Herkenbaar als endometriose?



Fuerza
Berichten: 7
Lid geworden op: 6 april 2012, 19:46

Herkenbaar als endometriose?

Bericht door Fuerza » 6 april 2012, 20:03

Hallo iedereen

Sinds een paar maanden geleden had ik erg veel bloedklonters in mijn menstruatie. Nooit echt aandacht aan gegeven gezien ik dacht dat het misschien wel eens voorkwam. Ondertussen een paar maanden later kreeg ik plots last van bruin bloed in plaats van rood bloed, soms zelfs een hele menstruatie periode waarbij er gewoon niets van vers bloed bij zat. Mijn moeder stelde me gerust en zei dat het gewoon oud bloed is. Ongeveer elke maand als ik menstrueer krijg ik ook last van verschrikkelijk pijnlijke anuskrampen. Gezien ik MS heb, dacht ik altijd dat het misschien daarbij hoort.

Nu sinds gisteren heb ik mijn regels weer en mijn buik verkrampte gewoonweg. Het plassen deed pijn, alsof mijn blaas bij elkaar werd geduwd en boodschap numero 2 was erg pijnlijk. Die zelfde avond werden de krampen steeds erger en pijnlijker tot ik tot op de dag van vandaag zelfs niet normaal kan lopen of ik crepeer van de pijn. En opnieuw de anuskrampen.

Nu zijn er mensen waarbij dit herkenbaar is? Mijn huisarts is op verlof en om er mee naar de spoed te gaan vind ik beschamend gezien ik mijn regels heb en niet zo een onderzoek wil down there :lol:

Alvast bedankt iedereen!

lotje83
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 augustus 2011, 0:06

Bericht door lotje83 » 7 april 2012, 13:37

van endometriose en anuskrampen ken ik niks, maar pijn bij het plassen doet me denken aan een blaasontsteking. Heb je ook het gevoel dat je vaak/constant moet plassen? Een blaasontsteking kan erg pijnlijk zijn, maar je hebt er goede medicatie voor.

Noa09
Berichten: 3487
Lid geworden op: 5 mei 2009, 12:46

Bericht door Noa09 » 7 april 2012, 14:15

Hoi Fuerza,

Ik heb al jaren zware endometriose.

Voordat de diagnose gesteld werd had ik al een hele tijd last van vage blaasklachten, zoals een onaangenaam gevoel na het plassen of het gevoel dat ik meteen na geweest te zijn al terug een plasje moest doen. Verder heb ik verschillende periodes gehad met verschrikkelijke maag- en darmklachten. Bij controles bleek er nooit sprake te zijn van een blaasontsteking of nierproblemen, en ook bij het darmonderzoek (enkel contrastfoto) werd niks specifieks vastgesteld behalve een overgevoelige dunne (of was het dikke?) darm.

Op den duur werd me een kijkoperatie voorgesteld en daaruit is gebleken dat ik ernstige endometriose had.

De klachten zijn de ene cyclus enorm en dan functioneer ik totdat de regels goed zijn doorgekomen amper, moet dan Apranax 550 slikken, al de rest helpt niet. En ik loop dan wel 10x op een voormiddag naar het toilet owv loze aandrang en heel pijnlijke darmkrampen. De andere keer verloopt de menstruatie zo goed als 'pijnloos', nu ja, als ik het vergelijk met hoe het normaal gezien verloopt bij mij, ik heb mijn pijngrens noodgedwongen wel al 1000x verlegd sinds de start van de behandelingen...

Mijn raad is: zoek een goede gyne die vertrouwd is met endometriose, en laat een inwendig onderzoek en een vaginale echo doen. Vaak kunnen ze dan al iets zien of voelen. Eventueel kan je een MRI van de baarmoeder laten doen maar het enige dat echt uitsluitsel geeft over (de ernst van de) endometriose is een laparoscopie.

Noa09

Fuerza
Berichten: 7
Lid geworden op: 6 april 2012, 19:46

Bericht door Fuerza » 7 april 2012, 14:57

Een blaasontsteking is het zeker niet, dat voelt echt helemaal anders. Dit is echt gewoon alsof mijn blaas bij elkaar geduwd wordt net als mijn darmen, echt pijnlijk. Stoelgang maken is ééérg pijnlijk, niet normaal. Maandag ga ik normaal naar de huisarts en ik zal dan eerst een echo laten maken.

Mijn menstruaties zijn ook zeker niet altijd zo pijnlijk, er zijn zelfs maanden dat het gewoon normaal verloopt zonder pijn maar deze week was de meest pijnlijke maand ooit. Er lijkt me gewoon iets mis daar beneden want het is niet normaal dat ik buikpijn heb en me amper kan bewegen hierdoor. Laat staan dat naar het toilet gaan zo pijnlijk wordt ineens.

Bedankt voor de reacties, ik hoop alleszins dat het geen endo is of iets erger, een andere diagnose kan ik er echt niet meer bij hebben.

Bedankt voor de reacties!

Noa09
Berichten: 3487
Lid geworden op: 5 mei 2009, 12:46

Bericht door Noa09 » 7 april 2012, 16:52

Fuerza,

Het kan echt van je darmen komen hoor, op zo'n momenten lig ik ook dubbel van de steken die niet zomaar wegtrekken nadien. Hoop dat je snel wat meer weet.

Noa09

Toli
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 maart 2012, 9:07

Bericht door Toli » 9 april 2012, 20:24

Fuerza,

Het beste dat je kan doen is naar een gyneacoloog gaan.
Indien het toch endo is, kan je zo vlug geholpen worden.

Toli

Fuerza
Berichten: 7
Lid geworden op: 6 april 2012, 19:46

Bericht door Fuerza » 8 mei 2012, 23:15

Ik ben geweest en heb een uitwendige echografie gehad waar gelukkig niets op te zien was. Verder vermoedt de gynae een cyste, maar ze kan verder niets doen omdat de cyste al weggetrokken is.

Al bij al heb ik haar nummer gekregen, als ik terug de pijn krijg moet ik gelijk bellen naar haar. Bedankt voor de reacties iedereen!

Tammyke
Berichten: 507
Lid geworden op: 6 juni 2008, 12:09

Bericht door Tammyke » 9 juni 2012, 20:22

Ik zie dit nu toevallig pas. Ik heb ook endo en had ook al operaties.
Dat van pijn bij he plassen en grote boodschap, ken ik maar al te goed.
Die steken en krampen in je aars, yep heb ik ook al gehad.
Bij momenten had ik ook weinig bloedverlies, vaak gewoon oud bloed.

Moet wel sinds mjn zwangerschap en sinds ik ipv de pil de plekpleister gebruik zijn de klachen veel minder. Bloedklonters had ik voor mijn zwangerschap erg, nu niet meer zo.

Allemaal heel herkenbaar, spijtig genoeg.

Fuerza
Berichten: 7
Lid geworden op: 6 april 2012, 19:46

Bericht door Fuerza » 1 augustus 2012, 17:03

Tammyke schreef:Ik zie dit nu toevallig pas. Ik heb ook endo en had ook al operaties.
Dat van pijn bij he plassen en grote boodschap, ken ik maar al te goed.
Die steken en krampen in je aars, yep heb ik ook al gehad.
Bij momenten had ik ook weinig bloedverlies, vaak gewoon oud bloed.

Moet wel sinds mjn zwangerschap en sinds ik ipv de pil de plekpleister gebruik zijn de klachen veel minder. Bloedklonters had ik voor mijn zwangerschap erg, nu niet meer zo.

Allemaal heel herkenbaar, spijtig genoeg.
Hey Tammy

Ik ben teruggekeerd omdat ik er weer zwaar last van heb gekregen. Pijnlijke steken in men onderbuik waarvan ik perfect kan aanduiden waar en opnieuw de pijnlijke ontlasting. Hoe ben jij erachter komen dat je endo hebt? Qua klachten komen we wel erg overeen dus maak me wel zorgen nu.

Ik hoopte dat het een doodgewone cyste zou zijn maar ik voel gewoon dat het iets meer is dan dat...

Marit
Berichten: 468
Lid geworden op: 30 januari 2011, 12:27

Bericht door Marit » 4 augustus 2012, 13:14

hej Fuerza, dan zit er maar één ding op, vrees ik, en dat is je eens grondig laten onderzoeken. Laat je niet afwimpelen. De gyn waar ik jaren naartoe ben gegaan en die zgg ervaring had met endo, heeft mijn endo niet vastgesteld. Toen ik in Jette een laparoscopie kreeg, werd zware endo vastgesteld op beide eierstokken. Er zat maar één (grote) cyste, de rest (m'n eierstokken) was één grote verkleving. Ik had niet zoveel pijnklachten zoals anderen hier en heb me zelf maar al te vaak laten sussen, maar die krampen enzo, da's wel herkenbaar, zeh.
Ik hoop voor het beste voor je
(en om met een positieve noot te eindigen: ik ben mama van twee zoontjes, een tweeling (via ivf). Dus ondanks de zwaar aangetaste eierstokken, is het toch nog gelukt :))

Fuerza
Berichten: 7
Lid geworden op: 6 april 2012, 19:46

Bericht door Fuerza » 4 augustus 2012, 14:58

Is er niks anders dan zo'n laparoscopie? Tis nogal vrij invasief als er slechts een vermoeden is van endo. En omwille van men andere ziekte zou ik anesthesie zoveel mogelijk moeten vermijden.

Kan men niet via een inwendige echo kijken of er iets is van verklevingen?

Noa09
Berichten: 3487
Lid geworden op: 5 mei 2009, 12:46

Bericht door Noa09 » 4 augustus 2012, 23:04

Hoi,

Je kan een MRI van de baarmoeder/buikholte laten maken, daarop zien ze de endohaarden, niet (alle) verklevingen denk ik, hebben ze bij mij gedaan voor mijn derde grote endo-operatie.

Noa09

endometriose
Berichten: 63
Lid geworden op: 22 juli 2011, 21:59

Bericht door endometriose » 5 augustus 2012, 12:40

In universitaire centra is laparascopie het "eindpunt" van de onderzoeken waarbij de gedetecteerde endometriose wordt weggehaald.
Ik heb voorafgaand aan de laparascopische verwijdering van de endo 2 hoofdonderzoeken gehad naast de gewone echo. Zoals Noa aanhaalt de MRI van de buikholte. Ze hanteren een MRI ipv CT-scan omdat ze betere beelden hebben. Daarnaast heb ik ook nog een radiografische colonscopie gehad. De dikke darm wordt ook onderzocht om de positionering van de endo en eventuele doorgroei te detecteren. Een degelijk uitgevoerde laparascopie gebeurt dus niet op willekeurige basis maar na voorafgaand onderzoek waarbij de endo reeds opgespoord en gelocaliseerd wordt om efficiënt te werk te kunnen gaan.

Fuerza
Berichten: 7
Lid geworden op: 6 april 2012, 19:46

Bericht door Fuerza » 5 augustus 2012, 15:44

Pf wachtlijsten voor MRI's zijn meestal best lang. Ik ga denk ik een tweede opinie vragen aan een andere huisarts want men huidige huisarts dacht gewoon aan een buikkwaaltje.

Bedankt iedereen, ik houdt het topic hier wel up to date als er veranderingen zijn.

Noa09
Berichten: 3487
Lid geworden op: 5 mei 2009, 12:46

Bericht door Noa09 » 5 augustus 2012, 16:42

Fuerza, dat weet ik nog zo niet hoor, ik moest maar drie weken wachten op een afspraak voor de MRI in het plaatselijke ziekenhuis (dat de resultaten doorstuurde naar Life Leuven) en had twee weken later het resultaat al, dat is toch vrij snel he?

Een huisarts is mijns inziens onvoldoende vertrouwd met endo om daarover uitspraken te kunnen doen, ik zou rechtstreeks naar een gynaecoloog gaan en doorvragen zodat je gerustgesteld bent.

Zou ook eens navragen of een andere pil mss meer geschikt is voor je, ik heb er nl verschillende moeten uittesten, van de meesten kreeg ik enorme buikkrampen en darmlast en uiteindelijk ben ik veel beter geweest met een pil die meer progesteron (of progestageen??? ) bevat dan oestrogeen.

Succes!

Noa09

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten