Eerste IUI gehad... (stom) wachtbankje!

IUI Forum
Plaats reactie
NeleG
Berichten: 192
Lid geworden op: 30 september 2014, 12:33

Eerste IUI gehad... (stom) wachtbankje!

Bericht door NeleG » 15 oktober 2014, 11:45

Hallo allemaal!


Ik ben Nele, en ik mag me sinds gisteren melden bij de "IUI afdeling".

Ik wordt al een tijdje opgevolgd door Life Leuven en op hun aanraden hebben we deze maand een eerste poging IUI gedaan. Alle vruchtbaarheidsonderzoeken waren quasi oké, dus een echte duidelijke reden waarom het niet wil lukken is er niet. Er waren wel een aantal factoren die het wat moeilijker zouden kunnen maken, wat dat ook moge betekenen. Zo had ik een hele lichte vorm van niet actieve endometriose, die hebben ze weggehaald. Zou niet echt van invloed mogen zijn, maar 't zat er wel en bevorderlijk is het natuurlijk niet. Cycluslengte schommelt wat en de ene keer heb ik een langere luteale fase als de andere keer. Zou het ook wat moeilijker kunnen maken volgens de gynaecoloog, maar allemaal niet van dien aard dat het niet zou moeten lukken. Bij manlief is alles meer dan in orde dus dat zou alleen maar goed mogen gaan. Maar aangezien 't dus niet wil lukken, hebben ze een IUI voorgesteld om alle factoren te optimaliseren.

Had maandag 13/10 een follikel van 21,6 mm die "op springen stond" volgens de gynaecoloog. Zat ook wat vocht achteraan in de baarmoeder wat volgens hem wees op een beginnende eisprong. Dinsdag 14/10 heb ik dan om 11u de IUI gekregen, met 148 miljoen zaadcellen (manlief helemaal blij dat hij "goed gepresteerd" heeft. Gyn noemde het zelfs olympische resultaten :lol: ). We hebben er maar eentje nodig om een zwangerschap te beginnen, nietwaar?

Ik zit nu dus voor de zoveelste keer op dat vreselijke wachtbankje (bleeuuuuuh): krijg op maandag 27 oktober een bloedtest om te kijken of het raak is (is dat trouwens niet al snel? Met de inseminatie op dinsdag 14 oktober?). Ondertussen moet ik vanaf vandaag elke dag Utrogestan opsteken om ervoor te zorgen dat mijn luteale fase zeker lang genoeg blijft. Echt, dag één van die rare pillen en alles is al een smurrie. :roll:

Maar dankzij jullie ervaringen op dit forum had ik me hier al wat op voorbereid en wist ik waar ik me qua IUI-gebeuren aan kon verwachten. Dankjewel daarvoor!! Neemt niet weg uiteraard dat ik het nog steeds wat onwennig vindt. Langs de ene kant merk ik dat we weer erg gaan hopen (het moet maar goed gaan, alles is gunstig) maar langs de andere kant durf ik niet meer hopen (want we zijn al zo vaak teleurgesteld). Misschien brengt het me wat rust dat ik die Utrogestan moet nemen, alle kwaaltjes die ik nu zou kunnen voelen zijn "toch maar van de pillen". Afwachten afwachten afwachten. Maandag 27 oktober is binnenkort al, maar tegelijkertijd lijkt het nog eeeuuuwen te duren. Ik zit die dag trouwens ook op mijn werk normaal gezien. Ik vermoed dat ze zoals steeds zullen bellen in de namiddag met de resultaten van de bloedtest van die ochtend. Zit wat te twijfelen of ik verlof zou nemen: wil ik wel slecht nieuws krijgen op mijn kantoor? Tussen de collega's (die wel begripvol zijn hoor)? Of ben ik liever thuis? Maar daar ben ik alleen? En wat als het goed nieuws is? Dan weten mijn collega's het in principe eerder als mijn man... en dat vind ik zo jammer. Wat hebben jullie gedaan? Zo die eerste keer? Ga je er anders tegenaan kijken als je meerdere IUI's moet krijgen? Ik ga niet elke keer verlof nemen denk ik... Maarja. Als het aan mij ligt is het na deze maand allemaal niet meer nodig :wink: Maar zo werkt het niet he! :)
Meer dan een jaar actieve kinderwens
Zomer 2014 allerlei onderzoeken: resultaten allemaal oké tot goed.
14 oktober 2014: eerste IUI + Utrogestan
27 oktober 2014: HCG 99: ZWANGER!

FantaCola
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 april 2014, 15:18

Re: Eerste IUI gehad... (stom) wachtbankje!

Bericht door FantaCola » 15 oktober 2014, 12:59

Dag Nele!
Welkom...
Hier ook een beetje int zelfde schuitje, met een zaadkampioen in huis en ik waar enkel lichte PCO bij is vastgesteld... Al van aug 2013 bezig, zie onderschrift ;-)
Wij hebben 2.5w geleden enkel cyclusoptimalisatie gedaan; dus geen IUI... Dr Decleer uit Aalter zegt dat dat bij ons geen zin heeft... Daarna dan 14 dagen utrogestan bollekes en nog 2* een pregnyl spuit, allemaal ter onderteuning van de luteale fase...
Deze morgen heb ik dan mijn bloed getrokken en nu ist bang afwachten op t resultaat... Ik denk dat het een dikke vette negatief gaat zijn... Maar dan gaan we zo rap mogelijk op naar de volgende cyclus!
Wachten is inderdaad enorm lastig... Maar bij deze heb je er nog een set duimen bij!
Toi Toi!
'Aan het werk' sinds aug 2013
PCOS
3 rondes Clomid + natuurlijk proberen
ovariële drilling eind maart 2014
Start Menopur eind juli 2014 + natuurlijk proberen

NeleG
Berichten: 192
Lid geworden op: 30 september 2014, 12:33

Re: Eerste IUI gehad... (stom) wachtbankje!

Bericht door NeleG » 15 oktober 2014, 13:28

Hoi FantaCola!

Wij zijn ook van die periode vorig jaar bezig. Zo kort precies nog maar tegelijkertijd ook alweer zooo lang he :)

Wat is een cyclusoptimalisatie precies? Daar heb ik nog nooit van gehoord!

Het is echt een gekke situatie, vind je niet? Je verwacht je helemaal niet aan "oei het gaat niet vanzelf". En vooral omdat ze dan eigenlijk niks vinden dat doorslaggevend is, dan ga ik alvast de twijfeltoer op. Ik bedoel: miljoenen en miljoenen zaadcellen aanwezig, doorgankelijke eileiders, een natuurlijke eisprong, baarmoederslijmvlies bouwt flink op, ... alleen dan die stomme endometriose en kortere luteale fase maar die zouden beiden niet zoveel invloed mogen hebben. Waarom is het dan potverdomme nog steeds niet gelukt?? :evil:

Dus daarom dat ze bij ons zeiden dan doen we IUI: halen we alle kromme zwemmers er uit (dan zwemmen die al niet in de weg, het moest eens helpen), we steken ze bovenaan dan moeten ze al minder lang/ver zwemmen, slaan we mijn slijmlaag over (ze moesten er eens niet door geraken, die 148 miljoen) en dat allemaal nog eens op de ideale getimede moment. Optimaliseren van alle factoren die meespelen. Uiteraard de Utrogestan om de luteale fase te verlengen. Voor moest ik te snel mijn slijmlaag afbouwen waardoor er nooit kans is op innesteling. Zucht. Gynaecoloog zei gisteren ook al meteen dat als het dan gelukt is om zwanger te worden, ik die Utrogestan moet blijven doen tot 11 weken zwangerschap. Zodat ook daarna geen daling in progesteron optreedt. Gek idee. Je krijgt dus de boodschap dat er "niks mis is" maar tegelijkertijd gebeurt er wel vanalles. Ze weten veel, maar tegelijkertijd ook zo absurd weinig...

Meid, ik duim heel heel heel heel héél erg mee op toch een positief resultaat van de bloedtest straks. Een verlossend telefoontje, zeg maar. Het wordt tijd :wink: hahaha!
Meer dan een jaar actieve kinderwens
Zomer 2014 allerlei onderzoeken: resultaten allemaal oké tot goed.
14 oktober 2014: eerste IUI + Utrogestan
27 oktober 2014: HCG 99: ZWANGER!

FantaCola
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 april 2014, 15:18

Re: Eerste IUI gehad... (stom) wachtbankje!

Bericht door FantaCola » 15 oktober 2014, 16:42

Hey , hier nog steeds aant wachten...
Cyclusoptimalisatie is gewoon via hormoontjes een eisprong opwekken... eerst geprobeerd met Clomid bij mijn eigen gyne; nu met Menopur in fertiliteitscentrum Aalter. Dit omdat ik anders wel best lange cycli heb, en er dan blijkbaar kwaliteit van de eicel verloren gaat als hij zo lang moet rijpen...
En dan als er een mooie follikel is krijg ik Pregnyl voor de eisprong, en dan is 't kwestie van 'natuurlijk' aan de klus te gaan (hoe natuurlijk getimede seks ook maar kan zijn natuurlijk???!!!)
Thx voor de duimen, ik vrees op niks wegens wel al onderbuikspijntjes ...
'Aan het werk' sinds aug 2013
PCOS
3 rondes Clomid + natuurlijk proberen
ovariële drilling eind maart 2014
Start Menopur eind juli 2014 + natuurlijk proberen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten