PCOS



Kinderwens7
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 augustus 2016, 12:47

Re: PCOS

Bericht door Kinderwens7 » 2 december 2016, 13:52

Hallo dames,

Ik heb op 16 november mijn spuit Pregnyl gehad... Normaal zou ik woensdag dan mijn maandstonden gehad moeten hebben, maar tot op heden heb ik niets. Ik voel me goed, geen buikpijn of krampen, geen hoofdpijn.

Maar ik heb zo'n schrik om een test te doen... Vanaf wanneer zouden jullie een test doen ?
PCO 07-2016
Clomid: 08-2016 tot 11-2016
ICSI 1: 03-2017: Zwanger - 0 cryo's

Kinderwens7
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 augustus 2016, 12:47

Re: PCOS

Bericht door Kinderwens7 » 15 december 2016, 13:59

Niet zwanger, wel verdere onderzoeken laat doen, en IVF is de enige optie....
PCO 07-2016
Clomid: 08-2016 tot 11-2016
ICSI 1: 03-2017: Zwanger - 0 cryo's

Hanne87
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 december 2016, 9:25

Re: PCOS

Bericht door Hanne87 » 18 december 2016, 9:41

Hallo allemaal

Ik herken jullie verhalen ontzettend goed. Het is moeilijk om ze te lezen, maar tegelijk biedt het troost.

Mijn man en ik zijn sinds anderhalf jaar aan het proberen zwanger te worden. In oktober de diagnose van PCOS gekregen door de gynaecoloog van het fertiliteitscentrum. Dan twee (lange, in mijn geval blijkbaar) cycli zo geprobeerd: met nauwe opvolging (lees: 1 à 2 keer per week naar het centrum) maar zonder extra hormonen. Vrijdag opnieuw menstruatie gekregen en nu een heel moeilijk weekend. Huilbuien, veel verdriet. Morgen start ik voor het eerst met Clomid. Beetje beangstigend. Op dit moment ook moeilijk om al hoopvol vooruit te kijken. Ben even nog in de rouw.

Is dat iets dat jullie herkennen? Die 'rouwperiode'. Ik vind het heel zwaar en zoals ik ook al bij jullie las, is het voor mensen in de omgeving blijkbaar heel moeilijk om zich in te leven ('dat komt in orde, je moet vooruit kijken', 'ik was ook bang om niet zwanger te kunnen worden, maar na drie maanden al raak', 'niet teveel op focussen'). Waarschijnlijk allemaal goedbedoeld, maar laat weinig ruimte voor het verdriet dat er elke maand wel is (al anderhalf jaar).

Ook de onderzoeken vind ik best ingrijpend. Zo vaak naar het ziekenhuis. Telkens die inwendige echo en bloedafname. Loslaten dat kinderen krijgen iets romantisch is en je erbij neerleggen dat het bij ons iets medisch is.

Herkenbaar voor jullie?

Veel liefs en veel moed!
Hannelore

lighthouse
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 oktober 2016, 9:14

Re: PCOS

Bericht door lighthouse » 18 december 2016, 11:00

Dag Hannelore,
Je verhaal klinkt zeker herkenbaar voor mij. Ik voel me ook soms heel erg verdrietig en alleen in dit proces.
Het lijkt op een soort rouwproces/aanvaardingsproces. Beseffen dat je wellicht niet op natuurlijke weg zwanger zal kunnen worden. Al die onderzoeken, die onzekerheid.. En dan inderdaad de reacties uit je omgeving.
Wij hebben het voorlopig alleen al aan een aantal heel goede vrienden gezegd. Vriendinnen reageren wel lief en begripvol. Maar bijvoorbeeld mijn familie lichtte ik nog niet in. Ik vraag me af of ze gaan reageren en vind het ook moeilijk om zoiets intiems als zwanger worden te delen met mijn familie. Dus ik denk dat ik nog even afwacht, totdat we effectief met de behandeling gestart zijn.
Nog een kleine update van mijn kant: intussen hebben wij een intake op fertiliteit gehad; PCOS bevestigd bij mij (in het afgelopen jaar heb ik slechts één keer op natuurlijke wijze gemenstrueerd); volgende week moet ik gaan voor een hyfosy (onderzoek doorgankelijkheid eileiders). Ik ben best wat nerveus. En dan in januari ergens besprekingsconsultatie, vermoedelijk gevolgd door opstart Clomid (als er tenminste niks anders mis is, vb. met het zaad van mijn partner).
Heel veel goede moed allemaal!
Afbeelding

Hanne87
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 december 2016, 9:25

Re: PCOS

Bericht door Hanne87 » 18 december 2016, 18:44

Hallo Lighthouse

Bedankt voor je reactie. Het doet me deugd te horen dat je mijn gevoelens herkent. Voor buitenstaanders is het moeilijk zich soms in te beelden wat het is, maar hier op het forum zijn er wel mensen die (jammer genoeg) echt begrijpen wat het is.

Hoe kwam de diagnose van PCOS bij jou binnen? Hoe ga je er mee om?
Ik heb ook al zo'n onderzoek van de doorgankelijkheid van de eileiders gehad. Je hoort er wel soms wat enge verhalen over, maar ik moet zeggen dat dat onderzoek bij mij erg vlot verliep. Ik was ook een beetje bang en het is wel een wat vervelend onderzoek, maar pijn deed het bij mij niet. Ik hoop dat het bij jou even goed mag verlopen!

Ik voel me op dit moment al wat beter dan deze ochtend. Deze namiddag wat afleiding gehad, dat helpt wel. Morgen neem ik mijn allereerste Clomid. Spannend!

Veel groeten!

lighthouse
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 oktober 2016, 9:14

Re: PCOS

Bericht door lighthouse » 19 december 2016, 10:26

Hallo Hannelore,

Bedankt voor je antwoordje.
Ik had vanmorgen het onderzoek naar doorgankelijkheid van de eileiders. Gelukkig is dat bij mij ook vlot verlopen: het was onaangenaam en gaf wat krampen, maar was zeker niet heel pijnlijk. Bovendien zag alles er qua doorgankelijkheid OK uit. Gelukkig, daar ben ik ook weer vanaf :)
Op de echo was wel te zien dat ik een vrij serieuze vorm van PCOS heb (ik denk zo'n +20 follikels per eierstok). Hoe is dat bij jou?

Hoe de diagnose bij mij binnenkwam: eigenlijk was ik niet zo heel verrast. Dat komt omdat ik als tiener al voortekenen zag (onregelmatige menstruatie, veel last van acne, te veel mannelijke hormonen), ik had het dus ergens wel verwacht. Maar, ik vind het niet leuk natuurlijk. Mijn arts zei ook dat het een aangeboren 'variant' is, en dat het dus niet te genezen is of zo. Daarom denk ik soms al na over de toekomst: zal ik altijd met medische hulp zwanger moeten worden? Wat zijn later eventueel gevolgen (je leest soms over diabetes en zo)? Hoe ik er mee omga: ik probeer inderdaad zoveel mogelijk afleiding te zoeken door met andere dingen bezig te zijn, maar ben er in de praktijk wel vaak over aan het denken. Het helpt mij wel om er af en toe met iemand over te babbelen. En verder proberen om niet te veel op te zoeken op internet, want volgens mij maakt je dat alleen maar ongeruster...

Heel veel succes met je Clomid-kuur. Ik ben benieuwd of je snel geholpen zal zijn! Laat hier gerust maar weten hoe het verloopt (of je bijwerkingen merkt e.d.). Ik duim voor jullie!

Groetjes!
Afbeelding

Hanne87
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 december 2016, 9:25

Re: PCOS

Bericht door Hanne87 » 19 december 2016, 10:54

Goeiemorgen :)

Oef, gelukkig had je niet teveel last van het onderzoek! En goed dat qua doorgankelijkheid alvast alles oké is. Alweer een hindernis achter de rug :)

Bij mij hebben ze niets gezegd qua hoeveel follikels per eierstok. Dus geen idee. Ik heb ook geïnformeerd naar of ik iets had kunnen doen om dit te voorkomen of dat ik nu nog iets kan doen. De gyn zei ook dat ik helemaal niets had kunnen doen. Dat het inderdaad vaak in families voorkomt. Mijn moeder heeft/had er duidelijk symptomen van, maar ze zegt: 'ik heb dat niet'. Punt. Uitgepraat dan. Mijn jongere zus heeft er ook alles symptomen van. Voor mezelf kwam het wel onverwacht. Nu ik er op terugkijk waren er misschien wel signalen, maar ik ben vrij snel aan de pil gegaan (omwille van onregelmatige cyclus, maar niemand heeft ooit over mogelijke oorzaken gesproken).
Het hielp me dus wel dat de gyn zei dat ik er helemaal niets aan kan doen. Ook nu niet: voeding, eten... heeft er volgens haar allemaal geen invloed op. (Ik let op mijn gezondheid sowieso, maar neemt een beetje van mijn schuldgevoel weg, als ze dat zo zegt. Heb jij ook last van (irrationeel!) schuldgevoel?)

Je zegt dat je soms al nadenkt over de toekomst en latere zwangerschappen. Dat doe ik ook. Maar tegelijk probeer ik daar nog niet teveel bij stil te staan. Mijn gyn zei dat het niet noodzakelijk zo is dat het telkens via deze medische weg zal moeten. We zien wel dus. En niet teveel op internet opzoeken vind ik een goeie tip :) Kan je anders je eigen hoofd mee gek krijgen hé.
Blij om te horen dat je wel bij een aantal mensen terecht kan. En afleiding zoeken helpt zeker. Al blijft het wel altijd ergens in je hoofd aanwezig. Ik merk bijvoorbeeld dat ik veel sneller het kindje van de buren hoor huilen dan vroeger. Het is alsof ik er plots voelsprieten voor heb ontwikkeld.

Ik ben benieuwd naar de bijwerkingen van Clomid. Ben er een beetje zenuwachtig rond. (Mijn moeder: 'och, als je de pil nam waren dat toch ook hormonen'. Ze is geen steun op dit moment!)
Ik hou je op de hoogte!

Jullie zijn nu eisprong aan het afwachten hé? Ik duim voor een mooi groot ei!

Groeten!

Hannelore89
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 oktober 2016, 18:33

Re: PCOS

Bericht door Hannelore89 » 20 december 2016, 22:02

Hallo allemaal,

Heel herkenbaar de verhalen hier.
Ik ben zelf 27 en intussen 8jaar samen met mijn vriend.
In april zijn we gestopt met de pil en toen ik in juni nog geen regels had gekregen ben ik toch maar eens naar de dokter gegaan. Begin augustus is er PCOS vastgesteld bij mij.

Ik had het ergens ook wel kunnen weten omdat ik als tiener ooit ben gestart met de pil om minder last te hebben van mijn regels. Want ik was erg onregelmatig, maar als ik dan mijn regels had dan had ik er ook erg veel last van.

Ik ben dan in september gestart met clomid. Eerste keer een lage dosis met een goed resultaat. De maand erop met dezelfde dosis geen resultaat. En nu inmiddels aan de 3e poging met een hogere dosis. Op zich heb ik niet echt last gehad van bijwerkingen van de clomid.

Ik was vorige week zo blij dat de clomid weer was aangeslagen en ik een goed eitje had. De gynaecoloog heeft me voor het eerst pregnyl ingespoten. Dan zou je na exact 36u een eisprong hebben. Het gaf een goed gevoel om meer gericht te kunnen 'proberen'.

Intussen had ze ons ook aangeraden om mijn vriend eens te laten onderzoeken. En daar hebben we nu gisteren resultaat van gekregen.. Blijkbaar zit het probleem niet alleen bij mij maar is zijn sperma qua morfologie niet helemaal ok. Er zou maar 3% goedgevormde zaadcellen aanwezig zijn. Op zich volgens mijn gynaecoloog niet onoverkomelijk, maar wel een reden waarom het misschien niet natuurlijk zal lukken.

Echt een domper, want om de een of andere reden had ik er deze keer echt een goed gevoel bij. Maar nu weet ik eigenlijk al bijna zeker dat ik eind deze week mijn regels zal krijgen. Maar toch..mijn verstand weet dat ergens, maar de terugslag komt waarschijnlijk pas aan als het echt zover is.

Het is echt moeilijk, er zijn veel mensen die hetzelfde meemaken maar er wordt zo weinig over gesproken. En ik denk ook dat je het pas echt begrijpt als je t zelf meegemaakt hebt. Het is soms precies alsof de tijd stilstaat en je gewoon van cyclus tot cyclus aftelt. "Je moet het loslaten, dan gaat het vanzelf" zeggen ze dan. Maar zo simpel is het natuurlijk niet..

We hebben nu een afspraak in de fertiliteitskliniek begin januari om een aangepaste aanpak te bespreken. Hopelijk verloopt dat wat vlotter.

Groetjes,
Hannelore89
april 2016: pilstop
juli 2016: PCO vastgesteld
december 2016: slechte morfologie partner vastgesteld
maart 2017: ICSI 1 - mislukt
april 2017: ICSI 1 - opstart eskimo 1

Kinderwens7
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 augustus 2016, 12:47

Re: PCOS

Bericht door Kinderwens7 » 21 december 2016, 12:50

Hallo Hannelore89,

Je verhaal klinkt zo herkenbaar, ik ben even oud, heb het rond dezelfde periode allemaal meegemaakt.

Mijn vriend heeft ook het probleem van jou vriend.

Op dit moment moet ik wachten tot ik mijn regels krijg en dan kunnen we de behandeling voor IVF beginnen....
Ik vind dit allemaal zo confronterend, wij willen zo graag een kindje. Er zijn er andere die er eigenlijk niet echt eentje willen en direct zwanger zijn, ik vind het soms moeilijk om te plaatsen.

Ik word hier soms echt heel ongelukkig van. Maarja ik weet dat de kans groot is dat het via IVF wel zal lukken....
PCO 07-2016
Clomid: 08-2016 tot 11-2016
ICSI 1: 03-2017: Zwanger - 0 cryo's

lighthouse
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 oktober 2016, 9:14

Re: PCOS

Bericht door lighthouse » 28 december 2016, 12:32

Dag lotgenootjes,

Nog een antwoordje van mijn kant.
@ Hannelore: Nee, wij zijn nog niet aan het wachten op een eisprong. We hebben begin januari een besprekingsconsultatie en dan pas zullen we een behandeling opstarten (ook afhankelijk van de zaadkwaliteit van mijn man - hopelijk is alles daarmee in orde!). Waarschijnlijk zal het Clomid worden. Ik denk wel dat ik misschien nog even zal wachten met de opstart, omdat wij eind februari twee weken vakantie gepland hebben. En, als ik me goed geïnformeerd heb, is het dan wel erg moeilijk om de behandeling op te volgen (met regelmatige echo's en zo)? Alle tips welkom :)

Ik heb nog een vraagje. Ondertussen tien dagen geleden heb ik een hyfosy gehad (doorgankelijkheidsonderzoek eileiders). Vanaf enkele dagen nadien begon ik licht bloedverlies te krijgen. Niet echt helderrood bloed, maar wel rozig/rood slijm of oud bloed (sorry voor de details). Ik vraag me af of dit normaal is. Het is nog steeds niet gestopt. Zou dit een gevolg van dat onderzoek kunnen zijn? Het lijkt alleszins geen 'normale' menstruatie.

Ik wens jullie allemaal veel goeie moed toe en nog een mooi eindejaar. En voor 2017: een zwangerschap voor ons allemaal!

Liefs,
Lighthouse
Afbeelding

Pherson
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 januari 2017, 9:30

Re: PCOS

Bericht door Pherson » 17 januari 2017, 9:40

Hallo,

ik heb lang getwijfeld om mij te registreren, maar ik hoop langs deze weg toch wat steun te krijgen.

November 2015 zijn we gestopt met anticonceptie. Aangezien ik toen al wist dat ik PCOS had/heb, zijn we onmiddellijk naar een gynaecoloog gegaan in een fertiliteitskliniek. Hij stelde voor om een paar maanden af te wachten en mijn ms op te wekken. Aangezien ik niet spontaan zwanger werd, zijn we gestart met clomid. De follikels waren niet groot genoeg om pregnyl spuit te moeten zetten. Tot op vandaag heb ik de 'zwaarste' dosis clomid gehad die ze voorschrijven. Maar nooit de spuit moeten zetten. Vandaar ik morgen een kijkoperatie heb. Laparoscopie? Hopelijk valt dat een beetje mee. Maar ik lees vanalles over IUI enz.? Dit is m.i. nog een stap verder, niet?
Hebben jullie dergelijke kijkoperatie ondergaan? Ervaringen? Wat als dan een spontane zwangerschap niet lukt?

lighthouse
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 oktober 2016, 9:14

Re: PCOS

Bericht door lighthouse » 17 januari 2017, 21:28

Dag Pherson,

Hopelijk vind je hier op het forum een beetje steun. Het is een zware weg hé, om alleen te dragen.
Over die operaties kan ik je niks meer vertellen, ik heb dat zelf (nog) niet moeten ondergaan.
Hopelijk valt het mee. Als je meer informatie zoekt: er is wel wat info te vinden op websites van fertiliteitscentra zoals UZ Jette en GHB Leuven.

Over IUI kan ik je wel al iets meer zeggen.
Zelf ben ik nog maar in de startfase van de eerste Clomid-cyclus, dus ik weet nog niet of ik zal reageren op de medicatie. Wel hebben ze bij ons al over de mogelijkheid van IUI gesproken omdat de zaadkwaliteit van mijn man niet optimaal is.
Los daarvan, vertelden ze mij dat het gebruikelijk is om een aantal (vb. 6) cycli met Clomid te proberen, en als dat niet aanslaat, op een andere methode over te gaan. Vaak proberen ze dan eerst nog Menopur (spuiten) en vervolgens kunnen ze op IUI (intra-uteriene inseminatie) overgaan, met de bedoeling om de zaadcellen zo dicht mogelijk bij een rijpe eicel te brengen. Maar dan moet je natuurlijk eerst een rijpe eicel hebben...

Veel succes en goede moed.
Hoe gaat het met de anderen in dit 'PCO-clubje'?

lighthouse
Afbeelding

Lien1991
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 februari 2017, 21:17

Re: PCOS

Bericht door Lien1991 » 21 februari 2017, 22:28

Hallo iedereen,

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met vruchtbaarheidsproblemen.
Hieronder even mijn situatie.

Ik zelf ben 25 jaar (in april word ik 26) en mijn partner 30 jaar. We hebben een vaste relatie van 7 jaar en zijn echt wel klaar voor kinderen. We zijn er dol op :)

Op 16jarige leeftijd had ik last van ongewenste haargroei (bv zwarte haartjes op de snor). Ik ben hiermee naar mijn huisarts gegaan waarna ik een bloedonderzoek hebben moeten doen. Daaruit bleek dat mijn mannelijke hormonen veel te hoog waren. Ik ben toen doorverwezen naar UZ Gent maar omdat ik toen nog jong was en geen kinderwens had is er niet zo in detail getreden en ben ik gestart met de pil Diane waardoor mijn hormonen en dus ook ongewenste haargroei werden gestabiliseerd. Verder heb ik geen overgewicht en geen acne.

In juli 2016 ben ik gestopt met de pil maar er kwamen geen natuurlijke maandstonden. Gezien mijn verleden ben ik in augustus dan ook meteen naar mijn huisarts gegaan waarop zij me meteen heeft doorverwezen naar gynaecologe in UZ Gent. Meteen moet je met een korrel zout nemen want ik had maar een afspraak eind november 2016. Daar is de diagnose van PCOS gekomen. De genecologe heeft me op haar beurt doorverwezen naar de fertilitetisafdeling. Op 31 januari 2017 had ik er een afspraak. Ik was wel wat teleurgesteld van deze afspraak: ik heb er enkel een gesprek gehad met een assistent die me nog eens zei dat ik PCOS heb. Hij vertelde me dat ik samen met mijn partner terug moest komen omdat hij zijn sperma moet laten testen op kwaliteit en ik de doorgankelijkheid van mijn eileiders.
Op 2 maart hebben we een nieuwe afspraak bij een professor. In de voormiddag moet mijn partner het sperma onderzoek doen en na de middag moet ik het doorgankelijkheidsonderzoek doen. Daarna zitten we samen met de professor om de mogelijlheiden te bespreken.

Ik heb tussentijds ook nog eens een bloedafname gedaan bij mijn huisarts. De resultaten moet ik op 2 maart mee brengen naar het ziekenhuis. Ze noemden het de PCO batterij. Iemand al van gehoord?
Ik belde gisteren naar mijn huisarts om te vragen als ze de resultaten al binnen had, waarop ze zei: er wijken een heel aantal dingen af. Ze zullen daar in het ziekenhuis hun hoofd eens moeten over breken hoe ze dat bij jou gaan doen lukken.
Ik was helemaal mijn kluts kwijt van het telefoontje.

Ik ben enorm aan het aftellen naar volgende week donderdag om meer te weten te komen, maar de dagen lijken maanden te duren...

Aan iedereen met dezelfde problemen: veel succes! Het doet deugd jullie verhalen te lezen.

Warme groetjes! X

ellie87
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 januari 2017, 11:42

Re: PCOS

Bericht door ellie87 » 24 februari 2017, 14:56

Heey Lien,

Ik snap je frustraties over al dat wachten perfect :)
Ik ben ook vorig jaar september voor een eerste maal na de gynaecoloog geweest en toen zeiden ze direct dat ik zeer waarschijnlijk PCOS had. Er daarna moesten we idd nog een afspraak maken voor een bespreking en voor een echo en voor nog een echo en voor sperma onderzoek en voor nog een bespreking ...
Begin deze maand ben ik dan eindelijk met de behandeling kunnen starten... Nu is het nog een week wachten en dan kan ik testen of het gelukt is. Maar ik durf er wel nog niet te hard op te hopen :?

Hopelijk heb jij ook goed nieuws volgende week en kan je ook snel met een behandeling starten.

Veel succes nog!
Ellie
12/2015: gestopt met pil
10/2016: diagnose PCOS
02-09/2017: hormoonbehandelingen (5 x negatief)
10-12/2017: verplichte rustmaanden
01/2018: onverwacht pril zwanger :)

BB81
Berichten: 59
Lid geworden op: 8 maart 2017, 20:02

Re: PCOS

Bericht door BB81 » 9 maart 2017, 18:36

BB
Laatst gewijzigd door BB81 op 27 maart 2017, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten