Operatie endometriose



Kelly N.
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 januari 2008, 13:04

Bericht door Kelly N. » 10 maart 2010, 12:41

Neen L*, voor mij spijtig genoeg geen daghospitalisatie.
Hoelang ik ga moeten blijven, weet ik nog niet.
Dat hangt af van wat ze allemaal moeten doen tijdens de operatie - stuk darm weghalen of niet? wel of geen stoma?
In april 2008 ben ik 9 dagen in UZ Leuven moeten blijven. Ik ging eerst de vrijdag (dus dag 5) naar huis mogen, maar de donderdag kreeg ik complicaties, een nierontsteking.
Ik moest daarom blijven tot de ontstekingswaarden in mijn bloed begonnen te dalen. Ik heb toen 6 weken antibiotica genomen, tot de stents eruit mochten.
Die stents krijg ik opnieuw, dat is al zeker... :cry:

Ik word inderdaad geopereerd door Dr. Meuleman (en dr. Tomassetti). Prof. D'Hoore (darmchirurg) zal ook aanwezig zijn.
De multidisciplinaire operaties (op maandag) duren langer. Vorige keer hebben ze 6u aan mij geopereerd.
Vandaar ook de langere opname en herstel.
Door de lange narcose waarschijnlijk, heb ik toen bijna 2 dagen geslapen! :lol:

groetjes
Kelly

sunflower
Berichten: 8
Lid geworden op: 2 januari 2010, 0:17

Bericht door sunflower » 20 maart 2010, 15:38

Ik ben recent geopereerd in het UZ door professor Koninckx aan diepe endometriose (denk ik toch, in elke eierstok één cyste en een nodule op de ligamenten van mijn baarmoeder in de Douglasholte).

Ik moest de dag voor de operatie (operatieve laparascopie dmv oa laser) binnengaan en dan vijf liter afwisselend laxeermiddel en gewone vloeistof drinken... Dat hoop ik nooit meer te moeten doen want dat was allerminst aangenaam. 's Ochtends voor de operatie kreeg ik nog een lavement (gewoon water) zodat alles zeker proper was. Met het dieet moest ik al beginnen vanaf vrijdag en sinds zaterdagnamiddag mocht ik niets meer eten.

De operatie zelf is goed verlopen maar achteraf ben ik er niet goed van geweest. Ik ben ook wel tenger en naar het schijn kan ik mede daardoor slecht tegen narcose en al die middeltjes (en in de recovery werd ik twee maal gesedeerd omwille van pijn op de borst en benauwdheid waarvoor ik mezelf had rechtop gezet... bleek dus achteraf dankzij een vpk. van de afdeling dat ik plat moest liggen omwille van de ingeblazen lucht die anders die druk gaf, en de recoverydokters leken dat dus niet te weten waardoor ze me onnodig die sterke medicijnen gaven wat ik wel héél shockerend vond voor een ziekenhuis als het UZ. :shock: :?
Op dat vlak was het dus allesbehalve een goede ervaring en de dagen erna was ik er ellendig aan toe.


Normaal zou ik vijf tot zeven dagen moeten blijven na de operatie maar heel plots mocht ik de vierde dag erna al met ontslag. Ze vonden dat ik beter was en ik greep de kans. Maar bij nader inzien vond ik dat ontslag te vroeg en heb ik mezelf te veel geforçeerd (waardoor zij dachten dat ik gewoon wel weer oké was).

Nu moet ik nog zoveel mogelijk liggen tot de komende maandag en vanaf dan mag ik rustig aan weer wat beginnen rond te lopen.
Verder heb ik een hef- en betrekkingsverbod voor zes weken, evenals ziekteverlof tot dan. Daarna volgt een controle dus ik ben eens benieuwd want over mijn fertiliteit wilden ze na mijn operatie geen uitspraken doen :? (terwijl het daarvoor een goed nieuws verhaal was, maar anderzijds kende de dokter die me iedere dag kwam zien mijn dossier niet dus laten we hopen dat het daaraan ligt ...).

Ik had eigenlijk niet verwacht dat de operatie gezien zou worden als zwaar of zwaar zou zijn, maar blijkbaar is het dat wel. Maar op zich valt het allemaal mee... Het is even afzien maar het is ook weer rap voorbij ... (achteraf is dat makkelijk gezegd natuurlijk).
En één voordeel... de pijn na de operatie is véééééééééééééél minder dan de pijn van de endometriose zelf. ;)

Enfin, de operatie is dus goed, maar qua nazorg vond ik het beneden peil (let wel: sommige verpleegkundigen zijn zeer goed, maar sommige waren daar eerder nalatig/lui vond ik al weet ik dat hun werk heel zwaar is) voor wat je kan verwachten van het UZ. Anderzijds heb ik wel patiënten gezien die heel goed gevolgd en behandeld werden dus ik heb pech gehad denk ik, en als je daar opmerkingen over maakt worden ze nog minder enthousiast dus ja ... een beetje een vicieuze cirkel zeker? ;)

L*
Berichten: 251
Lid geworden op: 2 februari 2007, 12:20

Bericht door L* » 23 maart 2010, 12:52

Hey Sunflower,

hoop dat je al goed hersteld bent van de operatie.
Wel spijtig dat je na de operatie nog problemen hebt gehad. Je zou toch beter verwachten van het UZ!
Ik ben al 1 keer geopereerd aan endo in daghospitalisatie en vond het daar wel goed (wat ik mij ervan herinner toch).
Deze keer zal het ook daghospitalisatie zijn. Maar ik zie er echt heel hard tegenop.

En dat gas doet idd pijn in je schouders :cry:

Heb je al fertiliteitsbehandelingen achter de rug?

Groetjes,

L*

lieskem
Berichten: 181
Lid geworden op: 21 maart 2010, 20:17

operatie endometriose

Bericht door lieskem » 23 maart 2010, 19:38

Hallo,

Ik ben op 22 februari van dit jaar een kijkoperatie ondergaan. Ik ben geopereerd in Diest, de wachttijden waren daar minder lang.Na 5 u operatie: zware endometriose op blaas en ureter (verbinding tussen blaas en nier) en twee cysten op ureter. Ze hebben bij mij ook een stent geplaatst, dit vond ik achteraf heel pijnlijk en ze hebben hem na 3 weken moeten verwijderen omdat ik heel veel pijn had. Achteraf bleek dat ze me pilletjes tegen de spasmen in mijn blaas vergeten te geven waren.
Ben ipv een dag, toch een nachtje moeten blijven door de pijn.

Ik werd geopereerd door Dokter Peeraer (werkt ook in GHB), ze is echt supervriendelijk!

De prepacol is niet zo leuk, maar als je (zoals vermeld) veel drinkt, dan heb je er niet zoveel last van.
Ik begin hopelijk volgende maand met IVF omdat ik maar één doorgankelijke eileider heb.
Veel succes, L :D

sunflower
Berichten: 8
Lid geworden op: 2 januari 2010, 0:17

Bericht door sunflower » 28 maart 2010, 17:09

Mijn herstel verloopt relatief moeizaam. Ik heb nadat ik lang gelegen heb enorm last van draaierigheid, van zodra ik mijn hoofd beweeg. Dat is best eng en ik begrijp niet waaruit het voorkomt. Lage bloeddruk volgens de huisarts maar dat kan toch niet bij het gewoon bewegen van je hoofd?? Lijkt me dus eerder dat er iets mis is met mijn evenwichtsorgaan maar hoe dat plots kan na deze operatie? :?:

Iemand gelijkaardige klachten?

Verder moet ik het nog steeds rustig aan doen. Niets heffen, niet te veel rondlopen, niet trekken of duwen aan iets of sleuren met iets, en geen betrekkingen voor zes weken... Maar heu, daarover gesproken: betekent dat echt dat niets mag in die zes weken? Of slaat betrekkingen enkel op coitus? Indien niet, dat is best lang. Anderzijds lijkt me net "het hoogtepunt" lichamelijk gezien zwaar...

Ik ben overigens 24, ik was nog aan het studeren. Uiteraard wel een kinderwens maar ik had er nog geen poging toe ondernomen. Nog geen dergelijke behandeling gehad dus. Ik hoop dat het niet nodig is maar ik vrees ervoor, terwijl het financieel ook weinig grappig is. :? (En student zijnde heb ik nauwelijks kapitaal).

En inderdaad, ik had veel beter verwacht van het UZ dan dit soort stoten. Ik zou er graag mee verder gaan of toch op z'n minst degenen eens spreken die me dat gelapt hebben. Maar dat haalt wrs niets uit. Ik zou ook niet weten hoe ik daaraan zou moeten beginnen. :?

Prepacol vond ik overigens een verschrikking. Een biologisch wapen is er niets tegen. Ik was daarom nog relatief blij met mijn 3 liter product. Al kon ik die nauwelijks binnenhouden.

L*
Berichten: 251
Lid geworden op: 2 februari 2007, 12:20

Bericht door L* » 31 maart 2010, 8:48

Sunflower: anders moet je eens naar je huisarts gaan voor die draaierigheid. Dan ben je gerust.
En ik zie er ook echt tegenop om die prepacol te nemen :cry:
Als je een klacht hebt over het ziekenhuis moet je bij de ombudsdienst zijn sunflower. Die kunnen je verder helpen.

lieskem: ik word in UZ Leuven geopereerd door Dr. Peeraer.
De laatste tijd komen er steeds meer vragen naar boven ivm mijn operatie. Ik hoop dat ik de Dr. nog voor de operatie zal kunnen spreken. Of zou ik een afspraak maken met haar om alles eens door te nemen?

Nog dit dames: na mijn 2de operatie aan endo heb ik verschillende fertiliteitsbehandelingen gehad, maar ik ben tijdens zomersluiting fertiliteit toch spontaan zwanger geraakt. Dus zwanger worden met endo kan! De moed niet opgeven!!!
Succes iedereen!

L*
Berichten: 251
Lid geworden op: 2 februari 2007, 12:20

Bericht door L* » 7 april 2010, 8:56

Heb dus een afspraak met de dokter gemaakt die mij gaat opereren. Dan kan ik al mijn vragen nog eens stellen en duidelijk maken waar en wanneer ik juist last heb.
De 4de mei mag ik bij Dr. Peeraer op gesprek en de 7de word ik dan geopereerd. Dan zal alles wat ik heb gezegd nog vers in haar geheugen liggen hoop ik :wink:

Succes iedereen!

Kelly N.
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 januari 2008, 13:04

Bericht door Kelly N. » 5 mei 2010, 9:38

Hallo L*

Hoe was je consultatie bij Dr. Peeraer gisteren?
Hopelijk heeft ze je vragen kunnen beantwoorden, zodat je met een gerust hart kunt aftellen naar vrijdag.

Ik wens je alvast veel succes!
groetjes
Kelly

L*
Berichten: 251
Lid geworden op: 2 februari 2007, 12:20

Bericht door L* » 5 mei 2010, 11:29

Hey,

ben gisteren bij dr. Peeraer geweest. Heb wel meer dan anderhalf uur moeten wachten!
Is een heel vriendelijke gyn.
Ze heeft direct mijn attest voor werkonbekwaamheid meegegeven. Ik heb 1 week gekregen.
Ik sta als eerste op de lijst om te opereren (ze wist wel niet dat ze vrijdag moest operenen, heeft dat moeten opzoeken want de ene vrijdag is zij het en de andere dr. Meuleman :shock: ).
En we hebben ook al direct besproken wat we gaan doen na de operatie.
Ze ging na de operatie zelf naar mij komen ipv de assistent omdat we dan direct een definitieve beslissing kunnen nemen.
Vind ik wel tof van haar!
Ze hebben bij de echo gezien dat ik endo op de darm heb, maar minimaal.
Dus nu is het afwachten...
Ik laat zo vlug mogelijk iets weten.

Eerst die prepacol nog binnenkrijgen :?
Doen jullie dat in water of mag dat ook ergens anders in?
En wat hebben jullie gegeten ivm die restenarme voeding?

Succes allemaal.

Groetjes L*

Kelly N.
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 januari 2008, 13:04

Bericht door Kelly N. » 10 mei 2010, 8:40

Hallo L*

Hopelijk is vrijdag alles goed verlopen?
Hoe was het met je darm gesteld?
Hopelijk viel het allemaal goed mee!

Ik wens je alvast een goed herstel!
groetjes
Kelly

L*
Berichten: 251
Lid geworden op: 2 februari 2007, 12:20

Bericht door L* » 12 mei 2010, 14:37

Hey Kelly,

tot mijn grote verbazing hebben ze geen endo gevonden!
ik moet de 6 juli op controle. Dan ga ik het nog eens goed vragen.
Maar ik vind dat zo laat die controle! En het is bij dr. Thomassetti ipv bij dr. Peeraer die mij geopereerd heeft.

Voor de rest ben ik soms nog wat duizelig maar begin mij beter en beter te voelen.

En weet jij al juist wanneer je gaat geopereerd worden? Was dat niet ergens eind juni?

Groetjes,

Lisa

Maya2009
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2010, 13:24

Bericht door Maya2009 » 20 mei 2010, 7:03

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier.
Ook ik heb endometriose en zou normaal in juli geopereerd worden, maar dit is uitgesteld tot september oktober, spijtig genoeg.
Wanneer hadden jullie je eerste afspraak in Leuven en wanneer wisten jullie de juiste datum van de operatie?

groetjes

Kelly N.
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 januari 2008, 13:04

Bericht door Kelly N. » 20 mei 2010, 8:15

Hey Lisa

Endometriose is een rare ziekte hoor.
Iemand met veel klachten heeft soms slechts endo graad I, terwijl iemand met endo graad IV soms nauwelijks weet dat zij endo heeft...

Het is logisch dat je voor verdere opvolging bij Dr. Tomassetti op consultatie moet.
Als ik het goed begrepen heb, hebben jullie nog een kinderwens.
Zij is de verantwoordelijke van het fertiliteitscentrum.

Ik word op 28 juni geopereerd.
Ik tel af, hoor!
Nog 5,5 weken te gaan. :wink:


Hallo Maya

Ik kreeg een eerste consultatie in Leuven (Dr. Meuleman) in september 2006.
Ik werd op 14 april 2008 geopereerd.
Die datum wist ik begin december.
Nu moet ik binnen voor een tweede operatie op 28 juni.
De datum werd mij eind maart gecommuniceerd.
=> je weet je datum dus zo'n 3 maanden op voorhand.

groetjes
Kelly

lieskem
Berichten: 181
Lid geworden op: 21 maart 2010, 20:17

wel snel geopereerd!

Bericht door lieskem » 24 mei 2010, 14:21

hallookes,

Ik heb in januari 2010 te horen gekregen dat ik een kijkoperatie moest ondergaan. Toen was er geen spraken van endometriose, dus hebben ze me in Diest geopereerd. Toch endometriose gevonden, maar gelukkig zijn ze toch met de operatie doorgegaan en zo was ik er wel vanaf. Normaal gezien sturen ze je dan naar UZ Leuven, maar dan kan het nog lang duren. Ik kreeg na mijn consultatie (op een woensdag) al die vrijdag telefoon met 3 data waar ik uit kon kiezen. Ik ben uiteindelijk 22 februari al geopereerd (door Dr. Peeraer), dat was dus supersnel. Heb dus een beetje geluk gehad.
In Diest gaat het dus veel sneller, maar weet niet of iedereen daar terecht kan als er al endometriose is vastgesteld?!
Ik ben nu bezig met pufjes en hopelijk mag ik nu donderdag met spuitjes beginnen als basisecho goed is. Dit is mijn eerst IVF-poging (ook geen IUI gedaan), dus ben zeer nerveus!
Veel succes iedereen en als het een troost mag zijn... de operatie (kijkoperatie) ben je snel weer vergeten hoor, t is wel ff afzien, maar t is voor t goede doel hé!!! :)
Lieve groetjes,
Lieskem

Dandelion
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 juni 2010, 14:17

Bericht door Dandelion » 16 juni 2010, 14:32

Hallo,
na maanden berichten gelezen te hebben van anderen, wil ik nu ook graag mijn ervaring delen. Ik ben enkele weken geleden in Gasthuisberg geopereerd door dr. Meuleman. De ingreep duurde zes uur en heb nog enkele dagen moeten bekomen van de narcose (erg misselijk). Mijn bloedwaardes bleken achteruit te gaan (te weinig hemoglobine) waardoor vermoed werd dat er inwendige bloedingen waren. Na twee bloedzakjes voelde ik me al beter. Een bijkomend probleem was dat mijn blaas niet terug op gang kwam waardoor ik met sonde moest blijven rondlopen. Na 8 dagen mocht ik het ziekenhuis verlaten (met blaassonde). Drie dagen later werd ik opnieuw met spoed opgenomen. Het bloed van de inwendige bloeding stootte tegen mijn middenrif met felle pijnsteken tot gevolg. Na een paar dagen rust in het ziekenhuis verminderde de pijn en mocht ik weer gaan. Een volgende korte opname werd gepland ivm het blaasprobleem. Afgelopen dagen dus voor de derde keer opgenomen voor plastraining. Jammer genoeg zonder gewenst resultaat. Nu heb ik me zelf leren sonderen en dit moet ik nog een zes weken doen zodat mijn blaas de tijd krijgt om zich te herstellen. Vind het allemaal niet leuk en maak me ook ongerust. Ik hoop dat de blaas zich weet te herstellen en dat we vervolgens aan onze kinderwens kunnen gaan werken. Zijn er nog vrouwen die na de laparoscopie last kregen van een luie blaas en urineretentie?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten