Endometriose of toch niet?



Plaats reactie
Rach
Berichten: 2
Lid geworden op: 2 december 2016, 16:05

Endometriose of toch niet?

Bericht door Rach » 2 december 2016, 16:20

Hi allemaal,

Na al mijn moed bij één te hebben verzameld, besloot ik toch om kort mijn verhaal te doen. Laat ik mezelf eerst voorstellen.

Ik ben 24 jaar, ondertussen 1jaar en 3 maanden getrouwd. Heb sinds ik me kan herinneren best veel last gehad van mijn menstruaties. Tijdens de middelbare school, meen ik mij te herinneren dat ik flauw viel van de pijn en soms moest overgeven. De eerste dag kon ik nooit functioneren. Op mijn 20 besloot ik de pil te nemen. Het leek een wondermiddel te zijn. Althans dat was enkel zo wat het eerste jaar betrefte. Na een half jaar te zijn getrouwd, besloten we een gyneacoloog op te zoeken wegens pijnlijke seksuele gemeenschap en bijkomstig de pijnlijke menstruaties. De eerste dokter schreef me meteen lutenyl voor. Ze nam terloops het woord endometriose in de mond zonder uit te leggen wat dat voor gevolg had. Ze vroeg me enkel: zijn jullie van plan om aan kinderen te beginnen (met een lach) waarop ik neen antwoordde. Daarna een tweede gyneacoloog bezocht en hij schreef me enkel een verdovende gel voor en zei dat ik wellicht nog moest 'wennen' aan het vrijen. Op de echo beelden, leek alles oke te zijn hoewel ik vrij gespannen was. (vanwege pijn)

Sinds een paar maanden heb ik bijkomende klachten, tijdens mijn menstruaties lukt het mij niet of toch met enorm veel pijn om te ontlasten/plassen of zelfs pijn bij het passeren van darmgassen, hevige lage rugpijn.

Heb een afspraak gekregen bij dr. Meuleman, maar dit pas in juni 2017.

Ik weet het zo allemaal even niet meer... :cry: Is het endometriose dan wel vaginisme of ligt het gewoon aan mij?

Bijtje83
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 februari 2016, 17:34

Re: Endometriose of toch niet?

Bericht door Bijtje83 » 12 december 2016, 17:07

Hoi Rach

Met endometryose maar ook met adenomyose, kan je behoorlijk pijnlijk maanstonden hebben en pijn bij het vrijen.
Goed dat je op onderzoek gaat. Hopelijk kunnen ze je behandelen.

Succes!

LoveLife
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 januari 2017, 10:11

Re: Endometriose of toch niet?

Bericht door LoveLife » 23 januari 2017, 10:29

Endometriose kan alleen vastgesteld worden door een kijkoperatie (laparascorpie). Dan kijkt de gyaecoloog in je buik (langs de navel) met een camera en kan hij zien of hier endometriose haarden zitten. Eventueel kan hij tijdens dit onderzoek deze meteen weghalen.

Ik weet niet of je endometriose hebt, ben natuurlijk geen dokter. Je symptomen lijken anders wel te kloppen...
Enige mogelijkheid is om je afspraak met de gynaecoloog af te wachten. En misschien te vragen achter een kijkoperatie. Deze stelt op zich niet veel voor en zo ben je meteen zeker.
Als je het niet kan uithouden van de pijn zou ik hem nog eens bellen om je afspraak vroeger te plaatsen. En anders ga je gewoon naar een andere gynaecoloog die je sneller kan ontvangen. Dan be je tenminste geholpen.

Groetjes en succes!
gestopt pil: mei 2016
laparoscopie: 18 januari 2017 - lichte endo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten