iemand diagnose endometriose gekregen zonder laparascopie?



Plaats reactie
DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

iemand diagnose endometriose gekregen zonder laparascopie?

Bericht door DVO pixi » 6 juli 2010, 19:25

Mijn man en ik hebben 3.5 j allerhande behandelingen ondergaan om zwanger te worden (6 iui en 2 ivf/isci). Ik heb een vrij regelmatige cyclus, met af en toe eens een langere cyclus tussen. In al die jaren behandeling is er nooit onderzoek verrricht naar de oorzaak van het niet slagen van de behandelingen, behalve een salpinografie waar uit bleek dat ik doorgangkelijke, wel vrij lange eileiders had. ik denk dat, aangezien mijn man zijn zaad niet zo schitterend was, ze ervan uitgingen dat daar de reden lag. Na 2 verse ivf/icsi cycli met 5 tp hebben we besloten te stoppen en nu zijn we al ongeveer een jaar bezig met adoptie.
Ik had vroeger ook al vrij pijnlijke maandstonden, maar dacht dat dit bij alle vrouwen zo was. De laatste maanden echter(volledig hormoonvrij),neemt de pijn alsmaar toe. Ik heb daarenboven niet alleen ongelooflijke pijn tijdens ms( met 2 gr dafalgan en 400 neurofen kan ik net fuctionneren), maar ook rond mijn eisprong heb ik pijn. tussendoor heb ik ook soms een vlammende plotse pijnscheuten in mijn onderbuik, soms pijn tijdens/na vrijen. Ik heb weinig bloedverlies, eerder bruin dan rood, maar ook na vrijen heb ik soms dat bruinverlies. Anale pijn tijdens de maandstonden, en soms ook anaal bloedverlies zijn al voorgekomen. Ik vertelde dit al aan menig gyn, en hun antwoorden varieëren van 'neem een brufen' tot 'der zal een bloedvaatje gescheurd zijn toevallig' maar ik heb het gevoel dat er meer aan de hand is.
Ik heb nu een afspraak gemaakt bij een andere gyn, maar ik ben absoluut niet te vinden voor een laparascopie, zijn er dan nog andere methoden om de diagnose van endo vast te stellen? Ik vraag me dan ook af of er naast operatie andere behandelingen mogelijk zijn zoals bv de pil.

iemand ervaring?
grts, gumi

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Bericht door DVO pixi » 17 augustus 2010, 19:28

hey

Even een kleine update: ik ben dus bij gyn geweest en EINDELIJK, na 4 gyn's (waaronder 3 fertigyns) vind de 5de eindelijk wat er scheelt, en dit door middel van een simpel inwendig onderzoek en een echo! Het verdict: een overduidelijke vaginale endo-haard op mijn baarmoederhals, retrovaginaal - rectaal een cyste en een endo-cyste op de linkereierstok. Voor de endometriose op mijn darm moet ik nog een bijkomd onderzoek (linker coloscopie, tijdens mijn regels, joepiedepoepie :twisted: )om te zien of het effectief is doorgegroeid naar de darm, hoe groot en hoe uitgebreid het is. Aangezien we een streep trokken onder alle ferti-behandelingen en nu al flink opgeschoten zijn in de adoptieprocedure, schreef hij me gewoon lutenyl voor, te starten na de coloscopie. Hij hoopt dat dat mijn pijn gaat wegnemen, maar vreest voor de darm - endo. Bevriende gastro-enterologe, die ook de scopie zal doen, waarschuwde echter voor operatie. Het risico op verklevingen en dus nog meer pijn nadien is volgens haar te groot.
Ksta ook niet echt te springen voor een operatie en keep my fingers crossed voor die pil!
Wat een vrouw lijden kan :!:

haramu
Berichten: 7
Lid geworden op: 1 september 2010, 11:32

Bericht door haramu » 1 september 2010, 12:45

Beste Gumi,

toen ik je eerste bericht las, dacht ik al direct: 'tuurlijk, gewoon via een echo!' Maar iets verder lezen en toen bleek dat het dan eindelijk gebeurd was. :)
Bij mij waren er enkel cystes op mijn eierstokken, maar omdat wij nog wel aan ivf wilden beginnen, moesten die wel operatief (laproscopie gelukkig) verwijderd worden. Maar eerst moest ik een pil (Orgametril) nemen om ze zoveel mogelijk te laten slinken. Deze zorgt eigenlijk voor min mogelijk hormonale activiteit (geen eisprong, heel weinig aanmaak van slijmvlies) en zo kunnen de cystes krimpen. Dat heeft wel 6 maand geduurt, maar het werkte wel goed, ze zijn centimeters gekrompen.
Ik weet niet of dat ook de bedoeling is van die pil die jij gaat nemen?
Ik begrijp wel dat je de voortplantingspogingen opgeeft op den duur hoor. Bij ons is adoptie ook de volgende stap als het nog lang duurt voor het lukt. Je moet maar zo denken: adoptie kan lang duren, maar je bent nu echt wel zeker dat het vroeg of laat resultaat zal opleveren. En zoals vrienden van ons zeggen die ondertussen 2 prachtige Zuid-Afrikaanse zoontjes hebben: 'Zo mooi konden we ze zelf niet maken...' Ik hoop dus dat het leven gauw wat pijnlozer wordt voor je en dat julie na de adoptiemallemolen met een prachtig kindje overblijven!

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Bericht door DVO pixi » 1 september 2010, 18:23

hey haramu,

Bedankt voor je reactie. Aangezien we nu al behoorlijk opgeschoten zijn in de adoptieprocedure en die hele medische mallemolen echt wel iets is dat we achter ons gelaten hebben stelde gyn voor om gewoon Minipil te nemen (lutenyl) en het een maand of 4 de tijd te geven om te zien of het mijn pijn kon verminderen/wegnemen. Doet dat het niet, dan wordt het ook een laparascopie.
Het enigste dat af en toe wel door mijn hoofd schiet is : 'wat als ik dit aan het begin van ons hele 'avontuur' geweten had' maar ja , hypothetische vragen...geen goed idee om daar te blijven bij stilstaan. En inderdaad, in ons hart zijn we nu al in blijde AFwachting van ons klein exotisch wondertje!

grts, gumi

haramu
Berichten: 7
Lid geworden op: 1 september 2010, 11:32

Bericht door haramu » 1 september 2010, 20:06

Hey Gumi,

ik hoop voor jou dat het werkt, dat het allemaal snel wegkrimpt en niet meer voor pijn zorgt.
Wat de 'what if' gedachten betreft; die heb ik ook gehad. Mij hebben ze pas een jaar nadat we voor het eerst bij de gynecoloog gingen onderzocht en gevonden dat mijn eileiders niet of nauwelijks doorlaatbaar zijn. We hadden zelfs al 1 keer iui gedaan. De eerste gyn dacht dat het alleen aan mijn man lag en zocht gewoon niet verder. grrr! Het laatste jaar was er ook één van wachten en nog eens wachten, maar tenminste al niet meer nutteloos, want voor die dokters is een jaar meer of minder niks hé.
Ik denk wel dat jouw endomytriose veel zwaarder is dan de mijne, dus misschien was de kans toch ook klein als ze het wel eerder hadden ontdekt. Had je wel pijn bespaart natuurlijk.
Nu maar wachten op de exotische baby zou ik zeggen en aan het de positieve dingen in het leven denken. Van waar gaat jullie kindje komen?
Ben momenteel ook weer aan het wachten tot de bloedtest over 2 weken... spannend. (icsi poging 2 en hopelijk de laatste ;-))

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Bericht door DVO pixi » 1 september 2010, 20:44

Hey Haramu,

Ik hoop voor jou dat dit je allerlaatste isci mag zijn, met een zalige zwangerschap en een wolk van een baby (of 2) tot gevolg :wink:
Ik duim alvast voor jullie!
Wij wachten momenteel op ons geschikheidsvonnis en hopen dan snel te mogen intaken voor een baby uit Zuid-Afrika!

veel succes gewenst!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten