PCO en Menopur



foxynelle
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 augustus 2008, 21:44

PCO en Menopur

Bericht door foxynelle » 28 augustus 2008, 21:58

Hallo,

Ik ben 25 en heb al altijd een grote kinderwens gehad.
In mei 2007 zijn we eindelijk gestopt met de pil. Na een maand of 4 had ik nog steeds geen maandstonden en werd PCO vastgesteld. Na verschillende behandelingen met Clomid (tot aan 4 pilletjes per dag)werd ik doorverwezen naar een fertiliteitscentrum. Vorige maand heb ik m'n eerste behandeling met Menopur ondergaan. Jammergenoeg opnieuw negatief resultaat, maar volgende maand gaan we er opnieuw tegenaan.
Ik had altijd gedacht dat ik wel snel zwanger zou worden en heb het er nu dan ook heel moeilijk mee. Vooral de vele vragen die meestal onbeantwoord blijven maken het des te moeilijker. Het is precies een rollercoaster. Het ene moment sta ik heel hoog en kan ik de wereld aan, het volgende moment zit ik ongelooflijk diep en kan ik voor het minste beginnen huilen.
Zijn er mensen die hetzelfde meemaken? Of die ervaring hebben met Menopur (liefst positieve :wink: )

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 29 augustus 2008, 8:57

Hey Foxynelle,

Hier geen ervaring met PCO maar wel met Menopur! :) Ook maar net de eerste behandeling gehad hoor, dus ik ken nog geen resultaat. :D

Toen wij begonnen aan kindjes dacht ik ook "dat gaat hier van de eerste keer prijs zijn". Niet dus he. Maar ja, je probeert maar verder he, het enige alternatief is nl niet verder proberen en dat zien we voor het moment ook niet zitten. Trouwens, we zijn sterker dan we denken, we kunnen dit aan, daar geloof ik in!

Tis inderdaad een rollercoaster, soms gaat het je goed en soms gaat het helemaal niet. Maar zeker als je in behandeling bent kan je het deels toch op de hormonen steken he. :wink:

Vragen als "waarom wij" kan je beter idd negeren, daar komt toch nooit een antwoord op. Maar je kan alle vragen hier wel stellen hoor, op de "echte" vragen komt wel een antwoord en over de filosofische vragen wordt ook wel meegepraat. Uiteindelijk zitten we allemaal in hetzelfde schuitje he...

Succes met je volgende behandeling!

Hanne.lore
Berichten: 250
Lid geworden op: 13 juni 2008, 22:32

Bericht door Hanne.lore » 29 augustus 2008, 14:48

Hallo Foxynelle,

Het is altijd weer moeilijk hé, dat wachten en die onzekerheid.
En de hormonen helpen niet.

Doordat je met PCO geen normale cyclus hebt, ben je daardoor al tijd kwijt zonder dat het wil lukken natuurijk. Als de medicatie dan ervoor zorgt dat je een eisprong hebt is het normaal dat je hoopt dat het snel lukt! Je hebt al zoveel geduld moeten hebben.

Normale koppels hebben per cyclus 20% kans om zwanger te worden. Dat is ook niet zoveel hé. Het gemiddelde dat het duurt is 6 maanden. Maar omdat degenen bij wie het meteen prijs is dat zo graag van de daken schreeuwen (enfin, lijkt toch zo) lijkt het of het altijd zo is. Gemiddeld zes maanden, maar het kan dus ook iets langer zijn, zonder dat er verder iets aan de hand is. Gewoon pech! En het kan volgende keer zijn!

Het is volkomen normaal dat je zwanger wil zijn, en wel nu! Dat willen we hier allemaal. :-) Hou er toch nog de moed in. Probeer niet te ver vooruit te denken (haha, iets waar ik totaal niet in slaagde!).

Veel succes!

Hanne.lore

leeuwtje
Berichten: 91
Lid geworden op: 6 april 2008, 9:32

Bericht door leeuwtje » 13 september 2008, 11:45

Hallo,

Ik heb ook PCO en heb een tijdje Clomid geprobeerd. Op het laatst zat ik aan 3 pilletjes per dag. Afgelopen week bleek dat ik er niet op reageer. Dus heeft m'n gynaecoloog me doorverwezen naar een fertiliteitscentrum om behandeling met Menopur op te starten.

Ik hou mijn hart vast, hopelijk werkt dat wel.

Hanne.lore
Berichten: 250
Lid geworden op: 13 juni 2008, 22:32

Bericht door Hanne.lore » 13 september 2008, 13:51

Hoi Leeuwtje,

Niet panikeren omdat Clomid niet helpt en je nu naar Menopur over moet schakelen.

Menopur is niet noodzakelijk straffer dan Clomid, het werkt gewoon heel anders. Als ik het goed voor heb schakelt Clomid een soort hormonale rem uit in je hersenen, terwijl Menopur rechtstreeks de eierstokken stimuleert.

Clomid zou om één of andere reden niet ideaal zijn bij PCO, het pakt niet altijd.

Hou er de moed in!

Hanne.lore

elle_
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 16:05

Bericht door elle_ » 28 oktober 2008, 18:22

Hey,

Ik heb ook net 7 maanden clomid genomen en tot 3 pilletjes. Ik ben nu (net 5 dgn) met menopur gestart, ik ben benieuwd wat het zal geven... hoe men lichaam hierop zal reageren...
Best wel spannend...

veerle28
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 november 2008, 12:49

Bericht door veerle28 » 19 november 2008, 12:56

Hey,

ik ben 28 en heb ook pco. Ondertussen wacht ik al 6 maanden op een eisprong. Na 3 keer de dosis clomid te hebben verhoogd, tot 10 dagen 3 pilletjes, nog steeds geen reactie. Mijn gynae wil niet direct overgaan op menopur omdat hij vreest dat er teveel ineens zullen rijpen, momenteel heb ik heel veel kleintjes die klaarzitten, en dan zal ivf onvermijdelijk zijn :(

Als laatste poging, moet ik nu 3 weken cortisonepilletjes nemen om de werking van de bijnier tegen te gaan, want die zou ook mannelijk hormonen produceren, daarna opnieuw starten met de hoogste dosis clomid, als da niet lukt menopur

Groetjes,
Veerle

elle_
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 16:05

Bericht door elle_ » 19 november 2008, 17:39

Hey Veerle,

Ik ben ook 28.
Mijn dosis was ook verhoogt tot 3 pilletjes maar dat waren 5 dgn. Mijn cyclus deed raar. De eerste maand 1 pilleke op tijd, de 2de maand een week te laat. Dan 2 pillekes eerste mnd op tijd de 2de keer weer een week te laat. Dan 3 pillekes, de eerste keer een week te vroeg en de maand daarna weer een week te laat. Bij iecelcontrole zag ze wel een eicel. Mijn gyneco heeft me dan doorgestuurd nr de fertiliteit. Daar gestart met menopur en test gedaan na betrekking en die gaf aan dat de zaadcellen geremd worden in mijn baarmoederslijmvlies. Ik heb dus net mijn eerste behandeling menopur en iui achter de rug. Ik had dan een geluk dat ik een goede dokter had zodat ik ineens iui kon doen...anders had ik een maand spuiten gezet en had het toch kansloos geweest. Dus spannende dgn want za. is het 2 wkn geleden..

Succes met je behandeling!

AW
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 september 2008, 20:08

Bericht door AW » 24 november 2008, 8:07

Hallo,

Na een heleboel mislukte pogingen met clomid ben ik sinds gisteren gestart met spuitjes menopur.
Ik heb gisteren rond 11.30u een inspuiting gehad. Een verpleegster van het WGK is die komen zetten. Ik moet gedurende 7 dagen spuiten. Nu is mijn vraag of die inspuitingen op hetzelfde tijdstip gegeven moeten worden? Mijn gynaecoloog heeft er niks over gezegd maar ik wil zeker zijn. Heeft hier iemand misschien ervaring mee? Wat zijn de bijwerkingen van menopur?
Ben gisteren wat misselijk geweest en had last van buikkrampen. Misschien is het toeval, ofwel kan het van de inspuiting zijn, ik weet het niet.

Alvast bedankt voor de goede raad

Groetjes

leeuwtje
Berichten: 91
Lid geworden op: 6 april 2008, 9:32

Bericht door leeuwtje » 25 november 2008, 20:48

Hoi,

bij mij hebben ze ook niet gezegd of het telkens op hetzelfde tijdstip moest, maar het gebeurde wel zo omdat mijn thuisverpleegster nu eenmaal rond hetzelfde uur kwam. Twee keer kwam ze een uurtje vroeger.

Ik voelde me soms ook wat misselijk, maar niet erg.
Dat is volgens de thuisverpleegster een teken dat de menopur op je inwerkt.

Succes!

Hanne.lore
Berichten: 250
Lid geworden op: 13 juni 2008, 22:32

Bericht door Hanne.lore » 26 november 2008, 19:54

Ik zette mijn spuitjes altijd zelf. Het is wel doorbijten de eerste paar keer (jezelf prikken!) maar daarna ging het makkelijk. En nooit wachten op een verpleegster.

Hanne.lore

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 27 november 2008, 21:13

Ja, de Menopur moet omstreeks hetzelfde tijdstip hebben ze mij gezegd. Het "steekt" niet op een kwartiertje, maar tis wel de bedoeling dat je ongeveer iedere 24u je dosis binnenkrijgt.

Ik had bij de eerste spuitjes ook wat last van misselijkheid en krampen. Das vanzelf weggegaan en ook tijdens de tweede cyclus heb ik dat niet gehad. Ik spuitte wel altijd voor het slapen gaan, dan heb je minder last van die bijwerkingetjes.

Ik moest wel spuiten tot ik een rijpe follikel had (bij IUI) en dat was heel wat langer dan 7 dagen. :? Zelf spuiten is idd heel gemakkelijk, je moet naar niemand zien. Tis ook niet moeilijk, alleen effe doorbijten de eerste keren, tis een beetje griezelig, jezelf prikken.

Sofie_S
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 november 2008, 16:40

Bericht door Sofie_S » 28 november 2008, 16:59

Hallo,

ik ben 29 jaar en sinds een jaar ook pcos vastgesteld. Heb 7 maand Clomid genomen, telkens goed op 1 pilletje gedurende 5 dagen gereageerd maar spijtig genoeg geen zwangerschap tot gevolg. Nu al 1 IUI achter de rug met Menopur. En sinds gisteren terug begonnen met Menopur voor tweede IUI. Had een restje zitten dus was even spannend of ik wel terug mocht beginnen maar restje is sterk verkleind en heb dus groen licht gekregen voor volgende kans.

Veel succes aan iedereen...
Groetjes, Sofie

AW
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 september 2008, 20:08

Bericht door AW » 4 december 2008, 13:18

Hallo,

Ik ben op zondag 21 november begonnen met een halve ampulle menopur per dag. Maandag ben ik voor de eerste keer op follikelmeting geweest en had 2 follikels van 10mm. Ik moest tot donderdag (vandaag) verder gaan met dezelfde dosis spuiten en dan terug op follikelmeting komen. Resultaat is dat de follikels nog steeds even klein zijn en dus niks gegroeid zijn. Nu wordt de dosis verhoogd tot 1 ampulle per dag en moet ik dinsdag weer op follikelmeting. Ik weet niet goed wat ik hiervan moet denken? Is het erg dat die follikels nog zo klein zijn? Gaan die nog wel groeien? Ik hoop toch dat deze cyclus mag uitdraaien op een mooie follikel en dat de eisprong kan opgewekt worden.
Heeft hier iemand ervaringen mee?

Groetjes!

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 4 december 2008, 13:43

Hoi,

Ik heb ook al meegemaakt dat ze niet meer groeien met een halve menopur (IUI dan he). Maar ze zien dat dan ook in je bloedwaarden. Die van mij die storten regelmatig in.

Kheb al gehad dat ze instorten bij een halve ampulle, en dat de follikels dan ook niet meer groeien. Kheb toen ook moeten ophogen naar eerst twee en toen één ampulle, en toen ging het prima (heb wel geen PCO maar ik weet niet of dat veel uitmaakt).

Op zich is het niet erg dat de follikels nog klein zijn, zolang je maar geen eisprong doet. Met meer Menopur kan het best dat ze gewoon lekker verder groeien.

Bij mijn tweede IUI was ik initieel gestart met één ampulle. Dat bleek teveel te zijn, want bij de eerste controle had ik al vijf follikels klaarzitten. Ze hebben me toen proberen te stabiliseren naar twee follikels, door afwisselend de Menopur te verhogen en te verlagen. Soms groeiden m'n follikels dan helemaal niet gedurende een paar dagen, en dan soms ineens weer wel. Twas toen een heel gedoe, maar ik heb volgehouden, uiteindelijk 21 dagen Menopur moeten spuiten, en toch een mooie follikel, dus geen nood!

Ik had toen gevraagd of dat invloed had op de kwaliteit van de eicel, dat groeien "in stoten". En ze zeiden dat daar geen onderzoek naar gedaan werd, dus dat ze dat niet wisten.

Succes, en ik zou zeggen maak je nog niet teveel zorgen. Kan heel goed zijn dat het perfect in orde komt met één ampulle. :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast