Hsg onderzoek in AZ sint lucas Gent



Plaats reactie
LittleStar
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 juli 2011, 16:54

Hsg onderzoek in AZ sint lucas Gent

Bericht door LittleStar » 1 februari 2013, 18:20

Hallo,

Heb eens een vraagje. Ik ben in Sint Lucas bij dr Meire, Coetsier en Van Renterghem aan t gaan.
Dr Meire sprak vorige keer over het nakijken van de eierstokken (HSG). Ik heb al gelezen dat dit zeer pijnlijk is. Als je aan hun vraagt te verdoven plaatselijk, doen zij dat?

Groetjes

Pinguin
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 april 2012, 17:01

Bericht door Pinguin » 1 februari 2013, 20:18

Hey LittleStart,

Ik heb enkele jaren geleden een hysterografie laten doen. Tegen mij was er gezegd dat ik een pijnstiller moest nemen (Dafalgan) een uurtje voor het onderzoek. Maar het onderzoek zelf (dan men zonder verdoving heeft gedaan) was toch nog behoorlijk pijnlijk.
Ze spuiten een vloeistof in je baarmoeder waardoor die uitzet en waardoor de vloeistof ook in je eileiders loopt, zodat ze kunnen zien dat die doorgankelijk zijn. Als reactie daarop gaat je baarmoeder samentrekken, om die vloeistof terug naar buiten te werken. Dat voelt als zware menstruatiepijnen of (volgens sommigen) als lichte weeën (daar kan ik niet over meepraten want ik ben nog nooit bevallen).
Enkele jaren later hebben ze nogmaals een hysterografie gedaan, deze keer in Gasthuisberg. Toen was ik wel volledig verdoofd omdat ik toen een operatie aan endometriose moest ondergaan. En omdat ik dan toch verdoofd was, zei de gyne dat ze ook een nieuwe hysterografie zou doen omdat het dan (uiteraard) veel minder pijnlijk zou zijn vermits ik toch al verdoofd was.

Dus: het is weldegelijk pijnlijk, maar langs de andere kant wil ik je ook een beetje gerust stellen: de pijn is te verdragen als je op je tanden bijt en het duurt ook maar een kwartiertje tot een half uur.
Maar als jij je zorgen maakt, denk ik dat je best eens polst bij jouw gyne en vraagt of er een soort van verdoving bestaat. Ik denk niet dat ze je baarmoeder plaatselijk kunnen verdoven, maar ze kunnen je wel iets geven waardoor je suf wordt en niet zo bewust het onderzoek meemaakt, denk ik.

Ik wens je alvast veel succes toe en hoop dat er nog antwoorden komen, want ik ben benieuwd naar hoe andere vrouwen hun hysterografie hebben ervaren.

LittleStar
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 juli 2011, 16:54

Bericht door LittleStar » 1 februari 2013, 21:36

Alvast bedankt voor je reactie. Ik heb komende dinsdag een afspraak, dus ik zal het dan proberen te overleggen. Ik heb een heel hoge pijngrens en ben geen zeur. Ik heb al jaren zwaar reuma, dus ik heb veel chronische pijnen.

Dus ik kan wel wat verbijten, maar ik wil ook niet onnodig pijn hebben.

Ik dacht toch al gelezen te hebben dat ze het plaatselijk kunnen verdoven...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten