Kwaliteit eicellen



Plaats reactie
Dora26
Berichten: 534
Lid geworden op: 7 november 2015, 19:54

Kwaliteit eicellen

Bericht door Dora26 » 12 maart 2016, 13:29

Dag iedereen,

Ik heb in december de diagnose endometriose gekregen en ben in januari al geopereerd om die weg te halen...
Nu zijn we nog even aan het proberen op de natuurlijke manier (we kregen max.6 maanden), maar hebben begin april een afspraak vastgelegd om toch met de behandelingen te starten... waarschijnlijk eerst iui.

Nu was ik wat informatie aan het opzoeken en ik lees regelmatig terug dat endometriose kan zorgen voor een minder goede kwaliteit van de eicellen...
Hebben jullie artsen daar al iets over gezegd? Of hebben jullie daar iets van gemerkt tijdens behandelingen als ivf of icsi bijvoorbeeld? Ik maak me daar wel een beetje zorgen over, want moesten we met iui starten (of het zo blijven proberen) dan heb je natuurlijk geen idee of je eicellen wel van goede kwaliteit zijn voor een bevruchting.

Wat denken jullie of weten jullie hier meer over?
Kinderwens sinds september 2014
Januari 2016: Laparascopie, endometriose graad 3
17 maanden op de natuurlijke manier, 3 mislukte IUI's, IUI4 stopgezet, ICSI1.1 mislukt, ICSI 1.2 (tp 2 cryo's), nog 3 cryo's over -> ZWANGER!

Setta
Berichten: 1425
Lid geworden op: 4 april 2014, 19:28

Re: Kwaliteit eicellen

Bericht door Setta » 22 maart 2016, 14:44

Ik kan je er geen concreet antwoord op geven, ondanks mijn ernstige endometriose.

Ik heb zelf mijn eerste mislukte ICSI poging achter de rug en begin ook te denken aan een slechte eicelkwaliteit(had er 11 na de punctie en uiteindelijk maar eentje kunnen laten terugplaatsen).

Moest ik iets weten laat ik het je weten.
'14-'15: 9 IUI's, neg. Ernstige Endo.
JP Gent Dr. D. : 3 ICSI's neg.(11EC- 15EC- 34EC)1 cryo(nt ontdooid).
Okt. '16: overstap Jette: 26 EC- 2 TP(1-ranking) - 15/12: 2 morula's, neg. - 16/02: 1 mor.- Nog 6 cryo's

Dora26
Berichten: 534
Lid geworden op: 7 november 2015, 19:54

Re: Kwaliteit eicellen

Bericht door Dora26 » 22 maart 2016, 22:11

Heel hard bedankt alvast Setta!

Heb jij je endometriose laten wegnemen vooraleer je met de behandelingen bent begonnen?
En mag ik vragen of je voordien ook al iui/ivf pogingen hebt ondergaan?

Ik wens je in ieder geval veel succes! Hopelijk snel een geslaagde poging!
Kinderwens sinds september 2014
Januari 2016: Laparascopie, endometriose graad 3
17 maanden op de natuurlijke manier, 3 mislukte IUI's, IUI4 stopgezet, ICSI1.1 mislukt, ICSI 1.2 (tp 2 cryo's), nog 3 cryo's over -> ZWANGER!

Setta
Berichten: 1425
Lid geworden op: 4 april 2014, 19:28

Re: Kwaliteit eicellen

Bericht door Setta » 23 maart 2016, 14:11

Mij is door de arts verteld dat alles is weggelaserd tijdens de operatie. Mijn eileiders konden wel niet opengemaakt worden, dus die zitten nog steeds dicht(anders kon ik gewoon met inseminaties verdergaan).

Ik heb, voor de operatie, 10 inseminaties gehad. Bij 2 van die pogingen heb ik, volgens mij(nooit op papier HCG gezien), zeer vroege miskramen gehad(ik voelde telkens dat er iets bezig was, dingen die niet door de utrogestan kwamen want die nam ik toen niet. Waarom dat zo was: niemand die daarop een antwoord heeft. Bij 'gewone' zwangerschappen eindigen ze ook vaak zeer vroeg en mankeren mensen toch niks. Het is een natuurlijk selectieproces, kan je niet veel tegen in brengen.

Mij slaat de angst ook om het hart hoor, toch merk ik dan in andere onderwerpen(kijk eens bij ICSI) dat dames mij verzekeren dat je kwaliteit niet noodzakelijk slecht is als je bijvoorbeeld vroege miskramen krijgt of als embryo's het(in geval van IVF & ICSI) het niet halen.
'14-'15: 9 IUI's, neg. Ernstige Endo.
JP Gent Dr. D. : 3 ICSI's neg.(11EC- 15EC- 34EC)1 cryo(nt ontdooid).
Okt. '16: overstap Jette: 26 EC- 2 TP(1-ranking) - 15/12: 2 morula's, neg. - 16/02: 1 mor.- Nog 6 cryo's

Dora26
Berichten: 534
Lid geworden op: 7 november 2015, 19:54

Re: Kwaliteit eicellen

Bericht door Dora26 » 3 april 2016, 12:26

Nee, maar als eicellen door endometriose werkelijk een hardere wand hebben, dan heeft iui al helemaal geen zin, want dan zijn al die pogingen gewoon kansloos.
Bij ivf zouden ze dan tot de constatatie kunnen komen, dat als er weinig of geen bevruchtingen zijn, dat er misschien toch degelijk iets mis is met de eicellen...
Ik ga eens lezen bij ICSI, heb ik nog niet vaak gedaan!
Kinderwens sinds september 2014
Januari 2016: Laparascopie, endometriose graad 3
17 maanden op de natuurlijke manier, 3 mislukte IUI's, IUI4 stopgezet, ICSI1.1 mislukt, ICSI 1.2 (tp 2 cryo's), nog 3 cryo's over -> ZWANGER!

Setta
Berichten: 1425
Lid geworden op: 4 april 2014, 19:28

Re: Kwaliteit eicellen

Bericht door Setta » 3 april 2016, 14:59

@ Dora: hier al 1 ICSI poging achter de rug: totaal geen probleem met bevruchtingen. Van de 11 eicellen maar liefst 8 bevruchtingen. Dus daaraan kan het niet liggen volgens mij(wellicht niet voor iedereen geldig, maar bij mij blijkbaar wel). Qua delen zie ik het dan wel weer mislopen, misschien dat endometriose door jarenlange verspreiding het interne materiaal aantast?
'14-'15: 9 IUI's, neg. Ernstige Endo.
JP Gent Dr. D. : 3 ICSI's neg.(11EC- 15EC- 34EC)1 cryo(nt ontdooid).
Okt. '16: overstap Jette: 26 EC- 2 TP(1-ranking) - 15/12: 2 morula's, neg. - 16/02: 1 mor.- Nog 6 cryo's

Zonnestraal
Berichten: 94
Lid geworden op: 30 januari 2012, 19:02

Re: Kwaliteit eicellen

Bericht door Zonnestraal » 4 april 2016, 19:45

Ik heb ook endometriose en helaas slechte eicellen. Het gaat mis met de bevruchting, maar ook met de deling. Vorige keer had ik 12 eicellen, 3 bevruchtingen en op dag 3 niks meer over :(. Dit met icsi. Het zaad van mn man is erg goed, dus moet het aan de eicel-kwaliteit liggen, volgens de arts. Mijn zus heeft ook endometriose en slechte eicellen. Mijn andere zussen hebben geen endometriose en waren super snel zwanger.
Persoonlijk vind ik iui bij endometriose tijdverspilling, je geeft de endo de kans om te groeien, want de hormonen zijn er ook niet goed voor.

Setta
Berichten: 1425
Lid geworden op: 4 april 2014, 19:28

Re: Kwaliteit eicellen

Bericht door Setta » 4 april 2016, 19:54

@Zonnestraal: de dokter zei al tegen mij, na de 2de inseminatie dat ik me best kon laten opereren, maar ik vond dat veel te snel. Bij de 4de IUI kreeg ik toen nog extra hoop omdat er toch iets geweest was, dus helemaal ongelijk had ik niet. Pas toen mijn HSG 'perfect' was, andere gynaecoloog, kreeg ik sterk de indruk dat er iets scheelde. Want: helemaal gezond zijn en toch zo vaak negatief testen? Dat klopt niet.

Eigenlijk heb ik niet echt te klagen van mijn eicellen(vind ik). 11 eicellen, waarvan op dag 1(dus dag na punctie) al 5 bevrucht waren en dan later nog 3 bij kwamen. Ik vind dat niet slecht. Op dag 3 terugplaatsing van eentje gehad, de rest was toen nog aan het delen. Waarop de dokter zich baseer weet ik niet precies. 2 hadden ernstige fragmentatie, dus dat die wegvallen begrijp ik wel. De rest was veel te traag volgens hem. Ik begreep die embryologie niet goed(ging daar heel snel over). Er stond een A bij 1 van de embryo's, dus wellicht een A-kwaliteit.
'14-'15: 9 IUI's, neg. Ernstige Endo.
JP Gent Dr. D. : 3 ICSI's neg.(11EC- 15EC- 34EC)1 cryo(nt ontdooid).
Okt. '16: overstap Jette: 26 EC- 2 TP(1-ranking) - 15/12: 2 morula's, neg. - 16/02: 1 mor.- Nog 6 cryo's

Dora26
Berichten: 534
Lid geworden op: 7 november 2015, 19:54

Re: Kwaliteit eicellen

Bericht door Dora26 » 4 april 2016, 21:08

Blijkbaar is het dan toch bij iedereen verschillend...
Je leest het wel vaak dat er een kans bestaat dat de eicellen minder goed zijn (of toch dat de wand harder is en daardoor niet doordringbaar is voor zaadjes), maar echt bewezen is dat volgens mij ook nog niet (nog zoveel dingen rond endometriose zijn niet helemaal geweten, maar goed).

Ik ga woensdag langs mijn arts en ik ga haar mening daar ook wel eens over vragen... Dan laat ik het hier ook nog even horen!
Kinderwens sinds september 2014
Januari 2016: Laparascopie, endometriose graad 3
17 maanden op de natuurlijke manier, 3 mislukte IUI's, IUI4 stopgezet, ICSI1.1 mislukt, ICSI 1.2 (tp 2 cryo's), nog 3 cryo's over -> ZWANGER!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten