endocrinoloog?



Plaats reactie
Krike
Berichten: 102
Lid geworden op: 29 november 2012, 12:03

endocrinoloog?

Bericht door Krike » 22 april 2014, 14:17

Zijn er hier al mensen naar de endocrinoloog gestapt?

Ik hoor langs alle kanten waaien, dat enkel hij je zou kunnen verder helpen omdat de gynaecoloog sommige testen niet zou doen..

Ik heb er geen voorschrift voor, maar zou het eens een stap kunnen zijn om een afspraak te maken?

Zo ja? wat zou hij meer kunnen?

S_83
Berichten: 262
Lid geworden op: 8 oktober 2013, 11:56

Bericht door S_83 » 22 april 2014, 14:30

dat vind ik nu echt een goede vraag, ik heb ook PCO maar heb nog geen verdere stappen ondernomen. Zou het ook wel willen overwegen, je weet nooit voor wat het goed is.

cma
Berichten: 40
Lid geworden op: 8 juli 2013, 15:00

Bericht door cma » 22 april 2014, 14:46

Ik ben afgelopen vrijdag naar de endocrinoloog gegaan, PCOS hangt vaak samen met overgewicht (vooral het vet rond de buik heeft een invloed op je hormonenevenwicht). Dit 'buikvet' veroorzaakt insulineresistentie, waardoor je nog sneller aankomt en je cyclus nog meer in de knoop raakt. Om deze 'cirkel' te doorbreken helpen sport, gewicht verliezen en inname van metformine. Een medicijn dat gebruikt wordt bij diabetes type 2. Het verhoogt de gevoeligheid van je lichaam voor de insuline die het aanmaakt en helpt je stofwisseling terug op gang, het zou het afvallen ook moeten bevorderen. Ben dus net gestart met die metformine, maar moet dat langzaam opbouwen omdat het in sommige gevallen maag- en darmklachten veroorzaakt. Traag opbouwen zou dit tegengaan. Ik vind het proberen waard, ben al 8-tal kg kwijt dankzij een diëtiste, maar zit nu op een 'plateau' (afvallen stopt dan tijdelijk). Ook tijdens de behandelingen is afvallen allesbehalve eenvoudig.
Tot slot nog dit: ik vecht al heel mijn leven tegen de kilo's. Momenteel ben ik zelfs niet echt meer dik te noemen. Ik heb me lang schuldig gevoeld over de extra kilo's en dat ik daardoor 'geen kind kan krijgen'. Ten eerste: ik ken veel mensen die dikker zijn dan mezelf en die probleemloos baby's aan de lopende band krijgen, ten tweede: PCOS is mede de oorzaak van die extra kilo's! Die gedachtes houden bij mij het schuldgevoel buiten!
Wel vind ik het jammer dat de fertiliteitsartsen hier vaak weinig tot niets over (durven) zeggen. Overgewicht is uiteraard iets delicaat, maar ik was en ben nog steeds blij dat ik zelf ook iets kan doen. De onmacht in dit hele proces is al zo groot...
Er zijn uiteraard ook dames die geen overgewicht hebben en ook PCOS hebben, feit is dat ze eigenlijk nog maar heel weinig weten over dit 'syndroom'...
Ik zou zeggen: eender welke stap je zet of niet zet: alleszins: goeie moed!

Krike
Berichten: 102
Lid geworden op: 29 november 2012, 12:03

Bericht door Krike » 22 april 2014, 16:29

Bedankt!!

Ja ik sukkel ook al mn hele leven met overgewicht, en via een dietiste lukt het me nu om langzaam enkele kilotjes te verliezen..

een vriendin van me gaat mee naar de dietiste,
wij zijn samen gestart, eten hetzelfde, zei "foetelt" wel ongeveer 2x id week, door een friet te gaan halen en pasta te eten of eens te gaan uit eten, een chipje erbij... en ik doe dit niet, en zei is al 9 kilo kwijt en ik zit op 5 kg.. en we zijn beide gestart met 103 kilo's en zijn exact even groot..
alleen zit bij haar het vet op haar heupen en bij mij op mijn buik..
ik heb totaal geen schildklier problemen en ook geen suiker.. die is twee weken geleden getest.

dus daarom vind ik de stap moeilijk om te gaan omdat het woord endocrinoloog eigenlijk een arts is voor de schildklier hormonen, of ben ik zo mis?

over die metformine heb ik al veel goede verhalen gelezen ivm pcos.. misschien toch maar eens langsgaan..

w

cma
Berichten: 40
Lid geworden op: 8 juli 2013, 15:00

Bericht door cma » 22 april 2014, 18:35

Ik denk dat een endocrinoloog alle hormonen en klieren van het lichaam onderzoekt hoor.
Hier ook geen suikerziekte en met schildklier alles in orde, maar insulineresistentie is denk ik enkel te testen met een uitgebreider onderzoek (hebben ze wel niet gedaan bij mij... :? ). Ik heb ook al jaren verhoogde cholesterol, te lage goeie cholesterol en vooral heel hoge triglyciriden, hij zei dat 90% van de mensen die dat hebben insulineresistentie hebben (lichaam zet koolhydraten en suikers om in vetten... ). Ik zou zeggen: probeer het, het kan je misschien helpen bij het afvallen! Proficiat trouwens met je gewichtsverlies: blijven gaan! De beloning is zo leuk en het is echt goed voor je zelfvertrouwen (dat bij mij aardig onder nul zat door het uitblijven van een zwangerschap). Enfin: ik heb nu alvast weer meer zelfvertrouwen ( en leuke nieuwe zomerkleedjes ;) ) nu nog de zwangerschap hé! :)

Krike
Berichten: 102
Lid geworden op: 29 november 2012, 12:03

Bericht door Krike » 23 april 2014, 13:25

Inderdaad, de endocrinoloog waar ik zou willen gaan heeft een website waar opstaat, dat het ook voor de eierstokken is, staat zelfs pcos bij! En ook voor vrouwen met een teveel aan mannelijke hormonen en baardgroei! Ik ga toch eens gaan denk ik, weet maar nooit voor wat het goed zou zijn :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten