikbaars in zat?
Bij ons spreekt de gyn van de TESE uit te voeren en dan de zaadcellen in te vriezen (als ze bruikbaar zijn) om ze later te gebruiken bij ICSI!
Maar als ik je verhaal lees, heb ik eigenlijk ook liever dat ze het met verse doen.

Groetjes,

Nejo

Ito
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 oktober 2010, 12:25

Bericht door Ito » 1 november 2010, 19:34

Hallo Nejo,

Bij ons wisten ze ook niet dat ze iets gingen vinden. Mijn man heeft enkel staaltjes moeten binnen doen. In de verse stalen van mijn man waren er voordien een te tellen aantal zaadcellen aanwezig (erg weinig dus), en ze hoopten het daarmee te kunnen doen voor de bevruchting. Wij hadden die dag dus de hoop dat een TESE niet nodig zou zijn. Uiteindelijk hebben we dus veel geluk gehad dat ze verschillende strootjes hebben kunnen afnemen.

Maar als ik het goed begrijp, zijn er bij je man ook wel zaadcellen in zijn staal aanwezig. Misschien kan je het eens vragen hé, wat de voor-en nadelen zijn? Ik had toch niet de indruk dat wij zo een grote uitzondering waren om de beide op 1 dag te doen :?. Maar misschien kan dat niet in elk centrum? Vragen staat toch vrij hé :)

groetjes

Nejo
Berichten: 27
Lid geworden op: 8 juni 2008, 21:05

Bericht door Nejo » 1 november 2010, 20:54

Hoi Ito,

idd er waren, als wij dat goed begrepen hebben tenminste, enkele zaadcellen aanwezig.
Maar we hebben nog gen info gekregen, die krijgen we pas eind nov. Het enige wat de dr zei was dat ze TESE met ICSI moesten doen, omdat er te weinig bewegende zaadcellen waren gevonden. Toen we vroegen hoe het kon dat sperma zo snel kon verslechteren antwoordde hij dat ze dat niet wisten. Over de invloed van stress werd bijvoorbeeld niet gesproken (nochtans heeft mijn vriend zeer veel stress op het werk).

Wij zijn in behandeling in Genk. Waar zijn jullie in behandeling geweest? Morgen moet ik naar de psycholoog bellen voor een afspraak. Ik ga haar duidelijk maken dat we het er heel moeilijk mee hebben en dat we echt nood hebben aan meer uitleg. Hopelijk kunnen we dan sneller gaan ....
We hebben alleszins al een doorverwijzing gekregen naar de uroloog. Dat is zelfs voor het gesprek met de consulente. We weten nu dus ook niet of dat enkel voor een gesprek is of dat ze direct de ingreep doen. Erg vervelend allemaal .... Voor ze de ingreep doen, gaan we alleszins die dr overstelpen met vragen .... (we gaan ze opschrijven, zodat we niets vergeten te vragen).

Groetjes,

Nejo

Ito
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 oktober 2010, 12:25

Bericht door Ito » 3 november 2010, 20:45

Hoi Nejo,

Wij zijn in het UZA in Antwerpen geweest.

Die onzekerheden zijn irritant hé. En een goede uitleg is toch een minimumvereiste. 't Is toch ni niets wat ze gaan doen enzo.
Mijn man is ook eerst naar de uroloog geweest, maar dat was voor een echo en een onderzoek enzo, niet direct voor een ingreep. Eigenlijk zag de uroloog bij dat onderzoek dat er niet echt een aanwijsbare reden was. Ik denk dat ze er in wetenschappelijk onderzoek nog niet zo heel ver in staan en ze er dus nog niet zo heel veel van weten.

Ik ben mee benieuwd voor jullie. Laat zeker iets weten hoe het geweest is hé

Groetjes

mieke s
Berichten: 61
Lid geworden op: 6 oktober 2009, 19:41

Bericht door mieke s » 3 november 2010, 21:44

hello,

wat ik kan vertellen, is dat mijn man na de tese een week enorm heeft afgezien. vraag zeeeeeker een sterke pijnstiller, want met de gewone dafalgan forte red je het waarschijnlijk niet. het heeft een tijdje geduurd voor hij weer kon sporten, en ook aanraken blijft lang gevoelig. achteraf zie je er niks van.
een hint: zorg voor dvd's, playstation, boeken en magazines... om de tijd door te komen.
nog een hint: eet niet te veel de dag voor de operatie. mijn man was door de narcose geconstipeerd geraakt. met medicatie kon dat wel verholpen worden, maar als je je slecht voelt, en je krijgt dan nog geen eten door je keel, dan voel je je nog slechter.

verder kan ik je geen raad geven, want bij ons zijn geen cellen gevonden.

ik wens jullie in ieder geval héél veel succes!

shirogirl
Berichten: 153
Lid geworden op: 17 augustus 2010, 21:26

Bericht door shirogirl » 4 november 2010, 13:13

Hallo iedereen,

Wij zijn ook onder behandeling voor ICSI met een tese
in GHB. Bij ons komt het omdat mijn man vorig jaar in de rolstoel beland is. Dit was onze enige kans om toch zwanger te worden. Hij heeft niks gevoel van de tese omdat hij verlamd is tot zijn navelbuik. Wel heel moeilijk om complicaties te ontdekken maar gelukkig was het niet het geval. Ze gaven ons 10% kans voor iets te vinden omdat alles geraakt was tijdens het ongeval. Maar ze hebben wel vijf strootjes en half kunnen bemachtigen. We hebben een eerste icsi acher de rug met twee bevruchte eitjes en maar één strootje gebruikt spijtig genoeg geen innesteling. Vandaag begin ik met de spuitjes dus hopen op de volgende en hopen dat er maar weer één strootje moet worden ontdooid.
Ik hoop dat het bij jullie ook lukt want dat afwachten ik weet wat het is. :?
Maar de hoop niet opgeven. :D
groetjes

Nejo
Berichten: 27
Lid geworden op: 8 juni 2008, 21:05

Bericht door Nejo » 5 november 2010, 20:50

Dank je dames voor de antwoorden!

Ik hoop dat jullie hier snel positief nieuws kunnen brengen, wij moeten nog steeds onze afspraak met de uroloog afwachten voor we meer weten ....

Groetjes,

Nejo

Tinne31
Berichten: 202
Lid geworden op: 7 juli 2010, 22:24

Bericht door Tinne31 » 6 november 2010, 23:24

Hey Nejo,
Mijn vriend is na de tese vrij goed hersteld, nu het feit dat er 6 strootjes gevonden waren maakte natuurlijk erg veel goed. Bij Azoospermia vind je ons hele verhaal. Hij kon een dikke week later weer goed sporten. Eén kant bleef wel lang wat blauw en gezwollen, inmiddels alles weer ok. Het is een hele ingreep en ligt nogal gevoelig maar echt het is en blijft de moeite waard. Veel succes alleszins! Wij zijn van Hasselt omgeschakeld naar Leuven GHB aangezien ze ons niet wilden of konden helpen aldaar. Voor consultaties gyne gaan we naar Diest die werken samen met de androloog te Leuven. Groetjes aan iedereen

Nejo
Berichten: 27
Lid geworden op: 8 juni 2008, 21:05

Bericht door Nejo » 17 december 2010, 23:29

Hoi allemaal,

ik ben ook terug met nieuws!
Woensdag vond de TESE plaats! Wat was ik zenuwachtig en bang, vooral bang dat het (ondanks het feit dat de uroloog ons een hele grote kans dat er iets gevonden zou worden had gegeven) toch niets zou opleveren. Want dan zou de pijn voor niets zijn geweest
Maar .... er is wel degelijk iets gevonden Na de ingreep kwam hij vertellen dat ze toch enkele rietjes hadden kunnen vullen! Ik hoopte op 3 tot 5 rietjes. We hadden er dus enkele!! :D :D
Voor we naar huis gingen, moesten we papieren gaan tekenen in het labo en daar vertelde men ons dat er maar liefst 14 :!: :shock: :D rietjes gevuld zijn!
De pijn die mijn ventje nu heeft is dus echt niet voor niets geweest! Ik ben zo fier op mijn ventje!
Hij heeft er toch wel last van, maar ja het is ook nog maar 2 dagen geleden. Maar hij zegt nu wel al dat hij het geen 2de keer zal doen (maar dat zal met dat resultaat hopelijk ook niet nodig zijn). Maandag wilt hij wel gaan werken, al zie ik dat nog niet meteen gebeuren.
Ik durfde niet meer van een nieuwe zwangerschap te dromen, maar met dit resultaat geloof ik er weer in! Dat het nu maar snel januari is, zodat ik aan de ICSI kan beginnen!

Prettige Feestdagen allemaal,

een heel tevreden Nejo

Ito
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 oktober 2010, 12:25

Bericht door Ito » 20 december 2010, 16:14

Wauw Nejo,

Dat is echt fantastisch nieuws! Amai, 14 strootjes, die androloog heeft zich eens laten gaan precies :-). Wel grappig, mijn man zei ook direct dat hij het geen tweede keer ging laten doen, ocharme onze ventjes.

En in januari starten jullie dan met ICSI. Dat zal spannend zijn. Nog eerst eindejaarsfeesten en dan met al die positieve vibes er tegenaan. Super!

Hou ons in elk geval op de hoogte hé

Prettig eindejaar
Ito

shirogirl
Berichten: 153
Lid geworden op: 17 augustus 2010, 21:26

Bericht door shirogirl » 20 december 2010, 21:02

Amaai nejo dat zit goed. Wij hadden er maar vijf en half waarvan reeds al twee gebruikt ondertussen.

De eerste pogingwas in september met twee bevrucht eicellen maar slecht nieuws.

De tweede poging was in november met acht bevruchte eicellen waarvan eentje teruggeplaatst en drie terug in de vriezer. Met als resultaat nu 6 weken zwanger!!!!!

Dus wens ik je veel succes met jullie poging in januari en vergeet niet het is zeker en vast mogelijk. Prettige feesten en geniet ervan dat je met volle moed in januari kunt beginnen.

Nejo
Berichten: 27
Lid geworden op: 8 juni 2008, 21:05

Bericht door Nejo » 15 april 2011, 10:26

Hoi dames,

we zijn ondertussen al 4 maanden en 2 ICSI-pogingen verder.

Helaas ben ik nog steeds niet zwanger en lijkt een zwangerschap verder dan ooit.
Ik weet sinds gisteren dat onze 2de ICSI-poging mislukt is, dus het is nog heel vers.
Volgende maand heb ik een afspraak met de gyn om te bespreken wat we met de cryo's doen en wanneer we ze terugplaatsen.
Bovendien heb ik ook een afspraak gemaakt met de acupuncturist om wat ondersteuning. Wie weet lukt deze combinatie wel. Ach en baat het niet, schaden zal het ook niet doen.

Grtz Nejo

yordy1985
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2011, 12:57

Bericht door yordy1985 » 26 mei 2011, 13:00

Hallo Allemaal,

Graag zou ik in contact willen komen met iemand die ook TESE behandeling heeft ondergaan. Bij mij zijn 2 zaadonderzoeken gedaan en de eerste maar 4 cellen en tweede helemaal niets. Nu zijn we doorverwezen vanuit Nederland naar UZ Gent. 20 juni is de eerste afspraak. Ben erg benieuwd wat de wachttijd is voor een Tese behandeling en hoop zo dat er wat gevonden kan worden zodat mijn vriendin toch zwanger kan worden van mijn zaad.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten