endometriose en hyperventilatie en angsten



Plaats reactie
stephtje
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 juli 2009, 17:07

endometriose en hyperventilatie en angsten

Bericht door stephtje » 23 juli 2009, 18:19

hallo,
ik ben in 2jaar tijd al 5xgeopereerd geweest heb erge endometriose nu pas ben ik doorvewezen van mijn gyn naar brussel bij prof donnez daar word ik nu ook geopereerd eerst nog wat onderzoeken ondergaan want ze hebben ook knobbeltje ondekt :cry:
mijn laatste operatie bij mijn gewone gyn was in januari en de dag na men operatie heb ik opeens voor de eerste keer een hyperventilatie aanval gehad !amai ik dacht da ik een hartinfact kreeg ofzo !
sindsdien ben ik niet meer van men hyper afgeraakt en heb er dan ook nog eens angstgevoel bij en hartkloppingen enz.. ik ben dan naar cardioloog geweest en moet nu emconcor voor men hart nemen
men angstgevoel is altijd aanwezig de ene keer erger dan de andere
en dan aventoe hyper aanval
ik heb voor in erg geval lorazepam maar vermijd dat zoveel mogelijk want ben daat heel versuft van enz.. en heb ier een zoon van 5rondlopen dus...
ik vind dit heel vervelend en ze vinden niet echt een reden waarom ik dit plotst gekregen heb en dit niet weggaat !het kan ook te wijten zijn aan de ednometriose
heeft iemand hier ervaring mee of ook al gehad.??

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 23 juli 2009, 21:23

Stepthje, ik heb geen ervaring met endometriose maar heb wel geregeld last van chronische hyperventilatie. Weet niet of het bij jou chronisch of acuut is. hoe dan ook verbaasd het mij een beetje te lezen dat men op zoek gaat naar een fysieke oorzaak. hyperventilatie is vaak een stressreactie van het lichaam. En kan heel beangstigend zijn, zeker als je het in acute vorm hebt. Wat bij mij helpt, is naar yoga gaan waar men extra aandacht heeft voor ademhalingsoefeningen, rusten en ontspannen, en het gras afrijden met onze aftandse graszitmaaier met vieze uitlaatgassen, want dat brengt het teveel aan zuurstof in mijn bloed terug naar beneden.
Ik ken nog iemand met acute hyperventilatie en die is ook naar kinesist geweest voor ademhalingsoefeningen. Verder ook naar een psychologe. Ik denk dat de key woorden, leren ontspannen en stress op andere manier ventileren, en leren ademen zijn. Hoop dat je je snel weer beter voelt, Audrey

stephtje
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 juli 2009, 17:07

Bericht door stephtje » 24 juli 2009, 9:58

MA schreef:Stepthje, ik heb geen ervaring met endometriose maar heb wel geregeld last van chronische hyperventilatie. Weet niet of het bij jou chronisch of acuut is. hoe dan ook verbaasd het mij een beetje te lezen dat men op zoek gaat naar een fysieke oorzaak. hyperventilatie is vaak een stressreactie van het lichaam. En kan heel beangstigend zijn, zeker als je het in acute vorm hebt. Wat bij mij helpt, is naar yoga gaan waar men extra aandacht heeft voor ademhalingsoefeningen, rusten en ontspannen, en het gras afrijden met onze aftandse graszitmaaier met vieze uitlaatgassen, want dat brengt het teveel aan zuurstof in mijn bloed terug naar beneden.
Ik ken nog iemand met acute hyperventilatie en die is ook naar kinesist geweest voor ademhalingsoefeningen. Verder ook naar een psychologe. Ik denk dat de key woorden, leren ontspannen en stress op andere manier ventileren, en leren ademen zijn. Hoop dat je je snel weer beter voelt, Audrey


in het begin zeiden ze dat het acuut was en nu zeggen ze dat het chronish is en ze zeiden dat het wel meer voorkomt bij mensen met endo dusja ...
maakt me nie uit hoe het komt maar wil echt dat dit gevoel verdwijnt !ik ben al 1maal naar pschygoloog ook geweest op kenismakingsgesprek en nu moet ik afwachten en na mijn eerste erge aanval heb ik ook paar maal ademhalings oefeningen gedaan toen ging dat even beter maar nu heeft het geen baat meer vind ik ik probeer er wel meestal aan te denken voor door de buik te ademen.ik durfde zelfs een hele periode nie meer buiten komen door hoe ik me voelde .
buiten je yoga enz.. is er dan nog iets die jou helpt waardoor het gevoel dan toch mss even verdwijnt ?
ik heb al vanaallles op bassis met kruiden geoprobeerd maar helpt niet bij me . groetjes stephtje

Heleen
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 februari 2007, 14:46

Bericht door Heleen » 5 januari 2010, 16:37

Hallo,
Ik heb endometriose gehad, waarvoor met succes een zware operatie; Ben er nu volledig vanaf, maar ben verschillende keren bij cardioloog geweest owv hartkloppingen. Soms heel heftig. Geen verklarinig gevonden, er werd alleen gezegd dat het geen kwaad kon, maar het is wel erg vervelend en duurt nu al anderhalf jaar. Ik weet niet of het met de endo te maken heeft. In ieder geval wel met de stress die het teweeg brengt. Operatie, onzekerheid, wachten, zorgen rond kinderloosheid enz...genoeg om er van te weten. Mijn cardioloog wist me wel te vertellen dat hij wel meer vrouwen met endo over de vloer kreeg met hartkloppingen, maarja dan nog, waar ligt het aan, de endo of de stress, of allebei, het punt is dat je er toch maar mee zit he
Veel sterkte
Heleen

sunflower
Berichten: 8
Lid geworden op: 2 januari 2010, 0:17

Bericht door sunflower » 17 januari 2010, 19:44

Hoi,

Ik heb de zelfde ervaring.
Onlangs werd bij mij endometriose vastgesteld (ben 24 en wacht nu op een operatie), maar reeds lang daarvoor (vanaf 18 ongeveer)had ik hartklachten (hartritmestoornissen, te snelle hartslag, te trage hartslag, hartkloppingen, ... Behalve een volgens cardiologen betekenisloze klepafwijking werd er niets gevonden wat dit kon verklaren.
Maar ondertussen zit ik er wel mee dus... en hoop ik maar dat het niet verkeerd afloopt want geruststellend is het niet.

Er werd me ooit een ablatie voorgesteld, men brengt dan een katheter in je hart en poogt de hartritmestoornissen op te wekken zodat men ze ziet en een juiste diagnose kan stellen, en eventueel het weefsel kan verwijderen wat de storingen veroorzaakt... maar gezien dit uiteraard risico's inhoudt zag ik dat absoluut niet zitten... (ik was toen denk ik 21 en zag het niet zitten bv levenslang met pacemaker rond te lopen).

Het enige wat ik nu doe is een lage dosis inderal nemen als het te erg wordt (dit doe ik zelden) en cafeïne probeer ik te mijden. Emcomcor mitis heb ik ook ooit gehad maar hier kreeg ik bijwerkingen (pijn en beklemmend gevoel op de borst) van en het gaf niet de gewenste resultaten.

Als ik vertel over mijn hartritmestoornissen (die meestal 's nachts voorkomen en waarbij mijn hart dan er plots vandoor gaat en ik me niet meer kan bewegen) bekijken de meeste cardiologen me overigens alsof ze een spook hebben gezien. :) Er was er slechts eentje die me wist te zeggen dat ik niet de eerste vrouw met mijn postuur (heel tenger) was die hierover kloeg, maar dat hij het eigenlijk gewoon niet wist ....

Toch interessant om eens onder de loep te nemen: de link endo - cardioproblemen.
Indien jullie meer weten over de oorzaak van jullie problemen of een hulpmiddel, vertel het voort.

Voorts heel veel succes & sterkte, ik duim dat jullie problemen snel van de baan zijn of jullie er goed mee leren om te gaan!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten