IUI-D wanneer naar IVF?!

IUI Forum
Plaats reactie
Hotsaflots88
Berichten: 5
Lid geworden op: 4 september 2022, 15:01

IUI-D wanneer naar IVF?!

Bericht door Hotsaflots88 » 25 maart 2023, 11:26

Beste allen,
Na langere tijd meelezen toch berichtje zelf starten gezien angst en onzekerheid.

Sinds een jaar bezig mijn kinderwens te vervullen middels IUI-D - gezien bij initieel onderzoek geen afwijkingen gestart in normale cyclus zonder hormonen. De 8e iui was raak afgelopen jaar, maar helaas uitgelopen in miskraam. Nu alweer 3 pogingen gehad, maar steeds negatief. Ik merk dat ik het steeds lastiger begin te vinden en steeds ongeduldiger wordt.
Wanneer is een goed moment om over te stappen!? Kan iemand mij adviseren, gerust stellen of positieve verhalen delen zodat ik weer een beetje moed krijg?
Dankjulliewel!

mich75
Berichten: 2981
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: IUI-D wanneer naar IVF?!

Bericht door mich75 » 25 maart 2023, 13:09

Ik raad je aan zo snel mogelijk de overstap te maken naar ivf.

Statistisch gezien is 50% van de vrouwen blijvend zwanger na 4 iui of 3 iui-d. Als er tijdens deze pogingen geen innesteling geweest is, is het best om over te schakelen naar ivf. Is er wel iets geweest is kan je nog even verder doen.

Het is wel zo dat sommige artsen graag 10-12 iui-d pogingen doen, met de uitleg dat heterokoppels ook eerst een jaar moeten 'proberen' eer ze geholpen worden.

Iui geeft zo'n 10-12% kans per keer terwijl het bij ivf 30-35% is.

Ivf is zwaarder qua stimulatie en er komt een punctie aan te pas waarvan de ene het als verschrikkelijk ervaart en de andere het best te doen vindt.

Als bij jou alles in orde is dan is de kans groot dat je enkele embryo's op overschot hebt en een tp daarvan valt te vergelijken met iui.

Het grote voordeel van ivf is dat je al een bevrucht eitje teruggeplaatst krijgt, dat weet je zeker.

Tot slot als je met donorzaad werkt wordt het icsi, dit is een labotechniek binnen ivf. Voor jou als patiënt verandert er niets.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Hotsaflots88
Berichten: 5
Lid geworden op: 4 september 2022, 15:01

Re: IUI-D wanneer naar IVF?!

Bericht door Hotsaflots88 » 3 april 2023, 17:43

Bedankt voor je uitgebreidde reactie. Ik krijg nog geen hormonen en IUI D - dus deze pogingen zijn mijn eerste kansen ooit op zwangerschap. Uit andere onderzoeken heb ik gevonden dat tot 9xIUI nog zwangerschappen optreden?!
Zou een eventuele tussenstap niet kunnen zijn om hormonen te starten? De stap naar Ivf is in ene wel erg groot.

mich75
Berichten: 2981
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: IUI-D wanneer naar IVF?!

Bericht door mich75 » 4 april 2023, 20:21

Je vroeg wanneer je de overstap naar ivf moest doen. Ik heb eerder rationeel geantwoord en in dat geval doe je het best zo snel mogelijk.

Gevoelsmatig ligt het vaak anders. Het is vaak de angst voor het hele ivf gebeuren waardoor de overstap wordt uitgesteld, soms is het de gedachte dat ivf het eindstation is en als dat niet zou lukken....liever nog wat wachten dan.

Het kan zeker dat iemand na 9iui's toch een goede zwangerschap heeft. Ik ken ook koppels die niet in een traject zijn gestapt en waarbij het na 3-5 jaar toch gelukt is. De meeste koppels hebben dit geduld niet en gaan eerder medische hulp zoeken.

Iui met hormonen is eigenlijk bedoeld voor dames waarbij de follikel niet van zichzelf goed groeit en dus wat hulp nodig heeft, maar het is geen tussenstap.
Als het bij jou allemaal goed loopt zonder hormonen is de kans groot dat de ivf ook vlot gaat.

Uiteindelijk ga je het een beetje moeten afwegen, je geduld, de kansen, de zwaarte van de behandeling en de eventuele angsten.

Ik heb een traject van 8 jaar achter de rug met heel wat hindernissen, maar nu het allemaal voorbij is, is makkelijker om het rationeel te bekijken.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten