complicaties na operatie



Plaats reactie
yuklom
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 september 2015, 14:34

complicaties na operatie

Bericht door yuklom » 24 september 2015, 14:57

Hallo allemaal
Mijn naam is Pascale, ik ben 47 en 2 weken geleden in het Heilig Hart Leuven geopereerd door professor Koninckx aan endometriose graad 4
Ik sukkelde al jaren met erge endo, op mijn 26ste spontaan zwanger geworden en een flinke zoon gekregen zonder problemen maar wel jarenlang erg pijnlijke maandstonden, bloedverlies, buikpijn enz.
Zo'n 15 jaar geleden onderging ik een kijkoperatie waarbij men endo in de ergste graad vaststelde, mijn gynaecoloog hier in Brugge durfde er niet aan te beginnen en stuurde me door naar Leuven bij prof Koninckx
Ik begon allerlei info op te zoeken en werd bang toen ik verhalen las over darmresectie en leven met stoma dus stelde ik mijn bezoek aan de prof uit en leefde zo goed en zo kwaad als het kon verder met de endo.
Ik begon last te krijgen van steeds terugkerende nierinfecties waardoor ik in totaal 13 keer werd opgenomen tot een gynaecoloog opmerkte dat dit in verband kon staan met de endo. Ik kreeg Orgametril voorgeschreven om mijn cyclus stil te leggen. Ik nam die medicatie 3 ellendige jaren lang. Resultaat 35 kg bijgekomen, prikkelbaar ik herkende mezelf niet meer en ben ermee gestopt. De laatste jaren werd de pijn erger en erger, ik functioneerde niet meer tijdens mijn maandstonden, sex werd pijnlijk enz.
Uiteindelijk toch de stap tot operatie genomen en ik ben dus op 10/09/15 geopereerd.
Het werd een urenlange ingreep, de prof zei dat mijn buik een echte ravage was, ik verloor een eierstok door een grote chocoladecyste en ook een groot stuk vlak bij de darm is weggenomen.
Na 4 dagen mocht ik het ziekenhuis verlaten. Bij thuiskomst enorme pijn en hoge koorts. Huisarts gebeld en ik bleek een ferme ontsteking te hebben, ik neem nog steeds antibiotica.
Momenteel is de pijn minder maar ik heb nu een incontinentie probleem. Ik verlies enorm veel vuil stinkend vocht via de vagina waardoor ik constant luiers moet dragen. De antibiotica zorgt wel voor verbetering maar ik vind dit toch erg vervelend. Het lijkt wel of ik stoelgang via de vagina verlies maar weet niet of dit mogelijk is.
Zijn er hier soms vrouwen die hetzelfde hebben meegemaakt en mij wat raad kunnen geven. Is dit bij jullie ook zo verlopen en is het opgelost geraakt?
Plassen is nog erg moeilijk ik denk doordat er een paar dagen een sonde werd geplaatst maar dit zou volgens de huisarts langzaam terug in orde moeten komen.
Ik weet me geen raad meer

Klaproosje
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 mei 2015, 13:32

Re: complicaties na operatie

Bericht door Klaproosje » 26 september 2015, 19:56

Dag Pascale,

Wat erg om te horen. Dat is natuurlijk super vervelend. Ikzelf ben ongeveer anderhalf jaar geleden aan ernstige endometriose geopereerd in GHB. Ik heb toen heel wat opgezocht en bij de voorbespreking van de operatie vanalles gevraagd. Als ik me nog goed herinner, dan kan het zijn dat als je endo hebt heel laag in je darm of aan je vagina en ze dit wegschrapen er een risico is om een "fistel" te creëren. Dit is een verbinding tussen, in dit geval, je vagina en je darm. Daardoor kan je dus lekken. Ik ben natuurlijk geen dokter en ik zou zeker een dokter raadplegen en eventueel aandringen. Dat is natuurlijk helemaal niet aangenaam voor je. Hopelijk zijn je andere klachten wel weg. Ik weet welke pijnen endo kan geven. Ik heb zelf jaren verschrikkelijk pijn gehad, maar nu is het gelukkig veel beter.

Heel veel succes en veel beterschap!
Afbeelding

yuklom
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 september 2015, 14:34

Re: complicaties na operatie

Bericht door yuklom » 3 oktober 2015, 19:44

hey klaproosje bedankt voor je reactie. Ik ben ondertussen op controle geweest bij de gynaecoloog, een andere dan die van de operatie omdat ik veraf van Leuven woon en idd het is dus een fistel, hoogstwaarschijnlijk zelfs 2 aangezien ik ontlasting en urine verlies. Verdomd ambetant
Maandag is er een scan gepland om precies te zien waar de fistel zich bevind, gynaecoloog zag bij het onderzoek een ferm gat achteraan de vagina, en dan wordt een vervolgoperatie gepland om het probleem te verhelpen.
Volgens de gynaecoloog is dit een veel voorkomende complicatie bij mijn type endo, vooral omdat ze een 6cm grote nodus hebben weggenomen vlak aan mijn darm en die daarbij dus gekwetst is geraakt. De prof had mij daar voordien niks over verteld en daar kan ik dus nie echt mee lachen, dit heeft me kostbare weken gekost. Indien ik dit op voorhand had geweten had ik vlugger kunnen reageren.
De kans bestaat dat ik bij die nieuwe operatie een tijdelijk stoma zal krijgen die dan nadien terug operatief moet verwijderd worden met als resultaat dat ik waarschijnlijk tot eind dit jaar zal thuis zitten van mijn werk. Herstel schijnt moeilijk en pijnlijk te worden volgens de gynaecoloog en ik zie er ferm tegenop.
Maar zoals het nu gaat is het ook geen leven, had ik dit alles voordien geweten weet ik niet of ik de operatie had laten uitvoeren, de pijn van de endo was lastig maar dit is veel erger, ik kan totaal niks doen en lek de hele dag en nacht door. Tja ik sta ervoor en moet erdoor hopelijk verloopt alles deze keer zoals het moet en ben ik binnen enkele weken van alle last verlost inclusief de endo pijn.

yuklom
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 september 2015, 14:34

Re: complicaties na operatie

Bericht door yuklom » 4 november 2015, 15:26

even een update: de consultatie bij de chirurg bracht me serieus in shock.
Ik moet in totaal 3 operaties krijgen om van de fistel verlost te raken. De eerste operatie, plaatsen van een stoma is ondertussen 3 weken geleden. Operatie is goed meegevallen, leven met een stoma is serieus minder maar begin eraan te wennen. Bij de volgende operatie binnenkort wordt het stuk aangetaste darm en de fistel weggenomen en nadien na terug een wachtperiode volgt de laatste ingreep de darm terug aan elkaar zetten en het stoma opheffen.
Het vaginale stoelgangverlies is met de plaatsing van het stoma opgelost, niet direct de eerste week heb ik nog massaal veel verlies gehad maar na enkele uitgebreide spoelingen ben ik daar nu vanaf.
Wel nog steeds veel verlies van darmvocht door de fistel en ook incontinentie van urine. Dit is nog steeds een gevolg van de endo ingreep denk misschien blaasverzakking of gewoon erg verslapte bekkenbodemspieren.
Voor alle vrouwen hier die een ingreep endometriose willen ondergaan raad ik jullie toch aan om hier goed over na te denken, een ervaren chirurg te kiezen en vooral alle mogelijke complicaties op voorhand te bespreken. Ik was niet op de hoogte van mogelijke complicaties.
Mijn complicatie is wel heel erg uitzonderlijk en komt weinig voor maar toch een gewaarschuwd mens is beter voorbereid

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten