Vorig jaar in april ben ik gestopt met de pil. In juli vroeg mijn vriend me ten huwelijk en dit jaar trouwen we in oktober.
Graag hadden we in augustus dit jaar aan kinderen begonnen. Nu viel het mij op dat er telkens heel wat tijd verstreek tussen mijn regels.
In het begin dacht ik dat het was omdat mijn lichaam zich moest aanpassen aan een hormonenhuishouding zonder anticonceptiepil.. Maar dit bleef maar duren. Op de duur ging ik elke maand hopen dat mijn regels zouden doorbreken - om bevestiging te krijgen dat alles nog normaal is... Maar helaas.
Gisteren had ik eindelijk een afspraak bij mijn gynea, ze heeft een inwendige echo gedaan en vertelde me nadien over PCOS. Blijkbaar zijn er 3 criteria om PCOS vast te stellen (uiterlijke kenm., geen/uitblijvende regels & hormonaal).
2 v d 3 - vertelde me ze - had ik al (nl. acné & uitblijvende regels). Ik ben bloed moeten gaan afnemen zodat er verschillende hormoonspiegels kunnen gecontroleerd worden.
Volgende week vrijdag moet ik bellen voor het resultaat.
Ik vraag me af wat ik te horen kan krijgen?? Ze zei gisteren al dat ik 2 vd 3 criteria heb; dus heb ik dan al sowieso PCOS? Of wacht ik om me ongerust te maken tot ik bloedresultaten hoor?
Ik weet het niet; ben me zo bang aan het maken..
Ze vertelde me ook al dat er voor de rest niets van gevolgen zijn als je PCOS hebt - behalve dan moeilijk zwanger worden -, klopt dit? Verder raadde ze me aan om eerst voor een bepaalde termijn op natuurlijke wijze 'te proberen'. En dan nadien kon ik naar haar voor eventuele medicamenteuze behandeling. Is dit dan die Clamid waar ik in forums over lees?
Hopelijk kunnen jullie me wat wijzer maken...
Ben zo in de war en denk natuurlijk direct aan alle ergste scenario's