Pcos / hormonen / ...



Plaats reactie
Steftje
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 november 2014, 12:46

Pcos / hormonen / ...

Bericht door Steftje » 23 november 2014, 13:15

Hallo,


Tijdens mijn puberteit was het min of meer al duidelijk dat mijn eierstokken niet goed functioneren. Mijn partner en ik hebben sinds kort een kinderwens. In mei ben ik gestopt met mijn pil. We vonden het belangrijk om in het begin al eens langs te gaan bij de gynaecologe... Gewoon een check up. Ik zag alles enorm zitten, was uitgelaten en enthousiast. Ik ben echter die dag met traantjes naar huis gegaan. Er werd pcos vast gesteld... Had er nog nooit van gehoord.

Gelukkige zijn we vroeg op de hoogte en niet al enkele maanden aan het proberen denk ik dan.

Ondertussen zijn we een aantal maanden verder. Ik heb er al heel wat over gelezen en gehoord ondertussen. Als het nodig is kan ik ook bij men partner, familie en vrienden men hart luchten maar... Toch heb ik zoveel het gevoel er alleen voor te staan. Toch voel ik me veelal onbegrepen... Het heeft grip op men hele leven en soms verlies ik mezelf er in.

Momenteel neem ik voor de tweede keer clomid in. Ik kreeg ook nog metformine voorgeschreven. Na een paar dagen er mee gestopt want had wat last van de bijwerkingen. Nog iemand ervaring met metformine ???
Ik ondervind ook bij mezelf dat ik op een emotionele rollercoaster zit! Soms komen er tranen zonder aanleiding maar ik laat ze stromen.... Nog anderen die zo'n last hebben met die emoties ???

Ik hoop deze keer resultaat te hebben maar de kans is klein. Mij. Vriend is om de zes weken, zes weken in het buitenland voor,zijn werk. M'n laatste bezoek aan de gynaecoloog was niet echt hoopgevend. Ze vertelde me dat we op deze manier nog jaren kunnen proberen. En dat we eens moeten nadenken over kunstmatige bevruchting. Opnieuw ben ik met traantjes thuis gekomen, want had gehoopt een aantal antwoorden ... Er zijn alleen maar vragen bijgekomen.

Oef ... Het is er uit

DN
Berichten: 10
Lid geworden op: 4 april 2010, 23:05

Re: Pcos / hormonen / ...

Bericht door DN » 25 november 2014, 9:33

Steftje,

Ik begrijp je volledig. Je kan er wel over praten, maar het voelt toch alsof ze het niet begrijpen hoe je je voelt. 'Het komt allemaal wel in orde.' Weet je dat zo zeker? Maar ja, dan denk ik, het is allemaal goed bedoeld, het moet voor hen ook niet makkelijk zijn om te weten hoe je best reageert.

Door al je vragen begin je vanalles op te zoeken op internet, maar gelukkig lees je ook heel veel goede verhalen! Ik zit ook nog maar in mijn tweede ronde clomid (eerste ronde 100 mg sloeg niet aan, nu 150 mg). Metformine moet ik niet innemen, dus daar kan ik niks over zeggen. De emoties heb ik ook enorm! Met of zonder clomid, de tranen rollen vaak over mijn wangen, heb dat al jaren niet meer gehad! Weet vooral dat je niet alleen bent!

Waarom denk je weinig kans te hebben nu? Is je vriend in het buitenland nu? Wanneer moet je op follikelmeting?

Steftje
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 november 2014, 12:46

Re: Pcos / hormonen / ...

Bericht door Steftje » 27 november 2014, 13:09

Hoi,


Wat de emoties betreft ... het is voor anderen inderdaad niet makkelijk om te weten hoe ze het best reageren. Ik besef ook dat het een gevoel is dat we te veel vast houden vanuit angst of paniek. Allé in mijn geval dan toch. M'n stresshormoon stond ook vrij hoog bij de laatste keer dat ik bloed liet trekken.

Momenteel is hij inderdaad in het buitenland en nog onduidelijk wanneer hij terug zal zijn. Afgelopen dinsdag nam ik m'n laatste pillen in. Ondertussen stond ik ook op 150mg clomid. Ik lees hier inderdaad het één en ander. Ook over inspuitingen gelezen bij de rubriek "PCO". De eerste keer dat ik hierover iets hoor. Gynaecoloog heeft hier nog nooit iets over gezegd. Tijdens mijn laatste bezoek aan de gynaecoloog gevraagd naar testjes waaruit de vruchtbare periode zichtbaar of duidelijk wordt. Ovulatietesten raadt ze niet onmiddellijk aan wegens te duur. Over follikelmeting heeft ze het nog nooit gehad. Wat wordt duidelijk uit zo'n meting? Ga jij al langs in fertiliteitskliniek of gewoon naar ziekenhuis dat je zelf verkiest?

groetjes

DN
Berichten: 10
Lid geworden op: 4 april 2010, 23:05

Re: Pcos / hormonen / ...

Bericht door DN » 28 november 2014, 9:25

Klopt, moest blijken dat de 150mg Clomid ook niet aangeslaan heeft bij mij, moet ik overstappen op inspuitingen. Ik gebruik toch ook ovulatietesten hoor, dat moet niet per se duur zijn. Je hebt dat in de action ook geloof ik, ik bestel ze op internet. Ook neem ik mijn temperatuur iedere morgen, al kan ik er niet echt op voortgaan want het schommelt enorm bij mij.

Een follikelmeting is eigenlijk gewoon een echo hoor, waarbij ze kijken of er een follikel aan het groeien is (of de clomid zn werk gedaan heeft dus). Ze kijken ook naar de dikte van het baarmoederslijmvlies en bij mij wordt er dan ook bloed getrokken. Aan de hand hiervan kijken ze dan of de eisprong eraan komt.

Ik wist het al een tijdje dat ik PCO had, dus ik heb onmiddellijk een gynaecoloog gekozen die verbonden is aan een fertiliteitskliniek omdat ik onmiddellijk een goeie behandeling wou en niet wou aanmodderen. Ik kom zowel in haar privépraktijk als in het ziekenhuis, afhankelijk van hoe het het best uitkomt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten