Wat is wijsheid bij endometriose?

IUI Forum
Plaats reactie
Dora26
Berichten: 534
Lid geworden op: 7 november 2015, 19:54

Wat is wijsheid bij endometriose?

Bericht door Dora26 » 5 maart 2016, 17:31

Dag iedereen,

Ondertussen zijn wij al 15 maanden bezig (zonder behandeling) voor een eerste kindje, ik ben 28 en mijn vriend is er bijna 45... Op 10 maanden proberen zijn we naar de huisarts gegaan en een zaadonderzoek laten doen, de eerste resultaten bleken niet goed, dus zijn we de onderzoeken ingegaan.
Uiteindelijk bleek bij mijn vriend alles in orde, maar bleek ik degene te zijn die niet zwanger zou kunnen worden door endometriose graad 3 (afgelopen december ontdekt en toen exact een jaar bezig). In januari heb ik een laparascopie ondergaan en hebben ze ook mijn rechter eileider open gezet omdat die slecht doorgankelijk was en natuurlijk endometriose verwijderd.

Half februari zijn we op controle gegaan en kregen we zelf de keuze; nog een half jaar verder proberen of meteen starten met iui. Ze gaven ons 50% kans om zwanger te worden binnen het half jaar na de operatie, daarna wordt de kans dat de endometriose weer gaat groeien te groot en zouden we verplicht met iui moeten starten. Wij wilden het graag nog even zo proberen, dus als ik in mei ongesteld wordt, bel ik voor een afspraak en hoop ik te kunnen starten als ik na een half jaar dan toch weer ongesteld wordt...

Ik heb al verschillende ervaringen gehoord in verschillende ziekenhuizen... en meestal blijken ze meteen te starten met ivf na verwijdering van endometriose... Mijn arts vertelde me dat ivf eigenlijk gevaarlijker is voor de endometriose omdat de hormonen daar sterker op zouden reageren. Iui daarentegen is lichter qua hormonen en zou ons moeten helpen... Maar, met iui heb je natuurlijk wel een veel lagere slagingskans dan met ivf (en zelfs als op de natuurlijke manier), dus zit de kans er wel in dat je meer pogingen nodig hebt (lees: ook elke keer een extra menstruatie die de groei van endo aanwakkert)... Met de kans dat je later sowieso nog moet overschakelen op ivf...

Wat is dan wijsheid? Als mijn arts zegt beter te starten met iui? Moet ik haar dan volgen of zou ik beter meteen vragen om met ivf te starten?

Ik weet het zelf niet goed... Ik begin zelf een beetje 'tijdsdruk' te voelen omwille van de leeftijd van mijn vriend... Vanaf een bepaalde leeftijd wil hij ermee stoppen en dat maakt me natuurlijk wel bang. We hadden voordien eigenlijk zelfs de wens om 2 kindjes te krijgen, nu moet ik me misschien stilaan al gaan voorbereiden dat het er maar één zal zijn... Als we natuurlijk al zwanger mogen worden van eentje...

Hebben jullie ervaring of kennis van endometriose en behandelingen?
Alvast heel erg bedankt!
Kinderwens sinds september 2014
Januari 2016: Laparascopie, endometriose graad 3
17 maanden op de natuurlijke manier, 3 mislukte IUI's, IUI4 stopgezet, ICSI1.1 mislukt, ICSI 1.2 (tp 2 cryo's), nog 3 cryo's over -> ZWANGER!

Jonass
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 augustus 2017, 18:12

Re: Wat is wijsheid bij endometriose?

Bericht door Jonass » 20 augustus 2017, 18:49

Wij hebben hetzelfde aan de hand. Is het bij jullie alsnog gelukt om zwanger te worden?

Groeten,
Jonas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten