Tips tegen vermoeidheid?



Plaats reactie
Dori33
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 juli 2011, 18:35

Tips tegen vermoeidheid?

Bericht door Dori33 » 31 juli 2011, 15:38

Dag allemaal,

Na meer dan een jaar vruchteloos proberen zwanger te worden en heel veel pijn (wat voor vele mensen op dit forum erg herkenbaar zal klinken) is bij mij de diagnose endometriose type 4 vastgesteld. Nu moet ik een aantal onderzoeken ondergaan om na te gaan waar de haarden zich precies bevinden en aan de hand daarvan zal bepaald worden hoe zwaar de operatie precies zal worden. Maar vermits de endometriose op mijn darmwand zit, zal het sowieso geen eenvoudige ingreep worden.
Zoals al door verschillende mensen besproken is op dit forum, is er voor zulke operaties een lange wachtlijst. Mijn gyne (ik word behandeld in Gasthuisberg) heeft me nu terug de pil voorgeschreven, om de endometriose een halt toe te roepen tot aan de operatie. Dat kan dus nog een half jaar tot een jaar duren.
Door het nemen van de pil kan ik nu mijn maandstonden uitstellen en heb ik minder pijn. Ik had echter ook gehoopt dat de vermoeidheid hierdoor zou weggaan. Maar dat is niet het geval: ik ben elke dag erg moe, terwijl ik toch echt probeer om gezond te eten en op vaste tijdstippen te gaan slapen. Vroeger ging ik vaak joggen en was ik erg sportief. Tegenwoordig is een simpele taak als koken soms al enorm vermoeiend. En dat terwijl ik nu vakantie heb! Binnenkort moet ik terug gaan werken en ik zie niet in hoe ik dat moet doen als ik zo moe ben.
Zit er iemand in dezelfde situatie? En heeft er iemand tips om die vermoeidheid tegen te gaan? Alvast heel erg bedankt!

sunshine
Berichten: 828
Lid geworden op: 12 december 2007, 19:52

Bericht door sunshine » 31 juli 2011, 15:46

Ik ben in feb 2009 geopereerd aan endo graad 4. Ik was daarvoor ook héél erg vermoeid. En de enige tip die ik je kan geven is SLAPEN en je rust nemen. Ik sliep door de week mijn 8 uurkes, maar in het weekend sliep ik echt de klok rond, desnoods tot 14u id middag. Ik had dat écht nodig. Na de operatie is die vermoeidheid weggegaan en was ik veel frisser. Heel veel succes met je operatie. Ik heb 1 jaar en 10 maanden op de wachtlijst gestaan in gasthuisberg!

Annemie2
Berichten: 164
Lid geworden op: 22 april 2011, 19:01

Bericht door Annemie2 » 2 augustus 2011, 19:58

Bij mij is het allemaal veel sneller gegaan. Ik ben 2 maanden na de diagnose geopereerd in Antwerpen.

Dori33
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 juli 2011, 18:35

Bericht door Dori33 » 4 augustus 2011, 14:27

Tja, bij mij is het nog afwachten, ik weet pas in oktober wanneer ik geopereerd kan worden. Maar ik hoop dat ik tegen dan al iets gevonden heb tegen de vermoeidheid.

Bedankt voor jullie reacties!

endometriose
Berichten: 63
Lid geworden op: 22 juli 2011, 21:59

Bericht door endometriose » 27 augustus 2011, 11:54

Hallo,

Hier ook hetzelfde probleem. Vroeger zou ik nooit overdag in de zetel in slaap kunnen vallen, terwijl ik nu gerust eens een middagdutje kan doen. Af en toe voelen mijn oogleden heel zwaar aan en kan ik ze moeilijk openhouden. Meestal valt het nog mee als ik bezig ben, maar vanaf het ogenblik dat ik een beetje stilval of achter mijn bureau aan het werk ga... dan overvalt die vermoeidheid mij.
Naar aanleiding van de ernstige endometriose heb ik beslist om nog eens een grondig algemeen bloedonderzoek te doen. Door het vele inwendige bloeden dacht ik dat de vermoeidheid kon gerelateerd worden aan anemie/bloedarmoede, maar geen enkele parameter wijst hierop: rode bloedcellen, hemoglobine en ijzer zijn allemaal ok.
Als ik verder wetenschappelijk onderzoek nalees dan merk ik op dat er een vermoeden is van een immunologische verwantschap met endometriose. Alles staat nog sterk in zijn kinderschoenen, dus denk dat we met de vermoeidheid zullen moeten leren leven
:roll:

Groetjes

Annelies

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten