PCOS?? of toch niet?



Plaats reactie
fvdh
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2014, 16:57

PCOS?? of toch niet?

Bericht door fvdh » 21 mei 2014, 17:14

Dag iedereen,

Vorig jaar in april ben ik gestopt met de pil. In juli vroeg mijn vriend me ten huwelijk en dit jaar trouwen we in oktober.
Graag hadden we in augustus dit jaar aan kinderen begonnen. Nu viel het mij op dat er telkens heel wat tijd verstreek tussen mijn regels.
In het begin dacht ik dat het was omdat mijn lichaam zich moest aanpassen aan een hormonenhuishouding zonder anticonceptiepil.. Maar dit bleef maar duren. Op de duur ging ik elke maand hopen dat mijn regels zouden doorbreken - om bevestiging te krijgen dat alles nog normaal is... Maar helaas.
Gisteren had ik eindelijk een afspraak bij mijn gynea, ze heeft een inwendige echo gedaan en vertelde me nadien over PCOS. Blijkbaar zijn er 3 criteria om PCOS vast te stellen (uiterlijke kenm., geen/uitblijvende regels & hormonaal).
2 v d 3 - vertelde me ze - had ik al (nl. acné & uitblijvende regels). Ik ben bloed moeten gaan afnemen zodat er verschillende hormoonspiegels kunnen gecontroleerd worden.
Volgende week vrijdag moet ik bellen voor het resultaat.

Ik vraag me af wat ik te horen kan krijgen?? Ze zei gisteren al dat ik 2 vd 3 criteria heb; dus heb ik dan al sowieso PCOS? Of wacht ik om me ongerust te maken tot ik bloedresultaten hoor?
Ik weet het niet; ben me zo bang aan het maken..

Ze vertelde me ook al dat er voor de rest niets van gevolgen zijn als je PCOS hebt - behalve dan moeilijk zwanger worden -, klopt dit? Verder raadde ze me aan om eerst voor een bepaalde termijn op natuurlijke wijze 'te proberen'. En dan nadien kon ik naar haar voor eventuele medicamenteuze behandeling. Is dit dan die Clamid waar ik in forums over lees?

Hopelijk kunnen jullie me wat wijzer maken... :cry:
Ben zo in de war en denk natuurlijk direct aan alle ergste scenario's :?

FantaCola
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 april 2014, 15:18

Re: PCOS?? of toch niet?

Bericht door FantaCola » 22 mei 2014, 16:17

Hoi,
Ik denk idd dat de kans behoorlijk groot is dat er PCO is.
Ik heb het ook, en ook normale hormonale waarden. Maar bv wel een vettigere huid, wat armbeharing en wat het belangrijkst is: de echo was heel duidelijk de 'parelketting'...
Probleem met pco is de onregelmatige cycli, waardoor je soms maar een paar keer per jaar ovuleert. Dan wordt het wel heel moeilijk om te mikken ;-)
Wij hebben zelf een half jaar geprobeerd vr we idd met Clomid gestart zijn.
Helaas zonder effect (of te weinig) en daarna een ovariële drilling laten doen eind maart. Sindsdien ongeveer regelmatig (allez, al 2 keer) maar 2 maal geen zwangerschap.
Ik geef het nog 1 keer voor ik vraag naar IUI denk ik ;)
Grtjs
'Aan het werk' sinds aug 2013
PCOS
3 rondes Clomid + natuurlijk proberen
ovariële drilling eind maart 2014
Start Menopur eind juli 2014 + natuurlijk proberen

Mme Nina
Berichten: 148
Lid geworden op: 2 mei 2013, 13:01

Re: PCOS?? of toch niet?

Bericht door Mme Nina » 23 mei 2014, 13:45

Hey,

Ik denk net zoals FantaCola dat de kans heel groot is dat je PCO hebt.
Over de bloedresultaten zou ik me niet al te veel zorgen maken. Mijn gynaecologe had indertijd alle onderzochte items overlopen: alles stond goed, behalve de mannelijke hormonen waren iets te hoog maar hiervan waren de maxima niet overschreden.

Doordat je mannelijke hormonen domineren over je vrouwelijke hormonen, start er wel een follikel op in het rijpingsproces maar blijft het rijpingsproces steeds aan de gang omdat die follikel maar niet rijp wordt. Op een bepaald moment laat de hypofyse weten dat het nu tijd is voor een eisprong, maar de follikel niet rijp en het eitje kan niet springen. De follikel blijft in je eierstok en 14 dagen later komen je maandstonden door. Door de herhaling van de vrouwelijke cyclus, kan het gebeuren dat je een parelketting kunt zien in de eierstokken.

Normaal gezien wordt de fertiliteitsbehandeling gestart nadat je zeker 1 jaar vruchteloos geprobeerd hebt op om een natuurlijke wijze zwanger te worden (6 maanden als je ouder bent dan 35 jaar). Wij hebben exact 1 jaar na het stoppen van de pil gestart met Clomid... met resultaat: ik ben bijna 27 weken zwanger.

Denk niet aan de ergste scenario's want 99% van de pco patiënten raakt ook daadwerkelijk zwanger (kleine kans op natuurlijke wijze, grote kans als je de behandelingen nauwgezet volgt).

Als je vragen hebt, schrijf ze op en leg ze voor aan je gynaecoloog (die is er om jou te helpen).

Groetjes Nina
Na 6 hormoonbehandelingen en 2 IUI's verwachten wij een klein wondertje...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten