Hysterectomie om endometriose te stoppen?



Plaats reactie
Siege
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 juni 2016, 20:50

Hysterectomie om endometriose te stoppen?

Bericht door Siege » 19 juni 2016, 21:01

Hallo,
Ik zou graag enkele meningen willen weten..
Ik moet nu voor de 3e keer geopereerd worden, deze keer gaat het om DIE (op de darm DIE plek gevonden) en begin het stilletjes aan beu te worden. Ik heb elke 1,5 jaar een operatie en het begint zwaar te worden. Daarom vraag ik me af of ik niet beter mijn baarmoeder laat verwijderen. Ik ben nu 30 jaar oud en heb een zoontje van bijna 5. Hij is een spontaan geschenk, omdat ze ons verteld hadden dat ik nooit zwanger zou kunnen worden. Heeft iemand hiermee ervaring? Wat zijn de negatieve punten hieraan?
Groetjes,
Siege

Dora26
Berichten: 534
Lid geworden op: 7 november 2015, 19:54

Re: Hysterectomie om endometriose te stoppen?

Bericht door Dora26 » 23 juni 2016, 13:28

Ik kan je enkel de ervaring van een goede vriendin van me vertellen...
Jaren geleden toen ze voor een eerste kindje gingen, wilde dat maar niet lukken. Na een jaar gingen ze naar de huisarts en uit onderzoek bleek dat ze zware endo had, waaraan ze ook meteen werd geopereerd. Haar man had ook geen heel goede zwemmers, dus zijn ze gestart met iui.
Na 8 pogingen iui was er nog steeds geen resultaat en werd er besloten om over te gaan op ivf, in de verplichte rustmaand bleek ze opeens spontaan zwanger. Nummer 2 en 3 kwamen nadien zelfs héél vlot!

Nu een tijdje terug (ongeveer een jaar na de geboorte van haar jongste) kreeg ze opnieuw heel veel last van pijnklachten etc. Ze is naar de gyn gegaan met het idee dat dit de endometriose zou zijn die terug is. En inderdaad, er bleek terug endo te zitten woekeren. Mijn vriendin is 35 jaar... De enige optie volgens haar gyn om endo tegen te gaan is: niet ongesteld worden.
Dus dat betekent: de pil doornemen, een spiraal, zwanger zijn, of baarmoeder etc. wegnemen.
Voor dat laatst vonden ze mijn vriendin nog veel te jong en aangezien ze ook héél veel last heeft van hormonen zoals de pil etc. hebben ze besloten om een kuur orgametril te geven om de endo wat te onderdrukken en om dan nadien een spiraal te proberen.
Ook van die hormonen heeft ze last, maar het is draaglijk en beter dan dat de endo binnen de kortste keren terug is!

Neem jij de pil dan niet ofzo? Niet menstrueren is het allerbeste voor endometriose...
Kinderwens sinds september 2014
Januari 2016: Laparascopie, endometriose graad 3
17 maanden op de natuurlijke manier, 3 mislukte IUI's, IUI4 stopgezet, ICSI1.1 mislukt, ICSI 1.2 (tp 2 cryo's), nog 3 cryo's over -> ZWANGER!

Siege
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 juni 2016, 20:50

Re: Hysterectomie om endometriose te stoppen?

Bericht door Siege » 25 juni 2016, 5:30

Dank je wel voor de reactie!
Ik heb al verschillende soorten pillen genomen, heb nu ondertussen al 4 jaar mijn regels niet meer gehad (omdat ze inderdaad gezegd hebben Dat het beter is om zo weinig mogelijk bloedingen te hebben) en heb een spiraal nu. In het begin was ik erg gelukkig: met dat spiraaltje ben ik 5 jaar gerust en ik heb geen reactie erop. Tot de pijn heel hevig terugkeerde. Ik kon helemaal niet meer onderscheiden of de pijn van mijn darmen kwam of mijn baarmoeder. Mijn man en huisarts hebben aangeraden om asap een controle te laten uitvoeren, omdat ik in het verleden al een paar keer in het ziekenhuis beland ben omdat ik door de jaren heen met al die pijn heb leren leven en ik dus meestal denk: het is niet erg, gewoon de endo, bijt op je tanden en ga door. Ik heb zelfs even gedacht dat ik me alles aan het inbeelden was. Tot de testen gedaan waren. Dit keer hebben we zo genoemde indian head op mn darmen..

Ik heb ook al een combi van spiraal en pillen gehad, maar daar keert mijn lichaam zich tegen, dat lukt gewoon niet.

Groetjes!

Dora26
Berichten: 534
Lid geworden op: 7 november 2015, 19:54

Re: Hysterectomie om endometriose te stoppen?

Bericht door Dora26 » 27 juni 2016, 11:10

Dan lijkt het me ook wel goed om het eens even na te kijken, je weet idd maar nooit. En dan kijken wat je gyn ervan zegt? Hopelijk kan je snel terecht, die onzekerheid moet toch weer heel moeilijk zijn!
Ik ben ook wel heel bang dat het er snel weer zal zijn hoor... Een vies ding eigenlijk die endo! Bah!
Kinderwens sinds september 2014
Januari 2016: Laparascopie, endometriose graad 3
17 maanden op de natuurlijke manier, 3 mislukte IUI's, IUI4 stopgezet, ICSI1.1 mislukt, ICSI 1.2 (tp 2 cryo's), nog 3 cryo's over -> ZWANGER!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten