pco



Plaats reactie
Eef
Berichten: 3
Lid geworden op: 5 april 2008, 21:05

pco

Bericht door Eef » 5 april 2008, 21:15

Hoi,

Graag had ik meer info geweten over behandeling van pco. Na lang sukkelen met andere gynaecologische probleempje kom ik te weten dat nog niet ok is met me.
Ik heb pco. Heb een beetje medische uitleg gehad maar loop de muren op van onzekerheid en wat met te wachten staat. Heb een hele lieve en geduldige partner maar hij is niet erg communicatief op dit vlak. Mensen begrijpen ook niet met wat voor gevoelens dat je worstelt. Graag had ik van andere lotgenoten die al verder staan geweten wat er me zoal te wachten staat. Ik heb gehoord dat ik een hormonen kuur moet doorlopen. We zijn er nog niet mee gestart daar ik eerst men andere probleem moest oplossen voor ik daaraan kon beginnen.
groetjes

leeuwtje
Berichten: 91
Lid geworden op: 6 april 2008, 9:32

pco

Bericht door leeuwtje » 6 april 2008, 9:43

Op de reactie van Eef zou ik graag het volgende vertellen.

Ik heb PCO en endometriose. Afgelopen 22 januari 2008 werd ik daarvoor opgenomen in het ziekenhuis (met 1 overnachting) om een laparoscopie uit te voeren.

Dat is een kijkoperatie. Je bent volledig verdoofd. Daarbij kijkt de gynaecoloog of de eileiders toegankelijk zijn zodat de zaadcellen bij de eierstok kunnen komen. De eileiders mogen niet afgesloten zijn.
Bij mij hebben ze die geopend. Als je eigen eicellen niet tot bij de eierstok geraken, kunnen je eicellen ook niet rijpen en kan ben je dus onvruchtbaar. Bij mij was dat zo.

Daan was er ook nog de endometriose. Het baarmoederslijmvlies begeeft zich daarbij buiten de baarmoeder, in de buikholte, zo legde men mij toch uit. Dat slijmvlies buiten de baarmoeder is ook weggehaald.

Nu neem ik Daphne en Androcur. Het eerste is dus om de werking van de eierstokken tijdelijk stil te doen leggen. Je neemt die in zoals de gewone pil. 21 dagen en dan een stopweek. Tegelijk, de eerste 14 dagen van elke cyclus, neem ik dus ook Androcur, dat is de hormonenbehandeling. Het zijn dus alletwee pilletjes die ik dagelijks stipt op het zelfde uur neem. Bedoeling hiermee is je lichaam een normale cyclus te doen ontwikkelen. Je hebt dus nog maandelijks je menstruatie.
Ik heb het blijde nieuws dat het bij mij blijkbaar lukt. Ik heb namelijk mijn menstruatie stipt op tijd.
Deze medicatie moet ik drie maanden nemen, dan op controle en dan ofwel nog eens drie maanden hetzelfde, ofwel andere medictie om de werking van de eierstokken terug te doen herstarten en te proberen zwanger geraken.
Ik ben nu wel zenuwachtig. Over twee weken moet ik op controle. Duimen dus.

Eef, je moet echt geen schrik hebben van deze behandeling. Doen gewoon, het zal je echt helpen !

E.
Berichten: 1
Lid geworden op: 8 april 2008, 9:50

Bericht door E. » 8 april 2008, 11:54

hallo,

zelf ben ik ook vier maanden geleden tot de ontdekking gekomen dat ik PCO heb. Ik ben al dertig jaar, mijn vorige partner wilde geen kinderen. Mijn vriendin en ik zouden nu heel graag zwanger worden, dus wendden we ons vorig jaar in december tot het fertiliteitscentrum. Daar kwam gauw aan het licht dat ik veel kleine follikeltjes heb, maar geen een die uitgroeit tot een volwaardige eicel. Dit was een shock om te horen, Al die jaren had ik pil genomen, omwille van acne, en had ik iedere maand een bloeding. Dus denk je er niet bij na dat je misschien niet zwanger zou kunnen raken. PCOS kan samengaan met acne en overmatige beharing, daarmee waren deze verschijnselen eindelijk ook verklaard... Na een maand rust ben ik gestart met clomid. Eerst één pilletje per dag, zonder resultaat, daarna 2 pilletjes per dag zonder voldoende resultaat, en ook drie pilletjes waren niet voldoende.... Telkens echografieën, waarop telkens veel kleine blaasjes te zien waren, maar geen eicel. Daarna konden we gelukkig starten met menopur. "Gelukkig", want de clomid geeft bij mij wel wat bijwerkingen. En de combinatie van de drie pilletjes clomid en 1 spuitje menopur per dag levert wel op want een week na pasen was er een eicel! Nu is het 8 dagen na de inseminatie, en dus nog 6 dagen te gaan tot ik mijn maandstonden heb of niet. We leven tussen hoop en wanhoop en tellen de dagen af!!

Elleke
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 april 2008, 21:02

PCOS

Bericht door Elleke » 12 april 2008, 21:55

Hey,

Sinds augustus 2007 ben ik te weten gekomen dat ik PCOS heb. Ik heb al enkele cyclussen met Clomid (2 pillen per dag) achter de rug (telkens negatief) maar nu reageert mijn lichaam er niet meer op.
Er zitten te veel eitjes in mijn eierstokken en bijgevolg kan er geen een groeien.
De gynaecoloog adviseert nu om drilling te doen en vraag mij af of dit effect gaat hebben.
Iemand ervaringen met drilling? Is dit pijnlijk? En heeft het effect?

Ik ben het wachten en al die ontgoochelingen beu.Voor sommigen is zwanger worden iets simpel maar voor mij erg frustrerend.

Eef
Berichten: 3
Lid geworden op: 5 april 2008, 21:05

Bericht door Eef » 29 april 2008, 13:13

Hoi,

Ondertussen heb ik een afspraak met de gynaecoloog acht de rug. Die vertelde me dat men partner zijn sperma ook niet inorde is. We zijn nu door verwezen naar een fertiliteitarts die zou ons kunnen helpen met kunstmatige inseminatie. Het is een dubbele boodsschap. Aan de ene kant zijn we blij dat we eindelijke van start gaan en echt stappen ondernemen naar een gezinnetje, aan de andere kant wel spijtig dat het ineens al met kunstmatige inseminatie moet. Als met mij alles ok was kon men partner me wel bevruchten maar doordat ik Pco heb zijn we geen combinatie en hebben we hulp nodig. Soit 15 mei gaan we voor de eerste maal naar de fertiliteitsarts en dan zien we wel.

De berichtjes die jullie achterlieten deden me echt goed. Het sterkt me om te lezen wat andere mensen zoal hebben doorgemaakt en geeft me wat rust als ik weet wat er zoal kan verwachten.

Groetjes

Eef
Berichten: 3
Lid geworden op: 5 april 2008, 21:05

Bericht door Eef » 23 juli 2008, 20:35

Hoi,

Ondertussen zijn we al een paar maandjes verder. Ben nu 2 maanden bezig met duphaston en clomid. De eerste maand moest ik van elk een pilletje nemen. Bleek dat dit niet werkte en nu moet ik 2 pilletjes nemen. Eerst een 2 weken dufpaston en dan clomid.

Ik onderga nu alles een beetje. Ik kan me wel ergen aan mensen rondom mij. "A dat komt wel, ga is op vakantie, je bent nog niet te oud enz... Mensen denken dat we ons er te druk in maken en dat het daarom niet lukt."

Eigenlijk ben ik vrij kalm en wacht ik af. Ben blij dat we eindelijk gestart zijn en niet meer palaveren. Toch erger ik mij aan verschillende mensen. Het lukt niet gewoon bij ons! Snap dat nu eens. Krijg allerlei uiteenzettingen maar ik wil die niet horen.

Ik heb een beetje men rust gevonden en moet het allemaal niet horen! Luister eens plaats van een hele litanie af te steken van dat het wel gaat lukken. Soit, we duimen dat de medicatie aanslaat en blijven afwachten.

Groetjes

Hanne.lore
Berichten: 250
Lid geworden op: 13 juni 2008, 22:32

Bericht door Hanne.lore » 23 juli 2008, 22:55

Tja, mensen weten niet wat ze moeten zeggen hé. Dat is een oud zeer.

Ik geloof dat er op de site wel ergens tips staan over hoe om te gaan met zulke opmerkingen.

Hou je taai en veel succes met de behandelingen!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten