Endometriose en innesteling



Plaats reactie
Noa09
Berichten: 3487
Lid geworden op: 5 mei 2009, 12:46

Endometriose en innesteling

Bericht door Noa09 » 25 augustus 2010, 19:22

Hoi,

Ik heb diepe endometriose (denk graad 3) en ben daar al driemaal aan geopereerd.

Omdat ik (onder andere) al drie ICSI-pogingen achter de rug heb stel ik me volgende vragen:

1) Wat is de minimumdikte en wat is de ideale dikte van het baarmoederslijmvlies voor terugplaatsing van een embryo?

2) Bemoeilijkt endometriose nu wél of niet de innesteling? Mijn prof zegt dat de endo enkel invloed heeft op het aantal eicellen of de kwaliteit ervan, en niet op de innesteling.

3) Werden jullie reeds zwanger en hadden jullie een miskraam? Ik was na de tweede verse poging zwanger maar kreeg helaas een miskraam (vastgesteld op 5w 4d).

4) Welk stimulatieschema en welke medicatie krijgen jullie? Gebeurt bij jullie de terugplaatsing van cryo's ook steevast in een kunstmatige cyclus?

5) Moeten jullie de pil slikken tijdens de rustmaanden? Ik ga nu nl. nog twee keer mijn regels moeten krijgen voordat ik aan een nieuwe cryopging kan starten en maak me ongerust over de endo...

Alvast bedankt om jullie meningen/ervaringen met me te willen delen!

Noa09

sunshine
Berichten: 828
Lid geworden op: 12 december 2007, 19:52

Bericht door sunshine » 25 augustus 2010, 22:14

Hey Noa09,

Ik wil mijn ervaring graag met je delen. Veel van mijn verhaal heb je denk ik al gelezen onder een ander topic.

Overigens, zelf ben ik ervan overtuigd dat mijn povere aanmaak van eicellen tijdens IVF, mijn innestelingsprobleem en mijn 2 miskramen helemaal te wijten zijn aan mijn endometrioseverleden.

Ik ben in feb 2009 geopereerd aan endo graad 4 in Gasthuisberg.

Om een antwoord te geven op je vragen:
1) Minimumdikte baarmoederslijmvlies is dacht is 7 of 8 mm en ideaal is 10 mm.

2)Prof Devroey van Jette zei me in augustus nog dat het bewezen is dat vrouwen met endo of een endo verleden minstens 10 % meer kans hebben op een miskraam en dat het dus wel degelijk invloed heeft op innesteling.

3)Na IVF 1 was ik kort zwanger HCG 170- HCG was gedaald bij tweede bloedname. Dus biochemosche zwangerschap.
In mei 2010 had ik een natuurlijke zwangerschap met in week 5 een miskraam.

4)Bij IVF 1 en 2 in Gasthuisberg had ik een lang schema met eerst een pilmaand en moest ik suprefact puffen en 300 eenheden GOnal F spuiten. Eerste keer 8 eicellen (miskraam), tweede keer 4 eicellen (neg test). Voor IVF 3 trokken we naar Jette. Devroey schrapte METEEN de pil. Er zat een stof in die de innesteling zou bemoeilijken. Dus voortaan korte schema's. IVF 3 met 300 eenheden menopur werd een rescue IVF. Er is geconstateerd dat mijn FSH te hoog is. Volgens mij is dit te wijten aan het feit dat mijn eierstokken jaren in een giftige endobuik gezeten hebben en daardoor mijn eicelkwaliteit erop achteruit gegaan is. (Dankjewel aan de dokters die me jaren gezegd hebben dat 'pijn tijdens de regels erbij hoort'???!!!). Voor de volgende poging ga ik gestimuleerd worden met FEMARA (pilletjes), orgalutran en puregon.

5)Dus absoluut geen pil slikken voor een IVF poging. Als je 5 rustmaanden hebt en geen kans op natuurlijke zwangerschap (wegens bv geen eileiders meer, geen partner) kan je wel 3 of 4 maanden pil nemen om de endo geen kans te geven om terug te komen. Maar geen pil cyclus voor de IVF zegt Jette.

Ik hoor dokter Meuleman van Leuven nog tegen me zeggen 'meisje, als je ooit een dochter heeft die op haar 16de echt pijn heeft tijdens haar menstruatie, kom dan meteen naar hier. Met een laparascopie van een uurtje is het dan opgelost. Ze zal dan de miserie en gevolgen van de endo voor zijn'.

Het is dankzij het 'niet erkennen van mijn klachten' en door me steeds naar huis gestuurd te hebben met de zwaarste pijnstillers dat het jaren geduurd heeft voor mijn pijnprobleem opgelost werd (15 jaar!!!, van mijn 17de tot mijn 31 ste). Hier draag ik op fertiliteitsvlak nog steeds de gevolgen van.

We hopen op een wonder. Ik duim voor je NOA 09. Ik weet als geen ander hoe moeilijk de strijd wel niet is.

Liefs
Sunny

L***
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 december 2008, 16:51

Bericht door L*** » 26 augustus 2010, 15:25

even heel kort:

mij is gezegd dat suprefact ook de negatieve invloed van endometriose kan onderdrukken en dus aanbevolen is.

ook voedingssuplementen kunnen (een beetje!) helpen volgens androloog.

ik heb lichte endometriose, dus niets in vergelijking met jullie.
maar krijg schrik als ik dit miskraampercentage lees...

we moeten doorbijten ladies!!
héél véél succes

sunshine
Berichten: 828
Lid geworden op: 12 december 2007, 19:52

Bericht door sunshine » 26 augustus 2010, 16:09

L

Dat van die suprefact klopt. Mijn prof in Jette wou me vorige IVF suprefact laten doorpuffen tot aan de zwangerschapstest ipv tot aan pick up. Maar het is nooit tot een pick up gekomen. heb rescue IUI gehad owv maar 1 follikel. De suprefact onderdrukt bij mij te fel (heb hoog FSH). Dus volgende poging (ondanks endo verleden) helemaal geen suprefact. Soms zal het wat afwegen zijn...

fee
Berichten: 1470
Lid geworden op: 20 september 2009, 15:23

Bericht door fee » 26 augustus 2010, 18:53

hoi,

2)OOk ik ben bang dat die endo het innestelen bemoeilijkt. Mijn gyn beweert nochtans van niet.
Het hangt er misschien van af waar de endo juist zit. Ikzelf heb endo in graad 3, en ben er nog niet aan geopereerd geweest. De endo zit volledig op mijn eileiders en eierstokken, voor de rest zit alles verkleefd. Nochtans zijn mijn eicellen steeds van zeer goeie kwaliteit. @Sunshine, heb jij chocoladecysten misschien waardoor de kwaliteit niet altijd zo goed is van de eicellen?

3)nog zelfs geen 1 keer een beetje zwanger geweest :-(

4)ik heb kort schema, ik puf en spuit tegelijkertijd. Meestal voor een dag of 9.
Ik gebruik suprefact en gonal-f. Een cryopoging gebeurt altijd in natuurlijk cyclus, maar dat kan ook niet anders want heb ook nog eens PCO (geen eisprong uit mezelf)

5) voor een verse poging moet ik minimum 14 dagen aan de pil.

We hebben misschien minder kans door de endo maar het moet toch een keer lukken é

Noa09
Berichten: 3487
Lid geworden op: 5 mei 2009, 12:46

Bericht door Noa09 » 27 augustus 2010, 11:26

Hoi,

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Bij mij plannen ze de terugplaatsing van de cryo's al in zodra het BMS 6mm dik is, dit lijkt me dan toch echt wel te dun.

Voor de start van een verse poging moet ik steevast de pil slikken, de eerste maal 54 (!) dagen, de tweede maal 1 maand, de derde maal 23 dagen - dit verlaagt dus ook mijn slaagkansen als ik het zo lees...

Bij de eerste poging kreeg ik Suprefact maar ik verdroeg dat heel slecht en mijn waarden stonden te hoog; de tweede maal kreeg ik Orgalutran - geen last van gehad maar waarden waren gestagneerd dus zeer verwonderlijk dat ik toen zwanger ben geraakt (prof); de derde maal kreeg ik inspuitingen met Decapeptyl - nauwelijks last van maar ook nu weer waren mijn waarden te hoog en ik had een lichte overstimulatie.

Mijn FSH-waarde is nog nooit gecheckt, wat zegt die waarde juist? Duidt die je eicelreserve aan?

Qua aantal eicellen zit het wel goed bij mij, maar ik heb nooit topembryo's maar embryo's van middelmatige kwaliteit met veel fragmentatie (randjes).

Ik zou zo graag hebben dat ze in Leuven (LIFE) eens iets anders proberen en naar me luisteren, maar ze wijken niet af van hun medicatie ondanks mijn bemerkingen.

Hebben jullie sinds jullie met de pil gestopt zijn trouwens ook veel last van bruinverlies tussen je regels door, bijna dagelijks?
Ik vind dit niet normaal maar ze gaan er heel licht over vind ik.

Noa09

sunshine
Berichten: 828
Lid geworden op: 12 december 2007, 19:52

Bericht door sunshine » 27 augustus 2010, 13:35

Noa09,

Sinds mijn operatie voor endometriose in Gasthuisberg heb ik geen last meer van bruinverlies. Voor de operatie had ik bruinverlies na sex, bruinverlies week voor regels en bruinverlies week na regels. Dus veel bruinverlies :)

FSH duidt niet je eicelreserve aan. In jette heb ik veel bijgeleerd. Het eertse wat de prof deed was mijn AMH hormoon checken. Dit hormoon duidt wel je eicelreserve aan. Als het laag staat betekent dit dat je eicellen aan het opgeraken zijn. Dat was bij mij gelukkig niet het geval.

FSH=follikel stimulerend hormoon. Dit hormoon zou zeker onder 10 moeten liggen (op dag 1, dag 2 of dag 3 van je cyclus). Bij mij schommelt het tss 10 en 15. Dit wil zeggen dat mijn hersenen veel prikkels moeten geven naar de eierstokken om een eitje te laten rijpen in natuurlijke cyclus. Als je dan aan IVF begint en gestimuleerd wordt met hormonen, dan doen die hormonen veel minder af (geven veel minder prikkels aan eierstokken) dan bij iemand met een laag FSH.

Als je dus weinig follikels aanmaakt zou men voor de poging je FSH moeten checken. Pas wanneer dit laag genoeg staat (desnoods enkele maanden wachten) beginnen met stimuleren. Want anders heeft het totaal geen zin dat je hoge dosissen hormonen krijgt.
Veel van deze mensen krijgen '3 IVF popgingen zonder hormonen voor de prijs van 1'. Waarbij dus geen hormonen gegeven worden (want die doen toch niks af) en er 1 eicel rijpt die weggeprikt wordt en hopelijk bevrucht en teruggeplaatst. Omdat je geen hormonen moet nemen krijg je 3 pogingen voor de prijs van 1. Maar dat doen ze niet in elk ziekenhuis.

Als je genoeg follikels aanmaakt moet je je geen zorgen maken overje FSH denk ik.

Vorige cyclus zijn ze mij beginnen te stimuleren met een FSH van 11,7. Ik kreeg 4 poeders menopur (300eenheden) en ontwikkelde maar 1 follikel. Dus hetzelfde als wanneer ik helemaal geen hormonen neem.

Begrijp je het een beetje?

Noa09
Berichten: 3487
Lid geworden op: 5 mei 2009, 12:46

Bericht door Noa09 » 27 augustus 2010, 17:29

Hoi Sunny,

Amai, wat een duidelijke uitleg, je klinkt als een prof maar dan verstaanbaar :)

Ik maak me dus constant zorgen over dat bruinverlies he.
Tijdens de inseminaties zonder hormonen zeiden ze eerst dat het niks was, later deden ze om zeker te zijn een hysteroscopie waar niks uit voortkwam dan een klein poliepje in de baarmoeder hetgeen het bruinverlies zou knn verklaren.
De ene prof zegt dat het te maken heeft met dun baarmoederslijmvlies, de andere zegt dat het onschuldig is.
Zelf denk ik dat de endo weer terug is toegenomen, mijn operatie was in H Hart ziekenhuis in 2008.
Wat moet je op den duur nog denken en geloven he, vind het zo moeilijk want mijn vertrouwen in de profs is intussen echt wel weg, gewoon al omdat ze elkaar constant tegenspreken en toch voor hetzelfde centrum werken...

Noa09

sunshine
Berichten: 828
Lid geworden op: 12 december 2007, 19:52

Bericht door sunshine » 27 augustus 2010, 17:43

Ik weet dat het moeilijk is. Bij alles wat je mankeert en bij alles wat er misloopt wil je antwoorden. Ik ben al zo ver dat ik ook zelf naar mijn antwoorden zoek. Ik vraag ook echt heel veel ad profs. Mijn man zegt ooit dat de profs moeten denken 'daar is die met haar lijst vragen weer'. Ik trek het me niet aan. We moeten vanalles spuiten enzo en ik weet graag waarvoor dit en dat dient en wat de hoogte van de hormonen betekent. Het is toch mijn lichaam?

Ik ben als de dood dat de endo gaat terugkomen. Dokter Meuleman die me geopereerd heeft zei altijd tegen me van na de operatie zo snel mogelijk zwanger te worden want het ZOU kunnen dat het terugkomt. We nooit heel fel ineens. Bijna al haar patiënten waren binnen het jaar na de operatie zwanger. Ik dus NIET :?
En net doordat ik na anderhalf jaar nog niet zwanger ben heb ik schrik dat het terug gaat komen. Konden we maar in de toekomst kijken!!

Noa09
Berichten: 3487
Lid geworden op: 5 mei 2009, 12:46

Bericht door Noa09 » 28 augustus 2010, 3:27

Sunny,

Bij mij is de operatie intussen al 2j2mnd geleden...
En de klachten tijdens mijn menstruatie nemen iedere maand toe lijkt het wel...
Inderdaad, wisten we maar hoelang we nog moeten doorbijten voordat we ons wondertje in onze armen kunnen houden he...
Geluk hebben we nodig, en net dát is niet af te dwingen...

Noa09

haramu
Berichten: 7
Lid geworden op: 1 september 2010, 11:32

Bericht door haramu » 1 september 2010, 12:28

Beste endo-icsi collega's,

ik ben een beetje overdonderd door jullie verhalen te lezen. Er komt zoveel meer bij kijken dan ik tot hiertoe hebben ervaren. Ik wist bijvoorbeeld niet dat de endo ook invloed had op de innesteling en op de kans op miskramen. Misschien heeft mijn dokter me daar nog niet bang voor willen maken? Misschien heb ik niet zo'n zware vorm als jullie? Ik weet het niet, want er nog nooit over een categorie gesproken.

Bij mij werden vorig jaar, rond deze tijd, net voor we aan onze eerste ivf zouden beginnen endo-cystes ontdekt op mijn eierstokken. De dokter was verbaasd, want ik had nooit pijnlijke maandstonden gehad of andere typische symptomen. We moesten wel ivf doen omdat mijn ene eileider verstopt zat en de andere vernauwd was. Hoogstwaarschijnlijk dus ook met endo-spul. Ik heb dan best wel lang, bijna 6 maanden een pil moeten slikken(Orgametril) om de cystes te laten krimpen alvorens ze weg mochten gehaald worden. Als ze direct waren weggehaald zou er teveel eierstok beschadigd zijn en dan zouden mijn kansen zwaar geminderd zijn. Was dat bij jullie ook?

De operatie is gelukt. Omdat er ook bij mijn man een probleem is moeten we icsi doen. 1 poging is mislukt. Maar daar ging de stimulatie wel heel snel. al bij de 1ste controle moest ik s'avonds om de pregnyl-spuit. Ik had 6 eitjes en 2 top-embryo's. De ene werd ingeplant en de andere cryo, maar die is fout ontdooit en geen tp dus. Tussendoor moet ik altijd de pil nemen om de cystes weg te houden. ik hoop dus dat dat geen kwaad kan.
Nu zit ik weer op het wachtbankje, enkele dagen geleden een TP gehad van 2 goede, maar geen topembryo's. Die waren over na 13! eitjes en dan dus geen 1 topper. Het verschilt dus keer op keer.
Je kan er geen lijn op trekken, je moet het gewoon op je af laten komen en duimen voor elkaar.
Dat ga ik dus nu maar weer doen,ok?!

Noa09
Berichten: 3487
Lid geworden op: 5 mei 2009, 12:46

Bericht door Noa09 » 1 september 2010, 22:02

Hoi Haramu,

Ik had wel de typische pijnklachten: overvloedige en erg pijnlijke maandstonden.
Moest eerst aan de minipil, al vanaf mijn 16de geloof k.
Ben op mijn 29ste geopereerd aan endometriose maar de echte grote operatie dateert pas van juli 2008.
Voorafgaande aan de eerste operatie hebben ze me 6 maanden in een kunstmatige menopauze gebracht dmv decapeptylinspuitingen, vreselijke periode was dat want ik had serieus veel last van bijwerkingen.
Die inspuitingen waren nodig om de endometriose tot rust te laten komen.
Ik heb ook telkens een ander aantal follikels:
15 - 8 - 22 (!).
Iedere cyclus schijnt inderdaad anders te zijn.
We moeten blijven hopen en doorzetten he.
Ik duim alvast voor je, wanneer is je bloedname juist?

Noa09

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten