Wie herkent dit?



Plaats reactie
EvyB
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 oktober 2016, 9:57

Wie herkent dit?

Bericht door EvyB » 30 oktober 2016, 10:01

Hallo iedereen

ik kreeg nog geen diagnose van endometriose maar neem nu wel Orgametril om mijn cyclus te onderdrukken en te zien of mijn lichaam hier positief op reageert.

Na een lange zoektocht en tal van onderzoeken zonder resultaat, viel het woord deze week voor het eerst toen ik ten einde raad voor een 2e advies ging bij een andere gynaecoloog.

Tothiertoe dacht élke arts aan diverticulitis. Dat is ondertussen foutief gebleken nu op de CT-scan geen divertikels te zien zijn. Het enige dat op de CT gezien werd, is "vrij vocht in het kleine bekken" en "een klein spataderkluwen thv van de linker eierstok". Maar... helemaal niks om mij zorgen over te maken zegt men... Een 2e radioloog zegt "cysten op de linker eierstok" te zien maar de gynaecoloog lacht dit letterlijk weg!

RX'en, echo en transvaginale echo vertonen eveneens geen afwijkingen. Dus word ik zo naderhand gezien als een hypochonder en blijf ik met onderstaande klachten rondlopen. Wie herkent deze symptomen aub? Zijn ze passend voor endometriose?

● stekende pijn in de linkerkant van mijn buik (best vergelijkbaar met appendicitis pijn). De plaats bevindt zich niet thv de eierstok, maar iets hoger en meer naar links, dichter tegen het heupbeen aan. Wanneer de pijn het hevigst is, is er ook een lichte zwelling te zien: links in mijn onderbuik waar het pijn doet en ook lager in mijn lies waar ik geen pijn heb

Ik heb dit nu al 2x gehad en ik heb zelf ontdekt dat dit zich elke keer 10 tot 14 dagen voor mijn menstruatie voordoet. Dus rond de eisprong?

● na ongeveer een week gaat de pijn over maar er blijft een vreemd gevoel ik de diepte op die plaats. Het verdwijnt dus niet helemaal. Ik kreeg 2x een lange (en zware!) antibioticakuur voorgeschreven maar dat had hier geen enkel effect op. Het gevoel in de diepte wordt terug erger 's avonds, bij veel rondlopen, stressmomenten, ... Heb soms de indruk dat het ook erger wordt na het eten of als ik véél gegeten heb

● lage rugpijn die aan beide kanten wat uitstraalt in mijn zij. Een constante zeurende pijn die ik in elke houding blijf voelen. Vaak ook een pijnlijk gevoel aan mijn staartbeen. Dit was 1 van de eerste klachten. Heb aanvankelijk kine geprobeerd maar dat hielp helemaal niet. De pijn is er plots en verdwijnt na verloop van tijd ook weer vanzelf. Soms lijkt het 's morgens als ik wakker word erger te zijn. Liggen of rusten helpt dus niet

● zware vermoeidheid, hangerig gevoel, vaak moeite om lang te blijven rechtstaan, ...

Vooral de menstruatie is heel uitputtend geworden. Ik heb al altijd zware menstruaties gehad maar nu slaat de moeheid een week ervoor al toe en ik lijk erna veel langer nodig te hebben om te recupereren. Soms lijk ik maar 1 week per maand meer normaal te kunnen functioneren

● ik heb ook al lange tijd last van stemmingswisselingen... Ik ben niet depressief maar tijdens mijn menstruatie kan ik echt héél sombere gedachten krijgen. Beangstigend vind ik dat want ik ben anders niet zo!

● op 3 maand tijd 2x een blaasontsteking gehad. Ook vaginitis. Bij urineonderzoek en een uitstrijkje werd candida albicans vastgesteld. Mijn huisarts dacht dat dit aan de basis lag van alle klachten maar na 10 dagen Sporanox is de schimmel wel weg maar de pijn in mijn rug en onderbuik niet

● de laatste maanden heb ik ook weer last van migraine aanvallen, niet altijd even heftig, maar nu en dan toch een hele heftige met verlies van zicht en lichtflitsen

● tijdens mijn menstruatie voel ik soms een hinderend gevoel aan de binnenkant van mijn linker been. Het voelt niet alsof het mijn spieren zijn, het voelt anders... een raar tegentrekkend gevoel. Soms ook meer in mijn lies

● mijn buik voelt vaak heel gespannen aan. Dan kan ik geen aansluitende kledij of een riem verdragen. Soms kan ik zelfs mijn arm niet laten rusten op mijn buik

● mijn haar valt met perioden enorm uit. Ik weet niet of dat hormonaal kan zijn?

Alvast heel erg bedankt voor degenen die de tijd namen op dit te lezen x

Wolverine
Berichten: 11
Lid geworden op: 1 maart 2017, 12:18

Re: Wie herkent dit?

Bericht door Wolverine » 5 maart 2017, 0:58

Ben je al bij een fertiliteitsdokter geweest?

Stef71
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 december 2018, 9:59

Re: Wie herkent dit?

Bericht door Stef71 » 18 december 2018, 13:10

EvyB waarschijnlijk ben jij inmiddels wel al wijzer geworden over je situatie maar ik wil toch even reageren
Ik herken verschillende van de symptomen die je opnoemt, de stekende pijn die je noemt klinkt erg als de pijnlijke eisprong die ik zo nu en dan had en ook de lage rugpijn, hoofdpijn en dat rare gevoel bij je staartbeentje. Ik ben inmiddels al 2x geopereerd aan ernstige endometriose en nu wordt mijn menstruatie tegengehouden met medicatie om te voorkomen dat het terugkeert. De vermoeidheid, haaruitval en stemmingswisselingen had ik ook, maar ik denk dat deze meer te wijten waren aan het ijzer en vitamine B12 tekort waar ik ook last van had, misschien hangt het indirect wel met elkaar in verband.

Sirin
Berichten: 2
Lid geworden op: 2 april 2021, 0:10

Re: Wie herkent dit?

Bericht door Sirin » 2 april 2021, 0:14

Herken bijna alle klachten,ben ook endometriosepatient.
Ook pijn en vocht bij kleine bekken en links een cyste,ben heel benieuwd wat er is gebeurt in de tussentijd met u met de behandelingen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten