Diagnose PCOS



Plaats reactie
MickSha
Berichten: 100
Lid geworden op: 30 april 2013, 10:43

Diagnose PCOS

Bericht door MickSha » 30 april 2013, 11:07

In Februarie de diagnose (via ct scan) te horen gekregen van PCOS
Met vergrote eierstokken.. betekend niet veel tijd meer.. :shock: Mijn wereld stortte in! Ikzelf ben nu 29jr. en in November gestopt met de pil. Toen ik 21 was ben ik wel zwanger geweest (niet gepland) maar is helaas in een miskraam geindigd op 8wkn.
Ik heb in de periode dat ik gestopt ben met de pil nog maar 1x menstruatie gekregen.
Na de diagnose zo spoedig mogelijk naar de Gyn.. Die besvestigde de PCOS aan 1 kant en de andere eierstok zag er vrij normaal uit.. en iets teveel mannelijke hormonen. Gerustgesteld dus dat ik niet bijna in de overgang zit zoals ze eerst hadden gezegd!
Binnen 2weken mag ik naar de fertiliteits kliniek gaan.. Ik weet natuurlijk niet wat me te wachtte staat maar ik veronderstel dat ik eerst zal moeten vermageren (overgewicht) vooraleer ze met een behandeling willen starten?!
Ik slik nu foliumzuur namelijk 'Folavit 0,4mg'
Kan iemand me vertellen of dit goed is en of ik deze best verder neem of niet? en evt andere tips wat ik nog kan doen..

Groetjes!

Faith_82
Berichten: 55
Lid geworden op: 2 augustus 2012, 14:47

Bericht door Faith_82 » 1 mei 2013, 9:01

Hallo,

Je bent goed bezig meid, meer kan je nu niet doen.
Wanneer mag je naar ferti?

Overgewicht speelt wel een beetje in je nadeel. Ikzelf sta ook niet zo scherp ;-) maar toch al sinds feb 2012 in behandeling bij ferti owv PCO.
Ik let wel op mijn eten, het moest maar eens een positief effect hebben hè... Maar niet altijd even gemakkelijk.

Wat je te wachten staat... Mss nog enkele onderzoeken?
Qua behandeling kan het uiteenlopen hè.
Ik denk dat je eerst clomid moet uitproberen. Bepaalde dagen in je cyclus clomid nemen en regelmatig op controle (echo) om te kijken of de follikels groeien.

Ik heb daarna een tijd moeten stimuleren met Menopur (inspuitingen). Ik ben in de 1e ronde met Menopur zwanger geworden maar dit is jammer genoeg uitgedraaid in een MK. De reactie op Menopur nam geleidelijk aan af en maandag hebben we de papieren ondertekend om met IVF op te starten.

Het is ook afhankelijk van het staal van je man natuurlijk...
Maar je ziet, er zijn nog heel veel mogelijkheden! :-)

PCO is ook zo wisselend, de graag dat je het hebt. De dingen die er mss bijkomen,...
Ik weet dat ik PCO heb sinds aug 2009. Niet gemakkelijk hè...
Het gekke is dat we 1kindje hebben, zwanger op volledig natuurlijke wijze. En nu reeds 2 jaar aan het sukkelen voor een brusje.

Met volle moed ertegenaan meid!!
Het komt goed, ferti kan heeeeeel veel! ;-)
Heel veel succes alvast.

Mme Nina
Berichten: 148
Lid geworden op: 2 mei 2013, 13:01

Bericht door Mme Nina » 2 mei 2013, 13:28

Hey MickSha,

Ik heb ook PCO maar geen overgewicht. Dit is vastgesteld geweest in januari 2013 door mijn gynaecologe. Maar zij is ook een fertiliteitsarts. Dus 2 vliegen in een klap.

Ik denk dat jouw fertiliteitsarts zal eerst jou medische geschiedenis zal overlopen, mss ook nog eens een echo maak, bloed laten trekken voor alle hormonen (voor de prolactine etc..)... Verder denk ik ook dat het sperma van je partner zal onderzocht moeten worden.

Nadat alle resultaten binnen zijn, zullen zij beslissen wat de beste oplossing is.

Zo is het min of meer verlopen bij mij, Alleen had ik nog een kleine cyste die moest uitgedreven worden met mijn maandstonden en moet ik op de 2de afspraak terug een echo laten maken.

Waarschijnlijk hebben ze jou ook al gezegd (of zullen het nog zeggen) dat je geen zorgen mag maken, maar dat is gemakkerlijker gezegd dan gedaan.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Verder nog veel moed.

MickSha
Berichten: 100
Lid geworden op: 30 april 2013, 10:43

Bericht door MickSha » 8 mei 2013, 10:37

Faith_82 schreef:Hallo,

Je bent goed bezig meid, meer kan je nu niet doen.
Wanneer mag je naar ferti?

Overgewicht speelt wel een beetje in je nadeel. Ikzelf sta ook niet zo scherp ;-) maar toch al sinds feb 2012 in behandeling bij ferti owv PCO.
Ik let wel op mijn eten, het moest maar eens een positief effect hebben hè... Maar niet altijd even gemakkelijk.

Wat je te wachten staat... Mss nog enkele onderzoeken?
Qua behandeling kan het uiteenlopen hè.
Ik denk dat je eerst clomid moet uitproberen. Bepaalde dagen in je cyclus clomid nemen en regelmatig op controle (echo) om te kijken of de follikels groeien.

Ik heb daarna een tijd moeten stimuleren met Menopur (inspuitingen). Ik ben in de 1e ronde met Menopur zwanger geworden maar dit is jammer genoeg uitgedraaid in een MK. De reactie op Menopur nam geleidelijk aan af en maandag hebben we de papieren ondertekend om met IVF op te starten.

Het is ook afhankelijk van het staal van je man natuurlijk...
Maar je ziet, er zijn nog heel veel mogelijkheden! :-)

PCO is ook zo wisselend, de graag dat je het hebt. De dingen die er mss bijkomen,...
Ik weet dat ik PCO heb sinds aug 2009. Niet gemakkelijk hè...
Het gekke is dat we 1kindje hebben, zwanger op volledig natuurlijke wijze. En nu reeds 2 jaar aan het sukkelen voor een brusje.

Met volle moed ertegenaan meid!!
Het komt goed, ferti kan heeeeeel veel! ;-)
Heel veel succes alvast.

Hey bedankt :)
wel ik mag de 17de mei gaan naar de fertiliteit..
wel spannend.. maar ik zie er zo tegen op ook
Hoelang heeft het bij jou geduurt voor je zwanger was?
ik heb nu onlangs mijn ms terug geregen zit nu al iets minder lang tusse weet niet of dit een goed teken is of niet?
maar heb gemerkt dat ze erdoor kwamen na het eten van gerookte zalm. toeval of niet? hmm


Ik wens je ook veel succes meid!!

MickSha
Berichten: 100
Lid geworden op: 30 april 2013, 10:43

Bericht door MickSha » 8 mei 2013, 10:39

Mme Nina schreef:Hey MickSha,

Ik heb ook PCO maar geen overgewicht. Dit is vastgesteld geweest in januari 2013 door mijn gynaecologe. Maar zij is ook een fertiliteitsarts. Dus 2 vliegen in een klap.

Ik denk dat jouw fertiliteitsarts zal eerst jou medische geschiedenis zal overlopen, mss ook nog eens een echo maak, bloed laten trekken voor alle hormonen (voor de prolactine etc..)... Verder denk ik ook dat het sperma van je partner zal onderzocht moeten worden.

Nadat alle resultaten binnen zijn, zullen zij beslissen wat de beste oplossing is.

Zo is het min of meer verlopen bij mij, Alleen had ik nog een kleine cyste die moest uitgedreven worden met mijn maandstonden en moet ik op de 2de afspraak terug een echo laten maken.

Waarschijnlijk hebben ze jou ook al gezegd (of zullen het nog zeggen) dat je geen zorgen mag maken, maar dat is gemakkerlijker gezegd dan gedaan.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Verder nog veel moed.

Hey bedankt voor de info :)

Krike
Berichten: 102
Lid geworden op: 29 november 2012, 12:03

Bericht door Krike » 10 mei 2013, 18:35

hier wel even goed nieuws :)
vandaag moest ik bloed laten trekken
3e ronde clomid 2 pillen per dag
en we moesten dus bloed laten trekken vandaag, bleek de labo post niet open :( ff balen, want ik wou de uitslag hebben!
ik een clairblue testje gaan halen, en die was positief 1-2 weken zwanger!!!!

dus meiden geef de moed niet op, het lukt wel!!

nu hier afwachten maandag bloedtrekken, en hopen dat alles goed komt :)

MickSha
Berichten: 100
Lid geworden op: 30 april 2013, 10:43

Bericht door MickSha » 13 mei 2013, 16:24

Krike schreef:hier wel even goed nieuws :)
vandaag moest ik bloed laten trekken
3e ronde clomid 2 pillen per dag
en we moesten dus bloed laten trekken vandaag, bleek de labo post niet open :( ff balen, want ik wou de uitslag hebben!
ik een clairblue testje gaan halen, en die was positief 1-2 weken zwanger!!!!

dus meiden geef de moed niet op, het lukt wel!!

nu hier afwachten maandag bloedtrekken, en hopen dat alles goed komt :)
Proficiat en veel succes!

Mme Nina
Berichten: 148
Lid geworden op: 2 mei 2013, 13:01

Bericht door Mme Nina » 18 mei 2013, 17:55

En Krike, was de bloedtest positief? Als dat zo was alvast een dikke proficiat.

Hier bij ons zijn we al een stap verder. Gisteren geweest voor follikelmeting en bingo... goeie slijmvliesdikte en één eicel van bijna 18mm groot. Vanavond wordt er pregnyl in mijn buik of bil gespoten en dan hopen dat ik over 2 weken mijn MS niet heb.

MickSha, hoe is jouw afspraak verlopen bij de fertiliteitsarts?

Groetjes

Nina

MickSha
Berichten: 100
Lid geworden op: 30 april 2013, 10:43

Bericht door MickSha » 21 mei 2013, 9:27

Mme Nina schreef:En Krike, was de bloedtest positief? Als dat zo was alvast een dikke proficiat.

Hier bij ons zijn we al een stap verder. Gisteren geweest voor follikelmeting en bingo... goeie slijmvliesdikte en één eicel van bijna 18mm groot. Vanavond wordt er pregnyl in mijn buik of bil gespoten en dan hopen dat ik over 2 weken mijn MS niet heb.

MickSha, hoe is jouw afspraak verlopen bij de fertiliteitsarts?

Groetjes

Nina
Hey Hallo Mme Nina, Goed nieuws zo te lezen voor jou
:D
Bij mij is het vrijdag ook goed gegaan bij de fertiliteitsarts. Tot nu toe is er niets over mijn overgewicht gezegd Grote opluchting! Nu is het afwachtten tot ik mijn Ms krijg.. wat waarschijnlijk niet zo zal zijn, omdat er meestal bijna een 3maand tussen zit, als ze er niet doorkomen duphaston inenemen. dan zouden de Ms erdoorkomen en dan moet ik bellen naar de fertiliteit. en hoe ik begrepen heb zou ik dan clomid krijgen en een injextie. en dan op een bepaalde dag betrekkingen moeten hebben en daarna eens weer gaan voor een echo.
Het is een begin.. maar heb wel een probleem en dat is met mijne vriend hij doet er niet zo positief over, zeker omdat hij bloed moet laten trekken. hij is als de dood voor naalden en bloed :roll: Mannen ehh zucht! en hij was dan ook bezig over kunnen we nu niet blijven proberen op de natuurlijke manier. Maar hij zal wel bijdraaien hopelijk. :?
Enja dan is er een ander probleem ivm mijn werk. Op vakantie te krijgen is het een heel gedoe, de dag dat ik 2afspraken heb. is het onmogenlijk van vrijaf te krijgen. Normaal mogen ze dit niet dacht ik? Toch is er mij gezegt geweest dat ik moet zien met mijn planning en zo afspraken te regelen:shock: Maar hoe in godsnaam kan ik dees doen als ik natuurlijk niet weet wanneer mijn Ms erdoor komen?! Natuurlijk weten ze daar niet dat ik met een vruchtbaarheidsbehandeling ben gestart, hoe minder ze weten hoe beter! Er zal niets op zitten dan het via de grote baas te regelen zeker? ofwel als ik binnen 2weken terug ga een papier vragen ivm behandelingen da ik die dagen zeker op conrole moet komen. Een andere oplossing heb ik zo niet.
Kan u me misschien helpen ik zit nog met een vraagje dat ik ben vergeten te vragen Dat is als ik mijn Ms heb doorgekregen is dit dan dezelfde dag of wanneer zal ik dan moeten gaan voor die clomid en injectiespuit. zijn dit een aantal dagen na mekaar of dezelfde dag? Enja ik doe redelijk zwaar werk kan dit kwaad of niet tijdens zo behandelingen.
Alvast bedankt! en ik hoop voor jou het beste Veel succes!

Groetjes

Krike
Berichten: 102
Lid geworden op: 29 november 2012, 12:03

Bericht door Krike » 21 mei 2013, 13:04

Hallo

Mijn bloed test was idd positief :) zit nu in de 5 e week, echo was ook prima, 7juni , 8 weken echo ben zo benieuwd :))

Wel al een week mega verkouden en je kan niets nemen he... Keelpijn en gezwolle amandelen yeuyy.. Heb al gehoord dat als je verkoud raakt in je zwangerschap sat je er 9 maand last van zal hebben? Waar of fabel?

Pan
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 februari 2012, 21:37

Bericht door Pan » 21 mei 2013, 19:52

@MickSha

Toen ik clomid nam moest ik de pillen op de 3de dag van mijn menstruatie nemen tot de 7de dag (2 pilletjes per dag)en dan op de 14de dag op controle om te kijken of er een eitje klaarzat. Met spuiten heb ik geen ervaring

Groeten Pan
Laatst gewijzigd door Pan op 21 mei 2013, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Pan
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 februari 2012, 21:37

Bericht door Pan » 21 mei 2013, 19:54

@Krike

Dat is een fabeltje ik heb in het begin van mijn zwangerschap ook verkouden geweest en sindsdien geen last meer van gehad (18 weken ver nu)

Groeten Pan

MickSha
Berichten: 100
Lid geworden op: 30 april 2013, 10:43

Bericht door MickSha » 22 mei 2013, 10:13

Danku pan voor de reactie :)

groetjes

Rozientje
Berichten: 9
Lid geworden op: 4 maart 2013, 13:25

Bericht door Rozientje » 29 juni 2013, 15:12

Afgelopen maandag de diagnose PCOS gekregen.
Wij zijn in september 2012 gestopt met de pil. Heel onregelmatige cyclussen en de laatste maanden waren de cyclussen zo dooreen geschud dat het niet meer goed ging.
Ik had al verschillende malen ovutesten geprobeerd, maar het lukte niet mijn ei te vinden. Logisch ook, ik doe namelijk geen eisprong blijkt nu.
Maandag bloedcontrole gehad voor hormonen, blijkt dit allemaal in orde.

DUS geen eisprong, maar hormonen wel in orde?

Maandag starten met Duphaston omdat MS niet goed doorkomen. Op dag 3 dan Clomid 1x daags voor 5 dagen. En op dag 12 controle echo.

Ik ben ook 29 jaar, en ook wat overgewicht. Micksha, je bent dus niet de enige. :?
Al is dat een magere troost.

waitykaty
Berichten: 424
Lid geworden op: 21 mei 2013, 12:12

Bericht door waitykaty » 30 juni 2013, 22:12

MickSha schreef:
Mme Nina schreef:En Krike, was de bloedtest positief? Als dat zo was alvast een dikke proficiat.

Hier bij ons zijn we al een stap verder. Gisteren geweest voor follikelmeting en bingo... goeie slijmvliesdikte en één eicel van bijna 18mm groot. Vanavond wordt er pregnyl in mijn buik of bil gespoten en dan hopen dat ik over 2 weken mijn MS niet heb.

MickSha, hoe is jouw afspraak verlopen bij de fertiliteitsarts?

Groetjes

Nina
Hey Hallo Mme Nina, Goed nieuws zo te lezen voor jou
:D
Bij mij is het vrijdag ook goed gegaan bij de fertiliteitsarts. Tot nu toe is er niets over mijn overgewicht gezegd Grote opluchting! Nu is het afwachtten tot ik mijn Ms krijg.. wat waarschijnlijk niet zo zal zijn, omdat er meestal bijna een 3maand tussen zit, als ze er niet doorkomen duphaston inenemen. dan zouden de Ms erdoorkomen en dan moet ik bellen naar de fertiliteit. en hoe ik begrepen heb zou ik dan clomid krijgen en een injextie. en dan op een bepaalde dag betrekkingen moeten hebben en daarna eens weer gaan voor een echo.
Het is een begin.. maar heb wel een probleem en dat is met mijne vriend hij doet er niet zo positief over, zeker omdat hij bloed moet laten trekken. hij is als de dood voor naalden en bloed :roll: Mannen ehh zucht! en hij was dan ook bezig over kunnen we nu niet blijven proberen op de natuurlijke manier. Maar hij zal wel bijdraaien hopelijk. :?
Enja dan is er een ander probleem ivm mijn werk. Op vakantie te krijgen is het een heel gedoe, de dag dat ik 2afspraken heb. is het onmogenlijk van vrijaf te krijgen. Normaal mogen ze dit niet dacht ik? Toch is er mij gezegt geweest dat ik moet zien met mijn planning en zo afspraken te regelen:shock: Maar hoe in godsnaam kan ik dees doen als ik natuurlijk niet weet wanneer mijn Ms erdoor komen?! Natuurlijk weten ze daar niet dat ik met een vruchtbaarheidsbehandeling ben gestart, hoe minder ze weten hoe beter! Er zal niets op zitten dan het via de grote baas te regelen zeker? ofwel als ik binnen 2weken terug ga een papier vragen ivm behandelingen da ik die dagen zeker op conrole moet komen. Een andere oplossing heb ik zo niet.
Kan u me misschien helpen ik zit nog met een vraagje dat ik ben vergeten te vragen Dat is als ik mijn Ms heb doorgekregen is dit dan dezelfde dag of wanneer zal ik dan moeten gaan voor die clomid en injectiespuit. zijn dit een aantal dagen na mekaar of dezelfde dag? Enja ik doe redelijk zwaar werk kan dit kwaad of niet tijdens zo behandelingen.
Alvast bedankt! en ik hoop voor jou het beste Veel succes!

Groetjes
Hallo,

Ik heb 5 rondes clomid+ pregnyl achter de rug en zit nu met inspuitingen (Gonal F) en IUI aan ronde 3.
Ik heb ook PCOS. Ter geruststelling, de meeste geraken gewoon zwanger met Clomid en hebben de inspuitingen helemaal niet nodig.
Afhankelijk van waar je de behandling volgt heb je verschillende soorten opvolging.
Bij mijn eerste fertiliteitsarts kreeg ik mijn regels (dag 1) en begon ik Clomid te slikken van dag 3 tot dag 7. Rond dag 11 had ik een afspraak voor echo en bloed. Afhankelijk van het resultaat spoot ik op dag 13 pregnyl en werd er op dag 14 of 15 geklust. Daarna 2 weken wachten. Ik ging dus maar 1x per maand langs bij de arts.
In Jette waar ik nu ga ga ik op dag 3 voor bloed, op dag 8 voor bloed en echo, op dag 11 voor bloed en echo, soms nog eens op dag 14 voor bloed en echo. Afhankelijk van resultaten ook weer rond dag 14 pregnyl spuiten en dan dag 16 voor inseminatie. Opnieuw 2 weken wachten.

Afhankelijk van de soort opvolging zul je zo kunnen inschatten wanneer je wat moet doen.
Aangezien je met clomid aan de slag gaat zal je 1x per maand wat bloed laten prikken en een echo laten doen. Kan je niet aan je arts vragen dat voor of na je uren te doen? Meestal zijn ze wel flexibel en moeten ze op je werk helemaal niets weten.
Zelfs in Jette kan ik al vanaf 8u op echo en bloed of 's avonds tussen 18u en 20u.
Voor IUI neem ik wel vrij maar dat is bij jou niet aan de orde.

Pregnyl kan je zelf in je buik zetten of sommige artsen hebben het liever in de spier. Voor dat laatste moet je naar een dokter of verpleegster.

Het loopt allemaal wel los!

Succes!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten