IUI-clubje

IUI Forum
mich75

Re: IUI-clubje

Bericht door mich75 » 3 augustus 2024, 6:55

@Avocado, piep hier ben ik :D

Ik volg jullie verhalen nog steeds maar ik post minder. Het zijn heel vaak dezelfde vragen die opduiken en ik heb ze al zo veel beantwoord dat mensen die hier al langer vertoeven de antwoorden ook kennen en ze geven.

Ik ben akkoord met wat Ada schrijft, dit forum is enorm onderverdeeld, net zodat je niet geconfronteerd wordt met anderen hun zwangerschappen. Het forum is inderdaad niet meer zo actief, maar als de zwangeren hun update geven in het 'uitgerekend...' topic dan kunnen de geïnteresseerden daar altijd gaan kijken.

Ik begrijp Roezepoetoes ook wel en ze houdt het inderdaad heel kort, maar het is net omdat je in je omgeving niet aan de zwangeren kan ontsnappen dat het voor velen hier fijn is om er niet mee geconfronteerd te worden.

Ik volg nu alle topics, ook van de zwangeren, maar toen ik zelf in behandeling was en het niet wou lukken had ik daar zeker geen behoefte aan. Het is een beetje een ongeschreven regel dat je niet post over de voortgang van je zwangerschap en soms wordt er wel eens een opmerking over gemaakt.

Ik kreeg soms ook de vraag hoe het zat bij mij, of ik antwoordde heel kort, of niet en ik wist dat wie geïnteresseerd was toch in het uitgerekend groepje ging kijken.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

mich75

Bericht door mich75 » 3 augustus 2024, 7:16

Avocado schreef:
2 augustus 2024, 14:47

Ik zit nu nog met iets, weet niet of iemand advies kan geven. Heb met 2 verschillende medewerkers van patiëntenmonitoring gebeld, maar die kwamen allebei niet zo zeker over.
- Ronde 4 heb ik Letrozole gepakt 1x per dag voor 5 dagen, maar dit had totaal geen effect, op dag 18 was de grootste follikel nog maar 11 cm. Wat vreemd was, want eigenlijk had ik voordien in mijn natuurlijke cyclus wel goede follikelgroei. Heb dan nog eens een reeks moeten nemen, wat dan opeens zo goed werkte, dat we de eisprong misten.
- Ronde 5 ben ik dan direct gestart met Letrozole 2x per dag. Ik had toen op dag 10 al 2 eicellen van 18 cm en een cyste op mijn eierstok, dus duidelijk overstimulatie. Is fysiek echt geen aangename cyclus geweest, ik heb toen ook maar 4 dagen Letrozole gepakt in plaats van 5, omdat ik 's nachts zo'n felle pijn had in mijn eierstokken, dat ik de laatste 2 pilletjes niet meer durfde nemen. Ook weer vreemd, want de ronde voordien helemaal geen last.
- Nu ronde 6 wilden ze mij eerst laten starten met 1x per dag, maar toen ik vroeg of dit gezien mijn historiek de goede dosis was, veranderde ze van gedacht en moest ik er toch 2 nemen. Nadien teruggebeld omdat ik mij zorgen maakte over die cyste, was een andere medewerkster en die zei "de dokter heeft daar niets van gezegd, dus zal wel in orde zijn". Niet heel geruststellend vind ik persoonlijk :|

Wat zouden jullie doen? 1 of 2? Bestaat er eigenlijk geen tussendosis? Eigenlijk wil ik zo snel mogelijk van deze cyclus af zijn om naar IVF te kunnen, maar wil mijn lichaam ook niet meer teveel aandoen voor niets.
1x letrozole lijkt niet te werken als je minder reageert dan in natuurlijke cyclus.

2x per dag lijkt wel te werken, misschien voor jou wat sneller dan gedacht, maar niet overdreven snel alleen ondervind jij er ongemakken van.

Misschien kan je 1,5 nemen per dag, de pilletjes zijn niet voorzien om te breken denk ik, indien wel, geen probleem, indien niet dan lukt het wel met een scherp mes.
De halve tabletten zijn misschien niet exact even groot, maar het zal wel meevallen en jij zal je er beter bij voelen.

Het gebeurt ook dat je niet altijd hetzelfde reageert op de medicatie, dat hoor je wel vaker.

De beste optie is gaan voor 1,5 als jij je er kan in vinden.

Succes, ook al geloof je er niet meer in.

Avocado

Bericht door Avocado » 3 augustus 2024, 9:22

Ok dat begrijp ik wel ja, dan zal ik af en toe daar eens gaan piepen.

Ik zit er zo door, gisteren 1 Letrozole pilletje genomen en 's nachts op de spoed beland met weer pijnaanvallen. Vandaag voelt het alsof er een baksteen in mijn onderbuik ligt, als ik rechtsta.

Op echo was de cyste nog te zien, maar deze vormt geen gevaar, ik moet gewoon pijnstillers pakken en wachten tot het weg is. Volgens de dokter kan de pijn niet getriggerd worden door de Letrozole en kan die ook geen invloed hebben op het groeien van die cyste.
Heel toevallig dus dat ik 2 keer exact 2 uur na het nemen van dat pilletje, zo een aanval kreeg? En dat ik bij een hogere dosis plots een cyste had, terwijl ik dit voordien nooit meegemaakt heb?
Straks geef ik het een laatste kans...
UZ Jette
jan-aug 24: 6 IUI rondes - negatief
okt-nov 24: IVF/ICSI - 6 cryo's - 1ste positief 💙

Avocado

Bericht door Avocado » 3 augustus 2024, 11:25

Net nog telefoon gekregen van patiëntenmonitoring, mijn behandelde arts had ook nog eens naar de echo gekeken. Ze ziet geen probleem dus ik moet niet flauw doen en gewoon 2 pillen per dag pakken, daar kwam het op neer.
UZ Jette

mich75

Bericht door mich75 » 3 augustus 2024, 19:20

Bizar allemaal, ook niet echt sympathiek van je arts. Ik weet niet wie je hebt maar misschien overwegen om te veranderen?

Tijden veranderen en ik heb veel geleerd door ervaringen hier te lezen, maar zelf dus geen ervaring met IUI. Ik weet wel dat je vroeger altijd een startecho moest laten maken om te zien of je geen cyste had, dit kwam vaak voor blij clomid en mede daardoor werken ze nu bijna altijd met letrozole.
Als je een cyste had, mocht je niet starten, ze werd kapotgeprikt en anders wachten tot volgende cyclus al dan niet met de pil.

Geen idee of ze ondertussen verder staan en dat een cyste geen bezwaar is, maar als je zo veel last hebt is het toch niet meer normaal.

Volg je gevoel en als het niet gaat dan cancel je deze poging en stap je over op ivf/icsi, de letrozole werkt niet (meer) voor jou en dat moet jouw arts toch ook inzien.

Luna2206

Bericht door Luna2206 » 5 augustus 2024, 20:36

roezepoetoes schreef:
2 augustus 2024, 12:12
Ada schreef:
30 juli 2024, 19:07
roezepoetoes schreef:
30 juli 2024, 11:07

Ik zit op een andere website al in 'tig fora dus ik hou eigenlijk enkel deze in de gaten om te weten hoe het ondertussen met de mensen gaat die ook bezig waren met hun traject toen ik begon 🙈 al die spamtopics hier schrikken me voor de rest wat af. En voor de rest lijkt het hier wat dood!
Maar kan je zien dat het voor mensen die maar niet zwanger worden enorm triggerend kan zijn om verhalen te lezen van een zwangere? Op dit forum is het normaal vrij "veilig" om te lezen in dit en het icsi topic, omdat er voor zwangeren aparte topics zijn. Als je dan moet lezen dat iemand al 20 weken zwanger is (wat je absoluut gegund is, versta me niet verkeerd) kan dat erg moeilijk zijn als je zelf keer na keer maar niet zwanger wordt...

@avocado: heel herkenbaar, ik had het na 4 iui's al gehad maar mijn arts wilde persé nog een 5de doen. Uiteindelijk bleek ik met normale dosis medicatie voor ivf zelfs geen goede eicellen te hebben dus al die inseminaties waren eigenlijk voor niks geweest (ook al zag het er altijd goed uit op echo etc). Zonder ivf zou ik echt nooit zwanger geworden zijn. Het is geen walk in the park maar je hebt wel hogere slaagkansen dan met iui.
Dit raakt me wel erg want ik probeer zelf niets meer te updaten over mezelf in de fertiliteitgroepjes waarin ik zit net omdat ik niemand wil kwetsen, maar merk dat de anderen daar zelf naar vragen omdat hen dat ergens wel wat hoop geeft. En we toch 'samen' begonnen zijn 😔 ookal zeg ik dat dan. Ik probeer beknopt te zijn maar wil ook niet onbeleefd zijn en niet antwoorden. En is het verkeerd om dan te vragen hoe het bij de anderen loopt? Ik ben oprecht geïnteresseerd en ben zo hoopvol dat er een positieve update komt, van iédereen. De intentie is niet om te kwetsen in elk geval. Spijtig dat dat zo overkomt.

Na deze reactie voel ik eerder de neiging om nu mijn account te verwijderen ipv te verhuizen van groep.

Wens iedereen veel succes toe met hun traject. Dat jullie wens in vervulling mag gaan, liever vroeger dan later. Ik denk heel vaak aan jullie ondanks de anonimiteit.
Luna, als je dit per toeval nog leest, heel veel succes 🙏 en wie weet tot in den draai eens in SL...
X
Het was eventjes geleden dat ik hier de reacties las, maar dit stemt me echt verdrietig.

Dit is het leven. Mensen geraken zwanger, andere mensen moeilijk, sommige mensen niet. Mensen hebben zwangerschapsverliezen, sterrenkindjes, enz…
We moeten ook niet in een schijnheilige bubbel zitten waar enkel mensen welkom zijn die op dit moment niet zwanger zijn en met het IUI-traject bezig zijn.

Je kan én verdrietig zijn voor jezelf én tegelijk blij voor de andere.

Ik vind het dus heel jammer om te lezen dat jij hier niet meer gaat reageren. Je hebt gelijk dat jij telkens héél beknopt antwoordde en ook nog eens geïnteresseerde vragen stelde die oprecht aanvoelde.
Voor mij was je mijn lichtpuntje. 💡

Hopelijk is de 20w echo perfect, word je minder ziek en kan je hier toch nog met een redelijk gevoel afsluiten.

Aan anderen: ik ga hetzelfde doen en mijn account verwijderen. Als lesbische vrouw kan ik 0.0% tegen buitensluiting van gelijk welke groepen. Zeker omdat het vaak iets is wat voor jezelf te moeilijk zou zijn, dus eigenlijk moet je er dan gewoon zelf aan werken.

X Succes allemaal!
01/24: Eerste afspraak
-
03/24: IUI 0 - eisprong gemist - geen inseminatie
04/24: IUI 1 - neg.
05/24: IUI 2 - neg.
06/24: IUI 3 - neg.
Eileideronderzoek + nieuwe donor
09/24: IUI 4. Pos. 💕

Avocado

Bericht door Avocado » 6 augustus 2024, 0:37

mich75 schreef:
3 augustus 2024, 19:20
Bizar allemaal, ook niet echt sympathiek van je arts. Ik weet niet wie je hebt maar misschien overwegen om te veranderen?

Tijden veranderen en ik heb veel geleerd door ervaringen hier te lezen, maar zelf dus geen ervaring met IUI. Ik weet wel dat je vroeger altijd een startecho moest laten maken om te zien of je geen cyste had, dit kwam vaak voor blij clomid en mede daardoor werken ze nu bijna altijd met letrozole.
Als je een cyste had, mocht je niet starten, ze werd kapotgeprikt en anders wachten tot volgende cyclus al dan niet met de pil.

Geen idee of ze ondertussen verder staan en dat een cyste geen bezwaar is, maar als je zo veel last hebt is het toch niet meer normaal.

Volg je gevoel en als het niet gaat dan cancel je deze poging en stap je over op ivf/icsi, de letrozole werkt niet (meer) voor jou en dat moet jouw arts toch ook inzien.
In Jette wordt alleen bloed getrokken om te starten, pas rond een dag of 10 de eerste echo. Na de eisprong volgt ook geen echo meer. Ook al werd bij mij op die laatste al een cyste vastgesteld. Overal waar je afwijkt van de standaard routine, moet je zelf initiatief nemen, zo lijkt het. Ik ben helaas nooit standaard :roll:
UZ Jette

Avocado

Bericht door Avocado » 6 augustus 2024, 0:49

Dat was het dan voorlopig in deze groep zeker :? Nu ben ik mijn lotgenoten ook kwijt, en heb het gevoel dat ik zelf teveel aandacht aan het opeisen ben met mijn negatieve verhalen :?
UZ Jette

mich75

Bericht door mich75 » 6 augustus 2024, 8:06

Luna2206 schreef:
5 augustus 2024, 20:36

Aan anderen: ik ga hetzelfde doen en mijn account verwijderen. Als lesbische vrouw kan ik 0.0% tegen buitensluiting van gelijk welke groepen. Zeker omdat het vaak iets is wat voor jezelf te moeilijk zou zijn, dus eigenlijk moet je er dan gewoon zelf aan werken.

X Succes allemaal!
Misschien lees je dit niet meer, maar er wordt niemand buitengesloten. Er werd alleen gevraagd om niet te posten over de evolutie van de zwangerschap.

Er zijn heel wat zwangerschapsfora, maar dit heet niet voor niets de verdwaalde ooievaar. Iedereen is hier welkom uiteraard maar het is vooral bedoeld voor mensen waarbij zwanger worden niet lukt.
Alleenstaanden en lesbische koppels hebben uiteraard ook hulp nodig, maar vaak is daar het enige probleem dat ze moeten werken met donorzaad en zijn ze in no-time zwanger, zij zijn dan dikwijls verdwenen nog voor je het weet.

Ik ben hier ondertussen 10 jaar actief, in eerste instantie had ik hier veel steun en begrip, en zat ik tussen lotgenoten. Als het allemaal niet vlot loopt geeft het hoop dat je ziet dat er lotgenoten zwanger worden, maar als je maand na maand dit ziet gebeuren en bij jou niet dan is het soms moeilijk om hoop te houden, je ziet zelfs namen opduiken die voor een 2de gaan en jij zit nog steeds te wachten.

Ik was blij en samen met mij vele anderen, dat je hier in een veilige cocon kan zitten, tussen lotgenoten die je begrijpen en niet om de haverklap geconfronteerd worden met zwangeren zoals je in het echte leven wel hebt. Er werden mensen zwanger maar die gingen in een ander topic verder.

Voor de ene is het moeilijker dan voor de andere.

Mijn traject is volledig afgesloten, niet mijn keuze maar het is zo, ik heb al vaker gedacht dat het beter is om hier dan ook afscheid te nemen, maar telkens als ik dit uitspreek krijg ik de vraag om toch te blijven.
Ik voel me soms een indringer en post ook minder, maar soms heb ik de nood om mensen te helpen en dan kruip ik in mijn pen.

En ook bij zoiets als dit laat ik me horen. Als dit allemaal als aanvallend overkomt dan is dit misschien niet het juiste plekje voor jou.

Ik wens je alleszins succes met je traject.
Laatst gewijzigd door mich75 op 6 augustus 2024, 8:11, 1 keer totaal gewijzigd.

mich75

Bericht door mich75 » 6 augustus 2024, 8:10

Avocado schreef:
6 augustus 2024, 0:49
Dat was het dan voorlopig in deze groep zeker :? Nu ben ik mijn lotgenoten ook kwijt, en heb het gevoel dat ik zelf teveel aandacht aan het opeisen ben met mijn negatieve verhalen :?
Het is uiteraard jammer dat er mensen verdwijnen want er waren er al niet veel, maar dit is zeker niet jouw schuld. Jij hebt niet te veel aandacht opgeëist.

Jij post 'negatieve' dingen om een antwoord te vinden of om steun en begrip te krijgen, iets wat in je eigen omgeving misschien moeilijker is. Dit is net de kracht van het forum en zij die dit niet begrijpen zitten hier niet op hun plaats.

mich75

Bericht door mich75 » 6 augustus 2024, 8:19

Avocado schreef:
6 augustus 2024, 0:37

In Jette wordt alleen bloed getrokken om te starten, pas rond een dag of 10 de eerste echo. Na de eisprong volgt ook geen echo meer. Ook al werd bij mij op die laatste al een cyste vastgesteld. Overal waar je afwijkt van de standaard routine, moet je zelf initiatief nemen, zo lijkt het. Ik ben helaas nooit standaard :roll:
In Jette had ik ook geen startecho tijdens mijn icsi-traject, 1x wel maar die was een proefproject en uiteindelijk geschrapt wegens geen meerwaarde.
Voor tp in kunstmatige cyclus moest ik altijd een bn laten doen bij start, sinds 2020 moest dit niet meer, dus er veranderen wel dingen.

Ik ben ook vaak niet het 'standaard geval', bij ons loopt het bijna altijd anders dan standaard, daar wen je wel aan. Maar ik moet wel zeggen dat ik in Jette een dr had die afweek van de standaardprocedure. Meermaals gehad dat dm instructies gaf en dat ik vroeg of het wel klopte want dat mijn arts me iets anders had gezegd en bij nazicht bleek dat ik gelijk had en schrokken ze soms omdat het niet de standaard was die iedereen kreeg.

Dus daarom misschien overwegen om een andere arts te nemen binnen Jette. Ik weet niet wie je nu hebt, als je het hier niet wil posten mag het ook via pb als je het wil vertellen, geen verplichting uiteraard.

Avocado

Bericht door Avocado » 8 augustus 2024, 12:17

Ik weet niet of het aan de dokter zelf ligt, die heb ik de afgelopen maanden maar 2x kort gesproken. Kwam toen niet slecht over, maar wel heel overtuigd dat er sowieso niks mis is, dus niet uitgebreid bezig met onze case.

Maar het lijkt eerder de communicatie tussen de verschillende partijen die steeds spaak loopt. De dokter, de vroedvrouwen en patiëntenmonitoring. Zo heb ik 3 maanden lang Utrogestan genomen, om dan van de dokter te horen dat ze dit helemaal niet voorgeschreven heeft, en ik dit ook totaal niet nodig heb. Met Letrozole was het dan omgekeerd, niemand wist er iets van dat ik dit moest nemen, en nadien veranderen ze heel de tijd van gedachte welke dosis het moet zijn, als ik hun wijs op de details uit mijn dossier. Het dieptepunt was toen we mijn eisprong misten, ik vond het al raar dat mijn afspraak zo laat was, maar vertrouwde toen nog meer op het ziekenhuis dan op mezelf. Achteraf bezien denk ik dat er gewoon niet aandachtig naar mijn dossier gekeken is, en ze gewoon de standaard gevolgd hebben.

Als er uit de echo's iets bovenkomt, is het ook altijd terloops, van "je hebt een hartvormige baarmoeder, maar dat hebben ze al eens gezegd waarschijnlijk", "je hebt een cyste op je eierstok, maar dat wist je waarschijnlijk al". Ik weet nooit van iets, en als ik dan nadien meer uitleg vraag, krijg ik "Euh, de dokter heeft er niets van gezegd, dus het zal wel niet erg zijn". Ik betwijfel of het dan zelfs doorgegeven is aan de dokter om ernaar te kijken.
UZ Jette

Avocado

Bericht door Avocado » 9 augustus 2024, 8:04

Er is echt geen pijl op te trekken wat die Letrozole bij mij doet. Heb er nu toch 2 per dag genomen, enkel de eerste dag met die pijn maar 1. Vorige keer had ik op dag 10 twee eitjes van 18 mm, nu maar 1 van 14 mm. Hopelijk groeit deze spontaan verder!
UZ Jette

Minime2024

Bericht door Minime2024 » 9 augustus 2024, 14:03

Ik heb nooit pijn gehad van de Letrozole, wel altijd 2 pilletjes genomen van dag 5 tot en met dag 9.
De eerste ronde had ik 1 eitje, de 2de ronde zaten er 6 klaar (!).. de tweede ronde wel last gehad van overstimulatiesymptomen, en nu maanden later, nog steeds af en toe kramp aan mijn eierstokken..
Denk dat iedereen zoiezo anders reageert, en elke cyclus is dan ook nog eens anders..
Veel succes met deze poging alvast!!

Avocado

Bericht door Avocado » 9 augustus 2024, 15:16

Ok elke cyclus kan dus totaal anders zijn :o
Hier begint wel een puzzel in elkaar te vallen. Heb telefoon gehad om de resultaten te bespreken, en ze vermoeden dat die cyste endometriose is, wat veel pijn kan geven tijdens de menstruatie. Letrozole pak ik ook tijdens mijn menstruatie, dus daarmee dat ik een link dacht te zien met de medicatie, maar waarschijnlijk niet dus.
Wel weer even een klap, maar we hadden 2 september sowieso een afspraak om IVF te bespreken, dus wel beter dat we dan ineens alles kunnen bespreken met de dokter en hopelijk eindelijk een succesvolle behandeling kunnen vinden.

Ook hier weer een geluk dat ik assertiever ben geworden, want er werd van hun uit niks over gezegd, ze gingen ervan uit dat het een restje van de vorige cyclus was dat vanzelf ging verdwijnen. Vanochtend heb ik zelf gevraagd om nog eens te meten en nu aan de telefoon of de cyste kleiner is geworden. Dan pas is ze de foto's naast elkaar gaan leggen, van de echo waar het ontdekt werd, mijn spoedopname en vandaag. En toen viel het dus op dat het varieert in grootte doorheen mijn cyclus.
UZ Jette

Plaats reactie