Negatieve TESE.. Wat nu??



Plaats reactie
liesje203
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 november 2011, 15:22

Negatieve TESE.. Wat nu??

Bericht door liesje203 » 12 november 2011, 15:37

Dit is mijn eerste post op deze website, maar ben ten einde raad en dacht dat dit misschien de juiste plaats is om mensen te horen die hetzelfde meemaken. Het zit dus zo..
Mijn man en ik zijn zwanger geweest in 2009 maar een miskraam gehad omwille van een leeg vruchtzakje. We bleven proberen maar na 2 jaar zijn we toch eens gaan horen in een fertiliteitscentrum. Alle onderzoeken zijn doorlopen en blijkt dat er bij mijn man azoospermie is. Na 4 staaltjes werden er maar 2 zaadcellen gevonden, 1 beweeglijke en 1 dood. Wij zijn dan doorverwezen naar het UZA om een TESE te laten uitvoeren. Dat hebben we vorige week laten doen en blijkt dat het op het eerste zicht negatief was. De arts zei wel dat we 2 weken moeten wachten op de pathologische testen want dat het kan zijn dat er wel zitten maar in de buisjes die ingevroren zijn.

Ik weet eigenlijk niet goed wat ik hiermee moet doen, moet ik optimistisch blijven alhoewel het er zo slecht uitziet en dan weer een teleurstelling meemaken?
Wij zijn er zo kapot van maar zijn beide verpleegkundige en weten dat we realistisch moeten zijn...
Misschien eens nadenken over donorsperma...
Maar dan komen de vragen: vertel je het kind dat het afkomstig is van een donor? wat met uw omgeving? vertel je het aan uw vrienden of niet? gaat het kind de biologische vader opzoeken als hij ouder is?...Wat voor mannen worden donor? Hoe lang duurt het eer dat we gebruik kunnen maken van donorsperma? komen we op een wachtlijst te staan? Hoe komt het dat we 2 jaar geleden zwanger zijn geweest en nu zou er geen enkel zaadcel meer zijn??

Ik weet dat het veel vragen zijn maar die molen is aan't gaan en stopt tegenwoordig niet meer...Heeft iemand hetzelfde meegemaakt? Hoe zijn jullie hiermee omgegaan?

Repelsteeltje
Berichten: 1422
Lid geworden op: 23 juli 2009, 10:33

Bericht door Repelsteeltje » 15 november 2011, 13:05

Dag Liesje,

Eerst en vooral een dikke knuffel want die zal je waarschijnlijk wel kunnen gebruiken.

Mijn man en ik hebben ondertussen meer dan 2 jaar geleden hetzelfde nieuws gekregen: geen enkele zaadcel in het sperma. Bam, de grond zakt onder je voeten weg. We doorspartelden een paar moeilijke maanden van hoop en wanhoop in afwachting van de TESE. Spijtig genoeg was het resultaat ook daar negatief. Een zware domper, maar die bracht wel duidelijkheid. Niet meer hopen op een biokindje, maar zoeken naar een nieuw pad. Dat werd KID en ondertussen ehbben we een prachtige dochter van bijna 9 maand.

t Moet voor jou heel moeilijk te zijn, nu na de TESE nog steeds geen duidelijkheid te hebben. Vreemd dat men je niet kon zeggen dat er niets was ingevroren. Ik zou het ook heel vreemd vinden als er helemaal neits gevonden is terwijl je toch eens zwanger bent geweest. Maar het kan natuurlijk ook dat ze iets vonden en dat het spijtig genoeg onbruikbare zaadcellen zijn.
Hopelijk heb je snel uitsluitsel.Stel dat het negatief is maar je blijft met vragen zitten, zou ik de tijd nemen om een second opinion te vragen. Aan KID beginnen terwijl je blijft twijfelen of er toch niet eigen sperma gebruikt kan worden, is geen goed plan.

Ivm de vragen over donormateriaal, tja dat moet iedereen een beetje voor zichzelf uitmaken.
Wij zijn in ieder geval vast overtuigd om ons dochtertje in te lichten. Geen grote geheimen in onze familie. We hebben veel getuigenissen gelezen en de meeste waren het erover eens dat als je een kind al heel vroeg inlicht over z’n afkomst ze er geen probleem van maken (als je er zelf ook heel licht overdoet)?
In België is enkel anonieme donatie toegelaten, dus je kindje zal nooit op zoek kunnen gaan naar de donor. Je hebt wel verschillende vormen van donatie. Van Belgische donoren zal je vaak niet meer te weten komen dan bloedgroep en haarkleur (en sommige ziekenhuizen houden zelfs dat achter), terwijl je voor de Deense donorbank, zelf kan kiezen welke donor je gebruikt en je later voor je kind ook info hebt over hobbies, opleiding, een foto als kind, … De wachtlijsten zijn heel afhankelijk van ziekenhuis tot ziekenhuis. Meestal moet je wel even een procedure doorlopen (gesprek met psycholoog), nadien hangt het ervan: voor Deense donoren is er amper een wachttijd, voor Belgische meestal wel (in ons ziekenhuis 3-6 mnd).

Liesje, hoe ik ermee omga, wel heel eenvoudig. T Is een heel zware periode. Mij hielp het om veel te praten met mensen die hetzelfde hebben meemaakten, er vanalles over op te zoeken. Mijn man die zonderde zich af en wou er vooral niet over praten of over nadenken.
Veel goede moed en ik hoop dat er je snel duidelijke antwoorden krijgt.
Knuf,
Repelsteeltje

liesje203
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 november 2011, 15:22

Bericht door liesje203 » 15 november 2011, 13:50

Hallo Repelsteeltje,

Eerst en vooral BEDANKT voor een antwoord te plaatsen, ik heb de laatste paar dagen elke 5 minuten gekeken of iemand geantwoord had en ben super blij dat ik eens de ervaringen van een lotgenoot kan horen! :D

Ik vind het super moedig wat jullie allemaal hebben meegemaakt en hoe je er mee omgaat. Ik versta best dat dit voor jullie ook heel zwaar was. Hier is het ook met veel ups and downs. Sommige dagen gaan goed en dan ineens komen die tranen naar boven zonder enige aanleiding. Ik zou zo graag een kindje willen van mijn man en die trekjes terug zien dat ik zo graag zie in hem. Dat is zo moeilijk te aanvaarden!!

Ik twijfel niet aan de uitslag of de info die we gekregen hebben want een ziekte in de teelbalen kan ineens gebeuren. Wij weten ook dat het testosteron gehalte heel laag zit en de FSH rond de 20 dus allemaal tekens dat er iets mis is. De reden dat ze ons nu geen uitslag geven is omdat ze in het UZA blijkbaar na de TESE direct de staaltjes invriezen en maar één ervan onderzoeken. Afhankelijk van de pathologie gaan ze dan kijken of er in die andere staaltjes iets zit of niet. Maar het één staaltje dat ze bekeken hebben de dag van de TESE was blijkbaar zonder zaadcellen.

Ergens hoop ik nog dat ze iets vinden maar mijn gevoel zegt mij dat het negatief zal zijn. Ik weet niet waarom maar dat is mijn gevoel dus moeten we eens goed nadenken over KID.

Mijn man heeft het meeste moeite met een KID, ik denk dat hij het gevoel heeft dat het kindje hem niet als vader gaat aanzien. Het is ook mijn man die zegt ik wil liefst dat niemand het ooit te weten komt. Ikzelf heb daar meer moeite mee omdat ik een heel open en eerlijk persoon ben. Maar als dat is wat hij wilt moet ik ook rekening houden met zijn gevoelens. Het grappige is dat mijn vader ook zegt dat hij vind dat niemand het mag weten. Ik weet het niet maar vind dat dit een beslissing is dat mijn man moet maken. Ik kan mij inbeelden dat hij het gevoel heeft dat als het kindje zijn tienerjaren in gaat dat hij nooit het verwijt wilt horen van 'jij bent toch niet mijn echte papa' maar is dat niet wat elk kind doet tijdens de puberteit?

Wel even een vraag over die deense donorbank, is dit dan ook onderhevig aan dezelfde wetgeving in Belgie in die zin dat het anoniem is? Je zegt dat je meer informatie krijgt maar houdt dit dan ook in dat het kind zijn biologische vader kan gaan opzoeken eens 18?
Je zei dat je van plan was om je dochter in te lichten, was dit altijd de bedoeling of dacht u man er anders over in het begin? En wat met de rest van de wereld, uw vrienden, familieleden, weten die het ook? Wat zijn hun reacties?

Spijtig dat er weer zo een wachttijden zijn maar ergens versta ik het wel. Er zijn zo veel vragen, zo veel ethische dilemmas dat het misschien goed is om te moeten wachten en alles duidelijk te maken...

Bedankt in ieder geval voor de steun en je bericht... Ik apprecier het enorm!!

dikke knuffel!

Liesje

Tinne31
Berichten: 202
Lid geworden op: 7 juli 2010, 22:24

Bericht door Tinne31 » 20 november 2011, 17:24

Hey Liesje en Repelsteeltje,

Jammer dat ik jullie berichten niet eerder heb gezien, ben de laatste tijd niet meer veel op DVO geweest, een beetje afkicken na al die onzekere maanden. Repeltje, hoe gaat het met je dochter? Weet je een dik jaar geleden heb jij me ook een hart onder de riem gestoken toen mijn eerste ICSI mislukt was weet je dat nog?

Na 2,5 jaar diagnose azospermie bij m'n vriend, daarna positieve tese maar jammer genoeg na 4 ICSI's geen zwangerschap, zijn we nu 3 maanden zwanger van een KID-kindje na een eerste poging.

Wij zijn van GHB overgeschakeld naar LIFE Leuven waar ze met Deense donoren werken. Aanvankelijk was ons ook verteld dat de kleine op z'n 18de kon informeren maar dit gaat dus niet het geval zijn. Einde mei zo vertelde de prof hebben ze inspectie gehad en werden de vw voor anonimiteit verstrengd wat tot gevolg heeft dat wij ook geen enkele info hebben over onze donor. Wij hebben wel geen wachttijd gehad, ook al niet omdat alle psy testen al in GHB gedaan waren. In GHB is de wachttijd indien je zelf geen donor kan aanbrengen 6 maanden. Weet je mijn vriend was in het begin ook niet echt te vinden hiervoor maar het is geleidelijk gegroeid. Het is nog allemaal zo vers bij jullie en dan te weten dat je indertijd al eens zwanger was, ocharme. Bij ons weten alleen mijn ouders en schoonma het. En een aantal goede vriendinnen die geen band met familie hebben. Wij zijn van plan om het kindje dit ook te vertellen en idd mijn vriend was hier in begin ook zo niet voor. Jullie kunnen dit zeker zelf beslissen en de psy zei ook al beslissen jullie om het het kindje dit nooit te vertellen dat had geen invloed op hun beslissing of je toegelaten werd of niet. Veel goede moed meid en als er vragen zijn je weet ons wonen he, Tinne

liesje203
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 november 2011, 15:22

Bericht door liesje203 » 27 november 2011, 18:18

Beste Tinne en Repelsteeltje,

Bedankt voor jullie reacties! De resultaten zijn binnen.. Wij zijn donderdag naar de arts geweest en blijkbaar gaat het om en rijping probleem, er zijn dus voldoende spermatides gevonden (een stamcel dat uitgegroeid is tot juist voor het zaadcel een staartje krijgt). Dit zou dan ook mijn miskraam verklaren. Hij zei dat het kan dat ik zwanger ben geworden van deze spermatide en daarom was het een leeg vruchtzakje. Op zich positief want het betekend dat ik zelfs van een onrijp zaadcel zwanger kan worden. Gezien de wetenschap nog niet ver genoeg staat weten we nu dat het een donor wordt.
Ergens héél spijtig maar tegelijkertijd een opluchting, nu weten we tenminste wat er scheelt en wat de oplossing is en kunnen we verder.
Wij gaan beroep doen op de donorbank van het UZA. Ze zeggen dat wij inderdaad bijna niets gaan weten van de donor maar dat ze de matching doen om zo dicht bij mijn man en ik te zitten.
De 24ste hebben we een afspraak met de counsellor en daarna komt het voor de raad en kunnen we verder. Ik zei dat ik echt geen 6 maand meer wou wachten en de arts zei dat het geen 6 maand zou duren dus daar was ik superblij om.
Mijn man en ik hebben ondertussen uitvoerig besproken wat we doen met het vertellen of niet vertellen en hij is ondertussen bijgedraaid. Hij ziet in dat het niet realistisch is om het te zwijgen en dat dit zeker niets is om beschaamd over te zijn.
Ik ben zooooo blij, ik weet dat dit niet ideaal is en ik zou veel liever een kind van mijn man hebben maar nu heb ik het gevoel dat ik kan uitkijken naar een zwangerschap en niet meer die druk en stress voelen..
Ik denk dat die knop gewoon omgezet is en dat wij er nu volop voor gaan!
Bedankt voor al de moeite dat jullie in uw antwoorden hebt gestoken en de steun! Dat was belangrijk voor mij, maar nu positief vooruitkijken voor de eerste keer in 2 jaar!! Dat doet deugd!

Dikke knuf!!

Liesje

Repelsteeltje
Berichten: 1422
Lid geworden op: 23 juli 2009, 10:33

Bericht door Repelsteeltje » 7 december 2011, 11:04

Hey Liesje,

Super om zo'n positief berichtje van je te kunnen lezen.
k Had het gezegd he, zelfs negatief nieuws is beter dan zo in onzekerheid te blijven leven.
k Ben blij voor je dat je antwoorden hebt gekregen op al je vragen. Dat helpt om het vorige hoofdstuk af te sluiten en naar het volgende te gaan.
k Ben blij te horen dat jullie al zo snel verder kunnen. Dat geeft energie.
Bij ons zat de tijdslijn zo
begin sept: TESE, negatief resultaat
begin okt: nabespreking
eind okt: eerste gesprek psy
eind nov: tweede gesprek psycholoog
begin dec: goedkeuring van ons dossier, start van de 3 maand wachttijd
eind dec: laparoscopie
half feb: start met eerste KID poging.
Die periode tussen eind dec en half feb, heeft mij toen ontzettend deugd gedaan, tijd om te verwerken maar ook om te herbronnen. t heeft me terug energie gegeven om er in te vliegen.
k Hoop dat je niet zo lang meer van hot naar her moet lopen, maar dat je nog wel ergens even een moment kijrgt om alles op een rijtje te zetten.

Hou je goed meid, zorg voor je man en voor jezelf en als je me nodig hebt, stuur je maar een pbtj. k Kom hier ook niet zo vaak meer peiepen...

Liefs,
Repelsteeltje

Repelsteeltje
Berichten: 1422
Lid geworden op: 23 juli 2009, 10:33

Bericht door Repelsteeltje » 7 december 2011, 11:13

Liesje
Oh, super om te lezen dat je zwanger bent!!! Echt fantastisch nieuws!

Tinne, wat ik nog wou zeggen. Die fysieke gelijkenissen vind ik eigenlijk niet belangrijk meer. Mijn dochtertje is gewoon de allermooiste baby die ik ooit gezien heb ;-)
k Vind zelf ook niet dat ze op mij lijkt en dat deert me niet.
Langs de andere kant krijgen we ook reacties van mensen die vinden dat ze op ons alletwee lijkt. Ze ivnden altijd wel iets om aan één van ons te koppelen.

k Moet wel toegeven dat mijn man het de eerste 2-3 maanden na de geboorte nog wel eens moeilijk had als er wel eens iemand durfde zeggen dat ze niet op hem leek, maar ondertussen hebben zo'n goede band opgebouwd dat dat er niet toe doet.

Eigenlijk kan ik het soms ook niet vatten, als ik die twee bezig zie, dat ze biologisch gezien zijn kind niet is. Dat klopt gewoon niet, ze passen gewoon samen.


Bij ons weten alle (schoon)ouders, (schoon)broers en (schoon)zussen het en verder ook nog mijn twee beste vriendinnen. Mijn man heeft het nog altijd niet aan iemand van zijn vriendenkring gezegd, al merk ik dat hij beetje bij beetje aan het loskomen is en wel al durft te vertellen dat het niet makkelijk is geweest.

Groetjes,
Karlien

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten