PCO maar wel een (spontane) eisprong?



Plaats reactie
Bellefleur
Berichten: 1
Lid geworden op: 3 april 2015, 13:16

PCO maar wel een (spontane) eisprong?

Bericht door Bellefleur » 3 april 2015, 14:06

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, maar heb helaas wel al enige ervaring met PCO.

In 2012 werd bij mij PCO vastgesteld en ben ik direct begonnen met clomid. Deze behandeling liep voorspoedig en na 6 rondes clomid was ik na 1,5 jaar wachten zwanger van onze zoon. Helaas hebben ze mijn cyclus toen nooit gevolgd zonder het gebruik van clomid.

Nu hebben we een wens voor een 2e. Ik had een stiekeme hoop dat ik dit keer misschien spontaan zwanger zou raken. Helaas lukte dit niet. Nu ben ik weer onder behandeling van een gynaecoloog. Bij het eerste consult zag zij geen overduidelijk PCO-beeld, maar al snel bleek dat hier wel weer sprake van was. Toch wilde zij eerst mijn cyclus volgen zonder verdere behandeling. Hier zit ik nu middenin.

Tot mijn verbazing blijkt er wel een follikel te groeien (22mm) en ook mijn baarmoederslijmvlies wordt steeds dikker. Ik moet nog afwachten of er ook een eisprong plaats gaat vinden. Hier heb ik dus een aantal vragen over:
- Is het mogelijk dat zo'n grote follikel niet springt?
- Wat zijn de risico's van PCO (hormonale disbalans) na een (spontane) eisprong? Kan het eitje zich bijvoorbeeld moeilijker innestelen of is het eitje misschien niet gezond? Ik kan hier geen duidelijk antwoord op vinden. Kortom: Wat zijn de kansen op een zwangerschap na een (spontane) eisprong bij een vrouw met PCO?

Daarnaast heb ik wel altijd een maandelijkse menstruatie gehad (wel een lange cyclus van gemiddeld 33 dagen). Volgens de gynaecoloog hoeft dit niet te betekenen dat ik altijd een eisprong heb gehad. Er kan ook sprake zijn van een nepbloeding. Het is me echter niet duidelijk waar deze nepbloeding dan uit kan bestaan en vandaan komt. Mijn menstruaties duren gemiddeld 6 dagen. Dit betekent naar mijn mening dat het lichaam toch iets af wil scheiden.

Is er iemand die een antwoord heeft op deze vragen?

Alvast heel erg bedankt allemaal!

Panacea
Berichten: 476
Lid geworden op: 25 november 2014, 17:39

Re: PCO maar wel een (spontane) eisprong?

Bericht door Panacea » 14 april 2015, 21:36

Hallo,

Ook mijn eerste berichtje op dit forum. misschien heb je ondertussen al antwoord op je vragen gekregen, toch ga ik er nog een paar oplossen moesten ze nog bestaan.
Hier ook pco. bij pco kan je perfect een cyclus en dus eisprongen hebben. Alleen is je cyclus zeer onregelmatig, bij sommigen zo lang dat ze maar 1keer/jjaar een eisprong hebben.
-ja het kan dat een grote follikel niet springt, ik had tijdens mijn laatste clomid poging een follikel van 3 cm, die niet gesprongen is en dus een cyste geworden
- geen risico's, een eisprong tijdens pco is niet abnormaal, is een normaal eitje dus normale zwangerschapskans. Vrouwen met pco lijken wel een groter risico op miskraam te hebben.
- een nep bloeding kan. Is dan alleen baarmoederslijmvlies dat afbrokkelt. je lichaam produceert oestrogenen, dat zorgt voor opbouw van je baarmoeder slijmvlies, wanneer er dan een eisprong is, maakt je lichaam progestageen, dat zorgt ervoor dat je baarmoederslijmvlies omgevormd wordt tot een stabiele omgeving, het groeit dus niet meer zo zeer maar wordt stabiel zodat een eitje zich kan nestelen. Wanneer je eitje niet bevrucht wordt, daalt je progestageen weer en door die val in hormonen begint je menstruatie. Wanneer je dus pcos hebt, en dus geen eisprong, blijft je lichaam maar oestrogenen maken en je baarmoederslijmvlies opbouwen zonder dat dit stabiel wordt, op een bepaald moment wordt dat teveel en brokkelt dat letterlijk af. Vandaar dat zo'n bloeding zelfs heftiger kan zijn dan een bloeding na een eisprong. Vandaar day vrouwen met pco ook meer kans hebben op baarmoederkanker
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten