Vraag rond iui/kie

IUI Forum
Plaats reactie
HopingForAMiracle

Vraag rond iui/kie

Bericht door HopingForAMiracle » 4 oktober 2016, 13:54

Hey, gisteren hebben we een gesprek met onze uroloog gehad en hij heeft ons doorverwezen voor IUI of KIE. Denk dat het KIE was maar ben niet heel zeker..

Nu zit ik met volgende vragen. Ik ben van België even voor de duidelijkheid ;)

Hoeveel kost een IUI/KIE poging?

Gebeurt de terugbetaling via het ziekenfonds of via hospitalisatieverzekering?

Wanneer moet je een aanvraag indienen voor terugbetaling? Voor of tijdens de behandeling?

Welke kosten moeten jullie zelf betalen en hoeveel is dit ongeveer?

Is er een prijsverschil tussen IUI en KIE?

Moet je bij KIE ook hormonen gebruiken?


Hoeveel pogingen krijg je terugbetaald? Dacht dat het er 6 waren?

Als we geen succes zouden hebben met IUI of KIE hebben we dan ook 6 pogingen voor IVF of dergelijke? Of worden de pogingen van alle soort behandelingen samen genomen?

Heb al verschillende keren gelezen dat je bij de CM 1000 euro 'krijgt' voor fertiliteitsbehandelingen, is dit bij de voorzorg ook zo? Waarvoor dient die 1000 euro?

Sommigen zeggen dat het 1000 euro per jaar is anderen zeggen 1000 euro voor heel je leven. Welke van de twee klopt er nu?


Sorry voor al de vragen, de uroloog had niet veel tijd dus hebben we dit gedeelte niet kunnen bespreken..

Panacea
Berichten: 476
Lid geworden op: 25 november 2014, 17:39

Re: Vraag rond iui/kie

Bericht door Panacea » 4 oktober 2016, 15:29

Wat bedoel je met KIE? kunstmatige inseminatie met donorsperma? Ik zal alvast proberen te antwoorden op je vragen:

Hoeveel kost een IUI/KIE poging? is wat afhankelijk per ziekenhuis, hoeveel echo's je op voorhand nodig hebt. Donorsperma kost ook wat. in mijn ziekenhuis staat er 44 euro voor donorsperma op de prijslijst, 28 euro per echo consultatie, 37 euro voor inseminatie. Ik denk dat je toch op een 200tal euro per cyclus moet rekenen.

Gebeurt de terugbetaling via het ziekenfonds of via hospitalisatieverzekering? altijd via je ziekenfonds. Er zijn er maar weinig hospitalisatieverzekeringen die vruchtbaarheidsbehandelingen dekken (zo goed als geen... lees het eens na in je polis) wanneer je gewoon clomid moet nemen voor de iui kan je oneindig veel pogingen doen, wanneer je menopur moet spuiten is de terugbetaling beperkt tot 6 pogingen in je leven.

Wanneer moet je een aanvraag indienen voor terugbetaling? Voor of tijdens de behandeling? uiteraard voor. als je geen goedkeuring hebt, starten ze niet. Maar dus alleen nodig voor menopur, met clomid heb je geen goedkeuring nodig

Welke kosten moeten jullie zelf betalen en hoeveel is dit ongeveer? cfr boven. Ook afhankelijk of je een geconventioneerd arts hebt of niet

Is er een prijsverschil tussen IUI en KIE? ?

Moet je bij KIE ook hormonen gebruiken? weet dus niet wat je met KIE bedoeld :-)

Hoeveel pogingen krijg je terugbetaald? Dacht dat het er 6 waren? afhankelijk welke medicatie je moet nemen

Als we geen succes zouden hebben met IUI of KIE hebben we dan ook 6 pogingen voor IVF of dergelijke? Of worden de pogingen van alle soort behandelingen samen genomen? nee, 6 pogingen met menopur, 6 ivf of ICSI pogingen (deze worden wel samengeteld) dit geldt voor je leven en niet per kind....

Heb al verschillende keren gelezen dat je bij de CM 1000 euro 'krijgt' voor fertiliteitsbehandelingen, is dit bij de voorzorg ook zo? Waarvoor dient die 1000 euro? Sommigen zeggen dat het 1000 euro per jaar is anderen zeggen 1000 euro voor heel je leven. Welke van de twee klopt er nu? dit is bij de cm enkel bij de hospitalisatieverzekering en is voor je leven. Bij de voorzorg weet ik het niet
http://www.devoorzorg.be/limburg/voorde ... s/IVF.aspx
bij fsmb (de voorzorg in vlaams brabant) krijg je wel 700 euro terug bij icsi, eenmaal in je leven. is voor de extra kosten die je hebt te dekken. je kan altijd van ziekenfonds veranderen...
Afbeelding

HopingForAMiracle

Re: Vraag rond iui/kie

Bericht door HopingForAMiracle » 4 oktober 2016, 15:49

Dankje voor je uitgebreide informatie Panacea! :)

Met KIE bedoel ik Kunstmatige Inseminatie Eigen semen. Sorry voor de verwarring :wink:

En moet je alles op voorhand betalen, wanneer je de medicatie/behandeling krijgt of pas naderhand dat je een rekening krijgt toegestuurd?

Panacea
Berichten: 476
Lid geworden op: 25 november 2014, 17:39

Re: Vraag rond iui/kie

Bericht door Panacea » 4 oktober 2016, 18:38

HopingForAMiracle schreef:Dankje voor je uitgebreide informatie Panacea! :)

Met KIE bedoel ik Kunstmatige Inseminatie Eigen semen. Sorry voor de verwarring :wink:

En moet je alles op voorhand betalen, wanneer je de medicatie/behandeling krijgt of pas naderhand dat je een rekening krijgt toegestuurd?
ah ok! dan denk ik dat IUI iets duurder wordt dan KIE. Bij IUI wordt het zaad nog wat "opgewerkt" denk dat je hier zo'n 50 euro voor moet tellen (in ons ziekenhuis toch)

In mijn ziekenhuis verloopt het per factuur achteraf (maar weerom, verschillend van ziekenhuis tot ziekenhuis...)
Afbeelding

dahlia
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 september 2016, 13:15

Re: Vraag rond iui/kie

Bericht door dahlia » 4 oktober 2016, 21:55

Bij ons zijn alle consultaties + de inseminatie op het moment zelf te betalen, en alles van extra's (onderzoeken zoals HSG, bloedafnames, opwerking van het spermastaal, ...) achteraf via factuur.
08/2016: intake fertiliteitscentrum - 3 x IUI - negatief
01/2017: ICSI 1 - TP 1 en 2 negatief
06/2017: ICSI 2 - TP 3, 4, 5, 6 negatief, TP 7 biochemische zwangerschap
06/2018: ICSI 3 - freeze-all van 4 cryo's vanwege overstimulatie

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten