Endocyste=Endometriose??



Plaats reactie
valentine0409
Berichten: 343
Lid geworden op: 19 mei 2010, 20:47

Endocyste=Endometriose??

Bericht door valentine0409 » 13 juli 2011, 18:05

Al een hele tijd zijn wij omwille van genetische aandoening gestart met PGD.
Vorig jaar in november werd mijn grote wens plots realiteit...ik was zwanger!! Na 6 weken echter brak de zwangerschap plots af met een bloeding in de buik. Er kwam nooit duidelijkheid over wat er mislopen was en wat dus de oorzaak was van dit verlies (geen miskraam, BBZ?). In ieder geval een hele opdoffer, maar ergens met het gevoel: ok, het kan dus wel en mss wel snel, het lichaam weet nu hoe het moet...
We zijn nu echter bijna 9 maand verder zonder resultaat. Het enige wat ik eraan overhield was een cyste. Op 9 juni werd de cyste in Jette aangeprikt en opgestuurd naar het labo voor verdere controle, er bleek endometriosevocht in te zitten. Meer uitleg kon men niet geven, ik hoefde mij geen zorgen te maken...
Slecht een week nadien was ik gestart met nieuwe kuur en bleek de cyste al terug gevuld te zijn. Bij de pick up bleek die opnieuw gevuld met endovocht. Niet weggenomen ifv de behandeling. Nu blijk ik opnieuw niet zwanger te zijn, maar heb ik ook nog steeds geen nieuws over de cyste. Er zijn nog geen uitslagen (na 4weken)!!
Ik mag in augustus terug voor een cryopoging, maar ik wil echt mijn beperktekansen niet misbruiken. Mijn plaatselijk gynae gelooft niet dat ik endo heb, in Jette vermoeden ze van wel. Maar niemand neemt initiatief of geeft goede raad! Wat kan ik nu best doen en verspeel ik mijn cryopogingen??

Sorry voor het lange verhaal... Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen!

x
moi

Flowertje
Berichten: 98
Lid geworden op: 12 februari 2010, 14:11

Bericht door Flowertje » 16 juli 2011, 9:39

Hoi Valentine,

Als ik jou was zou ik in Jette vragen dit verder te onderzoeken. Desnoods met een laparascopie. Endometriose kan het zwanger worden bemoeilijken en het zou dan zonde zijn om je cryo pogingen te hebben "opgebruikt" en dan pas erachter te komen dat je endo hebt.
Ikzelf heb endo en dat is onderzocht. Momenteel ben ik in behandeling in het UZ Leuven en heb de vruchtbaarheidsbehandelingen stop gezet om eerst de endometriose te laten behandelen.
Al komt endo echter terug na een verwijdering, maar je hebt daarna wel (tijdelijk) meer kans op een goede poging.

Liefs

Marit
Berichten: 468
Lid geworden op: 30 januari 2011, 12:27

Bericht door Marit » 17 juli 2011, 17:23

Hej Valentine,
Vraag er zeker verder achter in Jette. Ik heb zelf in Jette een laparoscopie gehad waarbij ze endometriosecystes en -verklevingen ontdekten en meteen weggesneden hebben (doen ze niet zo vaak, enkel als 't dringend is en als ze 't kunnen (ze hebben niet de nodige lasers om heel voorzichtig te werk te gaan dus is niet zonder risico ginder))

Als het inderdaad endo is, dan is het mss beter om de cyste te laten verwijderen, maar mss denken ze dat die ene cyste niet schadelijk genoeg is om een laparoscopie voor te doen (een operatie is ook niet zonder gevaren of gevolgen, he). Blijft voor- en nadelen afwegen...

Vraag er dus zeker achter en stap desnoods naar een tweede gynae of een ander centrum voor een tweede mening hierover.

Veel succes

valentine0409
Berichten: 343
Lid geworden op: 19 mei 2010, 20:47

Bericht door valentine0409 » 17 juli 2011, 18:59

Bedankt voor de antwoorden! Ik zal idd nog wat verder informeren en alles goed overwegen. In ieder geval zijn we toch al terug van start met een cryopoging, daar ik vrijdag plots telefoon kreeg dat ik kon starten. Nu zal ik toch intussen verder raad en advies vragen aan de gynaecologen. Ik weet heel goed dat ik ook kan zwanger worden indien ik endo heb, maar we willen toch allemaal graag onze kansen optimaliseren en daarnaast ook weten wat er in ons lichaam afspeelt...
@ Flowertje: kan je na zo'n behandeling snel terug van start met je vruchtbaarheidsbehandelingen? Waarschijnlijk is er toch wel een wachttijd voor de operatie?

Nogmaals bedankt, groetjes
valentine

Flowertje
Berichten: 98
Lid geworden op: 12 februari 2010, 14:11

Bericht door Flowertje » 18 juli 2011, 9:05

Valentine,
alvast veel succes met deze nieuwe poging! Ik duim!
Wat bedoel je precies met na een behandeling?
Wij hebben 6 IUI's gehad en zijn toen gestopt met behandelingen door de endo, daar we die eerste wouden laten behandelen. Onze laatste IUI dateert van vorig jaar september. Ondertussen liggen we dus al een jaar "stil" in afwachting van een operatie.
Er zijn dus inderdaad lange wachttijden en dat steekt soms natuurlijk enorm tegen!
Als alles goed gaat vind de operatie in oktober plaats.

Liefs X

valentine0409
Berichten: 343
Lid geworden op: 19 mei 2010, 20:47

Bericht door valentine0409 » 18 juli 2011, 18:46

De resultaten deze morgen bleken niet zo goed. De gynae van dienst (niet mijn eigen) was overtuigd dat zo'n cyste zoals hij zag wees op endometriose. Mijn baarmoederslijmvlies was ook nog heel dun (3,4 en heb ik altijd problemen mee). Verder waren er heel veel kleine follikels die nog niet wezen dat ik al op dag 12 zou zitten. Hij kon mij vertellen dat het een cryopoging in natuurlijke cyclus van lange adem zou worden...
We hebben dan samen met zijn advies besloten de poging te cancellen en ook Jette kon zich daarin vinden. We mogen nu (plots???) wel sneller op nabespreking in Jette, nl volgende dinsdag al. Tegen dan is mijn gynae van Brugge ook terug in verlof en kunnen we de laparoscopie plannen. Volgens het secretariaat in Brugge zou dit vrij snel kunnen en kan ik daarna ook snel terug van start...hopen dus op vlotte behandeling.
Als nu blijkt dat ik echt endo heb... had dit een jaar geleden al gevraagd aan verschillende mensen, maar ik bleek teveel in de boekskes te lezen!! Pfff

@flowertje:na een endometriosebehandeling - operatie en mss nog nabehandeling?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden en ook veel succes in jullie verdere wegen... xx

Noa09
Berichten: 3487
Lid geworden op: 5 mei 2009, 12:46

Bericht door Noa09 » 3 november 2011, 12:42

Hoi,

Ik heb endo graad IV, werd daar het laatst aan geopereerd in juli 2008 en heb nog een spoedoperatie omwille van een bbz gehad in december vorig jaar.

Na de bbz werd ik drie maanden in kunstmatige menopauze gezet dmv Zoladex. Bij de eerste poging na de Zoladex zat er echter een hormoongevoelige cyste, dus eentje die meereageerde op de stimulatie.

Bij de tweede poging na de Zoladex bleken er 'ineens' terug endocystes te zitten.

ICSI 6 staat eind volgende week voor de deur, maar ik had toch graag jullie mening/ervaringen eens gehoord.

Volgens de gyn hebben endocystes een negatief effect op de eicelkwaliteit en verlagen ze de slaagkansen. Ze weghalen zou, gezien mijn verleden van buikoperaties (drie laparoscopieën omwille van de endo, curettage, spoedoperatie bbz) een hoog risico op infecties en nieuwe verklevingen inhouden, en bovendien zou het ovariumweefsel beschadigd kunnen worden. De cystes zijn wsch a-typisch omdat ze niet goed gereageerd hebben op de Zoladex. Ze zouden daardoor wel minder gevoelig zijn voor oestrogenen en dus minder snel groeien onder invloed van de stimulatie-medicatie. Als de cystes te groot worden en het risico op barsten ontstaat komt er sowieso een nieuwe operatie...

De gyn schat de slaagkansen per ICSI bij mij op 25%. Hebben ze tegen jullie iets verteld over de gevolgen/effecten van de endo?

Ik vraag me af hoe het dan zit bij vrouwen die PCO hebben, dat zijn toch ook cystes op de eierstok dacht ik? En die worden toch niet weggehaald of telkens aangeprikt denk ik?

Kan iemand me een beetje raad geven of haar ervaring met me delen?

Zit nl in de put omdat de slaagkansen steeds kleiner worden (37j en laatste terugbetaalde poging) en ik sinds twee weken ineens felle endopijn heb na al die tijd...

Noa09

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten