Kan ik endometriose hebben???



Plaats reactie
AnTan
Berichten: 1062
Lid geworden op: 5 september 2012, 12:32

Kan ik endometriose hebben???

Bericht door AnTan » 20 november 2012, 12:58

Dag allemaal,

Ik heb afgelopen jaar twee miskramen gehad, maar ben 'gezond' verklaard. Ik heb nergens last van. Bloedonderzoeken en testen van mijn man wijzen erop dat we geen 'verminderde vruchtbaarheid' hebben... Genetisch onderzoek - uitslag verwachten we binnen enkele maanden.

Nu lig ik af en toe wakker van het volgende. Als ik mijn menstruatie heb verlies ik ook bloed langs achteren. Ik heb dit al verteld aan mijn arts, maar volgens hem kan dat geen kwaad, dat ligt namelijk allemaal dicht bij elkaar.
Ik heb meestal ook niet echt pijn tijdens mijn MS. Duren altijd een week. Na miskraam bloedingen, ook altijd langs anus. Dit is volgens mij altijd zo geweest. Het is ook geen beetje, maar zeer veel altijd.

Nu... toen ik opzocht wat oorzaken en problemen allemaal kunnen zijn met miskramen... viel ik altijd op endometriose...

En overal waar ik lees, wat ik heb, blijken mensen dat te hebben. Ik lees ook over vreselijke operatie waar ze naast je navel en op nog twee plaatsen moeten snijden om dat te onderzoeken?
Ik lees ook overal dat die mensen moeilijk zwanger kunnen worden.
Nu ben ik na 2 jaar proberen wel 2x zwanger geweest maar telkens op week 6 gestopt.

Kan dat bloeden wijzen op iets dat toch niet goed is? Hoe wordt dat onderzocht? En kan je er dan iets aan doen?

Kan het zijn dat het helemaal normaal en oke is wat ik heb? Of kan het efectief de oorzaak zijn waarom het fout loopt met mij?

Eliza
Berichten: 252
Lid geworden op: 4 mei 2012, 18:04

Bericht door Eliza » 26 december 2012, 14:56

Hoi AnTan,

Een vriendin van mij vreesde ook dat ze endo had, ze had pijn. Ze heeft dan een kijkoperatie ondergaan en alles bleek ok.
Als je dit echt wil laten onderzoeken zou ik je LIFE in Leuven aanraden. Zij doen ook kijkoperaties via de schede waardoor je slechts twee dagen arbeidsongeschikt bent door de operatie (bij een traditionele laprascopie is dit één à twee weken - van horen zeggen). Valt allemaal heel goed mee.

Eerlijk gezegd, denk ik niet dat je kan weten of bloed "van achteren" komt.
Ik snap wel dat je het lastig hebt met het niet vinden van een oorzaak. Het kan natuurlijk dat je endo hebt, het enige wat echt uitsluitsel geeft - bij mijn weten - is die kijkoperatie.

Ik hoop allesinds dat je de ziekte niet hebt. Veel succes met je kinderwens!

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 26 december 2012, 15:57

ik kom hier toch ook eens raad vragen.

4 jaar geleden werd bij een laparoscopie een lichte graad van endo vastgesteld. Dit is dan verwijderd en volgens mijn toenmalige gyn zou ik er geen last van mogen hebben.
Sindsdien ben ik bezig geweest met hormoonbehandelingen, was ik 2x zwanger en vervolgens aan de pil.
na al die jaren heb ik een afkeer van hormonen en anticonceptie en enkele weken geleden stopten we in een impulsieve bui met de pil. ik had soms last van tussenbloedingen, buikpijn, bijwerkingen, ...
Nu, ik heb ook PCO en de kans op zwangerschap is 0.1%. ik voelde me aanvankelijk vrij goed zo hormoonvrij. Maandstonden zijn er sindsdien nog niet geweest, dus hoera :)
Maar nu heb ik toch alweer ernstige menstruatiepijnen in onderbuik, vage pijn aan de blaas, raar gevoel bij het plassen, serieuze pijn in de onderrug + uitstraling naar de benen. Ik heb altijd gedacht dat die uitstraling er was door mijn 'rugprobleem', maar nu lees ik ook dat dit een typisch symptoom van endo is.
Ik begin er meer en meer voor te vrezen, ik ben echt chronisch vermoeid, geraak niet uitgeslapen, heb heel veel last van rugpijn, nu die menstruatiepijn erbij, die uitstraling, die pijn rondom de blaas. Ik zie het somber in.
Mijn gyn zal me wellicht aanraden om terug aan de pil te gaan maar ik ben hier echt weigerachtig voor. Weet gewoon niet meer wat te doen... sowieso zal ik volgend jaar toch maar een afspraak bij hem maken.
Herkenbaar?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten