voorwaarden IUI of IVF

IUI Forum
Plaats reactie
Jolien85
Berichten: 2
Lid geworden op: 5 september 2022, 7:01

voorwaarden IUI of IVF

Bericht door Jolien85 » 5 september 2022, 10:47

Hallo,

Ik postte de vraag hier al, maar misschien onder het verkeerde topic. Ik vroeg me af wat precies de voorwaarden zijn om aan IUI te mogen beginnen.Moet daarvoor onvruchtbaarheid aangetoond worden bij 1 van de 2?Moet je "aantonen" al enige tijd "geprobeerd" te hebben?En is men hierbij "strenger" dan bij IVF?Ik ben hier totaal leek in.Alvast bedankt!

Paddington
Berichten: 7
Lid geworden op: 6 september 2022, 10:24

Re: voorwaarden IUI of IVF

Bericht door Paddington » 7 september 2022, 12:49

Hey Jolien,

Over het algemeen hangt dat wat af wat je fertiliteitsarts zegt. Meestal wordt aangeraden om naar je huisarts/gynaecoloog te gaan na een jaar proberen (of een half jaar als je ouder bent dan 36). Je moet dat niet 'aantonen' ofzo. Afhankelijk van of ze een probleem vinden en wat dat is, kan IUI of IVF aangeraden worden.

Het is best lastig om een algemeen antwoord te formuleren, dus even mijn situatie: mijn rechtereileider is recent verwijderd (hydrosalpinx) en ik heb lichte endometriose. Mijn kansen om nog natuurlijk zwanger te worden binnen het jaar liggen rond de 40%. Mijn fertiliteitsarts zei dat ik natuurlijk kon blijven proberen, maar dat ik ook kon beginnen met IUI of IVF. Voor IUI ligt de kans veel lager (omdat ik maar één eileider heb gemiddeld zo'n 12% per maand) dan IVF (40-45% per maand). IVF is wel een pak (tijds)intensiever met alle hormonen en opvolging die erbij komt kijken.

De 'voorwaarden' voor IUI zijn dus zeker niet strenger dan voor IVF, maar het hangt vooral af wat voor jou het meest geschikt is. Hoe dan ook: heel veel succes met je situatie en hopelijk heb je snel duidelijkheid!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten