Recente diagnose van PCO.



Plaats reactie
koala
Berichten: 721
Lid geworden op: 3 december 2009, 19:01

Bericht door koala » 12 maart 2010, 20:26

@verdwaald meisje, welkom bij ons clubje. Een veel succes met het dieet. En dat is inderdaad niet gemakkelijk om dat vol te houden. Ik herval ook vaak in slechte gewoontes en dan gaan de kilo's er weer bij. Maar nu heb je natuurlijk een belangrijk doel!!!

@Yelinke, op welke dag zit je nu van je cyclus?

Ondertussen is mijn slapeloosheid weer volledig verdwenen :D
Zalig toch om te kunnen slapen! Ik geniet er nu nog meer van!

koala
Berichten: 721
Lid geworden op: 3 december 2009, 19:01

Bericht door koala » 13 maart 2010, 10:40

ondertussen weer terug van de gyn: nu eentje van 13 mm
Maandag moet ik terug en dan ook mijn bloedwaarden bekijken.

Ik heb nog wel een probleem, woensdag en donderdag zit ik voor mijn werk in het buitenland en de kans is dan natuurlijk groot dat het dan juist de ideale moment is om te klussen. Ik hoop echter dat ik niet voor niks die Clomid heb ingenomen en dat we toch een kans hebben deze cyclus. Maar afwachten wat de gyn maandag zegt.

koala
Berichten: 721
Lid geworden op: 3 december 2009, 19:01

Bericht door koala » 19 maart 2010, 10:19

Maandag waren de bloedwaarden goed en follikel voldoende gegroeid waardoor ik die avond nog pregnyl heb mogen spuiten. En nu is het wachten tot NOD eind maart.

En hoe is het voor de rest met jullie?

vero81
Berichten: 39
Lid geworden op: 1 oktober 2009, 23:34

Bericht door vero81 » 21 maart 2010, 12:06

Hoi lotgenoten,

Ik heb slecht nieuws gekregen deze week. Ben op dag 10 na Pregnyl ongesteld geworden. Dus terug op controle bij gyn geweest om nieuwe cyclus te starten. Ook hij was zeer ontgoocheld. Hij geeft me nog 2 kansen met menopur en vindt IUI voor mij niet gepast, omdat het zaad van mijn man OK is. Dat betekent dat het onmiddelijk IVF wordt.
Ik voelde me veel beter met clomid. Heb nu veel last van buikpijn en steeds bloed/bruin/slijmverlies. Ik moet vanaf nu bij mijn eisprong 2 pregnyl krijgen. Heeft iemand van jullie dit ook?
Tevens zoek ik beroep te doen op een psycholoog omdat het mij allemaal wat teveel wordt.
Ik denk ook aan accupuntuur.

@verdwaald meisje: hopelijk is je operatie goed verlopen?! Ik leef met je mee en hoop alvast dat het tij gaat keren. Die 30kg is voornamelijk van de hormonen dan? Ik ben ondertussen 10 kg vermagerd vanaf ik begonnen ben met clomid. onder leiding van een diëtiste.

Veel succes alvast!
groetjs
Vero

koala
Berichten: 721
Lid geworden op: 3 december 2009, 19:01

Bericht door koala » 21 maart 2010, 15:21

@Vero, damn dat is wel jammer. Hopelijk lukt het dan bij een van de volgende cycli. Ik duim alleszins voor jou. Ik heb nog 1 Clomid kuur te goed en dan moet ik ook overschakelen op Menopur. Dat van die 2 pregnyl spuiten heb ik nog niet gehoord. Moet je dan twee keer spuiten voor de eisprong of op moment van eisprong ook nog eens?

Ik heb een paar jaar geleden last gehad van een burnout en heb toen beroep gedaan op een psychotherapeut. Dat heeft me toen enorm geholpen. Dus ik kan het alleen maar aanbevelen. Die had zijn praktijk in Mechelen.

Yelinke
Berichten: 15
Lid geworden op: 7 februari 2010, 21:49

Bericht door Yelinke » 21 maart 2010, 21:09

Even niet meer hier geweest, de tijd gaat ook zo snel ...
Na een moeilijke start is er dan toch een follikel gaan groeien, met enige vertraging was ie donderdag 17 mm, dus vrijdag pregnyl gekregen en al flink geklust! Nu maar hopen dat het iets oplevert.
Donderdag wel minder goed nieuws vernomen, mijn man zijn zaad is niet optimaal. Qua beweeglijkheid was er maar 2% van goede kwaliteit en 40% van matige kwaliteit. Op vlak van vorm was de uitslag nog niet volledig binnen, qua hoeveelheid was het wel heel goed. Maar is toch wel een domper hoor, nu hebben we alletwee een probleem waardoor onze kansen nog maar eens verminderen. De assistent gyn waar ik donderdag bij was, gaf aan dat we misschien zullen moeten overschakelen naar kunstmatige inseminatie. Moeten we dus verder bespreken met onze gyn. In ieder geval moeten we nu wachten tot we kunnen testen (vanaf 2/04) ofwel tot ik ongi word ...

Lesley
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 oktober 2009, 7:57

Bericht door Lesley » 22 maart 2010, 12:02

Hallo iedereen,

Hoewel mijn NOD 17/03 was, heb ik mn regels nog niet gehad. Dus heb een test gedaan (negatief) en maar naar de gyn gebeld. Ik mag vanavond terug starten met een reeks clomid (100 deze keer) en dan op 2/04 naar gyn voor echo...
Aangezien ik weinig reactie had op clomid, had ik wel verwacht dat het nix zou zijn.. Maar is het normaal da mn regels niet doorkomen? De gyn zei da da geen kwaad kon, omda ik vandaag nog een test had gedaan...

koala
Berichten: 721
Lid geworden op: 3 december 2009, 19:01

Bericht door koala » 22 maart 2010, 12:13

@Lesley,

Ik had de vorige keer NOD 20/2 en heb toen pas 2/3 mijn MS gekregen. Dus dat kan inderdaad wel. Hadden ze toen niet doorgekomen, dan had ik de dag erop ook opnieuw met Clomid moeten beginnen. Ik testte toen ook negatief.

DN
Berichten: 10
Lid geworden op: 4 april 2010, 23:05

Bericht door DN » 4 april 2010, 23:28

Hey iedereen!

Ik ben een meisje van 20 jaar. In september was ik gestopt met de pil, niet om zwanger te raken maar gewoon omdat ik geen vriend meer had en die dagelijkse pil wat beu was. In november was ik nog altijd niet ongesteld geweest en toen heb ik een afspraak gemaakt bij een gynaecoloog. Ik mocht pas gaan in januari en kreeg dan te horen dat ik pco had. Het enigste wat ze erover zei, is dat ik me geen zorgen moest maken als ik later zou willen zwanger worden, we lossen dat op met 'pilletjes'. Ik ben dan ook begonnen met de nuvaring, en ondertussen terug ongesteld geweest(heel raar, na maanden niet :)).
Ik was enorm verschoten van de diagnose, ik wist daar helemaal niks over en ben wat beginnen zoeken op internet waardoor ik me natuurlijk wat ongerust maak. Zwanger worden zit er nog niet direct in voor mij (studies enzo), maar later wil ik echt wel graag kindjes. Ergens ben ik daar altijd bang voor geweest, want mijn eerste maandstonden waren heftig maar daarna was het maanden niets en als ik dan bloed verloor kon ik het gemakkelijk opvangen met een simpel inlegkruisje. Ik ben rond mijn 15de met de pil begonnen, dus ik heb hier verder geen aandacht aan besteed tot nu.
Ik probeer mij gewoon nu al voldoende te informeren en mij op te trekken aan de positieve verhalen :) Mijn zus heeft al 2 kindjes, waarvan eentje niet gepland. Ze had graag een dochter gehad maar het zijn 2 zoontjes geworden. Ik weet nog dat ze toen zei dat ik waarschijnlijk wel het geluk zal hebben om een dochter te krijgen (ze beweert altijd dat ze geen geluk heeft in het leven). Ze zal dat nu wel niet meer zeggen :)

Groetjes!

(ik heb ook ergens gelezen dat je kans hebt op diabetes, terwijl ik sowieso al een verhoogde kans heb doordat ik een zware baby was én dat er gevallen zijn in mijn familie, ik heb mijn opa zien aftakelen door diabetes en zit hier natuurlijk ook mee in :? )

Cassyke
Berichten: 2048
Lid geworden op: 1 oktober 2009, 13:19

Bericht door Cassyke » 9 april 2010, 13:42

Hoi DN,

Met PCO is het inderdaad mogelijk om zwanger te geraken, dit wel a.h.v. pilletjes. Zeer zelden gebeurt dit spontaan. De kans op slagen hangt enorm af van verschillende factoren en de belangrijkste is je man. Maar er spelen wel nog andere factoren mee (endometriose, cystes op de eileider(s), verstopte eileider(s), ...) die bepalen of je al dan niet gemakkelijk(er) zal zwanger worden.

Ons verhaal:

Juli 2008: gestopt met de pil, heel onregelmatig cyclus.

December-januari: cyclus van 6O dagen. We dachten dat we zwanger waren maar alle testen waren helaas negatief. Zo zijn we bij de gynaecoloog terechtgekomen. Deze had een vermoeden van PCO dus heb ik Clomid gekregen. Hiermee hebben we 4 maanden zitten sukkelen. Ik was het beu en we hebben beslist om te stoppen. In juli kreeg ik weer eens :roll: mijn maandstonden. Dan maar naar het CRG gebeld voor een afspraak in september.

Augustus 2009: spontaan zwanger maar miskraam :cry:

September 2009: eerste afspraak CRG, enkel vermoeden PCO maar we moeten alle routine-onderzoeken toch uitvoeren (bloedafname, echo en spermastaal).

November 2009: diagnose PCO maar dan ook het slechte nieuws gekregen dat de spermastaal slecht was.

Conclusie: onze enige optie was ICSI (soort IVF)

December 2009: start eerste behandeling ICSI

Januari 2010: ZWANGER!!! :D

Maar sommige vrouwen raken snel en makkelijk zwanger met Clomid hoor. Spijtig genoeg is dit niet voor iedereen weggelegd en moeten sommige koppels sukkelen :? Hopelijk moet jij dit niet meemaken want je wenst het echt niemand toe!!!!

Alvast veel succes met de studies en later ook met het zwanger worden :wink:

Greetz
Cassyke :D

http://onvervuldewens.blogspot.com/

Irith
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 april 2010, 18:45

Bericht door Irith » 29 april 2010, 19:32

hallo,

ik ben nieuw hier. Ik heb sinds een paar weken ook de diagnose PCO gekregen. 'Een echt voorbeeld uit de boekskes', noemde onze gyn het. Een twijfelachtig eer...

Ik had Provera gekregen om een cyclus op te starten, maar na een week kreeg ik nog geen maandstonden. Bij een echo bleek dat ik een hormoonproducerende cyste heb op een eierstok.

conclusie; we gingen naar de gyn om een beetje schot in de zaak te krijgen, en nu moeten we gewoon weer wachten tot die stomme cyste verdwijnt...
Clomid mag ik niet nemen, en binnen 2 maanden gaan we nog eens kijken of ze al geslonken is..

ik ben zo gefrustreerd. we wachten al maanden, al 6 maanden om precies te zijn (dat is waarschijnlijk niets in vergelijking met hoeland jullie wachten), ik heb nog maar 2x een eisprong gehad en ik ben het nu allemaal al beu...:s

Irith

TineVR
Berichten: 249
Lid geworden op: 1 oktober 2009, 13:48

Bericht door TineVR » 30 april 2010, 13:11

Hi Irith,

welkom hier. Maar we begrijpen dat je hier liever niet was geweest. We delen je ergernis. Ik ben ook gediagnoseerd gedianoseerd met PCO, maar ben niet echt een typische patient: enkel de stralenkrans en beetje last van acne. Ik ben niet insuline-resistent, heb geen overgewicht, geen aanwijzingen voor erfelijkheid, geen overbeharing. Ik had tot een paar jaar geleden ook absoluut geen onreglematige cyclus.

Het klinkt zeer hard om te moeten wachten, maar spijtig genoeg is dit iets waarmee wij allemaal te kampen hebben. Je hebt spijtig genoeg maar 1 eisprong om de 4 weken, daartussen is het dus altijd wachten. Achteraf lijkt het allemaal niet zo erg meer (wij zijn ondertussen ook al bijna 1,5 jaar bezig), maar op de moment zelf is het moordend. Als ik behang had, was ik er 10.000x opgekropen. Gelukkig hebben we voor verf gekozen..

Waaraan je je missch kan optrekken is dat je liefst niet te snel met heel invasieve technieken begint. Het zou denk ik mogelijk zijn om die cyste met geneesmiddelen of operatief weg te krijgen, maar het is beter voor je lichaam als het met 2 maanden wachten lukt. Die clomid en andere geneesmiddelen zijn ook echte 'brol'(= de neveneffecten zijn echt niet te onderschatten), hoe minder je je lichaam moet doen ondergaan, hoe beter denk ik.

Hoe weet jij dat je al 2x een eisprong gehad hebt de voorbije 6 maanden?

Veel sterkte!!

Irith
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 april 2010, 18:45

Bericht door Irith » 30 april 2010, 13:30

hallo Tine,

dankjewel. ik was hier inderdaad liever niet geweest, al véél liever in verwachting geweest van een kindje. Je begint eraan en in al je naïeviteit denk je dat het wel snel zal lukken, maar we merkten het al gauw..

vroeger was ik ook zeer onregelmatig. In mijn klas waren alle meisjes jaloers. Ik had het letterlijk maanden niet, en dan was het daar, maar dubbel zo pijnlijk. Met de pil is dat verholpen geweest. Ik bloedde veel minder hard, en het deed niet meer zoveel pijn. Sinds oktober ben ik gestopt met de pil, en aangezien ik wist dat ik vroeger zo onregelmatig ben, ben ik direct beginnen temperaturen om een zicht te krijgen op mijn cyclus.

mijn eerste eisprong had ik na 19 dagen, en 8 dagen daarna mijn menstruatie. mijn tweede eisprong na 36 dagen. En sinds dan niets meer... gelukkig konden we bij een goede gynaecologe terecht, die onmiddellijk een echo heeft gedaan, en daar was het blijkbaar overduidelijk. Ik ben ook geen typische patiënt; geen vet haar, geen overbeharing, geen overgewicht, geen acne (ook niet in mijn puberteit), en voor zover ik weet zit het niet in de familie (mijn moeder heeft 9 kinderen...)

het is allemaal verschrikkelijk frustrerend. We hadden er ons op ingesteld dat we eindelijk konden beginnen proberen, en nu is het opnieuw wachten. Wachten en wachten...

en iedereen geeft maar goede raad; het komt wel, als je je er niet zoveel zorgen in maakt. Zij hebben gemakkelijk praten...:s

wij hebben behang... het kruipt niet zo gemakkelijk! kan er beter eens mee lachen, hé :wink:

we begrijpen het ook niet zo goed. waarom mogen we geen clomid nemen als die cyste er is...? beschadigt die een eventueel vruchtje?

jullie ook veel sterkte!
Irith

Luana
Berichten: 2
Lid geworden op: 3 mei 2010, 23:32

Bericht door Luana » 4 mei 2010, 0:02

Hoi Dames,

Ben 25jaar, en heb altijd héél graag kindjes gezien.
En toen mijn man en ik eindelijk wouden beginnen eraan, bleek dat ik pco had. Had nooit gedacht dat ik problemen zou hebben om zwanger te kunnen worden.
En toen ik dan te horen kreeg dat zwanger worden niet vanzelf zou zijn voor me, verdween de grond toch wel onder mijn voetjes hoor.
Mijn gyn kon men verder niet behandelen, en verwees me vrij snel door naar een ferti-arts.
Van hem mocht ik vrij snel aan de slag gaan met clomid en pregnyl.
Maar na een jaartje proberen heb ik nog steeds geen ms gekregen.
En nu ben ik vanaf vandaag moeten starten met menopur.
Momenteel is de hoop ver zoek, heb soms het gevoel dat niemand me begrijp.
Als ik mijn hartje eens lucht tegen bepaalde mensen, krijg ik zo een reactie van je bent nog jong en je mag daar zo niet mee bezig zijn. Maar het moment dat je met een ferti-arts bezig bent heb je dus wel een probleem Alleen begrijpen veel mensen dit niet.

Liefs Luana

Irith
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 april 2010, 18:45

Bericht door Irith » 25 mei 2010, 14:31

Dag Luana,

kbegrijp je gevoel zo een beetje. Iedereen met wie je er probeert over te praten krijg je dezelfde reactie; denk er niet zoveel aan, dan komt het wel goed. Je bent zo jong, het komt wel, als je er niet teveel mee bezig bent.

Ik krijg zo het gevoel dat ik er alleen mee sta. Mensen proberen het dood te zwijgen. Je moet vooral geduldig en rustig blijven. En het meest frustrerende is dat de mensen die dat dan zeggen, altijd zelf al kindjes hebben..

Het is allemaal zo demotiverend. Wij hadden te horen gekregen dat we met een behandeling mochten starten, onze hoop was terug. En net toen we gingen beginnen moesten we het weer stopzetten; een cyste op mijn eierstok. Weeral wachten. Vandaag ben ik terug langs geweest, en het blijkt dat de cyste verdubbeld is. Nu is ze 6 cm, en we mogen zelf kiezen wat we doen; kijkoperatie of 3 maanden de pil.

natuurlijk willen we graag zo snel mogelijk zwanger zijn, en aangezien er met de pil geen garantie is dat de cyste weg is en blijft, willen we laten opereren, maar langs de andere kant, ik ben bang voor een operatie...
het is om van te janken, soms. Waarom lukt het bij andere mensen wel zonder problemen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten