IUI laten doorgaan als BAM bij kans op tweeling

IUI Forum
Plaats reactie
Tinne07
Berichten: 9
Lid geworden op: 2 april 2016, 11:06

IUI laten doorgaan als BAM bij kans op tweeling

Bericht door Tinne07 » 2 april 2016, 12:49

Hey,

Ik heb raad nodig!
Ik wil BAM worden en heb reeds 4 IUI pogingen ondergaan zonder resultaat. Ik heb elke maand een mooie follikel, maar toch lukt het niet. Vorige cyclus heb ik menopur gebruikt, 75IU. Resultaat: 3 follikels. De inseminatie is niet doorgegaan.
Deze cyclus opnieuw met menopur, maar slecht 37,5IU. Doel was om toch een goed hormonaal milieu te creëren met toch maar 1 follikel om geen kans te hebben op een meerling. Resultaat: op dag 7 drie follikels, 2 grote en 1 kleine die vermoedelijk niet zal volgroeien. Maandag opnieuw follikelmeting en bloedonderzoek om dan te beslissen of de IUI doorgaat.

Bij 3 rijpe follikels laat ik de IUI niet doorgaan. Maar wat moet ik doen bij twee rijpe follikels? Dan is de kans groter dat er een eitje bevrucht geraakt, maar er is een kans dat het een tweeling is! En als BAM zie ik dat niet onmiddellijk zitten. M'n hart zegt kans wagen, maar m'n verstand houdt me tegen... Ik heb dit gisteren niet uitgebreid kunnen bespreken met m'n gynaecoloog aangezien ze weggeroepen werd voor een bevalling.

Kan iemand me raad geven? Of weet er iemand de kans op een tweeling bij IUI met twee rijpe follikels?

Alvast bedankt! Groetjes, Tinne

Dora26
Berichten: 534
Lid geworden op: 7 november 2015, 19:54

Re: IUI laten doorgaan als BAM bij kans op tweeling

Bericht door Dora26 » 2 april 2016, 13:14

Goh, wat een moeilijke keuze, ik kan me wel inbeelden wat je voelt, de keuze tussen je verstand of je gevoel te volgen... Ik heb het daar ook vaak moeilijk mee.
Ik weet niet of het een optie is om voor- en nadelen op te lijsten ten opzichte van elkaar?
Ik kan begrijpen dat je als bam niet meteen voor 2 kindjes tegelijk staat te springen... want het is toch een hele opgave alleen hé.

Ik weet niet hoe groot de kans is dat de 2 eitjes bevrucht kunnen geraken? Heeft je arts je daar nooit iets over gezegd?
De kans bestaat natuurlijk altijd, maar ik veronderstel dat die kleiner is dan dat er eentje bevrucht geraakt. Ik heb ook al veel mensen gehoord waarbij zelfs geen één van de twee bevrucht geraakt, het blijft uiteindelijk een soort 'kansspel'.

Hopelijk geraak je eruit! Is het geen optie om nog eens bij je arts te polsen over wat de kansen zijn dat er eentje, twee of geen bevrucht geraken?
En moesten het er twee zijn, heb je dan de middelen en de ondersteuning (door omgeving) om dat tot een goed einde te brengen? Misschien allemaal dingen die je mee in rekening moet brengen!

Veel succes in ieder geval!
Kinderwens sinds september 2014
Januari 2016: Laparascopie, endometriose graad 3
17 maanden op de natuurlijke manier, 3 mislukte IUI's, IUI4 stopgezet, ICSI1.1 mislukt, ICSI 1.2 (tp 2 cryo's), nog 3 cryo's over -> ZWANGER!

Tinne07
Berichten: 9
Lid geworden op: 2 april 2016, 11:06

Re: IUI laten doorgaan als BAM bij kans op tweeling

Bericht door Tinne07 » 2 april 2016, 13:32

Bedankt voor de reactie!

Maandag moet ik terug naar de gynaecoloog, maar het is een andere omdat de mijne met vakantie is. Ik ga al m'n vragen oplijsten zodat ik zeker niets vergeet. Die dokters hebben altijd zo weinig tijd...

Ik heb ergens gelezen dat de kans op een tweeling minder dan 10% is. Op zich is dat niet veel. En als ik andere berichtjes op dit forum lees, is er vaak ook geen bevruchting bij meerdere follikels. En als er bevruchting is, al vaker eentje dan twee. Ik denk dat ik de kans echt niet mag laten schieten!

Ik woon op de bovenverdieping bij mijn moeder. Dus er is hulp in de buurt. Mijn zus gaat mij ook zeker ondersteunen en binnen m'n vriendenkring kan ik ook zeker op steun rekenen. Ik hoop alleen maar dat ik het financieel aankan en m'n kindje(s) alles kan geven wat ze nodig hebben.

Groetjes, Tinne

Dora26
Berichten: 534
Lid geworden op: 7 november 2015, 19:54

Re: IUI laten doorgaan als BAM bij kans op tweeling

Bericht door Dora26 » 3 april 2016, 11:24

Ik denk ook dat de kans groter is dat er maar één (of misschien zelfs geen) eitjes worden bevrucht, dan dat het er 2 zullen zijn... Maar natuurlijk moet je er rekening mee houden dat de kans zeker wel bestaande is!
Wel fijn dat je zo dicht bij je moeder woont en dat je uit je vriendenkring en familie ook nog heel wat steun kan putten, dat is wel nodig als je het alleen gaat doen! Financieel komt het natuurlijk ook helemaal alleen op jouw schouders terecht, chapeau hoor! Ik weet niet of ik het meteen zou durven/kunnen!
Ben benieuwd hoe het verder gaat maandag!
Kinderwens sinds september 2014
Januari 2016: Laparascopie, endometriose graad 3
17 maanden op de natuurlijke manier, 3 mislukte IUI's, IUI4 stopgezet, ICSI1.1 mislukt, ICSI 1.2 (tp 2 cryo's), nog 3 cryo's over -> ZWANGER!

Tinne07
Berichten: 9
Lid geworden op: 2 april 2016, 11:06

Re: IUI laten doorgaan als BAM bij kans op tweeling

Bericht door Tinne07 » 4 april 2016, 10:59

Stress voor niets gehad! Er is maar 1 follikel deftig doorgegroeid. De andere twee doen niet mee... Een opluchting langs de ene kant. Ik moet niet beslissen of ik het risico op een tweeling ga nemen. Maar langs de andere kant, 1 follikel geeft ook maar 1 kans op bevruchting... Maar ik ga er maar van uit dat de menopur voor een ideaal milieu heeft gezorgd om een goede bevruchting en innesteling te hebben! :) Morgen of woensdag inseminatie....

Dora26
Berichten: 534
Lid geworden op: 7 november 2015, 19:54

Re: IUI laten doorgaan als BAM bij kans op tweeling

Bericht door Dora26 » 4 april 2016, 14:30

Oh, dat is inderdaad toch al even een geruststelling! Succes en hopelijk gewoon raak!
Kinderwens sinds september 2014
Januari 2016: Laparascopie, endometriose graad 3
17 maanden op de natuurlijke manier, 3 mislukte IUI's, IUI4 stopgezet, ICSI1.1 mislukt, ICSI 1.2 (tp 2 cryo's), nog 3 cryo's over -> ZWANGER!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten