halve baarmoeder



Plaats reactie
goudvis
Berichten: 1
Lid geworden op: 2 maart 2009, 22:30

halve baarmoeder

Bericht door goudvis » 2 maart 2009, 22:36

hoi hoi ik heb ook een halve baarmoeder 2 eierstokken, 2 nieren en een eileider we zijn al 2 jaar aan het proberen maar het lukt maar niet
als het in mei niet gelukt is krijg ik een kijk operatie hoe het kan dat het niet lukt kan iemand mij vertellen wat er dan precies gebeurd en wat ze gaan doen

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 3 maart 2009, 14:18

Bij een kijkoperatie gaan ze "langs twee kanten" naarbinnen. Via je vagina, en via je buikwand.

Via je vagina bekijken ze de binnenkant van je baarmoeder. En ze spuiten een vloeistof in je baarmoeder die dan door je eileider (s) weer naar buiten in je buik loopt als je eileider open is.

Ze maken ook twee of drie sneetjes in je buik. Daardoor kijken ze naar binnen. Ze blazen een gas in je buik zodat die een beetje opzwelt en ze alles goed kunnen zien. Ze bekijken je buikholte op zoek naar endometriose bijvoorbeeld, ze bekijken je baarmoeder langs de buitenkant, en je eierstokken. Daarna halen ze het gas er terug uit.

Meestal is het in dagopname. Je gaat 's morgens binnen, ze doen je in slaap, en in de namiddag mag je al weer naar huis. Je krijgt dan nog een paar daagjes ziekteverlof. Een beetje van het gas blijft altijd zitten. Dat irriteert en daarvan kan je pijn hebben, tot in je borstholte en je schouders. Maar een gewone pijnstiller lost dat op.

Ik heb een kijkoperatie gehad vorig jaar in juni, en velen hier op het forum ook. Ik was er wat bang van, maar uiteindelijk is alles goed meegevallen.

Stel gerust nog vragen als je wil.

Badeend
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 januari 2009, 14:43

Bericht door Badeend » 20 maart 2009, 14:36

He Goudvis,

Das een fluitje van een cent, je gaat 's morgens binnen en voor je 't weet slaap je en doen ze heel hun ding met je.
Achteraf is het idd wel pijnlijk, de moment dat het infuus eraf gaat is gillen van de pijn, maar idd een dafalganneke helpt je er wel door.
Ik heb het in februari laten doen en ben er heel blij voor dat het gebeurd is. Het is vooral een lastig iets, maar in sommige gevallen zien ze wel wat een eventueel probleem zou zijn, wat bij mij (net zoals bij jou) een halve baarmoeder is, maar ik heb maar 1 eileider die aangesloten is.
Ondertussen zijn we al een stapje verder en heb ik vorige week mijn eerste IUI gehad en is het nu afwachten of het ons na 4 jaar eens gaat lukken.
Laat het gewoon op je afkomen, het stelt eigenlijk niet zoveel voor, het is alleen niet leuk!
x

brusm
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 maart 2009, 0:17

Re: halve baarmoeder

Bericht door brusm » 27 maart 2009, 0:32

hoi!
ik heb inmiddels dezelfde ervaring. Na drie jaar zelf proberen bleef een zwangerschap uit.
Mijn man en ik wilden de oorzaak weten en zijn vrij onbevangen de onderzoeken ingegaan.
Toen tijdens het HSG bleek dat ik een halve baarmoeder heb met misschien maar 1 nier, stortte mijn wereld even in.
Gelukkig zou dit geen consequenties hoeven hebben voor een zwangerschap. IUI was de optie.
Wel wilde mijn arts een kijkoperatie doen.
In december is dat gebeurd. De ingreep zelf viel me erg mee. Het HSG was erg pijnlijk dus ik was op veel pijn voorbereid.
Uit mijn narcose werd ik snel naar de zaal gebracht waar ik heerlijk alleen lag!
De uitslag kregen we meteen en dat was niet fraai: ik had verklevingen e.d. dus de enige optie was IVF (heel dom misschien maar ik had daar absoluut geen rekening mee gehouden). Het ziekenhuis was zo lief; de vrouw die naast me zou komen liggen werd op een andere kamer gelegd waardoor mijn man en ik konden bijkomen van het nieuws dat IVF de enige mogelijkheid is om zwanger te worden.
Een aantal weken later hadden we opnieuw een gesprek met de arts en toen bleek dat ze tijdens de operatie foto's had gemaakt! Dat is een tip die ik je wil meegeven: vraag of zij dat ook doen. Het waren digitale foto's.

Inmiddels zijn we voor het eerst naar de fertiliteitskliniek geweest. Helaas bleken de foto's niet meegestuurd te zijn. De artsen willen eerst weten welke vorm mijn baarmoeder heeft. Ik weet dus nog niet of ik IVF kan ondergaan.

Het is ook belangrijk dat je weet of je twee hoorns hebt. Ik heb dat wel en mogelijk wordt één hoorn operatief dicht gemaakt omdat er een kans bestaat dat een embryo zal gaan nestelen in die hoorn en dat kan gevaarlijk zijn.

Ook weten we nu dat er maar 1 embryo wordt teruggeplaatst. je moet het zo zien: 1 baby in een halve baarmoeder is gelijk aan een vierling in een hele baarmoeder.

Voor ons breekt er een spannende tijd aan. Ik hoop voor je dat je eileiders toegankelijk zijn: op die manier kun je zwanger raken. In mijn geval schijnt het extra lastig te zijn omdat ik wel 2 hoorns heb en de ene eileider die het zou moeten doen, die is verkleefd.

Ik wens je alle sterkte. Zelf ben ik een nuchter type maar ik moet zeggen dat deze situatie er behoorlijk inhakt.

Havanne
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 juni 2008, 21:52

Bericht door Havanne » 29 maart 2009, 12:15

Hoi,

Toen ik hier in augustus mijn diagnose kwam posten voelde ik me alleen, helemaal alleen. Niemand te vinden hier met een halve baarmoeder. En ja, je wereld stort in en niet alleen omwille van je kinderwens maar ook zeker en vast omtrent de twijfels over het aantal nieren. Hoe je dit ook draait of keert het is een belangrijk orgaan voor een mens. Ik heb toen ook alle doemscenario's zien passeren maar werd uit mijn lijden verlost door een goede MRI.

Ik heb een halve baarmoeder, niks meer en niks minder. We zijn dadelijk met IUI kunnen starten maar ook dadelijk te boodschap dat een meerling zwangerschap zou gereduceerd worden, moeten worden omwille van die kleine baarmoeder. Weer iets waar ik niet goed van was. Stel je voor dat je het geluk hebt zw. te mogen worden en pats een 2-ling, je moet er eentje laten weghalen, kan het andere dan nog overleven ... .

Wij hebben het geluk dat we zw. zijn geworden na de 2de IUI en dat alles tot op heden heeeeeeeeeeeeeeel goed meevalt. Omwille van het werk ben ik dadelijk moeten stoppen (dit is bij iedereen op mijn werk zo). Ik ben nu 28 weken en ja nu begint het lastig te worden, moeilijk kunnen slapen, geen houding weten te geven enz. Maar of ik het met vierling zwangerschap zou kunnen vergelijken, neen ik denk in mijn geval absoluut niet. Wat niet wil zeggen dat het niet kan hé.

Probeer het licht te zien als een lichtpuntje is, probeer je arts te vertrouwen, luister naar lichaam of je nu zwanger bent of nog in behandeling.

De dokter vertelde toen dat men dit bij sommige vrouwen pas merkt wanneer deze bv. dmv een keizersnede moeten bevallen. Dus zwanger worden kan was toen de boodschap. Pff dacht ik toen verhalen en praatjes om me op te beuren. Maar nu ben ik er zeker van dat het kan.

Heel veel sterkte en wilskracht voor al diegene die het nodig hebben.

brusm
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 maart 2009, 0:17

wat een ontzettend lieve reactie!!

Bericht door brusm » 29 maart 2009, 14:25

allereerst: gefeliciteerd met je zwangerschap! en dat al na een 2e IUI! Mijn zusje gaat binnenkort aan haar 4e IUI beginnen. Als je nog tips hebt die de kans van slagen groter maken.
Ik snap precies wat je bedoelt!
Gelukkig zit er een positief en optimstisch persoon in mij! daarom vind ik het ook zo gek hoeveel dit met me doet :roll:
Echt jouw woorden geven me een stuk vertrouwen en positiviteit!! Ook de woorden dat ik mijn arts moet vertrouwen doen me goed.
Je hebt de 28 weken gehaald. Wat fijn!
Ik kijk er door jouw reactie rustiger tegenaan! Wij gaan voor IVF. Er wordt dan 1 embryo (wat een woord als je het zo typt..) terug geplaatst. de dokter heeft gezegd dat we 15% kans hebben. En ik ga ervoor dat wij bij die 15% zullen horen.

Geniet van je zwangerschap en op de lastige kwaalmomenten: denk je weer even aan het wonder dat zich in jouw lijf ontwikkelt.

Lieve groet!

Havanne
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 juni 2008, 21:52

Bericht door Havanne » 29 maart 2009, 14:52

Als ik een lastig moment heb dan kom ik meestal naar hier, naar de site en het duurt dan maar 5 minuten en dan relativeer ik alles weer terug. Wij hebben al het geluk dat we zwanger zijn, natuurlijk zijn er onaangename dingen maar er zijn nog veel ergere dingen ook.

Tips voor je zus, mmm blijf er kalm onder, das theorie natuurlijk. Wij hebben wel elk bezoek aan het ziekenhuis als quality time gezien / gemaakt. Dat maakt dat je ondanks een negatief resultaat er toch iets bij gewonnen hebt. Ook redelijk makkelijk voor ons omdat het maar 2 keer was natuurlijk.

Ik heb er zelf een goed gevoel bij dat ik nu nog mensen tegen kom met hetzelfde probleem. Ik ben niet meer alleen en daarmee voel ik mij gelijk meer normaal dan voordien.

Heeft je zus hetzelfde probleem dan jij, die halve baarmoeder?

Ik kan begrijpen dat het goed doet nog positieve verhalen te horen, dat geeft je moed en hoop.

Veel succes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten