Eerste keer IUI

IUI Forum
Plaats reactie
SCL
Berichten: 165
Lid geworden op: 9 januari 2017, 10:51

Eerste keer IUI

Bericht door SCL » 9 januari 2017, 10:59

Dag iedereen,

Na iets meer dan een jaar en half proberen, vele onderzoeken en een miskraam in Mei zijn we nog steeds niet zwanger.
2 maand geleden naar het fertiliteitscentrum geweest en na vele onderzoeken is er besloten om met IUI te starten.

Ik voel me onzeker, wat depressief... iedereen verteld me constant, je moet het loslaten. Maar hoe doe je dit? Hebben jullie ideeën? Hoe laat je iets los waar je al zolang naar verlangt? Ik weet geen raad meer..

Morgen starten met Clomid en volgende week terug op onderzoek.

Duimen jullie mee? Ervaringen mogen zeker gedeeld worden! Misschien ga ik me dan wat sterker voelen in het hele proces...

Lieve Groeten
S.
Pilstop: Augustus 2015
IUI: Januari tot Juni 2017 - 5 x negatief

1e ICSI: 12/08/2017 - negatief
2de ICSI: 21/10/2017 - negatief
3de ICSI: 26/03/2018 -

Tiske
Berichten: 378
Lid geworden op: 9 december 2016, 20:32

Re: Eerste keer IUI

Bericht door Tiske » 9 januari 2017, 20:12

Hoi,


Hier ook net bezig met de eerste iui poging.

Even een korte schets: wij hebben nu een zoontje van 3jaar dat er is gekomen na 1jaar proberen en 1 cyclus clomid maar zonder iui.

Nu 9 maand bezig waarin 6 cyclussen clomid maar zonder iui.
Dus enkel clomid nemen en op controle en zelf nog het "echte werk" doen :D . van de clomid had ik bijna geen last
Nu spuit ik dagelijks gonal f in en hier heb ik ook weinig last van.

Loslaten... daar moet je niet naar luisteren, dat kan je ook niet... mensen die dit zeggen weten niet beter vind ik.
Als je elke dag medicijnen moet nemen, wekelijks, op controle moet,... dan kan je dit niet loslaten, je moet er gewoon bijna dagelijks mee bezig te zijn.

Ik probeer wel om er positief tegenaan te kijken (de ene dag natuurlijk wat gemakkelijker dan de andere)
En mijn gedachten op andere projecten zetten: het interieur wat veranderen, een nieuw kookboek dat ik uitprobeer,...

En inderdaad op dit forum af en toe eens uitrazen en meelezen doet ook deugd :wink:

SCL
Berichten: 165
Lid geworden op: 9 januari 2017, 10:51

Re: Eerste keer IUI

Bericht door SCL » 10 januari 2017, 10:00

Dag Tiske

Bedankt voor je antwoord..
Ik ben vandaag gestart met Clomid en volgende week terug op controle.ben eens benieuwd. Tot nu toe ookk nog geen last van clomid eigelijk..

Wow je hebt toch ook al een behoorlijk parcour achrer de rug..
ik probeer me ook met iets bezig te houden maar vind het moeilijk. Telkens wordt je op de ene of andere manier er toch mee geconfronteerd vind ik.. je zoekt het ook in alles he..

Ik zou iets moeten vinden waar ik me mee kan bezighouden..
dit forum lezen doet idd deugd. Zo merk je toch dat je niet alleen bent en toch ergens terecht kan..

Liefs S.
Pilstop: Augustus 2015
IUI: Januari tot Juni 2017 - 5 x negatief

1e ICSI: 12/08/2017 - negatief
2de ICSI: 21/10/2017 - negatief
3de ICSI: 26/03/2018 -

Soph
Berichten: 226
Lid geworden op: 17 augustus 2016, 13:42

Re: Eerste keer IUI

Bericht door Soph » 11 januari 2017, 16:21

Hey SCL,

Wij zijn deze maand ook gestart voor IUI.
Ik heb in het verleden ook 6 maand clomid genomen, zonder resultaat. Dan overgeschakeld naar UZ Jette waar ze dus IUI voorstelden.
Ik moet Puregon spuiten en nadien pregnyl. Ondertussen al 10 dagen aan het spuiten. 3 bloedafnames gehad en 2 echo's deze week.
Ik hoopte vandaag de datum voor de IUI te krijgen maar dat was niet zo, vanavond opnieuw spuitje en morgen opnieuw bloed.

De intensiteit van zo'n behandeling maakt me ook wel erg onzeker en ik krijg ook vaak dezelfde reacties "niet teveel aan denken". Inderdaad moeilijk als je zo'n parcours aflegt!
Pilstop juli 2015 PCOS okt 2016
IUI 1 18/1/'17 (neg) IUI 2 18/2/'17 (neg) IUI 3 20/3/'17 (biochem zw)
IVF 1.1 mei TP verse blastocyste - zwanger - missed abortion (9w)
IVF 1.2 1/9 TP cryo blasto: zwanger! Uitgerekend 21/5/2018

Gaby
Berichten: 152
Lid geworden op: 16 september 2016, 11:12

Re: Eerste keer IUI

Bericht door Gaby » 11 januari 2017, 18:14

Hej!

"Niet aan denken" is inderdaad dikke zever.

Hoe het bij ons gegaan is: na de onderzoeken en bij opstart met behandelingen heb ik mij ene aantal maand slecht gevoelt. Rot gevoel. Waarom wij, waarom dit, niet eerlijk, stomme zwangere vrouwen, dat soort gevoelens. Ik vermoed dat dat misschien een beetje is wat je nu hebt.
Op dit moment voel ik mij echter beter, ik heb er meer vertrouwen in, ik geloof er nu ook echt in ook al denk ik dat het nog even kan duren (of niet ... weet je nooit). Dat gevoel geeft wel rust moet ik zeggen.
Hoe ik in deze fase geraakt ben kan ik niet uitleggen. Er is niet iets speciaal dat je kan doen, maar mss enkele tips:
- Zoek lotgenoten. Niet enkel op dit forum, maar ook in het echte leven. Ik kan heel goed praten met een collega bvb die in hetzelfde schuitje zit. Je vindt niet makkelijk mensen die ook zo een pad volgen, maar durf jezelf als je je er klaar voor voelt ook eens blootgeven tegenover iemand die bvbv vraagt "en, gaan jullie er nog niet aan beginnen". De verhalen komen meestal vanzelf, je zou versteld staan.
- Probeer in je relatie een goed evenwicht te bewaren. Blijf toffe dingen doen samen. Maar praat ook veel met je partner over jullie gevoelens, je moet de negatieve gevoelens ook niet uit de weg gaan.
- Confronteer jezelf niet met zwangere vrouwen op de momenten dat het minder goed gaat. Ga babyborrels en bezoekjes uit de weg als je denkt dat je daar op dat moment even niet tegen kan. Verzin een stom excuus ;)
- Probeer indien mogelijk de schuld niet bij jezelf te leggen. Je hebt ene medisch probleem, je kan daar niet aan doen. Luister niet naar al de mensen die spreken over stress. Daar krijg je alleen MEER stress van.
- Zoek een arts of een fertiliteitscentrum waarbij je je op je gemak voelt en je je begrepen voelt. Als je een hele slechte ervaring hebt ergens, blijf niet bij de pakken zitten en laat je niet doen: verander van arts. Het begrip van de arts vind ik zelf heel belangrijk. Een vroedvrouw die zegt "komaan he, derde keer goeie keer", of "succes he mevrouw" zijn heel veel waard bij de oneindige bloednames en echo's.
- zie het als een lotto. Je hebt elke trekking kans op een winnend balletje. En HO! Bij IUI is er een winnend balletje in pakweg 10% van de gevallen. Moest de lotto winst kans 1/10 zijn ik zou elke dag meespelen ;) Je hebt dus mooie kansen en het kàn.
- Gezien je al je gevoelensknopjes niet kan uitzetten: go with the flow. Ween, roep, blijf dagen in de zetel liggen als dat moet. Die gevoelens zijn normaal, iedereen hier kent deze. Neem dat jezelf niet kwalijk. Je moet niet sterk zijn. Af en toe mag je je gewoon slecht voelen.

Zo!

En nu op naar je eerste IUI! Veel succes! :)
De ingreep zelf viel bij mij veeeeel beter mee dan verwacht (eerste IUI gehad deze zondag - spannend)

G.
IVF 1 - Zwanger!

Tiske
Berichten: 378
Lid geworden op: 9 december 2016, 20:32

Re: Eerste keer IUI

Bericht door Tiske » 11 januari 2017, 19:42

Hoi Gaby

Hoe groot is jouw follikel dan dat ze beslissen om te blijven spuiten, en zoveel bloedafnames doen?

Ik ben momenteel 10 dagen aan het prikken en de follikel is 11mm ,
hij is sinds vorige controle zaterdag maar 1mm gegroeid, 1mm op 5 dagen lijkt mij veel te weinig.
Nu willen ze toch doorgaan met dezelfde dosis omdat mijn hormoonwaarden in men bloed toch blijkbaar stijgen
en moet ik zondag terug op controlen.

Pff zie het effe niet meer zitten... In het begin zag ik het vol goede moed, maar nu lijkt het alsof ik aan het
prikken ben voor niets...
Heb het vooal heel moeilijk nu ons zoontje van 3 steeds vraagt wanneer zijn broertje of zusje nu zal komen.
Vandaag speelden we samen met de dokterstas toen hij opeens vertelde dat hij wel een baby in mijn buik zou maken :(
pfff

groetjes

Soph
Berichten: 226
Lid geworden op: 17 augustus 2016, 13:42

Re: Eerste keer IUI

Bericht door Soph » 12 januari 2017, 13:36

Hey Tiske,

In welke ziekenhuis laat jij je opvolgen?
Het is moeilijk vind ik om de controle los te laten en 100% te vertrouwen in de mensen die je opvolgen.

Hopelijk vandaag wat meer moed?!
Ik ben hier in spanning terug aan het wachten op een telefoontje van Jette!
Pilstop juli 2015 PCOS okt 2016
IUI 1 18/1/'17 (neg) IUI 2 18/2/'17 (neg) IUI 3 20/3/'17 (biochem zw)
IVF 1.1 mei TP verse blastocyste - zwanger - missed abortion (9w)
IVF 1.2 1/9 TP cryo blasto: zwanger! Uitgerekend 21/5/2018

Gaby
Berichten: 152
Lid geworden op: 16 september 2016, 11:12

Re: Eerste keer IUI

Bericht door Gaby » 12 januari 2017, 14:38

Ik denk dat je Soph bedoelt en niet mezelf ;)

Maar om even in te gaan op de vraag:
- Pregnyl is meestal bij follikel tss 18 en 22mm
- Echter, ze kijken veel meer naar de hormonale waardes dan naar grootte van follikel
- Ik had tijdens wachtmaand zelf een follikel gegroeid (hoera) maar moest toch nog bijspuiten ook al was die al 18mm, omdat er nog geen oestrogeenverhoging te zien was. Dus nog 4 dagen puregon gespoten. Mijn cycli duren dus meestal wat langer (pas ovulatie rond dag 18/19/20).
- qua aantal dagen lijkt het mij logisch dat je lang moet spuiten hoor, een follikel in een normale cyclus heeft zijn 'hoogtepunt' op dag 14, dus ik verwacht ook wel ergens dat je een dag of 14 minstens moet spuiten, en hoorde ook al wel eens 3 weken.

Qua aantal controles lijkt het mij afhankelijk van welke opvolging je hebt. Bij een fertiliteitscentrum zijn ze iets strikter en doen ze echo+bloedname en zit je toch al gauw aan 3 a 4 bezoekjes in de week van je ovulatie en IUI. Bij een gewone gyn baseert die zich soms ook gewoon op de follikelgrootte zonder bloednames te doen en is het eerder 1 a 2 bezoekjes hoorde ik al.
Dus niet wanhopen, ze weten wel wat ze doen, en als die mensen denken dat het zin heeft om te blijven spuiten, zal dat wel zo zijn. In onze ervaring zeggen ze het ook echt wel als het hopeloos is hoor, dus ze gaan je niet voor niks laten spuiten als er geen kans is dat dat iets uitdoet.
IVF 1 - Zwanger!

Soph
Berichten: 226
Lid geworden op: 17 augustus 2016, 13:42

Re: Eerste keer IUI

Bericht door Soph » 12 januari 2017, 19:21

Ik moet nog 2 dagen verder Puregon spuiten en zaterdag opnieuw bloed en echo. Blijkbaar nog te lage oestrogeenwaarde. Iemand ervaring daarmee of in dezelfde situatie?!

Als de vraag ivm de follikels aan mij was: ik had gisteren een follikel van 20mm.
Deze week heb ik al 3 bloedafnames en 2 echo's gehad.

PS. Gaby...een vraagje! Als je ook langer dan 10 dagen moet spuiten, waar haal jij dan de extra naaldjes?! Je krijgt er maar 9 per ampule.
Gisteren had ik van de apotheek 1 naaldje meegekregen van 8mm (ipv 12,7) en vandaag enkel maar eentje gevonden van 4mm en dat deed na het inspuiten meer pijn.

Aangezien ik zaterdag mijn bloed en echo in Jette zelf laat doen ga ik me wel een nieuwe lading halen. Maar het bezorgde me wel extra stress wat ook niet echt bevorderlijk is! :)
Pilstop juli 2015 PCOS okt 2016
IUI 1 18/1/'17 (neg) IUI 2 18/2/'17 (neg) IUI 3 20/3/'17 (biochem zw)
IVF 1.1 mei TP verse blastocyste - zwanger - missed abortion (9w)
IVF 1.2 1/9 TP cryo blasto: zwanger! Uitgerekend 21/5/2018

Tiske
Berichten: 378
Lid geworden op: 9 december 2016, 20:32

Re: Eerste keer IUI

Bericht door Tiske » 12 januari 2017, 21:07

Hoi,

Ik zat bij mijn zoontje (3 jaar geleden) bij dokter Smet (uit Beveren) en hij heeft me toen geholpen met enkel clomid, echo's en pregnyl.
Nu we voor een tweede kindje gaan ben ik opnieuw bij dokter Smet geweest (aangezien ik dacht dat hete met clomid alleen wel zou lukken). Na 6 mislukte pogingen heeft hij me doorverwezen naar dokter de Loecker en dokter Geysenberg (beiden ook uit Sint- augustinus).

In het begin heb ik getwijfeld om naar Jette te gaan maar de afstand is echt wel wat ver en het is niet zo gemakkelijk om tijdens mijn werk zo maar te verdwijnen. Ik ben namelijk kleuterjuf en mijn kleutertjes achterlaten is namelijk niet zou eenvoudig. Zeker niet als het meerdere keren in de week is.

Groetjes

Soph
Berichten: 226
Lid geworden op: 17 augustus 2016, 13:42

Re: Eerste keer IUI

Bericht door Soph » 13 januari 2017, 6:17

Hey Tiske,

Wij wonen in West-Vlaanderen, 105km van Jette :lol:
Ik moet eigenlijk per poging maar 1 keer in Jette zijn, voor de inseminatie zelf natuurlijk.
Alle bloedafnames en echo's doe ik in het ziekenhuis waar ik woon. Dus tis zeker en vast niet zo dat ik altijd naar Jette rij.
De resultaten van je onderzoeken moeten gewoon voor 14u in Jette zijn, maar dit is altijd al gelukt!
Morgen rij ik wel eens over en weer, in het weekend is het labo in ons lokaal (klein) ziekenhuis niet open.
Pilstop juli 2015 PCOS okt 2016
IUI 1 18/1/'17 (neg) IUI 2 18/2/'17 (neg) IUI 3 20/3/'17 (biochem zw)
IVF 1.1 mei TP verse blastocyste - zwanger - missed abortion (9w)
IVF 1.2 1/9 TP cryo blasto: zwanger! Uitgerekend 21/5/2018

Gaby
Berichten: 152
Lid geworden op: 16 september 2016, 11:12

Re: Eerste keer IUI

Bericht door Gaby » 13 januari 2017, 10:18

Hej Soph,

wel in deze cyclus had ik zelf een follikel gegroeid zonder puregon te prikken (was tijdens mijn wachtmaand). Oestrogeenwaardes te laag echter bij controle, dus moest bijspuiten.
Dus ik heb maar 4 inspuitingen moeten doen in totaal, en kwam dus toe met de 6 naalden in mijn 300 ampulle. Geen flauw idee waar ik extra naalden kan krijgen.
Die ampulle is nog lang niet leeg, dus ik mag die voor volgende IUI cyclus ook gebruiken - dan moet ik dus sowieso ergens naalden vinden want heb er nog maar 2 over... I'll keep you updated! :)
IVF 1 - Zwanger!

Lalalala
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 januari 2017, 13:49

Re: Eerste keer IUI

Bericht door Lalalala » 14 januari 2017, 10:12

Hallo

Ik had woensdag ook voor de eerste keer IUI.
Sinds april 2015 gestopt met de nuvaring en sindsdien een onregelmatige cyclus.
Die onregelmatige cyclus is ook het enige dat niet positief is, voor de rest zijn al mijn andere testen wel positief.
Sinds juli begonnen met clomid en pregnyl maar is niets uit voortgevloeid. Daarna inseminatie maar door de clomid kreeg ik enkele cystes waardoor de inseminatie telkens uitgesteld moest worden.
Nu is het eindelijk doorgegaan, ik moest clomid nemen en dan terug pregnyl. Dag na de pregnylspuit vond de inseminatie plaats. Ik moet nu ook iedere avond een pilletje utrogestan opsteken.
Loslaten kan je inderdaad niet, ik vind dat een van de ergste dingen die men kan zeggen. Als je al die dingen moet doen kan dat ook niet zomaar he. Maar laat je hoofd niet hangen, ik duim mee! Laat januari een goede maand zijn :-)

Soph
Berichten: 226
Lid geworden op: 17 augustus 2016, 13:42

Re: Eerste keer IUI

Bericht door Soph » 14 januari 2017, 12:44

Oh Lalalala, spannend zeg! Dus nu op het wachtbankje!!!
Ik duim voor jou mee op een hopelijk geslaagde poging!
Hier alweer spannend aan het afwachten op een telefoontje van Jette (deze morgen bloed en echo gehad).
Pilstop juli 2015 PCOS okt 2016
IUI 1 18/1/'17 (neg) IUI 2 18/2/'17 (neg) IUI 3 20/3/'17 (biochem zw)
IVF 1.1 mei TP verse blastocyste - zwanger - missed abortion (9w)
IVF 1.2 1/9 TP cryo blasto: zwanger! Uitgerekend 21/5/2018

SCL
Berichten: 165
Lid geworden op: 9 januari 2017, 10:51

Re: Eerste keer IUI

Bericht door SCL » 16 januari 2017, 6:17

Dag lieve mensen

ik ben blij hier zoveel steun en medeleven te vinden dankzij jullie.
Ik ga naar het fertiliteitscentrum in Gent. Morgen moet ik normaal terug maar ben aan het twijfelen om de afspraak te verzetten. Sinds vorige week zondag mijn regels, clomid beginnen nemen en heb op vandaag mijn regels nog altijd :( wat niet zo aangenaam is als je op controle moet morgen om te zien of je eisprong al klaar zit.. :(.

Wat zouden jullie doen?
Pilstop: Augustus 2015
IUI: Januari tot Juni 2017 - 5 x negatief

1e ICSI: 12/08/2017 - negatief
2de ICSI: 21/10/2017 - negatief
3de ICSI: 26/03/2018 -

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten