Pco maar geen overgewicht



Gymstar

Pco maar geen overgewicht

Bericht door Gymstar » 13 februari 2014, 11:18

Hallo,
Ik ben 25 jaar jong en sinds mei 2013 gestopt met de pil. Ik heb nadien nog 1 keer mijn menstruatie doorgekregen, en nadien niet meer. Ik ben dan in november naar de gynaecoloog gestapt en die stelde PCO vast, hele luie eierstokken.

Ik ben meteen gestart met primolut om mijn menstruatie op te wekken. En dat loopt allemaal goed. Mijn eerste reeks clomid van 50mg gaf geen resultaat. Nu net een follikelmeting op dag 11 achter de rug met 100mg clomid, maar buiten dik slijm ook geen resultaat. Nu wil ze me op dag 15, nu maandag, nog eens terug zien om te kijken of er toch geen reactie is.

Ik heb er nog maar weinig vertrouwen in en vermoed dat ik binnenkort wordt doorgestuurd naar de fertiliteitskliniek.

Nu is het wel zo dat ik totaal geen overgewicht heb, of andere van die symptomen zoals veel haar of acne. Toch heb ik volgens er gynaecoloog super luie eierstokken.

Nog iemand die hetzelfde doormaakt als ik nu? En iemand die me kan vertellen wat ik kan verwachten van de fertiliteitskliniek?

Groetjes,
Xxxx

Jana F
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 januari 2014, 16:55

Bericht door Jana F » 14 februari 2014, 15:06

Hoi Gymstar,

ik heb ook PCO en geen overgewicht. Je hoeft ook niet alle symptomen te hebben. Typisch is het uitzicht van de eierstokken met meerdere kleine blaasjes.
Ik ga zelf naar het Middelheim vanaf dat ik zwanger wenste te worden. Bij mij sloeg Clomid wel aan, maar de spuiten menopur niet. De spuiten werken doorgaans beter dan Clomid.
Bij ons ging het zo: intake gesprek met mij en mijn man. Mijn man moest dan op een ochtend een staal van zijn zaad binnenbrengen, want het heeft geen zin om alleen de vrouw te behandelen als het zaad niet goed is. Ik moest dan een afspraak maken voor een onderzoek van de eileiders (zeer onaangenaam, maar duurt gelukkig niet lang). Bij een volgende afspraak werden de resultaten overlopen.
Bij een cylus met spuiten moest ik een aantal keren een echo en bloed laten nemen. Dat gebeurt 's ochtends (voor ik naar mijn werk ging). Afhankelijk van de groei van de eicellen, kon de dosis worden bijgesteld. Wanneer de eicel voldoende groot was, was het tijd voor een spuit om de eisprong te laten plaatsvinden en dan seks of inseminatie.

Gymstar

Bericht door Gymstar » 14 februari 2014, 16:06

Hoi Jana,

Bedankt voor de info.

Ik weet totaal niet wat me nu nog te wachten staat, maar nu heb ik toch al iets meer info over de gang van zaken.

Bedankt alvast voor je reactie. En nog veel succes! Ik ga waarschijnlijk ook naar Middelheim, dus wie weet tot dan ;)

Groetjes!
Jana F schreef:Hoi Gymstar,

ik heb ook PCO en geen overgewicht. Je hoeft ook niet alle symptomen te hebben. Typisch is het uitzicht van de eierstokken met meerdere kleine blaasjes.
Ik ga zelf naar het Middelheim vanaf dat ik zwanger wenste te worden. Bij mij sloeg Clomid wel aan, maar de spuiten menopur niet. De spuiten werken doorgaans beter dan Clomid.
Bij ons ging het zo: intake gesprek met mij en mijn man. Mijn man moest dan op een ochtend een staal van zijn zaad binnenbrengen, want het heeft geen zin om alleen de vrouw te behandelen als het zaad niet goed is. Ik moest dan een afspraak maken voor een onderzoek van de eileiders (zeer onaangenaam, maar duurt gelukkig niet lang). Bij een volgende afspraak werden de resultaten overlopen.
Bij een cylus met spuiten moest ik een aantal keren een echo en bloed laten nemen. Dat gebeurt 's ochtends (voor ik naar mijn werk ging). Afhankelijk van de groei van de eicellen, kon de dosis worden bijgesteld. Wanneer de eicel voldoende groot was, was het tijd voor een spuit om de eisprong te laten plaatsvinden en dan seks of inseminatie.
:wink: :wink: :wink:

sara1980
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 maart 2011, 21:27

Bericht door sara1980 » 16 februari 2014, 21:15

Hallo
ik heb ook pco zonder uiterlijke symptomen en ben met succes in Middelheim behandeld. Bij mij hebben ze dat eileideronderzoek niet gedaan, verder verliep het zoals hierboven beschreven.

Gymstar

Bericht door Gymstar » 17 februari 2014, 8:04

Hou Sara,

Bedankt voor deze info! Blij dat het bij jou gelukt is. Vanavond weet ik of ze me definitief gaat doorverwijzen naar Antwerpen. Langs de ene kant hoop ik toch van wel, dan weet ik waar ik aan toe ben.

Groetjes!
sara1980 schreef:Hallo
ik heb ook pco zonder uiterlijke symptomen en ben met succes in Middelheim behandeld. Bij mij hebben ze dat eileideronderzoek niet gedaan, verder verliep het zoals hierboven beschreven.

Mme Nina
Berichten: 148
Lid geworden op: 2 mei 2013, 13:01

Bericht door Mme Nina » 17 februari 2014, 11:03

Hoi Gymstar,

Ik heb ook PCO en geen overgewicht, maar wel uiterlijke kenmerken zoals acné, iets meer beharing... Gelukkig was mijn gynaecologe ook fertiliteitsarts waardoor alle info centraal zat en (zo goed als) meteen werd de Clomid gestart. Mijn behandelingen gebeurden in een klein regionaal ziekenhuis (geen grote/universitaire ziekenhuis).

Ik heb acht behandelingen achter de rug waarvan de Clomid 50 mg bij alle 8 goed aansloeg. Bij de laatste twee behandelingen hebben ze nog inseminatie eraan toegevoegd... met succes want ik ben nu 13 weken zwanger.

Hoe dat jouw behandeling eruit zal zien, kan enkel jouw arts vertellen aan de hand van allerlei onderzoeken.

Veel succes! Nina

Gymstar

Bericht door Gymstar » 17 februari 2014, 12:23

Dag Nina,

Bedankt voor je antwoord. En proficiat met de zwangerschap!

100mg clomid slaat bij mij ook nog niet aan. De volgende stap is de fertiliteitskliniek. Vandaag krijg ik daar meer uitleg over, dus ik ben benieuwd.

Geniet van de zwangerschap!

Groetjes
Mme Nina schreef:Hoi Gymstar,

Ik heb ook PCO en geen overgewicht, maar wel uiterlijke kenmerken zoals acné, iets meer beharing... Gelukkig was mijn gynaecologe ook fertiliteitsarts waardoor alle info centraal zat en (zo goed als) meteen werd de Clomid gestart. Mijn behandelingen gebeurden in een klein regionaal ziekenhuis (geen grote/universitaire ziekenhuis).

Ik heb acht behandelingen achter de rug waarvan de Clomid 50 mg bij alle 8 goed aansloeg. Bij de laatste twee behandelingen hebben ze nog inseminatie eraan toegevoegd... met succes want ik ben nu 13 weken zwanger.

Hoe dat jouw behandeling eruit zal zien, kan enkel jouw arts vertellen aan de hand van allerlei onderzoeken.

Veel succes! Nina

Gymstar

Bericht door Gymstar » 18 februari 2014, 14:14

Hey,

Om jullie even op de hoogte te houden: ik had gisteren, op dag 15 van mijn cyclus, 1 follikel van 15mm groot!

Ik kon het niet geloven :D op dag 11 was er helemaal niets, dus ik had geen verwachtingen meer. Ze schrok er zelf van dat er uiteindelijk toch nog 1 wakker geschoten was.

1 is natuurlijk niet veel. Maar zijn er nog die er maar 1 hadden? En ook een kleinere? Want 15mm is niet weinig, maar ook niet veel...

Groetjes!

Mme Nina
Berichten: 148
Lid geworden op: 2 mei 2013, 13:01

Bericht door Mme Nina » 18 februari 2014, 16:12

Hey Gymstar,

Keigoed nieuws!

Normaal gezien waren mijn follikels altijd op dag 10-11 zo'n 17 tot 20 mm groot. Een rijpe follikel is tussen de 18 mm en 21 mm groot. Dat er maar eentje klaar zit, is normaal hoor. De ene keer zat er bij mij 1 follikel klaar en de andere keer zaten er 2 klaar (op 2 verschillende manieren. De ene keer zaten ze in dezelfde eierstok en de andere keer zat er 1 in elke eierstok).

In mijn zesde behandeling was mijn follikel op dag 10 maar 13 mm groot. Op dag 12 14 mmm en op dag 14 21mm. Tussen dag 12 en dag 14 had ik ik-weet-niet-hoeveel groentjes gegeten. Of het daaraan ligt dat de follikel een plotselinge groei van 7 mm heeft gehad, weet ik tot op vandaag nog altijd niet.
Een follikel groeit normaal gezien maar 1 tot 2 mm per dag.

Moet op je dag 17 terug gaan voor een follikelmeting?

Nina

Gymstar

Bericht door Gymstar » 18 februari 2014, 21:03

Hoi mme nina,

Ik ga toch ook proberen veel groentjes te eten dan :D kan het maar proberen hé!

Ik moet nu niet meer terug voor een follikelmeting. Ik was op dag 11 geweest en toen was er helemaal niks. En 4 dagen later had ik er ineens 1 van 15mm.

Nu is het afwachten tot dag 32 tot 36 van mijn cyclus, want dan zou mijn menstruatie er spontaan moeten doorkomen... Ik ben eens benieuwd!

Groetjes!
Mme Nina schreef:Hey Gymstar,

Keigoed nieuws!

Normaal gezien waren mijn follikels altijd op dag 10-11 zo'n 17 tot 20 mm groot. Een rijpe follikel is tussen de 18 mm en 21 mm groot. Dat er maar eentje klaar zit, is normaal hoor. De ene keer zat er bij mij 1 follikel klaar en de andere keer zaten er 2 klaar (op 2 verschillende manieren. De ene keer zaten ze in dezelfde eierstok en de andere keer zat er 1 in elke eierstok).

In mijn zesde behandeling was mijn follikel op dag 10 maar 13 mm groot. Op dag 12 14 mmm en op dag 14 21mm. Tussen dag 12 en dag 14 had ik ik-weet-niet-hoeveel groentjes gegeten. Of het daaraan ligt dat de follikel een plotselinge groei van 7 mm heeft gehad, weet ik tot op vandaag nog altijd niet.
Een follikel groeit normaal gezien maar 1 tot 2 mm per dag.

Moet op je dag 17 terug gaan voor een follikelmeting?

Nina

kimmetje18
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 april 2014, 19:56

Bericht door kimmetje18 » 14 april 2014, 20:08

Heey allemaal ik ben nieuw hier!
Ik ben kim :)

Ik ben vorig jaar mei gestopt met de pil aangezien mijn lichaam niet reageerde op de pil zoals dat zou moeten.

Na lang gezeur bij de huisarts werd ik eindelijk door gestuurd naar de gynaecoloog, na 3 kleine testjes ( pijnlijke testen ) kwam de dok met de conclusie dat ik PCOS heb nu gaf hij mij 2 opties : aan een nieuwe pil beginnen wat het probleem tijdelijk uitsteld of een hormoon kuur.

Ik heb gekozen voor de hormoon kuur aangezien we al een jaar bezig waren met onze kinderwens , niet wetende dat het zinloos was.

nu mag ik 7 mei beginnen met mijn kuur maar ik weet niet zo goed wat ik er van verwachten moet.

verder zijn mijn klachte : haargroei op de plekken waar je liever geen haar wilt ( mannelijke plekjes) , geen menstruatie na stoppen van pil

geinig weetje misschien ;)
Mijn gynaecoloog vertelde mij dat je aan je vingers kunt zien wanneer je dus tĕveel mannelijke hormonen hebt dan is je ring vinger langer dan je wijs

Mme Nina
Berichten: 148
Lid geworden op: 2 mei 2013, 13:01

Bericht door Mme Nina » 15 april 2014, 12:41

Dag Kim,

Je hebt waarschijnlijk al mijn verhaal hierboven al gelezen...

Ik ben wel benieuwd welke testen dat de dokter heeft uitgevoerd.

Dat de ringvinger langer zou zijn dan de wijsvingen geloofde ik eerst niet, maar nu als mijn eigen handen bestudeerd heb, is het echt wel zo dat mijn ringvinger groter (niet veel hoor) dan mijn wijsvinger.

Welke medicatie moet je nemen tijdens je hormonenkuur? clomid of menopur?

Groetjes Nina

kimmetje18
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 april 2014, 19:56

Bericht door kimmetje18 » 15 april 2014, 18:45

Hey nina,

Aangezien de dokter nog geen idee had wat ik zou hebben heeft hij eerst door middel van een eendenbek gekeken naar mijn baarmoedermond vervolgens heeft hij gevoelt of er geen rare dingen binnen in zaten en vervolgens een inwendige echo van mijn baarmoeder en eierstokken waarop te zien was dat er op mijn eierstokken behoorlijk wat blaasjes zaten wat tot de conclusie kwam dat ik pcos heb.

ik heb geen idee wat ik krijgen ga is mij ook niet verteld dat weet ik 7 mei helaas pas.

Als ik de keus krijg wat is dan een aanrader om te gebruiken?

En wat zijn de symptomen van de bijwerkingen ben er behoorlijk zenuwachtig voor

xxkim

Mme Nina
Berichten: 148
Lid geworden op: 2 mei 2013, 13:01

Bericht door Mme Nina » 17 april 2014, 10:05

Dag Kim,

De diagnose werd bij mij gesteld door middel van de echo (meerdere blaasjes in de eierstok) en door bloedanalyse.

Normaal gezien zal je gynaecoloog jou laten starten met Clomid. Dit is de 'goedkoopste' manier (10 - 15 euro voor een doosje met 10 pilletjes). Ze zullen jou eerst laten beginnen met de laagste dosis namelijk 5 dagen lang 1 pil Clomid 50 mg. Op dag 10-11 zou je dan naar je gynaecoloog moeten gaan om te kijken of er een follikel rijp is (de zogenaamde follikelmeting). Als deze rijp is, zal jouw hypofyse signaal geven om de springen (= eisprong). De gynaecoloog zal jou een aangepast 'klus'schema meegeven. Bij mij werd er nog een injectie Pregnyl toegediend om de eisprong te bevorderen, maar niet iedere dokter is daar voorstander van.

Van de clomid kun je enkele bijwerkingen hebben (dun baarmoederslijmvlies, opvliegers,...). Een nadeel is dat Clomid een niet bio-identiek product waardoor sommige vrouwen daar niet goed of zelfs helemaal niet op reageren. De dosis zal dan per cyclus opgetrokken worden of er wordt overgestapt naar Menopur.

Ik heb geen ervaring met Menopur, maar ik weet wel dit product meer kans op slagen heeft omdat dit gaat om een bio-identiek product is (hormonen gewonnen uit urine van vrouwen die in de menopzuaze bevinden). Nadeel van Menopur is de prijs (100 tot 400 euro per cyclus - hangt ervan af of jouw ziekenfonds dit wil terugbetalen).

Heeft jouw gynaecoloog een zaadtest van jouw partner gevraagd? Op basis van dit resultaat kan jullie behandeling aangepast worden.

Een kleine domper misschien, met een perfecte zaadcel en een perfecte eicel heb je maar 1 kans op 3 dat deze leidt tot een zwangerschap. Dus panikeer niet als het niet onmiddelijk lukt. Na zes pogingen wordt de behandeling wel aangepast.

Hopelijk heeft dit jou meer geholpen in de doolhof van de fertiliteit...

Groetjes Nina

kimmetje18
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 april 2014, 19:56

Bericht door kimmetje18 » 17 april 2014, 16:53

Heey nina

heel erg bedankt voor je antwoord! ! Hier heb ik echt wat aan ik laat het zeker horen wanneer ik bij de gynaecoloog ben geweest

xx kim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten