hoe pco vastgesteld?



Plaats reactie
secondwish85
Berichten: 91
Lid geworden op: 7 februari 2017, 9:36

hoe pco vastgesteld?

Bericht door secondwish85 » 18 april 2017, 11:11

Dag iedereen,

Even mezelf voorstellen: ik ben 30 jaar en prober zwanger te worden van een 2de kindje, dit via ICSI. Wij zijn ICSI gestart omdat we een pgd traject volgen (embryo's worden voor terugplaatsing gescreend op een erfelijk aandoening), en dus niet omdat we vruchtbaarheidsproblemen hadden.

Bij ons eerste kindje was het bij de eerste behandeling meteen raak, al bleek toen wel dat ik wel heel sterk op de medicatie reageer. heb toen een hele zware overstimulatie gehad (nochtans met een minimum aan medicatie).
Was heel zwaar afzien, maar had mij hier nooit verdere vragen bij gesteld, ik dacht dat ik juist supervruchtbaar was :)

Sinds we voor een brusje proberen blijkt er toch meer met mij aan de hand te zijn dan gedacht. Ik heb steeds een heel dun baarmoederslijmvlies en heb heel veel (vooral kleine) follikels, vandaar ook steeds de overstimulatie. de innestelling loopt ook iedere keer mis, en zwanger worden lukt precies niet meer. Heb wel een regelmatige cyclus ( +- 33 dagen). In mijn tienerjaren was ik iedere maand zwaar ziek van mijn maandstonden.

De dokter heeft mij nog nooit verteld dat ik PCO zou hebben. heb ook eens een hysteroscopie gehad, en daar zou niks uitgekomen zijn (maar had in die periode wel net verwisseld van dokter). Ik ga nu in Jette bij Dr. Blockeel, en heb wel heel veel vertrouwen in deze dokter.

Mijn echo's tijdens de stimulatieperiode gebeuren in het plaatselijk ziekenhuis en de resultaten worden dan doorgefaxt naar Jette. Nu zag ik recent op die documenten dat de Dr. van mijn plaatselijk ziekenhuis hier 'PCO-aspect' op aangeduid had. Dat is het eerste wat ik er van hoor. Maar als ik over PCO lees, dan herken ik wel een aantal factoren.

Ik vind dat nu precies raar dat er mij dit nog nooit iemand zou verteld hebben. Hoe werd bij jullie deze diagnose gesteld? Denken jullie dat de Dr. in Jette mij dit wel zou vertellen als ik PCO had? Kan je 'plots' PCO hebben, eventueel door overstimulatie?

Uiteraard moet ik deze vragen aan mijn dokter zelf vragen, maar ik heb pas halverwege mei een nieuwe afspraak en deze vraag houdt mij nogal bezig :)

alvast bedankt voor jullie antwoorden,

grtjs

SecondWish85

ellie87
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 januari 2017, 11:42

Re: hoe pco vastgesteld?

Bericht door ellie87 » 20 april 2017, 14:38

Dag Seconwish85,

Bij mij hebben ze zelfs voor de eerste echo verteld dat ik waarschijnlijk PCOS had.
Na het stoppen van de pil had ik namelijk zeeeer lange cycli (soms meer dan 4 maand).
En een echo heeft het dan ook direct bevestigd.

Ik weet dat PCOS gelinkt is aan je hormoonhuishouding en dat dit kan veranderen met de tijd.
Blijkbaar zijn er veel die na een eerste zwangerschap geen PCOS meer hebben, waarschijnlijk kan omgekeerd dan ook?
Ik denk ook dat er verschillende "gradaties" van PCOS zijn, bij jou is het misschien een twijfelgeval omdat je toch een redelijk regelmatige cyclus hebt?

Hopelijk zal de dokter je een duidelijke uitleg op je vragen geven. Stom als je daar zolang op moet wachten he! Ik ken het gevoel :wink:

groetjes
Ellie
12/2015: gestopt met pil
10/2016: diagnose PCOS
02-09/2017: hormoonbehandelingen (5 x negatief)
10-12/2017: verplichte rustmaanden
01/2018: onverwacht pril zwanger :)

secondwish85
Berichten: 91
Lid geworden op: 7 februari 2017, 9:36

Re: hoe pco vastgesteld?

Bericht door secondwish85 » 20 april 2017, 16:24

Dag Ellie!

bedankt voor je reactie! Klinkt inderdaad logisch, misschien zijn er wel bepaalde kenmerken maar ben ik geen uitgesproken geval :) Misschien zijn er inderdaad wel verschillende gradaties en is het bij mij niet zo problematisch omdat ik toch een regelmatige cyclus heb. Hoop ik toch, dat is dan al één probleem minder :wink:

Veel succes met je verdere behandelingen!

grtjes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten