Endometriose



Plaats reactie
Bennoah
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 augustus 2015, 14:12

Endometriose

Bericht door Bennoah » 29 augustus 2015, 14:24

Dag iedereen,

Een week geleden had ik niet gedacht dat ik op dit soort fora terecht zou komen. Ik ben 24 en heb al 12j maandelijks erge pijn. Op aanraden van mijn vriend ben ik vorige maand naar een 3e(!) gynaecoloog geweest om het probleem aan te kaarten. De vorige gynaecologen vonden mijn pijn blijkbaar normaal. Deze gynaecoloog dacht meteen aan endometriose en vorige woensdag (3dagen geleden dus) heb ik een diagnostische laproscopie gekregen. Blijkbaar heb ik endometriose in graad 4 en de gynaecoloog heeft er ineens bij gezegd dat zwangerschap op natuurlijke wijze er voor ons niet zal in zitten. We zijn hier beide erg van geschrokken, vooral omdat wij absoluut nog niet met kinderen bezig waren. We zijn net ons eerste jaartje aan het werk, begin volgend jaar start onze bouw, we wonen allebei nog bij onze ouders, ... De kinderwens stond eerder gepland over een jaar of 3, 4. De gynaecoloog die ik nu zie, heeft gewerkt in het expertisecentrum in Leuven en wil volgende week alvast een behandeling opstarten. Nu is mijn vraag of hier nog vrouwen op het forum zitten die deze diagnose gekregen hebben en toch zwanger geworden zijn (via ivf dan)? Speelt onze leeftijd in ons voordeel en hebben we een reële kans om onze kinderwens in vervulling te zien gaan? De gynaecoloog vertelde ons ook dat we geen vijf jaar meer moeten wachten omdat onze kansen dan waarschijnlijk verkeken zijn. Woensdag krijgen we een lang gesprek met onze gynaecoloog en hopelijk kan hij alvast enkele zorgen wegnemen.

Groetjes,
Bennoah
IVF 1:16/1/18 verse TP - negatief
IVF 1.1: 15/4/18 cryo - negatief
IVF 2: 10/6/18 verse TP -negatief
IVF 2.1: 12/7/18 cryo - zwanger
Nog 1 cryo over

Kabese
Berichten: 47
Lid geworden op: 11 september 2014, 11:13

Re: Endometriose

Bericht door Kabese » 30 augustus 2015, 13:35

Hallo Bennoah,

Ikzelf heb op mijn 24ste ook de diagnose van endometriose (ook graad 4) gekregen, toen ook nog totaal geen kinderwens. Na een tweede operatie werd mij ook gezegd dat ik maar beter voor mijn 30ste aan kinderen begon en dat de kans reëel was dat dit niet natuurlijk zou gaan. Door omstandigheden (nieuwe vriend,...) ben ik dan vorig jaar in juni gestopt met de pil (een paar maanden voor mijn 30ste verjaardag). Een paar weken later bleek de endometriose weer terug en moest ik opnieuw geopereerd worden. De gyn vertelde mij erna dat natuurlijk zwanger worden zeer moeilijk zou worden, in januari zijn wij dan met IVF gestart. Na de tweede terugplaatsing (cryo) was ik zwanger maar dit is jammer genoeg een miskraam en een BBZ geworden waardoor natuurlijk zwanger worden zeker niet meer kan lukken. Ondertussen even een pauze (zijn namelijk ook gestart met bouwen) maar dan gaan we er weer volledig voor. Heb alleen enorme schrik dat de endo weer terug komt.

Ieder lichaam en iedereen is anders. Er zijn zeker mensen die zwanger worden met endometriose maar er zijn er jammer genoeg ook waar het niet bij lukt. Hopelijk heb je veel aan het gesprek met je gyn en aan dit forum. Ik wens je alvast veel succes!

Lien2
Berichten: 425
Lid geworden op: 26 november 2012, 16:31

Re: Endometriose

Bericht door Lien2 » 31 augustus 2015, 12:14

Hallo Bennoah,

Ik kom je even een hart onder de riem steken. Even kort mijn verhaal. Op 27 jarige leeftijd besloten mijn man en ik om aan kinderen te beginnen. Dit ging niet van een leien dakje. Na 3 jaar medische mallemolen, van het kastje naar de muur en omgekeerd gestuurd geweest te zijn enz... zijn we van ziekenhuis veranderd (van Life leuven naar Jette). Daar heb ik een kijkoperatie gehad en het verdict was niet mals: endometriose graad 4, eileider verstopt, schildklier die niet fatsoenlijk werkte en bloedstollingsprobleem. Voor de endometriose werd ik geopereerd in maart 2013, een deel van mijn eileider hebben ze weggehaald, en voor mijn schildklier moest ik pilletjes nemen, voor het probleem met mijn bloed moest ik clexane spuiten. En dit alles heeft geloond want na de eerste verse terugplaatsing ISCI in juli 2013 was ik zwanger van een tweeling :D . Mijn meisjes zijn ondertussen 19 maanden.
Je mag de moed dus zeker niet verliezen. En ja het lukt niet bij iedereen maar ik denk in de meeste gevallen is een operatie toch wel de oplossing. En je hebt inderdaad het voordeel van nog heel jong te zijn. Ik was er al 27 en 30 toen ik de terugplaatsing kreeg van onze 2 meisjes :-).
Nu ik denk wel dat wanneer je beslist om je te laten opereren voor endometriose je best zo snel mogelijk ook je kinderwens in vervulling laat gaan want ik heb altijd gehoord dat endometriose chronisch is en dus altijd kan terugkomen. Het zou zonde zijn van je nu te laten opereren en dan nog 2 of 3 jaar wachten vooraleer je aan kinderen begint en dan lukt het misschien niet omdat de endometriose alweer terug is.
Ik heb wel 6 weken na mijn bevalling een spiraaltje laten plaatsen. Dat zou de endometriose ook onder controle houden.

Veel succes!

Bennoah
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 augustus 2015, 14:12

Re: Endometriose

Bericht door Bennoah » 7 september 2015, 21:14

Hey allebei,

Alvast sorry voor mijn late antwoord. Het schooljaar is terug gestart en begin september is altijd eventjes hectisch. Kabese, ik vind het echt erg dat je al twee keer geopereerd moest worden aan endometriose. Ik hoop voor jou dat de volgende poging succesvol is zodat je snel kan genieten van je kindje. Ik put alvast moed uit het verhaal van Lien (jij was al ouder dan ik en van de eerste poging zwanger, das fantastisch!). Ik ben vorige woensdag bij de gyn geweest en die heeft mij doorverwezen naar LIFE (ik heb op het forum al negatieve ervaringen gelezen dus ik weet niet of ik hiermee blij moet zijn). Ik moet nu mijn pilstrip uitnemen en meteen daarna aan de lutenyl. Op drie november heb ik dan een afspraak in LIFE maar ben aan het twijfelen om een tweede opinie in gasthuisberg te nemen. Iemand die een beetje raad kan geven hiervoor? Mijn vriend en ik hebben ook al afgesproken om, van zodra het kan, meteen met IVF te beginnen. Ik weet nog niet of er een operatie komt, dat moet ik die derde november bespreken met dr. Puttemans.
Allebei bedankt om me een hart onder de riem te steken!
IVF 1:16/1/18 verse TP - negatief
IVF 1.1: 15/4/18 cryo - negatief
IVF 2: 10/6/18 verse TP -negatief
IVF 2.1: 12/7/18 cryo - zwanger
Nog 1 cryo over

Lien2
Berichten: 425
Lid geworden op: 26 november 2012, 16:31

Re: Endometriose

Bericht door Lien2 » 10 september 2015, 13:55

Hallo Bennoah,

Ik wil eventjes reageren op het feit dat ze jou doorverwezen hebben naar LIFE. Ik heb daar een heel slechte ervaring mee. Wij zijn daar begonnen aan ons ISCI parcours maar ze hebben ons nooit fatsoenlijk onderzocht. ik heb daar 4 iui's en en 5 terugplaatsingen ISCI (2 verse behandelingen)laten doen maar natuurlijk nooit zwanger. Zoals ik hierboven reeds heb gezegd ben ik dan overgestapt naar Jette en daar hebben ze ons meteen aan een grondig onderzoek onderworpen inclusief kijkoperatie met de gekende resultaten (zie hierboven). In LIFE hebben ze ons gewoon aan het lijntje gehouden. Ik zou nooit zwanger geworden zijn zonder operatie. Ik vind LIFE een grote geldklopperij. We kregen nooit fatsoenlijke uitleg als we ernaar vroeger, stonden bij een consultatie na enkele minuten al terug buiten. In Jette gaat het er veel professioneler aan toe. Bij de pick up en de terugplaatsing moet je toch een 2 tal uurtjes op een kamer blijven liggen terwijl in LIFE dit niet voorzien is en je na 10 minuutjes al terug naar huis mag vertrekken. Ik weet nog dat ik in Jette met steriele doeken werd afgedekt, in LIFE was daar geen sprake van. En zo kan ik nog eventjes doorgaan.
Het is natuurlijk voor iedereen anders want er worden ook mensen geholpen in LIFE maar bij mij was dat dus niet het geval.
Ik zou dus zeker voor een tweede opinie gaan. Kan nooit kwaad.

Groetjes

patricia89
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 september 2015, 15:13

Re: Endometriose

Bericht door patricia89 » 14 september 2015, 15:23

Hallo Bennoah,

Ik wil je laten weten dat kinderen krijgen echt een succes kan zijn ondanks endometriose.
Een jaar of 6 geleden was ik pas 20 jaar en had ik iedere dag buikpijn.
Ik had al een hele poos een relatie en gebruikte geen anticonceptie, niet vanwege een kinderwens maar omdat ik van iedere anticonceptie last had.
Na een jaar lang iedere dag buikpijn en meerdere doktersbezoeken toch doorgestuurd naar de Gyn..
Daar bij de 1e afspraak een inwendige echo gehad en kreeg daarbij de schrik van mijn leven, er werd verteld dat ik erge endometriose had ik binnen een week geopereerd moest worden en dat kinderen op natuurlijke wijze krijgen geen optie meer was.
Geschrokken ben ik weggegaan en in de achtbaan gestapt van operatie (eileider, eierstok verwijderd) tot het overgaan van ivf behandelingen.
Ik heb 3 terugplaatsingen gehad en deze zijn helaas alle 3 mislukt. Omdat het emotioneel en fysiek nogal zwaar viel heb ik gezegd dat ik een pauze wil en daarmee het risico wil nemen dat we kinderloos zouden blijven,
We waren pas 22 en 26 jaar en wilden nog van het leven gaan genieten. Volop plannen maken voor de zomervakantie en leuke uitjes..
Een maand later voelde ik me raar en vond ik koffie zo vies!! ik dacht ik kan wel zwanger zijn (mijn vriend verklaarde me voor gek) want we waren al zovaak teleur gesteld.
Toch liet het gevoel me niet los... en inderdaad bij de test bleek ik zwanger!!!! Gewoon een maand na het stoppen van de behandelingen op natuurlijke wijze zwanger geraakt... we hebben een gezonde zoon gekregen en waren dolgelukkig met hem.. na een jaar hadden we toch wel de wens voor een eventueel volgend kindje en wisten dat de kans op natuurlijke zwangerschap eigenlijk niet aanwezig was.. onze zoon was een wonder volgens de gyn.. toch bleek ik een maand later weer spontaan zwanger geworden en ben ik inmiddels een jaar geleden bevallen van onze 2e zoon.
Ik had de hoop opgegeven en vrede met het feit dat het mischien nooit zou lukken. Op het moment dat ik het voor mezelf echt los gelaten heb raakte ik spontaan zwanger.
Blijf hoop houden en geloof dat het echt mogelijk is ondanks die stomme endometriose!!!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten