Endometriose operatie op komst



Plaats reactie
KristienFA
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 maart 2018, 17:27

Endometriose operatie op komst

Bericht door KristienFA » 31 maart 2018, 21:24

Vorig jaar werd mijn jaarlijkse afspraak bij de gynaecoloog verzet. Omdat ik op dat moment niet veel tijd had (was op mijn werk als ik de telefoon kreeg), koos ik er snel een datum uit. Ik vermijd immers om naar de gynaecoloog te gaan als mijn maandstonden daar zijn. Maar vorig jaar waren ze begonnen de dag van de controle. De gynaecoloog vond dat die nogal heftig waren, maar ik zei hem dat ik het altijd zo gewoon was. Verder had ik ook niet veel last, alleen van menstruatiepijn (maar wie heeft dat nu niet ?). Bovendien heb ik een hele hoge pijndrempel...

Hij raadde me aan om eens bloed te laten trekken of ik geen ijzer tekort had, anders zou ik ijzer moeten slikken. Uiteindelijk 3 keer bloed getrokken (ook voor een andere medische reden) en het ijzergehalte stond goed. Dus maakte ik me ook geen verdere zorgen.

Dit jaar begon ik wel meer last te krijgen van vermoeidheid na een drukke werkdag. Maar gezien ik lange dagen maak, dacht ik dat het kwam omdat ik 'ouder' wordt of dat het weekend ervoor nogal druk geweest was. De link tussen de vermoeidheid en de menstruatie legde ik zeker niet. Gezien ik nog voor andere zaken in behandeling ben dacht ik dan ook dat het de combinatie, druk weekend en de medicatie kon zijn, dus vroeg slapen en opgelost.... Vroeg slapen gaan hielp wel de vermoeidheid verminderen.

20 maart moest ik terug op de controle bij de gyneacoloog. Ik zei hem dat de menstruatie nog steeds hevig was en hij voerde de controle uit. HIj zei me dat hij me geen meenemen naar de echo omdat hij een vermoeden had, dat er iets niet klopte. Een inwendige echo werd genomen. Daar stelde hij vast dat er in mijn baarmoeder endometriose zit. Ik moet dat er nu binnenkort operatief laten uithalen in de dagkliniek, via hysteroscopie. Daarnaast moet ik starten met een hormonenbehandeling op de 5de dag van mijn cyclus. Die hormonen zal ik ook moeten blijven nemen na de operatie, zodat mijn levenskwaliteit weer zou verbeteren volgens hem.

Ik moet zeggen dat dit wel verschieten was. Ik had nog niet over endometriose gehoord. In mijn omgeving ken ik niemand die het heeft.

Als ik achteraf ben beginnen lezen over endrometriose moest ik dan ook vaststellen dat de menstrutatiepijn en de vermoeidheid afkomstig waren van de endometriose.
Laatst gewijzigd door KristienFA op 29 april 2018, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.

babrah10
Berichten: 118
Lid geworden op: 2 februari 2018, 11:38

Re: Endometriose operatie op komst

Bericht door babrah10 » 8 april 2018, 13:12

Hoi Kristien,

Bij mij is er eind december 2017 endometriose in ernstige graad vastgesteld. Ik had naar mij weten de ‘gewone kwaaltjes’ die iedere vrouw doormaakte. Op 15 maart ben ik in Leuven geopereerd door dr. Tomasetti. Ik zit dus voorlopig aan mijn week 4 van herstel. De pijn vlak na ingreep valt heel goed mee. Je lichaam moet wel even bekomen van de lange narcose. Eens thuis waren vooral De eerste 2weken mentaal en fysiek zwaar. Als je uit bed komt voelt het precies alsof er een vrachtwagen over je heen is gereden. Nu elke dag beetje aansterken en hopelijk voor de zomer nog beginnen mt ICSI...

Heel veel succes met jouw ingreep!

Groetjes babah10
‘16 start fertiliteit
03 ‘18: operatie endom.
06 ‘18 Pu 1: 1 embryo
08 ‘18 Pu 2: 1 embryo
11 ‘18 Pu 3: 2 embryo’s
03’19 Pu 4: zwanger!
02’21 Pu 5: geen embryo’s

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten