Mijn naam is endometriose



Plaats reactie
fairy
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 oktober 2010, 22:24

Mijn naam is endometriose

Bericht door fairy » 4 december 2010, 19:49

Mijn naam is Endometriose en ik ben een chronische ziekte. Ik ben nu bij jou voor de rest van je leven. Ik kan je aanvallen wanneer en op wat voor manier ik wil en kan ik voor zeer heftige pijnen zorgen. En als ik in een goede bui ben kan ik er ook voor zorgen dat je overal pijn hebt. Ik ben geen kwaadaardige ziekte, maar wel een zeer chagrijnige. Weet je nog dat jij met je energie van alles deed en veel plezier had? Wel, ik nam die energie bij je weg en gaf je er vermoeidheid voor terug. Je probeert nu ook nog regelmatig plezier te hebben, maar ik haal of houd je vaak uit je slaap en geef je er vele klachten voor terug. Hierdoor kun jij niet optimaal de dingen uit het leven halen wat je eigenlijk graag had gewild!

Ik kan er voor zorgen dat je het koud of warm hebt terwijl anderen zich normaal voelen. O ja, ik kan je laten kruipen en dubbel laten klappen van de pijn zodat je niet meer weet waar je het zoeken moet. Ik zorg daarbij voor rugpijnen, pijnlijke darmperistaltiek, diaree, verstopping, pijnlijke darmen, pijn bij het passeren van darmgassen, verklevingen aan darmen, blaas en baarmoeder, hevige menstruatiepijnen, bloedstolsels, gezwollen buik, onregelmatige cyclus, misselijkheid en/of braken en cysten op je eierstokken. Ik kan je vaak laten plassen of dat je dat juist niet meer kan en geef je pijn bij het plassen. En niet te vergeten zorg ik voor verminderde vruchtbaarheid of onvruchtbaarheid!!! Ik zorg voor diverse operaties. Ook zul je vaak veel over moeten hebben om te kunnen voldoen aan je kinderwens.

Ik hoor dat je al jaren diverse doktoren hebt bezocht om achter jouw pijnen te komen. Je hebt diverse diagnoses te horen gekregen en diverse therapieën gehad. Je deed er alles aan om mij te leren kennen en nu je mij kent doe je er alles aan om van mij af te komen. Je zult veel geduld moeten hebben en veel moeten doorstaan of drastische maatregelen moeten nemen wil je mij uiteindelijk ter ruste leggen. Je zult worden volgepropt met verschillende soorten pillen: slaappillen, vitaminepillen, diverse hormonenpillen, anticonceptie en nog veel meer.

Je zult veel moeten plannen, maar ik ben onvoorspelbaar en hardnekkig. Ik kan je leven drastisch veranderen op momenten dat het jou net even niet uitkomt en hiermee je planning volledig in de war gooi.

Je familie, vrienden en collega's zullen naar je luisteren tot ze het op een dag beu zijn om te horen hoe ik je laat lijden en dat ik een rotziekte ben. Sommige zullen domme en/of kwetsende opmerkingen maken. Zij zullen het vaak niet begrijpen omdat ik voor hen niet te zien ben. Je zult vaker afspraken moeten afzeggen omdat ik je weer eens aanval. Zij zullen dat vaak niet begrijpen omdat de ‘laatste keer’ dat ze jou zagen, ik met andere dingen bezig was en jij op dat moment geen of niet zoveel last van mij had.

Ik had gehoopt dat ik voor jou geheim had kunnen blijven maar je bent inmiddels achter mijn identiteit gekomen. Je zult met mij moeten leren omgaan. Er is nog een ding dat je moet weten: jij hebt niet voor mij gekozen, maar ik heb jou gekozen en met jou nog vele anderen. Diverse artsen weten dat ik besta en echt ben. Zij zullen hun uiterste best doen om mij te verslaan. Zij zullen begrip voor je kunnen opbrengen. Maar ondanks dat is het zo: dat de enige van wie je écht begrip en steun zult krijgen om met mij om te kunnen gaan zijn de mensen die mij ook hebben.

Met chagrijnige groeten,

Endometriose

fairy
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 oktober 2010, 22:24

Bericht door fairy » 4 december 2010, 19:55

Ik zag dit verhaal nog nergens staan, dus dacht ik zet het hier.

Ik ben een vrouw van 33 jaar en heb endo graad 4. Ik heb al 3 operaties mogen ondergaan, en de laatse was de meest verschrikkelijke ooit volgens mijn eigen gyn.
Mijn endo zit verspreid over mijn onderbuik, lekker pijnlijk met momenten :(

Maar ondanks 3 IUI's, waar geen blijvende zwangerschap uit voort kwam, en 1 IVF, die niet mijn droom kon waarmaken ben, is de 2 de IVF poging 100% gelukt. Ik ben nu al 2.5 jaar trotse mama van een dochter.

Dus het kan, zwanger worden met endo. Ik heb er misschien 5 ellendige jaren voor moeten vechten om zwanger te geraken...maar het kan :D

NatSar
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 maart 2010, 17:08

Bericht door NatSar » 4 juli 2011, 12:52

Heel herkenbaar hoor. Het verhaal van de endo.
Ook al ben ik nog maar 23, 2 jaar geleden beslisten we om aan kinderen te beginnen. Omdat we 2 vrouwen zijn, werden we in de medische mallemolen geduwd als het ware en ergens ben ik daar blij voor.
Na 4 mislukt KID's, stelde de gyn een laparoscopie voor en daar ontdekte ze de endometriose. Het had al voor verklevingen gezorgd aan mijn eileiders. En toen was ik pas 21 jaar :?
Na 1 IVF poging (2de tp) ben ik zwanger geworden van ons zoontje dat nu 7 maanden is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten