Na de operatie?



Plaats reactie
swiftie
Berichten: 2
Lid geworden op: 2 juni 2012, 13:42

Na de operatie?

Bericht door swiftie » 4 mei 2013, 11:08

Dag dames,

Vorig jaar heb ik in januari een fertiliteitsexploratie ondergaan omdat we niet zwanger werden. Baarmoeder en eileiders waren OK, maar er werd wel endo gevonden. Mijn gyn heeft toen alles verwijderd, buiten een plek op de darmen waar hij niet goed durfde aan werken. Omdat ik bang was dat die plek nog altijd roet in het eten zou gooien, ben ik naar prof. Meuleman geweest voor een tweede opinie. Zij was meteen duidelijk: die plek moest ook weg.

Omdat ik voor de voorbereidende onderzoeken niet zwanger mocht zijn en geen MS mocht hebben, ben ik begin augustus opnieuw met de pil begonnen en die heb ik doorgenomen tot ik de decapeptylspuiten kreeg.

In februari ben ik door prof. Meuleman geopereerd. Wat ik op voorhand verstaan had uit de besprekingsconsultatie was dat er geen eensgezindheid was over de plek op mijn darme (doorgegroeid of niet) en dat er een kleine cyste zat op mijn eierstok. Uiteindelijk was er toch wat meer aan de hand en werd het benoemd als endo graad IV.

Afgelopen week ben ik op controle geweest. De vroedvrouw (Hilde?) stak meteen van wal dat er toch enorm veel weggehaald was en dat die tweede operatie toch nodig was geweest, enzovoort. Hoewel ik het verslag naar mijn huisarts had gelezen, besefte ik toen pas dat alles wat mijn gyn vorig jaar had weggehaald, teruggekomen was (+ nieuwe haarden) op een jaar tijd, (waarvan ik dan nog een half jaar aan de pil of decapeptylspuiten had gezeten).

Toen kwam prof. Meuleman erbij en kreeg ik de boodschap dat ik voor haar ex-endo-patiënt ben en dat we pas binnen een jaar in aanmerking komen voor een behandeling. Hoewel ik natuurlijk niet sta te springen om de MMM in te stappen en ik weet dat het wel natuurlijk kan lukken , was ik toch teleurgesteld. Ik denk dat het vooruitzicht op hulp me toch wat extra moed zou kunnen geven.

We zijn al 2 jaar en 7 maanden aan het wachten op een kindje (nog nooit zwanger geweest) en ik ben onlangs 35 geworden. Een lotgenoot die even oud is als ik maar zelfs met de endo wel snel zwanger raakte (werd jammer genoeg miskraam) kreeg na haar operatie meteen een afspraak om 6 maanden later met IVF te beginnen. De redenering achter deze verschillende beslissingen ontgaat me volledig.

Ik voel me momenteel dus nogal onzeker, vandaar mijn vragen:
- hoe lang moesten jullie na de operatie in GHB natuurlijk proberen vooral je medische hulp kreeg/zou krijgen?
- wat is jullie ervaring met endo die terugkeert? Kan ik er echt van uitgaan dat de endo niet meer terugkomt nu "alles" weg is? Bestaat de kans niet dat er nog cellen zitten die niet te zien waren tijdens de operatie en die beginnen te woekeren?
- zouden jullie echt een jaar wachten of nu al een afspraak maken voor binnen een half jaar (gezien er vanaf 35 normaalgezien al na een half jaar hulp geboden wordt)?
- succesverhalen van mensen die na de operatie snel zwanger raakten?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groetjes,
swiftie

Kelly N.
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 januari 2008, 13:04

Bericht door Kelly N. » 17 mei 2013, 12:58

Hallo

Je kan mijn verhaal hier op het forum lezen.
Klik gerust op mijn profiel.

groetjes
Kelly

jetje
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mei 2013, 4:04

Re: Na de operatie?

Bericht door jetje » 18 mei 2013, 6:41

He swifie

Een heel bekent klinkend verhaal. Ik ben iets jonger maar ik denk zelf als je een sterke kinderwens hebt dat het niet uitmaakt wat je leeftijd is.
Ik zou gewoon een afspraak maken voor over 6 maanden. Vaak als je zelf rust vind in het feit dat je dan die afspraak hebt. Denk je o we kijken nu wel of het lukt en die afspraak helpt ons wel verder. Met die rust en gedachten heb je veel kans dat een spontane zwangerschap toch lukt ( wat natuurlijk te hopen is) ik zit op dit moment te wachten op een operatie. Bij mijn zit het op en in mijn darm en aan mijn eierstok. Hebben ze bij jou een stukje van de darm weg moeten halen?

Succes

jetje
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mei 2013, 4:04

Re: Na de operatie?

Bericht door jetje » 18 mei 2013, 6:41

He swifie

Een heel bekent klinkend verhaal. Ik ben iets jonger maar ik denk zelf als je een sterke kinderwens hebt dat het niet uitmaakt wat je leeftijd is.
Ik zou gewoon een afspraak maken voor over 6 maanden. Vaak als je zelf rust vind in het feit dat je dan die afspraak hebt. Denk je o we kijken nu wel of het lukt en die afspraak helpt ons wel verder. Met die rust en gedachten heb je veel kans dat een spontane zwangerschap toch lukt ( wat natuurlijk te hopen is) ik zit op dit moment te wachten op een operatie. Bij mijn zit het op en in mijn darm en aan mijn eierstok. Hebben ze bij jou een stukje van de darm weg moeten halen?

Succes

swiftie
Berichten: 2
Lid geworden op: 2 juni 2012, 13:42

Bericht door swiftie » 4 december 2013, 13:02

Ik was dit topic uit het oog verloren, maar kan me wel voorstellen dat anderen zich even onzeker voelen na de operatie als ik. Daarom wou ik deze dames toch geruststellen en even laten weten dat het na de operatie snel kan gaan, zelfs als je al wat ouder bent. De tweede cyclus na de ingreep was hier de goeie! Ik ben intussen bijna 30 weken zwanger en alles verloopt goed! :D

Ik wens iedereen hier heel veel succes toe!

groetjes,
swiftie

Mouche
Berichten: 366
Lid geworden op: 22 juli 2009, 13:53

Bericht door Mouche » 4 december 2013, 13:20

Hey swiftie,

Las even na lange maanden hier niet op het forum te zijn geweest jouw topic!
Ik ben begin okt dit jaar geopereerd aan IV graad Endo in Leuven bij Prof Meuleman.
Ik heb pas terug afspraak in Leuven voor ICSI in februari 2014. Vind het wel wat lang denk ik...maar we zullen moeten wachten.

Ben ook net na operatie sinds deze week ongesteld geworden, en deze keer zonder pijn, last en ziek te zijn! Wat een opluchting, echt waar! Had dit nooit durven dromen... :)

Ik wil je dikke proficiat wensen met je zwangerschap! Nog effe tanden bijten é!
En weet je al of jongen of meisje wordt?
Was dit op natuurlijke wijze of hebben jullie nog een IVF/ICSI moeten ondernemen...ben een beetje benieuwd!

Groetjes,
Mouche

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten