PCO en Menopur



AW
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 september 2008, 20:08

Bericht door AW » 4 december 2008, 15:17

Hallo Loeki,

Bedankt voor je geruststellende uitleg! Mijn gynaecoloog had me ook al wel gezegd dat ik me geen zorgen moest maken. Hij beweerde dat de follikels zeker zullen groeien. Hij is opzettelijk begonnen met halve ampulle om overstimulatie te voorkomen. Hij neemt liever zijn tijd in plaats van snel te zijn en dan teveel follikels te hebben als resultaat. Dus ja, ik hoop dat ze nu goed beginnen groeien hé :-)
Jij neemt geen menopur meer zeker?
Voor mij is dit de eerste keer dus ik wist eigenlijk niet dat het geen kwaad kon om zo'n lange cyclus te hebben.
Ik heb niet echt veel schrik om een eisprong te maken want heb er nooit spontaan eentje! Die wordt dan weer opgewekt met pregnyl.

Bedankt voor je uitleg en veel succes nog!!!

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 4 december 2008, 17:09

Graag gedaan hoor. Ik was toen ook in alle staten, je maakt je ongerust hé. Tkomt wel goed!

Ik doe nu IUI in eigen cyclus, omdat ik de Menopur na vorige keer (die drie weken spuiten) kotsbeu was. Als dit niet lukt, starten we met IVF, en dan moet ik beginnen met 2 ampullen. Ik hou m'n hart vast daarvoor, ben me iets te goed bewust van het risico op overstimulatie vrees ik. Ik moet wel al vanaf dag 5 op controle, omdat ik zo heftig reageer. Ben benieuwd. Met één ampulle had ik er vijf, zonder hormonale onderdrukking. Wat zou dat dan geven met onderdrukking en 2 ampullen? 10? 20? 40? :? Time will tell hé!

AW
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 september 2008, 20:08

Bericht door AW » 5 december 2008, 10:02

Amai, zoveel follikels van 1 ampulle?
Jij reageert wel heel heftig ja.
Daarom dat mijn gynaecoloog begonnen is met een halfke om overstimulatie te voorkomen.
21 dagen spuiten??? Kan ik geloven dat je dat beu was!
Ik ben van 23 november aan het spuiten en ben het ook al grondig beu :-)
Maar ja, alles voor het goede doel hé!
Jij hebt nog de keuze om het in een natuurlijke cyclus te doen, ik niet! Ik heb pco en maak dus zelf geen eitjes aan en er komt ook geen natuurlijke eisprong.

Veel succes met deze cyclus!

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 5 december 2008, 10:12

Ja hé, de eerste 10 dagen ofzo vind ik ook niks, maar daarna wordt precies alles gevoeliger. Dan doet het prikken ook meer pijn. En hoe meer je moet spuiten, hoe erger. Halfjes zijn goed te doen vond ik. Een hele al lastiger. En toen ik die ene keer twee ampullen moest spuiten deed het echt zeer en had ik ook een rode plek na het inspuiten. Al doende leert men! Een beetje masseren na het spuiten helpt ook bij mij, ik heb dan altijd zo'n harde plek.

Ben gewoon bang dat m'n IVFfen een ramp gaan zijn omdat ze de goeie dosis maar niet vinden. Ik weet ook nog niet waarom ze me nu weer met Menopur opzadelen, want in de wachtzaal staat een doos om Gonal-f pennen te recycleren, dus dat wordt ook veel gebruikt. Ik ga weer een waslijst van vragen hebben op het intake gesprek, lol.

Ja, gelukkig heb ik nog een cyclus, heb het al dikwijls gedacht, als ik de verhalen hier lees... Bij ons is het "alleen maar" slecht sperma. Moeten ze bij pco niet nog harder oppassen voor overstimulatie? Ik lees dat mensen met pco vaak veel eitjes hebben met ivf.

Hopelijk zit er dinsdag bij jou iets moois klaar hé!

Zabbie
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 april 2009, 17:00

Bericht door Zabbie » 21 april 2009, 9:33

Loeki, AW,

ik heb ook PCO en een spontane eisprong is er bij mij dus ook niet bij.
Ik moet bijna altijd beginnen met 2 ampullen per dag, maar ik gebruik daarvoor geen 2 flesjes vloeistof hoor. Volgens mijn gynaecoloog kan het perfect met 1 flesje vloeistof, dan doet het ook niet zo pijn om ze te zetten. Overigens zet ik mijn spuitjes ook zelf, en het is idd de eerste paar keer akelig om in je eigen vel te prikken, maar na een keer of 4 ben je het gewoon en dus niet meer afhankelijk van de verpleegster. Wel moet je ongeveer altijd op hetzelfde tijdstip spuiten. Daarbij, ik vind de Pregnyl spuit erger dan de Menopur.
Ik moet om de 2 dagen op controle gaan bij het stimuleren, want de ene keer reageer ik goed, en de andere keer bijna niet. Het laatste wat ze nu bij mij gedaan hebben, is een ovariële drilling, waarbij ze in elke eierstok 10 gaatjes gebrand hebben, om de druk te verminderen. Waarempel heb ik nu (bijna 4 weken later) 3 eitjes die aan het rijpen zijn. Dus sinds gisteren begonnen met spuiten. Donderdag op controle om te kijken of de hormonen aanslaan. Wel neem ik Metformine, dit zou volgens mijn gynae helpen om de hormonen beter te laten aanslaan. Dat is normaal een middel voor diabetici, maar werkt dus ook voor vruchtbaarheid.
Ik hoop dat jullie iets wijzer zijn geworden met deze informatie.

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 22 april 2009, 12:56

Idd, je mag perfect 2 poedertjes mengen met 1 watertje. Deed ik ook zo, maar ik vond toch dat hoe "geconcentreerder" de vloeistof hoe pijnlijk het prikken.

En ja, de pregnyl vond ik ook pijnlijker.

Voor mij is de stimulatie een heel raadsel geworden intussen. Bij m'n tweede IUI had ik met 1 ampulle 5 follikels in wording, en bij m'n eerste IVF met 2 ampullen had ik er 4, vreemd allemaal toch hé. 8)

Nou ja, intussen zijn we alweer een heeeeeeeeeeeeeeeeeel eind verder. :)

Zabbie de duimpjes staan omhoog voor mooie follikeltjes! :D

noeka
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 april 2009, 22:57

Bericht door noeka » 22 april 2009, 23:09

hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier, en herken me heel goed in jullie verhalen... Zelf zijn we intussen een jaar aan het proberen om zwanger te worden. Ik ben 27 en heb ook PCO. Spontaan krijg ik helemaal geen eisprong. Ik reageer ook niet op Clomid jammer genoeg... Verder heb ik in februari 2009 ook een ovariële drilling gehad, met 1 spontane cyclus tot gevolg (jammer genoeg geen zwangerschap), maar nu is alles weer stil gevallen... Dus ben ik sinds vorige week met 1 ampulle Menopur gestart. Gisteren op controle geweest en nu ziet de gynae 4 rijpende follikels (2 van 7 mm, 1 van 8 en 1 van 10) en een dik baarmoederslijmvlies. Nu moet ik nog 3 spuitjes en dan opnieuw op controle vrijdag. Weet iemand of dit eigenlijk goed of slecht nieuws is? Een dik baarmoederslijmvlies lijkt mij goed nieuws maar wat doen ze met die 4 follikels? De gynae vertelde iets van eitjes "wegbranden" die er teveel zijn. Heeft iemand daar ervaring mee? Hoe doen ze dat? Is dat opnieuw via een operatie of kan het (hopelijk) simpeler? En hoeveel cycli mag je Menopur gebruiken? En als ik toch een overstimulatie via Menopur blijk te hebben, wat kan ik dan nog proberen???

sorry voor mijn waslijst van vragen...

Zabbie
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 april 2009, 17:00

Bericht door Zabbie » 23 april 2009, 10:53

Hoi Noeka,

Welkom op het forum!
ook ik reageerde niet op Clomid, dus na 1 poging direct overgeschakeld op Menopur.
4 follikels is wat veel, maar het kan best zijn dat ze niet allemaal op de stimulatie reageren. Ikzelf had maandag 3 follikels, en vandaag bij controle is er maar 1 dat gereageerd heeft, het tweede is helemaal niks gegroeid en het derde was zelfs niet meer te zien!
Een dik baarmoederslijmvlies is een goed teken, want dat wil zeggen dat er activiteit is in je eierstokken.
Dat van die eitjes wegbranden, ik weet niet of dat in een cyclus kan gebeuren, mijn gynae heeft er in elk geval nog niet over gesproken. Als er meer dan 3 eitjes reageren, moet de dosis verlaagd worden, en als dat nog niet helpt, dan legt hij gewoon de behandeling stil, laat de regels doorkomen en opnieuw beginnen daarna.
Je mag 6 cycli proberen met Menopur, je hebt waarschijnlijk wel zo'n formulier gekregen via je ziekenfonds om elke cyclus te registreren? Ik heb nu mijn 6de cyclus gehad, en als ik nu niet zwanger ben, dan mogen we opnieuw 6 cycli, maar dan met IUI.
Bij overstimlatie wordt in principe de hele behandeling stilgelegd.
Ik hoop dat ik al je vragen beantwoord heb, als er nog iets is, vraag maar!
Groeten,
Sabrina

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 23 april 2009, 11:04

Hoi Noeka,

Geen enkele reden tot paniek meid, je eitjes zijn nog klein. De kans dat er nog afvallen is nogal groot hoor en helemaal normaal.

Van follikels wegbranden heb ik nog niet gehoord, wel wegprikken. Ze prikken ze dan stuk met een naald, zoals bij een pick-up bij IVF maar dan zonder dat ze met het eitje iets doen.

Bij "overstimulatie" of teveel rijpe follikels kan je drie dingen doen. Ofwel een escape-IVF, ofwel follikels wegprikken, ofwel niets doen en de volgende cyclus afwachten. Maar zo ver is het nog lang niet!

Succes vrijdag!

Zabbie
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 april 2009, 17:00

Bericht door Zabbie » 23 april 2009, 11:38

Vergeet ik mijn status mee te geven! :P
Mijn follikel is klaar om Pregnyl te zetten, dus vanavond mogen we gedurende 48 uren weer 'oefenen'.
En dan maar duimen dat dat kleine wondertje zich nog 1 keer voltrekt in mijn buik.
Spannend!

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 23 april 2009, 11:47

Joepi! Komaan zwemmertjes, er zit een mooi eitje op jullie te wachten! :D

noeka
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 april 2009, 22:57

Bericht door noeka » 25 april 2009, 19:57

Gisteren op controle geweest en follikels zijn totaal niets gegroeid... pff, weer een domper! Nu nog 3 dagen met 2 ampullen per dag en als dat niet helpt, stuurt gynae mij naar een fertiliteitskliniek. Weet iemand er een goeie zijn in omgeving Antwerpen? Is er opnieuw een wachtlijst of kan je er onmiddellijk terecht?

veerle28
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 november 2008, 12:49

Bericht door veerle28 » 29 april 2009, 13:03

Hoi,

ook ik heb pco en ben al een lange periode bezig om zwanger te worden. Ik ben in februari 2008 gestopt met mijn pil, in augustus een afspraak bij de gynaecoloog want geen cyclus, in oktober begonnen met clomid, 1 pilletje, 2 pilletjes, 3 pilletjes, cortizone in combinatie met 3 pilletjes allemaal geen effect... Overschakelen naar Menopur + dossier in orde brengen voor escape-IVF duurde ook nog 2 maanden. Nu ben ik eindelijk begonnen met Menopur. Heb nu reeds 6 x 1 ampule ingespoten, vanavond voor de eerste echo en HOPELIJK is er al iets te zien... want ondertussen ben ik al zo'n 15 maanden aan het wachten achter mijn eerste eisprong... :D

Zabbie
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 april 2009, 17:00

Bericht door Zabbie » 30 april 2009, 11:31

Hallo Veerle,

en wat was de uitslag bij de gynaecoloog gisteren? Is er iets te zien?
Veel succes!

veerle28
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 november 2008, 12:49

Bericht door veerle28 » 30 april 2009, 12:48

Hoi, nee na 6 ampules nog niks te zien :(
Nu moet ik nog 4 dagen 1,5 ampule spuiten en dan zondagavond opnieuw voor een echo

En jij? hoeveel dagen moet je nog aftellen, ik hoop voor je dat het deze keer prijs is ;-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten