Wij hebben dit jaar een trajectje UZ Leuven achter de rug met KID (en sinds kort gelukkig ook de geboorte van onze dochter).
De facturatie hieromtrent is echter nog niet in orde, een tijdje terug kregen we zelfs een brief van de gerechtsdeurwaarder!
Het was begin april, we kregen telefoon van het ferti-centrum dat mijn vrouw haar waardes prima waren en dat we op dag x moesten langskomen voor inseminatie. Dag x zijn we ons aan het klaarmaken om te vertrekken wanneer we telefoon krijgen. Dat we nog een papier moeten tekenen om met alles in orde te zijn, waarop ik zeg dat we dat dan dadelijk wel zullen tekenen. De andere kant was verrast, want ze verachtten ons pas morgen, voor een terugplaatsing. Even rechtgezet dat het om een inseminatie ging, alles in orde.
's Anderendaags gaan we naar het UZ, waarop we vriendelijk begroet worden met de melding dat we voor een terugplaatsing komen. Euh nee, wij komen voor inseminatie ... - alles in orde.
Na erg lang wachten (jaja, met half-volle blaas

Uiteindelijk belanden we na nog meer wachten in een 'vertrouwd' kamertje en krijgen we onze inseminatie. Op de vraag of toch zeker van dezelfde donor is als bij het vorige traject, kan niemand ons antwoorden. Waarschijnlijk wel, normaal wel, dat zal wel, ... Meer zekerheid krijgen we niet, terwijl we voor de "reservatie" toch 1500 euro neertelden. Maar dat is een ander verhaal

Het belangrijkste is dat we deze keer al na één keer zwanger waren en dat ondertussen ons dochtertje al geboren is!
Begin juni kwam een factuur: 2 raadplegingen van de gyne en een "KATH. EMBRYO TRANSF.". Na telefonisch contact met de medische administratie krijg ik te horen dat ze het zullen nakijken, ik moet het factuur terugsturen. Ik hoor hier helemaal niks meer van.
Fast-forward naar midden december, een dag na de geboorte van onze dochter. Ik vind een brief van de gerechtdeurwaarder in de brievenbus, 15 euro + 40 euro schadevergoeding en te betalen binnen 15 dagen, anders gerechterlijke stappen en mogelijk invordering. Klein detail: het ging om een factuur voor mij (de man), terwijl het factuur in juni op naam van mijn vrouw stond.
Contact zoeken met de medische administratie via het webformulier was geen goeie zet, na een week nog steeds geen antwoord. Uiteindelijk de telefoon gepakt en ik werd doorverbonden met de dienst inningen. Het zou inderdaad gaan over mij, onderzoek van een staal bloed of urine ofzoiets. Terwijl ik helemaal voor niets in behandeling ben in het UZ, laat staan onderzocht ben. Dit stond daarbij los van factuur in juni, want daarvoor hadden ze net die dag een antwoord geformuleerd en dat was verstuurd. Ik mag de brief van de gerechtsdeurwaarder opsturen en ze gaan het nakijken - spannend!
2 dagen later een brief van het UZ, in verband met het factuur van in juni, de "ingreep" van in april. Een aangepast factuur (aangepast met blauwe bic!): de 2de consultatie van de gyne was inderdaad een vergissing, die werd geschrapt. En dat van de katheder hadden ze nagvraagd op de dienst en ik citeer:
"Men bericht ons dat 02/04/2012 een 'Frydman katheder' gebruikt werd voor inseminatie donormateriaal. Deze katheder wordt volledig ten laste van patiënt aangerekend. De volledige omschrijving van de katheder is 'katheder embryo transfer Frydman' waarbij "Frydman" niet zichtbaar is op de patiëntenfactuur".
Voor mij is dit nog steeds niet duidelijk, ze spreken nu inderdaad over inseminatie donormateriaal, maar blijven ook spreken over een katheder embryo transfer. Deze hebben wij bij de 4 vorige pogingen nooit aangerekend gekregen en ook het woord embryo klinkt voor mij vreemd. Zeker na de verwarring op de dag van inseminatie.
Lang verhaal, korte vraag: zijn er nog mensen met KID behandeld of nog bezig in het UZ Leuven die deze ook aangerekend krijgen?
De beste wensen voor 2013!